Rädda SR:s grammofonarkiv

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-10-11 00:56

Nagrania skrev:Det var ju märkligt med att överföra en inspelning till DAT. Det med tanke på osäkerheten med själva DAT-tekniken. Det är inte ovanligt med att DAT-banden inte går att spela av p.g.a den komplicerade mekaniken i en DAT-spelare. Där måste man ju säga att analoga avspelningstekniken är betydligt enklare med vinyl eller magnetband. En vinylskiva kan alltid spelas av t.o.m med en vanlig knappnål, men bara i månå. :)

Nagrania.

Det här för rätt länge sen.
Mitt minne är rätt slitet (pga åldern?) men jag är rätt övertygad om att det var DAT.

Kommer ihåg att de hade Lp skivor i en back som man fick ta med sig hem helt gratis om man ville. De var utrangerade...

Ingen Elvis Sun sessions i backen den gången men väl Mats Rådberg och Rankarna. Det kommer jag ihåg att det fanns ett par stycken. Rådebergaren var väl då precis överförd på annat medium och skulle förpassas ut ur arkivet av, jag antar, utrymmesskäl. Jag passade på erbjudandet....

Gissar att man den gången satsade på CD-mediet, kanske av utrymmesskäl?
Välljudskäl är jag däremot lite tveksam till...när det gäller äldre inspelningar?

Om det var DAT...Jo, jag tror faktiskt det var det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-11 11:26

Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man
har hittat på någonsin för ljud?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-10-11 12:07

Så länge som det fungerar är det ju bra med DAT. Jag vet att det på SR finns massor av original inspelningar med musik som är gjorda på DAT. Musik som är inspelad på Berwaldhallen och för att inte tala om Stockholm Jazz Festival. SR spelade in konserter på DAT under hela 90-talet. Sedan blev det Hi8 vilket också borde ha orsakat liknande problem som med DAT-bandspelare. Problem får man också när man spelar in på HD och sparar alla datafiler på DAT. Allt eftersom tillverkaren av DAW ändrade filformat så går det så småningom inte att återkalla gamla datafiler om man inte har sparat ursprungsprogrammen. Och det har man inte gjort! Det nya tar över och det gamla dör.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-10-11 15:37

Fixat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-11 15:58

14295 är det just nu. Jag har nr 8244.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-10-13 23:08

IngOehman skrev:Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man

Vh, iö
Ja DAT sög big time! Så otroligt frustrerande att man aldrig kunde vara säker på om DAT:en man gjort skulle gå att spela upp i nästa maskin.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-10-14 23:28

IngOehman skrev:Undrar om det kan vara så att DAT är det sämsta lagringsmediet som man

Vh, iö

Jag håller inte alls med.

När DAT kom var det definitivt det bästa system för att spela in ljud som fanns!

De bästa rullbandspelarna kunde komma ganska nära DAT prestandan vad det gäller dynamik*, de var en bit ifrån på frekvensgång men långt efter vad det gäller distorsion.
De digitala inspelningsutrustningarna som förgick DAT var alla sämre, både i prestanda, hanterbart format och driftsäkerhet.

Jag tror att DAT fått ett dåligt ryckte beror på att det sågs lite som som "Pure, perfect sound - forever". Mediumet är ett magnetband, det kommer aldrig att tåla vilken behandling som hellst. Precis som ett analogt band kräver DAT:en en varsam hantering. Samma sak med maskinerna. Skall man ha en DAT i en studio miljö så måste man ha en riktig proffsmaskin, den måste dessutom servas regelbundet, även om en DAT inte behöver lika mycket översyn som en rullbandspelare.

(Nu är vi rejält OT, men att bumpa denna tråd är angeläget)

*Med vissa brusreduceringar t ex dBx typ 1 kunde man komma över 96 dB S/N på en rullbandspelare, men det skedde på bekostnad av andra effekter som t ex pumpningar i bruset.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-14 23:53

Men DAT var ju ett inspelningssystem främst, där slutprodukten var en CD, och DAT är definitivt inte ett arkiveringsmedium.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-10-15 00:16

Kaha skrev:

Vh, iö

Jag håller inte alls med.

När DAT kom var det definitivt det bästa system för att spela in ljud som fanns!

De bästa rullbandspelarna kunde komma ganska nära DAT prestandan vad det gäller dynamik*, de var en bit ifrån på frekvensgång men långt efter vad det gäller distorsion.
De digitala inspelningsutrustningarna som förgick DAT var alla sämre, både i prestanda, hanterbart format och driftsäkerhet.

Jag tror att DAT fått ett dåligt ryckte beror på att det sågs lite som som "Pure, perfect sound - forever". Mediumet är ett magnetband, det kommer aldrig att tåla vilken behandling som hellst. Precis som ett analogt band kräver DAT:en en varsam hantering. Samma sak med maskinerna. Skall man ha en DAT i en studio miljö så måste man ha en riktig proffsmaskin, den måste dessutom servas regelbundet, även om en DAT inte behöver lika mycket översyn som en rullbandspelare.

(Nu är vi rejält OT, men att bumpa denna tråd är angeläget)

*Med vissa brusreduceringar t ex dBx typ 1 kunde man komma över 96 dB S/N på en rullbandspelare, men det skedde på bekostnad av andra effekter som t ex pumpningar i bruset.

Ett problem med DAT bandspelare är att maskinerna blir mycket varma och det tär på alla gummiband som sitter i maskinerna. DAT var nog från början tänkt som ett lagringsmedium för masterband. Det finns massor av CD-skivor där mastern är ett DAT-band. Sedan det där med att dBx typ1 skulle pumpa. Det beror helt på att bandspelaren inte är helt optimerad för bandtypen. Det blev min erfarenhet de få gånger som jag upplevde att en en inspelning pumpade. Dolby SR som jag också har är mindre känslig för sådana sidoeffekter.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-10-19 15:48

Snart 20000 :D
Finns det verkligen 10000 HigEnd Nördar 8O

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-10-19 16:36

Nagrania skrev:Det var ju märkligt med att överföra en inspelning till DAT. Det med tanke på osäkerheten med själva DAT-tekniken. Det är inte ovanligt med att DAT-banden inte går att spela av p.g.a den komplicerade mekaniken i en DAT-spelare. Där måste man ju säga att analoga avspelningstekniken är betydligt enklare med vinyl eller magnetband. En vinylskiva kan alltid spelas av t.o.m med en vanlig knappnål, men bara i månå. :)

Är de lika komplicerade som "videobandspelare" för hemmabruk?
VHS ex v har beskyllts/hyllats för att vara det mest komplicerade systemet konsumentelektronik för ett antal år sedan.

"Proffsvideo har jag ingen aning om"

Tidningen HighFidelity redovisade på 90-talet en till DAT-sytem ombyggd VHS-apparat.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-11-07 19:25

24 795 NU 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-07 20:14

Hur många krävs för att tvinga fram en folkomröstning? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-07 21:11

Nattlorden skrev:Hur många krävs för att tvinga fram en folkomröstning? :lol:
några miljoner iaf. väldigt tragiskt att vilket standard spam som helst på facebook kan få några miljoner likes... men detta får inte ens 0,3% av sveriges befolkning. Vi har tom. fler unika läsare här på faktiskt varje månad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-07 21:23

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:Hur många krävs för att tvinga fram en folkomröstning? :lol:
några miljoner iaf. väldigt tragiskt att vilket standard spam som helst på facebook kan få några miljoner likes... men detta får inte ens 0,3% av sveriges befolkning. Vi har tom. fler unika läsare här på faktiskt varje månad.

Det krävs väl 10% av de röstberättigade i en kommun, det kan väl inte krävas mer (procentuellt) nationellt??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-11-07 22:41

Fixat!

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Re: Rädda SR:s grammofonarkiv

Inläggav Schimpans-AB » 2014-05-27 18:26

Att notera…..igen :D

http://musikskatt.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Varför går det så sakta?

Inläggav IngOehman » 2014-05-28 00:15

Det börjar närma sig 30 000 underskrifter.

Fantastisk siffra i sig om man jämför med typ alla andra upprop i Sveriges historia,
men ändå bara typ 3 promille av Sveriges befolkning.

Hoppas alla som läser på faktiskt och som inte skrivit på ännu gör en insats snarast.

Och därnäst - om alla som läser och skriver på faktiskt känner tio personer som de
tror bryr sig om en fråga som denna (men som kanske inte ens har hört talas om vad
det är som håller på att ske) som de introducera frågan för, så gissar jag att alla dessa
kommer att skriva på - å då blir det många nya röster!

Jag tror jag skall börja att tala med mina föräldrar om saken i morgon...

Mitt mål är att agera förebild och hitta 25 personer som vill skriva på - men som inte
har vetat om att möjligheten finns.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-30 00:55

Har ni skrivit på nu? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-30 01:14

För lää-äng' sen... men jag tycker att ett demonstrationståg vore rätt mycket ballare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Rädda SR:s grammofonarkiv - protestaktion på SR!!!

Inläggav IngOehman » 2014-05-30 01:35

Håller med.

En samling av människor i foajen på SR, som kräver att få tala med ledningen om vad som håller på att
hända med grammofonarkivet, skulle nog ha viss effekt. Har faktiskt en längre tid pysslat lite med att
undersöka möjligheten att organisera någonting sådant. Men nu när du tar upp det såhär i tråden så
föreslår jag att vi bestämmer ett datum!

Mitt förslag är att alla som vill protestera infinner sig klockan 12:00 i foajén SR tisdagen den 24:e juni.

Och den som vill vara med i en grupp och diskutera saken i förväg skickar mig ett PM och anmäler sitt
intresse. Jag tror det är bra om vi är minst fem, men lite flera skadar nog inte. Så arrangerar jag så att
vi träffas innan dess och drar upp riktlinjerna. Kanske på något ställe på stan där man kan ta en öl och
få något i maggen?

Vh, iö

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-05-30 02:21

Tål att tänkas på... ska se om jag kan vara på plats då.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2014-05-30 08:19

Påskrivet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-30 10:17

Tror redan jag skrivit på tidigare, men nu gjorde jag det igen för att vara på säkra sidan :D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-30 10:51

Och nu har jag skrivit på med har inte sett den här tråden förut...
(Känns som jag stalkar AnderasArvidsson idag. :| Men det gör jag inte, prommis! )
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-30 12:08

Tony skrev:Och nu har jag skrivit på med har inte sett den här tråden förut...
(Känns som jag stalkar AnderasArvidsson idag. :| Men det gör jag inte, prommis! )

Det är lugnt :D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-30 12:25

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:Och nu har jag skrivit på med har inte sett den här tråden förut...

Det är lugnt :D

Säg som det är: Du gillar det! Det får dig att känna dig som en kändis. ;-)
__
/ony

MorganM

Inläggav MorganM » 2014-05-30 14:38

Såg denna precis!

Och skrev på direkt!

Hoppas verkligen att dom tar sitt förnuft(om dom har något) till fånga,och behåller allt i arkivet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-05-30 15:22

Påskrivet som nr:29668
snart 30000

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-05-30 17:07

Påskrivet