First aid kit

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-01-24 10:33

Det får väl bli vinyl då.

Men det kanske inte bara är ljudet. En anledning till att jag gillade deras framförande av "Dancing barefoot" på Polargalan bättre än deras egna låtar kan ju vara att Patti skriver bättre låtar.

Men det var verkligen vansinnigt bra.

Jag tycker däremot att det lilla jag hört av deras egna låtar låter lite för mycket Emmilou. Men visst sjunger de gudomligt.

Inom genren tycker jag fortfarande att Gillian Welch är bäst, tillsammans med sin partner vars namn jag nu glömt i hastigheten.

Jo, David Rawlings heter han.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 11:00

bassman skrev:
shifts skrev:Hopp, dags att på riktigt börja se över vinylavspelandet då.

+1 Utan tvekan

I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..? :?

Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-01-24 11:37

petersteindl skrev:
bassman skrev:

+1 Utan tvekan

I dessa nedladdningstider, kan det vara ett medveten sätt att pajja den digitala lättrippade cd:n till förmån för vinylen som kanske går att tjäna pengar på fortfarande..? :?

Intressant synpunkt. Man gör det ickekopieringsbara bättre än det kopieringsbara. Ja det måste finnas någon anledning för konsument att köpa vinyl.

Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 12:50

mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.

Javisst, och hur låter en sådan?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 13:19

Det är väldigt mycket First Aid Kit just nu, skivbolaget verkar gasa för fullt nu när dom har nåt nytt dom tror på. Och det är väl kul?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 13:37

Japp, jag tycker tjejerna är jättebra. Kör de country så kan de i stort sett räkna med succe i USA. Tjejerna gör country jättebra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-01-24 14:16

Bill50x skrev:
mapem skrev:Å andra sidan är det jättelätt att rippa vinyl också om man inte har för stora krav. Man kan köpa en Roxcore USB-skivspelare på Kjell&Co, just nu 399:-, t ex.

/ B

Ja, man undrar. Jag känner mig inte benägen att testa. Men jag menar att folk som nöjer sig med hårdkomprimerade filer kanske tycker det duger. Och därmed är inte vinylutgivning någon garanti mot piratkopiering.

Frågan är hur mycket bättre en vinylskiva "rippad" med en bra spelare och bra AD-omvandlare låter jämfört med den komprimerade cd:n. Det är ju inte så komplicerat det heller om man har grejerna. Anar man en vinyl-piratmarknad för kvalitetssugna?

Med detta hör kanske hemma i en annan tråd.

Men visst är de bra, förstahjälpentjejerna.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-24 14:34

petersteindl skrev:
bassman skrev:

+1 Utan tvekan

Kan det ha att göra med det bärbara mediet afånar med iTunes och liknade grunkor. I en T.ex en tunnelbana, buss, bil osv är det inte lika känsligt med hårdmastrad musik.. Kanske till å med en fördel..

En vinylspelare är väldigt opraktisk att använda i T-banan.

Ja detta kan man älta i en egen tråd.. :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-01-24 14:42

Med ett par undantag på första EP:n är First Aid Kits musik så gott som mosad dynamiskt på cd, men inte tusan ska man köpa vinylutgåvan för det. Det är ju ett tyst medgivande till ljudförstörelsen på cd. Bättre i så fall att skriva till skivbolag och producenter och ifrågasätta att man bara kan köpa musiken förstörd på det bättre mediet. Den som redan har handlat kan förstås kräva att få en omastrad cd-skiva i utbyte.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 15:19

mapem skrev:
Bill50x skrev:

Ja, man undrar. Jag känner mig inte benägen att testa. Men jag menar att folk som nöjer sig med hårdkomprimerade filer kanske tycker det duger. Och därmed är inte vinylutgivning någon garanti mot piratkopiering.

Frågan är hur mycket bättre en vinylskiva "rippad" med en bra spelare och bra AD-omvandlare låter jämfört med den komprimerade cd:n. Det är ju inte så komplicerat det heller om man har grejerna. Anar man en vinyl-piratmarknad för kvalitetssugna?

Det är mycket jobbigare, trots allt, att rippa en vinyl jmf med en CD. Bara detta avskräcker de flesta. Det var inga problem tidigare att göra kassettkopior på skivor och sälja vidare men det skedde i väldigt liten skala eftersom det var så svårt. Dels att kopiera/mångfaldiga, dels att hitta kunder och distribuera (detta var ju innan Internet).

Vinyler kopieras idag och distribueras, det är ganska vanligt att hitta vinylrippar i 24 bit / 96 kHz format på tex The Pirate Bay.

Och ja, förstahjälpentjejerna är mycket duktiga!

/ B

AndersH

Inläggav AndersH » 2012-01-24 23:46

PekkaJohansson skrev:Med ett par undantag på första EP:n är First Aid Kits musik så gott som mosad dynamiskt på cd, men inte tusan ska man köpa vinylutgåvan för det. Det är ju ett tyst medgivande till ljudförstörelsen på cd. Bättre i så fall att skriva till skivbolag och producenter och ifrågasätta att man bara kan köpa musiken förstörd på det bättre mediet. Den som redan har handlat kan förstås kräva att få en omastrad cd-skiva i utbyte.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej,
håller inte med dig, att köpa vinylen är ett ställningstagande för att man trots en sämre teknik föredrar den framför en söndermastrad utgivning. Att köpa CD:n är ett accepterande av rådande ljud ideal.

Tycker det är så trist med dessa dynamik begränsade utgivningar så jag helt slutat att intressera mig för nyutgivningar. Upptäckten av att vinyl i många fall har bättre dynamik har fått mig att lyssna på en del ny plattor. Jag tycker inte det minsta synd om skivbolagen för att de förlorar intäkter på alla ned-laddningar. Om kvaliteten på utgivningarna är så låg som den är idag har de tjänat ut sin roll. Man kan lika gärna låta artisterna spela in och mixa sina skivor på en PC själva och distribuera det hela via internet.

Resonemanget att man ger ut kvalitet på vinyl som är besvärligare att sprida illegalt har slagit mig också. Men jag tror det mer handlar om ljudideal än kvalitet, vinyl skall låta som vinyl gjorde, dvs med dynamik (Crest >15dB). Jag tror inte ens skivbolagen tycker/förstår att det är bättre kvalitet.
Den trista sanningen som andra har varit inne på, är att massan inte bry sig. Mina ungar lyssnar på musik vi mobil-högtalaren (utan lurar). Musik idag konsumeras huvudsakligen via hörlurar i det offentliga rummet eller som bakgrundsbrus.

Mot denna bakgrund anser jag faktiskt att fildelning är en musik historisk välgärning som gör äldre "välmastrade" skivor tillgängliga för en större publik. Loudness War eländet startade långt innan fildelning existerade via internet!

En eloge till dig Pekka och LTS som kämpar vidare i denna sjuka värld.

Och, ja, EP:n "Drunken Trees" är lite mindre misshandlad än debut albumet. Tror att den är inspelad hemma eller i en mindre studio, när det sedan skulle göra en skiva på riktigt så fick den en proffsig behandling (min hypotes).

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-01-25 23:25

Väldigt kul att någon artist vågar göra bitterljuv countrypop med stämsång och inspirerad av emmylou harris och gram parsons. Känns nytt, fräscht och vågat - ja, modigt :) Kul också att flickornas pappa är med. Synd bara att detta underbara har misshandlats på ett helt sjukt sätt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2012-01-26 00:24

Spotifyversionen av The Lions Roar såg inte annorlunda ut än CD-versionen som redan MasVis:ats, så jag har precis lagt en beställning på vinylen.

Väldigt, väldigt, tråkigt att så bra musik ska komprimeras sönder.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-30 03:06

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2012-02-10 23:31

någon som kollat Itunes-versionen?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2012-02-11 12:15

Jag småmyser i soffan och lyssnar på lp:n nu på förmiddagen.
Trevliga röster har de tösera.
Tur att man inte köper några cd:n längre.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2012-02-12 22:13

Jag köpte CDn på cdwow.se och fick något som kallades limited edition med länk till "six elclusive live tracks" som tyvärr var värre komprimerade än CDn.
http://www.wichita-recordings.com/fakkcrw/

Några låtar från nya skivan framförda i en radiostudio i USA

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-03-26 22:09

Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.

Köpte vinyl-LP:n i helgen, låter betydligt bättre än cd:n. När jag spelade cd:n högt var jag tvungen att sänka volymen redan 1:25 minuter in på första låten... Helt annorlunda på vinylen.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-03-26 23:44

Hittade tråden först nu.

Min lyssning hemma i stereon började med att jag streama ifrån Spotify. Mycket bra musik men ganska komprimerat ljud. När jag senare kom förbi en av dom lokala skivbutikerna slog jag till på vinylen. Och som vanligt var det rätt. För vilken fantastisk skillnad det var. Det behövdes inga masvis grafer för att höra att det var en helt annan dynamik.

Klart att vinylen kan ha en annan master. Den spelas inte i reklamradio och den vänder sig till folk som investerat i en vinylspelare (och förmodligen en hyfsad anläggning i övrigt) samt kan tänka sig ge 200 kr för en skiva. Det är en helt annan målgrupp.

Nej dags att lägga på skivan nu.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-03-26 23:52

tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.

Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-27 01:44

CD:n låter grodfot. Synd på sån fin musik och fina röster och bra framföranden. Jag lånade CD:n och kommer aldrig köpa den. Hemskt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-29 10:58

PekkaJohansson skrev:
tobm skrev:Jag mejlade faktiskt First Aid Kits (engelska) skivbolag idag och bad dem förklara hur de resonerat kring de olika versionerna (masteringarna) på cd respektive vinyl. Skickade med MasVisbilderna. Ska bli intressant att se om jag får något svar.

Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fått någon respons?
Alea iacta est.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-30 08:18

det är inte något med mediet som gör att man inte kan gravera fullt utstyrt, söndermastrat material'?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-03-30 08:30

Jag har för mig att så är fallet, att det är fysiskt omöjligt att gravera så dynamiköst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-30 11:53

VladDrac skrev:Jag har för mig att så är fallet, att det är fysiskt omöjligt att gravera så dynamiköst.

I så fall är vinyl framtiden. 8)
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-04-02 16:41

mx skrev:
PekkaJohansson skrev:Så bra - då är vi två! Jag har nämligen med anledning av en artikel i ett kommande nummer av en oberoende musik- och ljudtekniktidning mejlat Benkt Söderberg via den svenska presskontakten och ställt ungefär samma frågor.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fått någon respons?

Nej.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 17:17

De där tjejerna har något alldeles unikt i sitt uttryck som går rätt in i min själ och gör mig både glad och rörd så att det stänker om det. Och både när dom sjunger på svenska och engelska (country). Otroligt bra!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 17:36

Flint skrev:De där tjejerna har något alldeles unikt i sitt uttryck som går rätt in i min själ och gör mig både glad och rörd så att det stänker om det. Och både när dom sjunger på svenska och engelska (country). Otroligt bra!

+1

Men Flint, har du hört CDn?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-02 18:10

petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-02 18:55

Flint skrev:petersteindl
Nej, bara via datorn och mest på tuben. Är deras CD bra även ljudmässigt? Det kanske har nämts i tråden redan. Jag skummade mest.

Lyssnar man på datorn och på tuben så är töserna jättebra. CD:n är som jag hör det, fullständigt förstörd d v s komprimerad. Det är tragiskt. Jag kan knappt lyssna på den. Den ger ingen behållning alls. Det är något som är fundamentalt fel på CDn.

LPn lär vara mycket bättre säger de som har den.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan