petersteindl skrev:goat76 skrev:Jag har nyligen införskaffat mig en vinylspelare och ett gäng skivor med mina favoritartister, och det som förbryllar mig rätt ordentligt är att
jag finner vinylerna låtandes bättre än de digitala filerna, och detta gäller för de album jag vet härstammar från samma grundmaster och att den digitala utgåvan är dynamiskt intakt utan spår av någon form av volym-maximering. Ljudet från vinylskivorna låter mer fylliga med mer naturligt ljudande "kropp", vilket medför att instrumenten låter mer levande. Så med lite mer blomstrande beskrivning: Något mer ”musikaliskt” och ”äkta”, och något slags ”skimmer/lyster” som får musiken att klinga lite mer likt ljudet direkt från ett riktigt akustiskt instrument. Ha Ha! Förlåt, men jag tror att åtminstone några av er förstår vad jag försöker beskriva.
Jag ska naturligtvis gå till botten med det här, för det var absolut inte detta jag hade förväntat mig. Anledningen till köpet av vinylspelaren var främst för att komma åt de vinylutgåvor med bibehållen dynamik, i jämförelse med vissa digitala versioner som är totalt söndermastrade. Jag har rippat några album som jag ska analysera och jämföra mer grundligt med den digitala versionen. Det är endast ljudkällan som skiljer sig åt, i övrigt är det samma uppspelningskedja i form av en Linn Akurate DSM som antingen spelar de digitala filerna eller det inbyggda phonosteget för vinyluppspelningen, och samma rumskorrigering som finns i Akurate DSM. Förstärkaren är densamma.
Frågan är väl om det endast handlar om avvikelser i frekvensgång, eller kanske att den förutsatt ökade grad av distorsion är orsaken, eller kanske en kombination av dessa som framhäver denna ”musikalitet”? Eller kanske är det något ”magiskt” som sker när en nål läser av spåren i en plastbit?

Det låter iallafall riktgt bra!
IMG_3173.jpeg
steveo1234 skrev:Så, tydligen så är Ämnes-raden "När vinyl låter bättre" felaktig i det här fallet. Den må ge bättre mätvärde (i ett par dimensioner), men, den låter inte märkbart bättre ändå. Då har jag lärt mig det...
Jag vet inte vad du menar med ”i det här fallet”.
I fallet goat76 tolkar jag det som att goat76 föredrar ljudet i vinyluppspelningen då han jämförde. Goat76 är inte ensam om att föredra vinyluppspelning framför streamad uppspelning, men även CD framför streamat.
Jag känner flertalet som inte är överens med de flesta streamade uppspelningarna via streamingbolag. De går t.ex. årligen på Hifi-mässan i München och finner att det i stort sett alltid låter sämre i de rum som streamar musiken i jämförelse med i de rum som spelar vinyl eller CD eller via hårddisk på plats. Dock finns vissa rum med streaming från streamingbolag som skiljer sig åt med bra ljud. Det är dock mindre än 1%. I vissa rum har de alternerat uppspelningen mellan dagarna, där de dagar via streaming låter dåligt och de dagar utan streaming låter kalasbra och det är via samma utrustning i övrigt. Då han går in i rummen vet han inte om det är streaming eller ej. Det tar han reda på efter lyssning.
Själv har jag aldrig jämfört. Men fenomenet är intressant, som jag ser det. Med streaming menar jag då via streamingbolag.
Jag har dock jämfört Bertil Alvings digitala master kontra analoga master, båda via samma mikrofoner. Det är alltså Bertils Nagra bandspelare kontra Bertils SONY F1 digital 48 kHz/16 bit. Där vann SONY F1 klart. Det var då som jag insåg fördelen med digitalt och att det analoga var oanvändbart i jämförelse. Det räckte med Bertils röst där han sa tagning ett två tre. Sedan spelade musikerna.
Däremot tyckte jag att samtliga CD lät mycket sämre än den vinyluppspelning jag hade. Det här var någon gång mellan 1986 och 1988.
När jag lyssningsjämför låtar jag har full koll på är samma utgåvor/mastring, då hör jag ingen som helst skillnad mellan den lokalt sparade ljudfilen rippad från CD och den som återfinns hos Tidal, så för mig låter streaming och CD identiskt så länge det rör sig om samma mastring av låtarna.
Jag har än så länge inte hunnit jämföra de mätmässiga skillnaderna mellan vinylripparna och de digitala filer jag rippade från CD, men jag är på gång med det inom kort. Men som sagt, rent subjektivt tycker jag vinylen låter bättre och detsamma tycker min dotter som även hon fått chansen att lyssna på skillnaderna.
Min digitala uppspelning är av hög klass och är den jag avnjutit i många år, det finns absolut ingenting jag kan anmärka på när det kommer till renhet, så som låg distorsion, separation och tydlighet. Men så spelar jag nu upp samma musik på vinyl, och musiken låter mer "levande" och mer "organisk", och något "någonting" tillförs som de prefekta digitala ljudfilerna saknar. Mer "lyster", mer "kropp" som får allt att låta just mer "levande". Det hela kan säkert verka något flummigt, men jag vet inte hur jag på ett mer tekniskt sätt kan beskriva den skillnaden jag hör.
Det är naturligtvis en massa typiska vinyl-artefakter som tillkommer så som klicks, pops m,m och de sakerna hade jag gärna varit utan för då hade verkligen utlyst vinyluppspelning som det ultimata formatet för musikuppspelning.
Det kan inte heller vara det "rena analoga" som gör det, för i min uppspelning bearbetas den inkommande signalen digitalt i min Linn Akurate DSM och samma rumskorrigering används precis som vid uppspelning av digitala filer via samma Linn-apparat.
Jag ska undersöka vidare…