Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Lennon pop-pajsare? Han har förvisso skrivit och sjungit både några av de snyggaste poplåtarna och vackraste balladerna i världshistorien, men när han tar i blir lejonen tysta (nytt djungelordspråk). Får man rekommendera några spår?
- Leave my kitten alone (Anthology 1)
- Bad boy (Past Masters vol 1)
- Slow Down (dito)
- You can't do that (A hard day's night)
- I'll cry instead (dito)
Elvis kungen? En vapendyrkande, ultrareligiös och auktoritetstroende hetsätare från amerikanska södern som förtjänar sin plats i rockhistorien endast tack vare några tidiga och sena spår - vi talar ca 1954-56 resp 1969 - då han bröt ny mark och sjöng rent överjävligt bra. Nej, Elvis kan knappt nämnas i samma mening som Lennon. Men den förre ska naturligvis ha tack för att han insprirerade den senare... Roligt förresten att Elvis i folkmun, likt Saddam, benämns med sitt förnamn...
Med vänlig hälsning
Pekka
Rocker skrev:Jag ber om ursäkt! Brian Jones, var ju gitarristen i Stones som dog.
Vee-Eight skrev:Med risk att denna tråden övergår i pro/anti Elvispen, så ser inte jag Elvis som en rocksångare. Rocken känns som ngt som kom efter den mannen. I mina öron iaf. Då kanske man kan ifrågasätta vissa namn i min "lista", visst. Gary Brooker och Joe Cocker kanske inte platsar.
Men å andra sidan, i dessa tider då stolpskott som Håkan Hellström får rockbjörnen så är väl alla rocksångare, inkl Lasse Berghagen?
Vee-Eight skrev:Med risk att denna tråden övergår i pro/anti Elvispen, så ser inte jag Elvis som en rocksångare. Rocken känns som ngt som kom efter den mannen. I mina öron iaf. Då kanske man kan ifrågasätta vissa namn i min "lista", visst. Gary Brooker och Joe Cocker kanske inte platsar.
Men å andra sidan, i dessa tider då stolpskott som Håkan Hellström får rockbjörnen så är väl alla rocksångare, inkl Lasse Berghagen?
andy skrev:Ian Gillan Deep Purple (Made in Japan)
Child In Time![]()
Ian låter inget vidare idag!
Vet ingen som tagit dom tonerna han tar på Child in time![]()
Andraplatsen kan jag tänka mig!
StevenTyler
AEROSMITH'S
Låten Dream On!
Mvh Anders
Slartibartfast skrev:Hehe, jag kallar dig nog rätt och slätt herr Öhman, IÖ eller Ingvar. Duger de också?Mvk Jocke
Jag tycker nog att Jack White är coolare än Black.
Bill50x skrev:Det verkar som om det bara är grabbar som räknas när man talar om "rocksångare" eller?
Patti Smith? Tarja Turunen (Nightwish)? PJ Harvey? Sheryl Crowe? Doro? Marit Bergman? Nina Hagen? Jane Jensen? Janis Joplin? Ani Difranco?
dawen skrev:Bill50x skrev:Det verkar som om det bara är grabbar som räknas när man talar om "rocksångare" eller?
Patti Smith? Tarja Turunen (Nightwish)? PJ Harvey? Sheryl Crowe? Doro? Marit Bergman? Nina Hagen? Jane Jensen? Janis Joplin? Ani Difranco?
Okej, jag håller med om vissa namn, men sen när blev Marit Bergman rock?
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Hehe, jag kallar dig nog rätt och slätt herr Öhman, IÖ eller Ingvar. Duger de också?Mvk Jocke
"Herr" Öhman?! Skojar du?Det är ju min farfars far!
![]()
Farfar var (bank) Dir. Öhman
Pappa är Överste (av 1:a graden) Öhman, fast utomlands är han förstås brigadeer (brigadeer generel) Öhman.
Nä, någon ordning får det väl vara: Ing. Öhman tack.![]()
Vh, Ing. Öhman
dawen skrev:Jag har sett henne live en gång. Det räckte bra för mig
dawen skrev:Du har rätt Bill. Fast, jag tycker iofs inte att hon är rock för det. Varför skrev jag inte det i det förra inlägget för?![]()
![]()
För mig är Marit Bergman enbart pop, eller möjligtvis Pop/Rock. Det sistnämnda räknar jag inte in som rock.
Joplin däremot, hon klassar in som rock!
Jo, men John Lennon talar man ju, liksom Stalin, Lenin och Schyman, om vid efternamn
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster