Bästa svenska vokalist...? kvinnlig respektive manlig.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 13:39

A* - det är din tolkning, jag åsyftade inte rent som motsatsen-till-falskt-rent, utan som rent i betydelsen så-befriad-från-personlig-betoning-som-möjligt.

Falskt för mig betyder att man sjunger fel grundton.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 13:41

Max_Headroom skrev:Sjunga bra är INTE samma sak som att sjunga rent.

- Precis och det i kombination med att Carola H faktiskt.se sjunger rent gjorde A*rg samt ilsken!
Ifall sjunga rent vore samma sak som att sjunga bra skulle Vocoder vara världsmästare i sång!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 13:46

Nattlorden skrev:A* - det är din tolkning, jag åsyftade inte rent som motsatsen-till-falskt-rent, utan som rent i betydelsen så-befriad-från-personlig-betoning-som-möjligt.

Nl - det är din tolkning, A* åsyftade inte "falskt" som motsats falskt/rent, utan "falskt" i betydelsen så-befriad-från-faktisk-innebörd-som-överhuvudtaget-vara-möjligt-plus-lite-annat-bludder-&-bång!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-27 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 13:49

A* - :lol: Det där kommer du inte undan med om du inte fuskar och editerar din tidigare post. :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 14:02

Hej!

Den där var lurig du - för nu framstår det ju som om A* skrev ngt konstigt/elakt eller annat
makabert när allt A* gjorde var att editera stavfel & Co (... som vanligt uti A*fasiLand, m.A*.o!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-27 14:26

A* - då skall jag ju vara snäll och påpeka för övriga att så inte var fallet och att den inte var just den tidigare posten jag syftade på.

Annars hade det varit klockrent, ja. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-27 14:34

Hej!

A* vet ty Nl vara schysst :)! - men A* gjorde emot Nl vad Nl kunde ha gjort emot A* för o
markerA*bnorm förföljelsemani medelst dom dubbla innebördenas oändliga tolkningsföreträde!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-28 23:19

Zalve: Jag har svårt att hålla med dig gällande Magnus. Den andra Magnusen är ofantligt mycket bättre, imho.

Pekka: Jag har inte koll på Gessle's tidigare alster, men det han gör nu är långt ifrån, tycker jag, och då gillar jag ändå Roxette och hans soloprojekt.

Tilläggas bör göras att jag inte är speciellt gammal och antagligen inte fanns på tiden Gessle gjorde riktigt bra musik :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-29 02:38

Hej!

Gessle kan inte sjunga (fast det kan ju inte Dylan - som kan vara världens bäste sångare - heller,
så där är han ju i gått sallskap (med Springsteen, Lundell, o.s.v., e.t.c.))

(Billy o A*, Flickorna på TV 2, Listen to your heart... A* går o fiskar det var väl allt som var bra)

A*ppropå det här med låtstöld så var det någon dokumentär somligA* halka in på däre var rätt kul
att The Verve stämts och förlorat intäkterna för Bitter Sweet Symphony (this life) till Rolling Stones
som i sint tur redan erkänt att dom själva snott´tt ... ifrån några gamla bluesgubbar (som antagligen
snott ifrån några än äldre bluesgubbar som i sin tur snott ifrån... Bellman, som i sin tur snodde ifrån)

Dock den där Håkan H har nog allt snott lite vääl mycket för att det ska vara rumsrent t.o.m. för en
hämningslös idéknyckare-samplare somligA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-01-29 13:48

En duktig svensk sångerska är Sara Isaksson.

Björns Skifs samt Tommy Körberg tillhör ju också de bästa.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-30 04:25

För den som är nybörjare på Gyllene Tider rekommenderar jag i första hand "Moderna Tider" (i icke remastrad version förstås, dvs i vanlig CD-ask och inte de nya mjuka askarna. Man bör av välljudsskäl i 99 fall av 100 köpa den tidigaste utgåvan av popmusik på CD). Nästan bara kanonlåtar - till och med Gessles telefonprat i den något fåniga "Min tjej och jag" (med sång av batteristen Micke Andersson) blir riktigt underhållande om man kan sin pophistoria. De tidigare nämnda låtarna, "På jakt efter liv", "Chrissie, hur mår du", "Du spelar svår att nå" ("jag skickar komplimanger/och mintchokladkartonger") - stoooor popmusik! Även bonusspåren håller mycket god klass. Bra liner notes, avslutade med "Jag som skriver all denna hopplösa information heter Per och ska snart fylla 13..." Gessle var 21, för den som undrar.

Vill man ha en GT-samling rekommenderar jag "Halmstads pärlor" som kom i samband med turnén Återtåget 1996. Gessle kom hem efter succéåren med Roxette (och några mindre succéfyllda år) och skrev ett knippe nya låtar som totalt överglänste de då så populära svenska indiebanden. "Det är över nu" och "Det är blommor som har fångat dig", den senare med snyggt tonartsbyte mellan vers och refräng, hör till hans allra bästa.

Gessle är ju bra inte bara mot bakgrund av sin musik, utan kanske främst för sin gränslösa kärlek till popmusiken, att han hade 100 LP-skivor vid 10 års ålder och att han alltså skriver strålande liner notes. På minussidan står i mina ögon väl stor svaghet för såskopparna Petty och Springsteen...

Med vänlig hälsning

Pekka, trött men skrivglad

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-30 10:02

främst för sin gränslösa kärlek till popmusiken

Skitsnack, den mannen hyser sin enda gränslösa kärlek till stålar!
Att han kan sin pophistoria gör att han vet vad enfaldiga lyssnare
vill ha och således vad som säljer. Sen är det ju förstås få förunnat
att ha talangen att verkligen kunna leverera exakt det som säljer
allra bäst... Det sorgliga är att Svedala har fostrat ännu en dylik
artist, Magnus Uggla. Han är förstås inte lika slipad som PG men var
å andra sidan ännu bättre i början av sin karriär (jodå, Gyllene Tider
hade DET i början, dom oxå)!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-01-30 13:34

Birgit Nilsson och Jussi Björling. Känns det som. Just idag.

Jalkeusarna är ju också bra förstås.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-30 14:13

Tur att du går in och berättar hur allt ligger till i oupplysta Svedala, Hotspur.

Jag tycker faktiskt inte att man kan beskylla någon musiker för att vara pengakär. Sålänge han gör musik som folk gillar är väl allt bra?
Common sense is not that common.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-30 17:56

Hotspur,

Det fanns en tid då jag tyckte att musik som säljer är dålig per definition. Då var jag 12-13 och lyssnade bara på tidiga Genesis. Men titta på popmusikhistorien så ser du att det allra mesta som slår är nya grejer, nya trender och nya sounds som slår lokalt och lanseras globalt. Så är det med nästan all musik - från Beethoven till Eminem. Vi kan vara irriterade på skivbolagsjättarna som vill maximera sin vinst, men alternativen finns där för den som vill söka dem. Själv lyssnar jag gärna på både mainstream och obskyrt.
Jag kan för min del tycka att U2, som du hyllat här på faktiskt.se, har blivit både supermainstream, folkliga arenarockers och dryga världsförbättrartyper. De saknar helt Lennons och Gessles humor och ger mig inte särskilt mycket numera. Därför håller jag mig till "War".
Hade Gessles ovanligt stora skivsamling vid 10 års ålder med penninghunger att göra? Såvitt jag vet plockade Gyllene-killarna potatis för att få råd med första demotejperna. Visst, det står inte samma arbetaraura kring Harplinge som kring Rågsved eller Gustavsberg, men man måste erkänna igen ett sant pophjärta.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-30 22:25

Själv lyssnar jag gärna på både mainstream och obskyrt

Jag med, helst det sistnämnda men viss mainstream (á la Eminem och U2) går ju fint det med...

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-30 23:55

Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-31 00:00

aolite: I brist på fantasi så får hon bli min kvinnliga kandidat!

...Thåström är fortfarande min hjälte.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 00:03

Vart tog Jenny Öhlund vägen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-31 00:58

aolite skrev:Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Jooo. Hon tillhör den "svala" typen, som Heather Nova ungefär.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-31 08:21

Är det verkligen ingen som tycker att Nina Persson är bra?

Jo, absolut!

Bill50x: Lyssna på senaste Cardigans-albumet (en klassiker!) så
hör du snabbt hur enormt mycket hon utvecklats på senare tid, jag
skulle alltså inte vilja placera henne i det "svala" facket längre...

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2005-01-31 21:55

Blev förskräckt när jag såg att ingen skrivit henne. Vilken tur att ni vaknade till:). Håller med Hotspur att senaste Cardigans albumet är en klassiker. Har dock lite svårt att komma på någon manlig, kanske någon bm-sångare...
Senast redigerad av aolite 2005-03-03 00:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-31 22:25

Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-01 02:13

Belker skrev:Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

- Japp, kan man inte sjunga live så... kan man inte sjunga så således kan Nina P inte sjunga (liksom exempelvis
Jennifer Brown och (i viss mån) Titiyo - till skillnad ifrån ex Jessica Folker och Robi(y)n Carlsson som faktiskt.se
kan sjunga live och därmed... kan sjunga! (Vi är tillbaka lite vid Vocoder & Co à la Autotune/500st omtagningar))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-01 02:22

Hej igen!

Fast det var då rent tekniskt, dock Nina P låter heeelt annorlunda på skiva resp live så är på gräns
att bli diskad där (även om hon sjunger väldigt bra på skiva)! Lundell och Dylan sjunger lika dåligt/
/bra både på skiva samt live!

Men skriv till ifall A* har fel! (A* låtsas bara veta bäst - egentligen vet han inte mer än ngn annan!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-03 13:05

Jag röstar på Ranefjord! (eller var det "som"??? :roll: :?: )

NP har ett sätt att intonera och rytmisera som jag gillar (senaste skivan, har inte så många). Och att vara bra Live är inte alltid bäst. Finns ju vissa snöbrädetjejer som är honungkungliga live men rätt trista på skiva (tycker jag).

Thåman är ju bra helt enkelt, oavsett när.

/en john som tycker att den där Sundström har ett rätt trevligt sätt att trudilutta på också

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-03 15:30

enJohn skrev:Och att vara bra Live är inte alltid bäst.

- Intressant att du nämner det då faktiskt.se inte är självklart att det enbart är live som ska bedömmas!
A* hade ngn liknelse med vem som är bäst på KungFu o att Keeno Reeves nog är bäst - dock inte live...
men A* kan hålla på med sin liknelser bäst honom vill det ljuda lika bra på skivan ändå, såå vad A* ville
komma till var det nog var lite inskränkt utav A*tt såga folk för att de inte sjunger bra live - studio/skiva
räknas allt in det med!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-02-04 06:32

Belker skrev:Nina Person låter ok på skiva, men lajv...ajajajaj :?

Vilket bara tyder på att hon egentligen INTE kan sjunga.
Riktiga sångerskor KAN sjunga live.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-04 11:38

Nu hörde jag precis Nina (in extacy??? nä...) och nä, det var inge bra alls. För hon kan faktiskt inte sjunga. Inte på riktigt. Det har ju nån hört på en koncert nånstans. Näe. Fy va dåligt det låter om den där Nina på mina skivor... 8O

:wink:

/en john

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-04 12:57

Precis, skippa detta skitsnack om gudinnan Person nu! :evil:

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan