Nick Cave & Bad Seeds - Let love in. CDSTUMM123
Fina grejer!

Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:adagio skrev:*Muddy Waters- folk singer. Mobile fidelity original master recording. Inspelad 1964, otrolig närvaro, makalös makro och mikrodynamik. Kan få vilken luttrad audiofil som helst att tappa hakan. UDCD 593
Håller med där! En av mina favoriter! Har dock Classics vinylutgåva!
hifirocker skrev:Någon som vet hur det är med ljudkvaliteten på Pink floyds lite äldre skivor. De cd-utgåvor som finns att köpa idag är "digitally remastred" men det behöver ju knappast inte betyda högre ljudkvalitet alla gånger....![]()
Någon som vet hur "The Wall" och "wish you were here" skivorna låter på dessa utgåvor?
Själv upplever jag "dark side of the moon" på CD/SACD som klart godkänt om man ser till ljudkvaliteten (cd-ljudet, har ingen SACD själv), men framförallt musikaliskt....
Även nya DSOTM är "usel" på CD-spåret. Se t.ex. Stereophiles artikel om just den skivan.
hifirocker skrev:Även nya DSOTM är "usel" på CD-spåret. Se t.ex. Stereophiles artikel om just den skivan.
Utveckla, vad är det du upplever som mindre trevligt på denna utgåva?
Nagrania skrev:Jag har idag lyssnat och tittat på The Beatles vita album och det är ju bra musik men ganska så hårt komprimerat. Så pass mycket att det syns. Sedan har jag lyssnat på Elvis "A big hunk O´love" och "I got stung". Samma sak där hårt komprimerat men naturligtvis är inte dom här gamla inspelningarna lika hårt komprimerade eller rättare limiterade som dagens inspelningar ofta kan vara. Förr fanns inte dessa "brickwall" limitrar som är så förödande enligt oss.
Jag tycker att dom här inspelningarna är bra och då särskillt med tanke på dom verktyg som man hade att arbeta med.
Nagrania skrev:Subjektivisten frågar "Vilken utgåva? Dom nyare CD utgåvorna ska vara komprimerade och låta apa."
Om du menar Beatles vita album så köpte jag CD-boxen den 23/4 1997. Den kompression som man kan se är original kompression. Den maximala inspelningsnivån på CD skivorna når inte upp till 0 dBf utan -2 dB (minns inte längre exakt). Det handlar alltså inte om någon limitering för sådant kan man se skillnad på. Jag har också en fräsch engelskpressad stereovinyl från tiden när albumet kom ut. Jag ska spela och kolla lite när jag har hittat albumet.
Nagrania skrev:subjektivisten skriver: "Dom ja, som producenten själv mastrade. Dom ska inte låta vidare bra alls."
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag förstår nog inte vilka du menar. Egentligen så är det nog ingen av deras skivor som är några höjdare ur hifi synpunkt däremot så tycker jag att man lyckats väldigt bra med tanke på den enkla tekniken som man jobbade med på den tiden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster