Gillar ni Dream Theater?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-21 21:06

brumel skrev:Ja jag gillar Dream Theater med Mike Portnoy och James LaBrie. Och då gillar jag de mer proggiga partierna snarare än de som är metal.

Typ, de första skivorna då eller?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-01-21 22:35

Jag gillar LaBrie när han tar dom höga tonerna. Hans form verkar ha dalat när det gäller höga registret. Det kan vara fel uppfattat. Men när han försöker smutsa ner rösten som James H är jag inte lika förtjust.

Images och Awake gillar jag. Men det finns ju enskilda låtar som är bra efter 1994.

Peruvian Skies. The Glass Prison, Octavarium (titellåten), In the Presence of Enemies pt 1 bjuder på många fina instrumentala passager (även om rösten kanske inte når dom gamla höjderna)
Let forever be

Användarvisningsbild
Mkay

Inläggav Mkay » 2012-02-07 02:56

Jag har till stor del dem att tacka för mitt intresse av ambitiös och "svår" metal- och rockmusik, eller snarare min vän som introducerade dem för mig i sena tonåren. Detta var runt tiden då Octavarium släpptes (2005), och redan efter nästkommande Systematic Chaos (2007) började jag tröttna, efter att ha sett dem som nästintill musikaliska gudar innan dess. Det är underligt hur den korta perioden känns som en hel era i mitt liv. Jag respekterar dem fortfarande, och kan av nostalgiska skäl (hmm, nåja) rocka loss till Dance of Eternity och annat trevligt, men det finns inte mycket i progmetal generellt som intresserar mig det minsta nu för tiden.

En ganska liten men intressant bidragande faktor till mitt dalande intresse, utöver de i mitt tycke allt tröttare texterna och stela musikaliska uttrycken, var att allt eftersom jag upptäckte mer musik så insåg jag hur (relativt) mycket DT lånat av andra, och följaktligen hur (relativt) lite som faktiskt var "unikt Dream Theater". Några exempel från toppen av mitt huvud:

• Första riffet i Home --> Forty Six & 2 - Tool
• Verserna i Solitary Shell --> Solsbury Hill - Peter Gabriel
Never Enough --> Stockholm Syndrome - Muse
I Walk Beside You --> Vad som helst av U2*

Sen gör de ju absolut ingen hemlighet av dessa referenser, snarare tvärt om. Det är bara inget jag tycker är speciellt spännande. Jag tycker det är synd att så fruktansvärt begåvade musik gör så begränsad, stel och tråkig (åsikter, åsikter!) musik. Jag är mer intresserad av Jordans iPhone-inspelade pianoimprovisationer på YouTube än Det Nya DT-Albumet.

Ursäkta uppsatsen, men som synes är det ett ämne som engagerar mig. Om inte sömnen pockat hade jag kunnat skriva mångdubbelt mer!

--------------

* Jag kan inte U2, men känn dig för all del välkommen ta illa upp av min generalisering.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 07:40

Japp! Jag gillar dem skarpt. Har alla album samt någon DVD.
Började lyssna på dem redan i mitten på 90-talet.
Men ibland kan jag ha svårt för James Labries röst som
i mina öron kan bli lite väl pipig ibland.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-07 08:37

Jag lyssnade mycket på DrömTrötter på 90-talet, för det var nästan det enda som min kollega köade upp på jukeboxen. När jag får välja musik själv så tycker jag det finns mer intressant musik. Det är lite för mycket Toto-spelar-metal över DT.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-07 09:22

Jag har nyss upptäckt dom, fan va bra dom är.. Lyssnar mest på den något nyare Systematic Chaos men skall utforska samtliga plattor men det tar tid, fick en känsla att vissa är lite hårdsmälta :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:25

bassman skrev:Jag har nyss upptäckt dom, fan va bra dom är.. Lyssnar mest på den något nyare Systematic Chaos men skall utforska samtliga plattor men det tar tid, fick en känsla att vissa är lite hårdsmälta :)

Dessa måste du ägna tid åt:

Six Degrees of Inner Turbulence
A Change of Seasons
Metropolis Part 2: Scenes from a Memory
When Dream and Day Unite
Alea iacta est.

joseph

Inläggav joseph » 2012-02-10 23:01

mx skrev:Metropolis Part 2: Scenes from a Memory

Ett mästerverk

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-10 23:02

joseph skrev:
mx skrev:Metropolis Part 2: Scenes from a Memory

Ett mästerverk

Ja, den skivan är galet bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav Meanderdahl » 2012-02-11 13:55

mrGaskill skrev:
shifts skrev:Gillar ni Dream Theater: Nej.

Joho :-)

+1

Har t.o.m. deltagit i ett (högst amatörmässigt) DT-coverband. Det var absolut något av det roligaste och mest inspirerande jag någonsin gjort, alla delar av livet inräknat. Det bästa sättet att lyssna på musik, är nog att själv framföra den. Jag spelade f.ö. keyboard... på gitarr 8O :)

Till de (och det verkar vara många) som anser att Dream Theater bara handlar om teknisk show off: Med ganska blygsamma musikaliska färdigheter gick det bra att välja ut 2 timmar underbar musik, utan att begränsas för mycket av omöjliga partier. Lyssna t.ex. på fantastiska Voices. Längre, och fler delar men knappast svårare än vilken metal standard som helst. Är det show off så är det show off av förmågan att skriva musik som berör.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-02-13 19:17

Nej. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 19:28

Nominerade, men tyvärr höll det inte hela vägen (Foo Fighters tog visst hem alla Rock-titlar...):

http://www.grammy.com/videos/dream-theater

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-05-30 23:13

Givetvis gillar jag DT :) Även Liquid.....

Åker alltid på DT:s konserter här i Sverige.

Andra "likartade" band jag gillar är..

Opeth

Vanden Plas

Symphony X

Arch/Matheos

Haken

Spheric Universe.....

Porcupine Tree

Redemption

Osså förstås polackerna Riverside

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-05-31 20:57

gflar skrev:

...............................Osså förstås polackerna Riverside

Dom är grymt bra. Perfekt bilmusik också har jag upptäckt.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-05-31 21:40

Dom är grymt bra. Perfekt bilmusik också har jag upptäckt.[/quote]

Va & kollade dom på Göta Källare i vintras......Som du säger "grymt bra"

Tyvärr var det hemskt lite folk där. Polarn har mailat med dem tidigare & då fått veta att dem har väldigt få fans här i Sverige, men en spelning blev det iaf :) Och det va nog det bästa liveljudet jag hört, riktigt bra!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-06-01 11:48

Nej.

Men h-e vilka musiker! :D

Föregående

Återgå till Musikstugan