Sophie Zelmani - My Song - MasVis

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Re: Sophie Zelmani - My Song - MasVis

Inläggav solhaga » 2017-03-19 19:54

On topic då, det (CD:n) låter ju förfärligt. Exempelvis har hennes röst har väldigt mycket energi/loudness.
Får "ont i öronen" och måste sänka åtskilliga dB för att kunna lyssna.

Har hitintills bara lyssnat i mina in-ear (Shure SE-535) och då inte märkt detta förrän nu.

Så här har JRMC analyserat:

Bild

Jämför nu med föregående CD (Everywhere), låter mycket mer vilsammare för öronen. Testar att höja för att få samma ljudtryck som My Song.
Vid 3 dBs höjning upplever jag liknande ljudtryck (högst ovetenskapligt).

Så här har JRMC analyserat:

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-19 20:38

Svante skrev:
hifikg skrev:80-talet måste ha varit höjdpunkten för både hifi och musik. Sedan dess har inte mycket blivit bättre. Strängt taget. Trist utveckling.
Finns det något skivbolag som gör rätt idag? Att apparaterna inte blir nämnvärt mycket bättre gör inte så mycket, så länge det finns folk som kan hålla liv i de gamla. Någon brist verkar inte heller uppstå eftersom de nya generationerna inte är särskilt intresserade.

Mja, alltså utrustningen har blivit ganska mycket bättre sedan 80-talet, men sättet som den används har dessvärre urartat helt. Jag tror att på 80-talet var den så bra att sklillnaderna mellan inspelningar började bli små. Om man i det läget skulle göra något som lät väsentligt annorlunda var man tvungen att göra sådant som inte är optimalt, men som ändå kan få en att haja till. Ljudstyrka är en sådan sak, och man började öka ljudstyrkan på bekostnad av lite ljudkvalitet. Där bildades embryot till loudness war och jag tror att alla underskattade kraften i det.

Idag kan man köpa ett ljudkort för ett par tusenlappar som är hästlängder bättre än den ljudisnpelningsutrustning som fanns på 80-talet. Men skillnaderna är ändå små vid normal ljudproduktion.

Jag tänkte på avspelningsutrustningen :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-20 00:15

hifikg skrev:
Svante skrev:
hifikg skrev:80-talet måste ha varit höjdpunkten för både hifi och musik. Sedan dess har inte mycket blivit bättre. Strängt taget. Trist utveckling.
Finns det något skivbolag som gör rätt idag? Att apparaterna inte blir nämnvärt mycket bättre gör inte så mycket, så länge det finns folk som kan hålla liv i de gamla. Någon brist verkar inte heller uppstå eftersom de nya generationerna inte är särskilt intresserade.

Mja, alltså utrustningen har blivit ganska mycket bättre sedan 80-talet, men sättet som den används har dessvärre urartat helt. Jag tror att på 80-talet var den så bra att sklillnaderna mellan inspelningar började bli små. Om man i det läget skulle göra något som lät väsentligt annorlunda var man tvungen att göra sådant som inte är optimalt, men som ändå kan få en att haja till. Ljudstyrka är en sådan sak, och man började öka ljudstyrkan på bekostnad av lite ljudkvalitet. Där bildades embryot till loudness war och jag tror att alla underskattade kraften i det.

Idag kan man köpa ett ljudkort för ett par tusenlappar som är hästlängder bättre än den ljudisnpelningsutrustning som fanns på 80-talet. Men skillnaderna är ändå små vid normal ljudproduktion.

Jag tänkte på avspelningsutrustningen :-)

Ah. Det är nog samma sak där, i varje fall med elektroniken. Den är bättre idag. Eller, det finns definitivt ett spår med konstnadsoptimering och storleksreducering som inte har varit bra för välljudet. Men det bästa är nog snäppet bättre idag än på 80-talet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-04-08 23:50

solhaga skrev:Lite OT, men hon kommer ju till Storan den sjunde April.
Kan väl inte bli mer okomprimerat?

Jodå, Lars Halapi Quartett levererade som vanligt.
Att sångerskan, dvs Sophie, var lite förkyld påverkade inte nämnvärt. Det blev ändå så nära det bara kan bli med Sophie Zelmani.
Märkbart tagen av händelserna i Stockholm några timmar innan var vi/hon dock; eftersläntraren som kom in mitt i den tysta minuten undrade nog.
Systrarna Törnqvist (Calaisa?) var förband och även bakgrundssångerskor på några av de nya låtarna från My Song; som är namnet på en - båt.

Inspirerad av hifikgs inlägg ovan, köpte jag några begagnade CD från tidigt 90-tal strax innan på Bengans på Kungsgatan.
Steel Pulse - Vox, Steve Earl - Guitar Town och tre till för samma summa som en fullpris-CD.

Komprimeringsfritt (nåja), så att jag kan spela dessa vid 0 dB utan annat än att det bara blir högre ljudstyrka; fortfarande njutbart och inga värkande öron.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 01:13

Hon var fortfarande illa berörd (ja, vem är inte det) på föreställningen kvällen efter i Eskilstuna. Det hedrar henne, tycker jag. Jag upptäckte på allvar Lars Halapi igår. Vilken lirare! Kom över hans album "When your TV makes you cry" och det har jag lirat i bilar och hemma flera varv redan. Får Knopfler vibbar. Han borde vara mer känd än han är, eller är det bara jag som missat honom? I Eskilstuna var, tyvärr, ljudet ganska risigt. En enkel PA-anläggning som lämnade mycket övrigt att önska, jag önskade mest att jag satt hemma och lyssnade. Dessutom hade anläggningen ett konstant brum som hördes tydligt genom hela konserten, det var mindre hedrande. Annars var det bra, "arenan" var liten och intim. Fungerade bra för Zelmanis musik.

Och Halapi... wow... skivbolaget är Almost Heaven
Bilagor
zelmanietuna17.jpg
zelmanietuna17.jpg (240.66 KiB) Visad 1249 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 08:50

hifikg skrev:Och Halapi... wow... skivbolaget är Almost Heaven

Han finns på Spotify.

Låten "Almost Heaven" är väldigt aktuell:

I look for answers
I search the truth
But there so many truths
it's almost hard too choose

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 09:45

hifikg skrev:Jag upptäckte på allvar Lars Halapi igår. Vilken lirare! Kom över hans album "When your TV makes you cry" och det har jag lirat i bilar och hemma flera varv redan. Får Knopfler vibbar.

Tänker du på denna (Sultans of Swing)?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-10 14:28

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag upptäckte på allvar Lars Halapi igår. Vilken lirare! Kom över hans album "When your TV makes you cry" och det har jag lirat i bilar och hemma flera varv redan. Får Knopfler vibbar.

Tänker du på denna (Sultans of Swing)?
[ Spotify ]
[ SWP ]

/ B

Ja typ, långt innan jag såg att han gjort den. Det upptäckte jag för en liten stund sedan när jag försökte hitta hans hemsida för att ge honom lite kred. Har inte hittat den än, kanske ska söka på studion hans. Visst påminner han om Mark?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 15:35

hifikg skrev:Visst påminner han om Mark?

I alla fall på den låten :-)
I övrigt, mjae, till viss del.
Men han är bra och finns ju på ett antal andra album som finns på Spotify. Bla på någon hyllning till Cohen.

/ B

Föregående

Återgå till Musikstugan