Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hur låter Cajsastinaprovet i din rigg?

Alldeles fantastiskt
0
Inga röster
Helt okej
0
Inga röster
Sådär
0
Inga röster
Illa
3
50%
Riktigt illa
3
50%

Antal röster : 6

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Prova Cajsastinas senaste och berätta vad du hör!

Inläggav hifikg » 2019-10-06 23:12

Jag får fortfarande lust att dubbelkolla att allt sitter fast när jag spelar något från den här skivan. Nu har jag givit upp den och växlade till frugans nyinköpta Lars Winnerbäck, det gjorde mig inte mycket gladare kan jag säga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-06 23:22

Frisk skrev:Nu har jag hunnit lyssna både i bil och hemma. I bilen lät det definitivt ok, kanske lite komprimerade trummor. Hemma har jag inte heller supermycket att anmärka på. "Livet går" 22sekunder in samt 37 sekunder in bryter rösten totalt samman, jag antar det är dist av något slag, det låter ungefär som jag upplever en dålig högtalarkabelanslutning. Trummorna saknar definitivt dynamik men som helhet tycker jag nog ändå det låter bättre än ganska mycket nytt. Rösten tycker jag är ganska ren och tydlig i stort.

Vad är det du tycker låter illa? Så kan jag försöka lyssna efter just det. Ska lyssna kritiskt några gånger till.

Sången är så överkomprimerad att den låter väldigt platt och är extremt dominerande vilket gör att den överlappar övrig instumentering så pass mycket att det mer påminner om karaoke än ett gemensamt framförande, hon är helt enkelt inte där med de andra musikerna.

Trummorna saknar dynamik och ljudet är väldigt monotont, framför allt virveltrumman där varje slag låter nästan precis likadant.

Det är väl just de två sakerna, sången och trummorna som låter minst bra.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-07 07:29

goat76 skrev:
Frisk skrev:Nu har jag hunnit lyssna både i bil och hemma. I bilen lät det definitivt ok, kanske lite komprimerade trummor. Hemma har jag inte heller supermycket att anmärka på. "Livet går" 22sekunder in samt 37 sekunder in bryter rösten totalt samman, jag antar det är dist av något slag, det låter ungefär som jag upplever en dålig högtalarkabelanslutning. Trummorna saknar definitivt dynamik men som helhet tycker jag nog ändå det låter bättre än ganska mycket nytt. Rösten tycker jag är ganska ren och tydlig i stort.

Vad är det du tycker låter illa? Så kan jag försöka lyssna efter just det. Ska lyssna kritiskt några gånger till.

Sången är så överkomprimerad att den låter väldigt platt och är extremt dominerande vilket gör att den överlappar övrig instumentering så pass mycket att det mer påminner om karaoke än ett gemensamt framförande, hon är helt enkelt inte där med de andra musikerna.

Trummorna saknar dynamik och ljudet är väldigt monotont, framför allt virveltrumman där varje slag låter nästan precis likadant.

Det är väl just de två sakerna, sången och trummorna som låter minst bra.

Jag håller med i vad du skriver. Första två-tre gångerna jag lyssnade på låten lyssnade jag enbart på sången och tänkte inte ens på övriga instrument, antagligen då sången är så dominant. Sången låter kanske ganska platt, men det var inget jag konkret reagerade på. Men visst låter det inte som de spelar tillsammans, där håller jag helt med. Trummorna låter trist, men om man ska sätta det i relation till mycket annat nytt som producerats tycker jag kanske snarare det låter bra, kanske dock inte för genren.

Visst finns det brister men inte så mycket att reagera så starkt på först tyckte jag, men sen när jag körde skorrandet förstod jag reaktionen bättre, det låter som ett konkret fel, som en dålig kabelkontakt eller liknande. Det går inte skylla på det musikaliska eller att man vill det ska låta starkt. Jag upplevde det inte jättetydligt och det är inte några långa partier men när man väl hör missljuden hamnar man på spänn och undrar vad som håller på att gå sönder eller lossa.

Vid installationen av min DAC till Raspberry pi/Volumio hade volymen, trots ställd på unity gain hamnat på för hög förstärkning på något sätt, det lät på ungefär sätt men mer frekvent och än tydligare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 08:27

JAg var tvungen att stänga av skräpet per omgående. Jag spiller inte min tid på med uppsåt vandaliserade fonogram.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-10-07 09:10

Morello skrev:JAg var tvungen att stänga av skräpet per omgående. Jag spiller inte min tid på med uppsåt vandaliserade fonogram.

Ta med det citatet i ditt brev KG!
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-07 10:12

Ja du KG. Vad ska man med en fin anläggning till och så lyssna på sådant här? Ytterligt beklagligt.
Det måste ha blivit fel någonstans.
@Goat som kan det här, vad har de gjort?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 10:15

Satt för övrigt och lyssnade på ett par, tre album med Alan Parson från 1970-talet på vinyl igår - rena rama audiofilvaxen jämfört med detta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-07 10:34

Morello skrev:Satt för övrigt och lyssnade på ett par, tre album med Alan Parson från 1970-talet på vinyl igår - rena rama audiofilvaxen jämfört med detta.

Alan Parson Project är fina :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-10-07 11:21

Alan Parsons heter personen och gruppen heter Alan Parsons Project. Det är alltså inte genitiv-s!

För övrigt är inte låten med CajsaStina något att hänga i julgranen ljudkvalitetsmässigt. Efter lyssning konverterade jag till wav i Foobar och körde i MasVis. En synnerligen dyster korv med 10 dB toppfaktor blev resultatet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2019-10-07 11:47, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-07 11:21

sprudel skrev:@Goat som kan det här, vad har de gjort?

Det finns kanske de som vet bättre än mig men jag misstänker att det låg en kompressor på sången redan vid inspelning och sen har det lagts på ytterligare kompression vid mixning.
Trummorna har det skett något liknande på och främst på virveltrumman som knappt går att känna igen, eller så är det kanske rakt igenom trum-samplingar som används? Väldigt torrt låter det.

Då sången är så dominant så kanske det blivit lite roligare om övriga instrument hade panorerats lite bredare i ljudfältet, som det är nu när allt är så pass centrerat så gömmer sig allt nästan ”på led” bakom hennes sång.

Kanske någon annan här har fler eller andra synpunkter att komma med?

Anders J

Inläggav Anders J » 2019-10-07 11:38

Det är en perfekt mixad låt optimerad för headset i ett stridsflygplan, men faktiskt bland det absolut värsta jag hört någonsin, det är inte ens uruselt.

Man måste ju undra om det slagit slint någonstans, ingen kan väl på allvar menat att det ska låta så?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 11:42

Anders J skrev:Det är en perfekt mixad låt optimerad för headset i ett stridsflygplan,

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 11:47

PekkaJohansson skrev:Alan Parsons heter personen och gruppen heter Alan Parsons projekt. Det är alltså inte genitiv-s!

Helt riktigt, helt korrekt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-07 12:19

Frisk skrev:"Livet går"

Det finns inget spår som heter så på den aktuella skivan. Vilket album är det som diskuteras i tråden?
Jag har försökt lyssna för att hitta "felen" som diskuteras.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-07 12:44

Kalejdokom skrev:
Frisk skrev:"Livet går"

Det finns inget spår som heter så på den aktuella skivan. Vilket album är det som diskuteras i tråden?
Jag har försökt lyssna för att hitta "felen" som diskuteras.

Alltså de orden på angiven tidpunkt ,22s in skär ihop totalt, i bifogat ljudexempel. Det låter typ som en kabel glappar.

hifikg skrev:Tar mig friheten att, i detta slutna sällskap, lägga ut en av låtarna från skivan, skriv gärna vad ni tycker.

https://www.dropbox.com/s/he6yq2nnj2yq6 ... u.aif?dl=0
Sitter nöjd

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-10-07 13:48

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Alan Parsons heter personen och gruppen heter Alan Parsons projekt. Det är alltså inte genitiv-s!

Helt riktigt, helt korrekt. :)

Som synes har jag korrigerat min slarviga felstavning till Alan Parsons Project. Får skylla på att inlägget gjordes på måndag morgon. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 13:58

Det låter för övrigt väldigt smalbandigt och beslöjat utöver den extrema kompressionen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-07 14:13

PekkaJohansson skrev:Alan Parsons heter personen och gruppen heter Alan Parsons Project. Det är alltså inte genitiv-s!

Med vänlig hälsning

Pekka

Noterade stillsamt detta i morse när jag inspirerad av Morello spelade några låtar av -s. Valde att lyssna vidare istället för att korrigera texten. Kajsa-Stina hade jag korrigerat däremot, behagligare än att lyssna vidare. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-10-07 14:16

sprudel skrev:Valde att lyssna vidare istället för att korrigera texten.

Det är möjligt att göra både och - samtidigt, dessutom! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-07 21:11

Nu har jag hunnit vänja mig vid lite bra inspelningar, Allan Parsons Project, nine inch nails the fragile och rage against the machine självbetitlade SACD. Visst är det helt annan stereobild och symbaler men utöver att Cajsa Stinas röst går i klippning på några ställen tycker jag inte den delade låten är extraordinärt misshandlad. Visst är det ingen skiva som uppmanar till sträcklyssning på hög volym, men de skivorna är väl väldigt sällsynta idag? Värd att reklamera, kanske dessutom pga av dist i sången, men sämre än annat nytt? Jag har nästan slutat köpa nya skivor pga att de så ofta låter så illa. Har för mig det var Lana del rey jag var så otroligt missnöjd med, ska kika efter vilken skiva det var.

Edit:
Lust for life var det jag tänkte på, men osäker efter att ha jämfört nu om den är sämre. Den har definitivt lite bredare stereobild och aningens bättre röster, dock rätt förstörda trummor, men samtidigt lite mer dominerande trummor. Kanske hörs tydligare därför, kanske dessutom har större betydelse.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-08 17:01

TIDAL versionen av Cajsastinas via ROON låter svajigt och väldigt rumlande i basen, Jag orkade halva första låten :(
Nivå kompenseringen ROON gör på albumet skvallrar inte om någon jätte kompression däremot :? Så det är nog något annat fel!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Föregående

Återgå till Musikstugan