Amanda Jenssens senaste skiva

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:38

Falkis skrev:188 på ginza, ink. frakt.

Kul! Fast nog låter första spåret lika illa... hur kan det komma sig?
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-11-22 17:39

Tack, Falkis. En minut räckte. Antar att du har överfört rakt och att kompressionspumpningen efter det tysta breaket finns på skivan? Hemskt lät det i alla fall redan från start och mycket riktigt kan man tro att något i anläggningen har gått sönder. Av grafen att döma lirar LP:n ungefär i samma division som kompaktskivan, det vill säga gärdsgårdsserien. Underbart för en gammal sportskribent att få använda det uttrycket! :-)

Edit: att vinylen är mastrad lika illa som cd:n har jag stött på tidigare. Köpte maxiversionen av Madonnas ökända "American life" och blev tvungen att stänga av illa kvickt.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:43

PekkaJohansson skrev:Tack, Falkis. En minut räckte. Antar att du har överfört rakt och att kompressionspumpningen efter det tysta breaket finns på skivan? Hemskt lät det i alla fall redan från start och mycket riktigt kan man tro att något i anläggningen har gått sönder. Av grafen att döma lirar LP:n ungefär i samma division som kompaktskivan, det vill säga gärdsgårdsserien. Underbart för en gammal sportskribent att få använda det uttrycket! :-)

Edit: att vinylen är mastrad lika illa som cd:n har jag stött på tidigare. Köpte maxiversionen av Madonnas ökända "American life" och blev tvungen att stänga av illa kvickt.

Mvh Pekka

Läge för ett brev till till Sony då... fast Katinka har inte hunnit svara på det första än...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-11-22 17:47

hifikg skrev:Läge för ett brev till till Sony då... fast Katinka har inte hunnit svara på det första än...

Tror vi ska avvakta - min önskelista över skivor som jag vill ha rakt överförda till cd skulle få till och med tomten att krokna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:58

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Läge för ett brev till till Sony då... fast Katinka har inte hunnit svara på det första än...

Tror vi ska avvakta - min önskelista över skivor som jag vill ha rakt överförda till cd skulle få till och med tomten att krokna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Varför kan inte Sony (och alla andra) sälja musiken som HD-filer på det sätt som HD-Tracks gör? Skulle det innebära något merarbete för dem, förutom att starta upp säljsajten? En oförstörd kopia i 24/96 skulle jag gärna betala för.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-22 18:15

Falkis skrev:http://soundcloud.com/falkis1984/testing-testing

Jag kommer ta bort den snart, så skynda er. Antar att någon här kan tanka den och göra en sån där fin graf, det kan inte jag.

Tack!

Har bara gjort en snabbkoll men nog f-n ser det långt bättre ut på vinylen. Har inte hunnit lyssna ännu, återkommer.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-11-22 18:30

Jämfört med mycket annat så låter den satans platt, som jag jämför med på det mediet.

Jämför med en skiva som jag numera äger prov-exen till! :D

http://www.youtube.com/watch?v=ZgFbIt71-U0

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-23 01:39

Jag tycker nog att Ghost låter bättre på Spotify än från vinylrippen, speciellt s-ljuden.
Hur CD-skivan låter har jag inte hört.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-11-23 02:03

Amanda Jenssen har mycket svåra S-ljud. Det är som en blandning mellan S, F och SCH. Elvis hade liknande, och även Johnny Cash. Tror det har att göra med hur tänderna sitter. Eller-nåt. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-12 01:16

Fick inget svar från Sony :?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-12-13 19:53

Helvete vad illa det låter!

Så här ser versionen på Spotify ut:
Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 20:23

pLudio skrev:Helvete vad illa det låter!

Så här ser versionen på Spotify ut:[img]

Det som är intressant är att om man skärskådar spåret mer i detalj så ser man att även den inledande delen med lägre nivå är toppklippt. Det tyder på att det inte är i slutmastringen som man slagit i taket utan tidigare i mixningen. Jag kan bara tyda det som att det är ett önskat "sound", inte ett resultat av en maxad nivå.

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-12-13 21:44

Ja, och det låter illa hela tiden. https://play.spotify.com/track/2aRjiyXfGItM3Yzzwt2DAx

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-13 22:08

pLudio skrev:Ja, och det låter illa hela tiden. https://play.spotify.com/track/2aRjiyXfGItM3Yzzwt2DAx

Precis. Det låter illa hela tiden. Men det är ju ett "sound" man vill ha, annars hade man väl gjort det annorlunda? Och det är det värsta. I ett Loudness War kan man tänka sig vissa offer, tex minimal dynamik och distat ljud. Men om man väljer att det ska låta så här trots lägre nivåer, ja då har man gjort ett medvetet val. Antingen för att man själv gillar detta eller för att man tror att andra gillar det.

Hemskt eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-12-14 02:33

Reportage – Amanda Jenssen & Björn Yttling

dec 11 2012 16:59 Med förra plattan cementerade hon sig som en av landets största popstjärnor. När Amanda Jenssen återvänder till rampljuset är det med ett nytt sound och en superproducent vid sin sida. Vi besökte Ingridstudion för att kartlägga hur de nya hitsen fick sitt sound.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-14 02:35

pLudio skrev:
Reportage – Amanda Jenssen & Björn Yttling

dec 11 2012 16:59 Med förra plattan cementerade hon sig som en av landets största popstjärnor. När Amanda Jenssen återvänder till rampljuset är det med ett nytt sound och en superproducent vid sin sida. Vi besökte Ingridstudion för att kartlägga hur de nya hitsen fick sitt sound.

Hemlig sida. Är missljudet ett resultat av en superproducent alltså? Stackars tös. Gör hon så en gång till så e hon körd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-14 09:28

Kan den sk superproducenten vara Björn Yttling (från gruppen Peter, Bjorn and John)?

http://www.nyhetsdatabasen.se/senaste-n ... tudion.htm

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-14 09:50

Tyvärr är detta ett återkommande problem med Amanda Jensens skivor. Väldigt tråkigt, för visst svänger det ibland?

I det här fallet så tror jag faktiskt att det även påverkar skivförsäljningen. Det gör det nog inte i vanliga fall, men här så är det så gravt attan inte ens kan höja i bilstereon.

Tragiskt och synd på fin musik.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-14 20:12

Bill50x skrev:Nu hänger jag inte med. Resultatet kan ju knappast komma ifrån någon form av slutmix/mastering, då skulle ju alla nivåer vara desamma. Nu skiljer det iofs inte så mycket i det använda exemplet heller, typiskt bara ett par dB, men ändå.

Men kanske jag missförstår, vad innebär "masterlimiterad men inte fullt utstyrd"?

/ B

Tycker det ser typiskt ut som något man ordnat i slutmix eller mastring.

Påminner om Tomoyasu Hotei skvan jag fick hem nyligen. Trotts att jag stökar en del med ljud här hemma begriper jag inte fan dom burit sig åt fr att få ljudet så jävla ruttet. Och än mindre bigriper av motivet. Varför? Vem vill ha skivor som låter fulltändigt guano i kubik? Inte jag.
Normalt köper jag inte skivor, men japanerna är snåla med fildelning så jag var helt enkelt tvuingen att köpa musiken för att få tag i den. Men jväligt irriterande när man själv måste tillbringa ett par timmar vid dator för att rädda upp skivan så att den går att spela med någorlunda halvdassig kavlitet åtminstone.

Som tur är så är Hotei-skivan inte så jäkla klippt, så med massor av expander så går det att få den att låte i alla fall bättre än orginal. Men bra blir det ju aldrig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-14 20:14

Edit: Något mste ju vara fundamentalt fel i branchen när jag som glad amatör kan göra inspelningar med en digitalporta som sopar banan med skivbolagens produktioner som värks fram i mngmiljonstudios.

Visst, jag mixar i PCn, men med gratisprogram och gratis VST-pluggar.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-12-15 22:45

Jag lyssnade på studions podcast, de verkade väldigt nöjda med denna skiva.
Trombonerna var riktiga! 8O
Virrpanna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-15 23:09

Jag såg just den här tråden. Det mesta är nog sagt redan, och jag kan bara instämma i frustrationen.

Det som är hänt, gissar jag är en först gräslig mastering, och därefter en sista justering av nivåerna. Oftast brukar nog den där nivåjusterningen ske före tokmaximeringen, vilket brukar ge oljud mest i de starka partierna. Här har de av någon anledning bytt ordning, vilket gör att allt låter illa.

Är det för att ta bort den sista ledtråden till hur bra det skulle kunna låta utan mastering, tro? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-12-16 23:55

Jag skrev i den andra tråden

"Amandas produktioner är ett lågvattenmärke i branschen vilket
är väldig synd på så bra musik och skönsång"

Vad skulle ni vara villiga att betala för en LTS-utgåva av Amandas bästa?
Som LTS-utgåvan av Rymden i Blodet.

Antagligen måste man gå tillbaka till mångkanaligt råmaterial och göra om allt.

Hur lång tid tar det?
Vad kan det kosta?

Vi kanske kan skramla ihop tillräckligt!

Jag skulle utan att blinka betala 1.000:-
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-17 00:36

Med viss tvekan skulle jag kunna ge en femhundring, men då jäklar ska det låta gudomligt bra och varför inte leverera musiken som 24/96 filer istället för på en CD?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-17 00:51

Tänk om jag skulle reklamera Hymns till Sony. Hur skulle de hantera en sådan reklamation tro?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-07 23:57

hifikg skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Varför kan inte Sony (och alla andra) sälja musiken som HD-filer på det sätt som HD-Tracks gör? Skulle det innebära något merarbete för dem, förutom att starta upp säljsajten? En oförstörd kopia i 24/96 skulle jag gärna betala för.

Det skulle bli mycket merarbete eftersom det skulle kräva 2 olika produktioner. Som Claes nämner tidigare så processar man ofta i alla steg.
Jag har läst lite i sound on sound senaste åren. Och det är kompression (på allt), proceesning och fan vet vad i långa banor.

Vi har aldrig haft så bra produktionsutrusning som nu, men det mesta inom rock och pop som släpps håller en ljudkvalitet som är klart sämre än grejjor som spelades in på 50-talet. Det finns helt enkelt inte intresse från skivblgaen för bra ljud. Det är där roten till allt ligger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-08 00:00

Laddade just ned Sakmbankt´s "Hart Regn". Bra skiva, men det ser ut ungefär som på den skiva denna tråd handlar om. Inte så jäkla sönderklippt, men komprimerat och limiterat till max. Bas finns det inte mycket av som är hörbar.

Så:
- ned med nivån 6dB
- EQa
- Enhance (expanderar dynamiken, det som finns kvar).
- EQa igen för att ta ned diskantökningen från föregående steg.

Så, efter detta låter det bättre. Bra blir det aldrig. Jag förstår dock inte varför skivbolaget tror att jag skule betala för en skiva som jag dirket måste mixa om för att det inte skall låta fullständigt skit.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-01-08 13:46

Någon som lyssnat på låten som den ska lyssnas på? Dvs i sunkiga in-earlurar från halvtaskig källa?

Jag lyssnade precis på låten via youtube på min laptop via ett par in-ear lurar från en Sony Ericsson W715 walkmanmobil (dvs relativt hyfsade lurar).
Man stör sig inte direkt på ljudet och framförallt så funkar det konstigt nog bra på låg volym. Det känns som man försökt skapa ett väldigt skräpigt sound vilket man lyckats med. Det låter ju inte fint eller realistiskt, men det är nog inte riktigt tanken heller. Snarare så har man säkert försökt att göra något som låter som att det är inspelat på 50-talet med alla begränsningar man hade då i inspelningsutrustningen samtidigt som det ska vara "dynamikanpassat" för halvtaskiga lurar på bussen plus att det ska upplevas maximalt starkt på en toppeffektbegränsad mp3-spelare.

Summan blir ju inte bra, någonstans, men jag kan på något sätt förstå approachen även om dom trasslat in sig rejält och tyvärr förstör ursprunget bisarrt mycket. Som tidigare nämnts, dubbla digitala utgåvor, en komprimerad för bärbara musikspelare och en oförstörd för hemanvändning är en mycket bra ide, något som musikbolagen verkligen borde ta till sig. Sen kan statistiken få utvisa vilken version folk köper mest.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 14:02

Medan jag väntade på skivan lyssnade jag på Dry My Soul flera gånger i köksradion, någon gång på TV´n och flera gånger i bilen. Då tyckte jag det lät hyggligt och såg fram mot att få skivan och lyssna "på riktigt" och så gick det som det gick... Fast fortfarande tycker jag musiken är så bra att jag spelar skivan relativt ofta, trots ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-08 19:36

hifikg skrev:Medan jag väntade på skivan lyssnade jag på Dry My Soul flera gånger i köksradion, någon gång på TV´n och flera gånger i bilen. Då tyckte jag det lät hyggligt och såg fram mot att få skivan och lyssna "på riktigt" och så gick det som det gick... Fast fortfarande tycker jag musiken är så bra att jag spelar skivan relativt ofta, trots ljudkvaliteten.

Som sagt det är ju så dom mixar skivorna, så dom ska låta hyggligt i bil och klockradios osv..

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan