Moderator: Redaktörer
bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..?
petersteindl skrev:bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..?
Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.
Bill50x skrev:mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.
Javisst, och hur låter en sådan?
/ B
petersteindl skrev:bassman skrev:shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.
+1 Utan tvekan
Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.
mapem skrev:Bill50x skrev:mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.
Javisst, och hur låter en sådan?
Ja, man undrar. Jag känner mig inte benägen att testa. Men jag menar att folk som nöjer sig med hårdkomprimerade filer kanske tycker det duger. Och därmed är inte vinylutgivning någon garanti mot piratkopiering.
Frågan är hur mycket bättre en vinylskiva "rippad" med en bra spelare och bra AD-omvandlare låter jämfört med den komprimerade cd:n. Det är ju inte så komplicerat det heller om man har grejerna. Anar man en vinyl-piratmarknad för kvalitetssugna?
PekkaJohansson skrev:Med ett par undantag på första EP:n är First Aid Kits musik så gott som mosad dynamiskt på cd, men inte tusan ska man köpa vinylutgåvan för det. Det är ju ett tyst medgivande till ljudförstörelsen på cd. Bättre i så fall att skriva till skivbolag och producenter och ifrågasätta att man bara kan köpa musiken förstörd på det bättre mediet. Den som redan har handlat kan förstås kräva att få en omastrad cd-skiva i utbyte.
Med vänlig hälsning
Pekka
tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
mx skrev:PekkaJohansson skrev:Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.
Med vänlig hälsning
Pekka
Fått någon respons?
Flint skrev:De där tjejerna har något alldeles unikt i sitt uttryck som går rätt in i min själ och gör mig både glad och rörd så att det stänker om det. Och både när dom sjunger på svenska och engelska (country). Otroligt bra!
Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster