När vinyl låter bättre

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: När vinyl låter bättre

Inläggav goat76 » 2025-09-30 23:02

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:Jag har nyligen införskaffat mig en vinylspelare och ett gäng skivor med mina favoritartister, och det som förbryllar mig rätt ordentligt är att jag finner vinylerna låtandes bättre än de digitala filerna, och detta gäller för de album jag vet härstammar från samma grundmaster och att den digitala utgåvan är dynamiskt intakt utan spår av någon form av volym-maximering.

Ljudet från vinylskivorna låter mer fylliga med mer naturligt ljudande "kropp", vilket medför att instrumenten låter mer levande. Så med lite mer blomstrande beskrivning: Något mer ”musikaliskt” och ”äkta”, och något slags ”skimmer/lyster” som får musiken att klinga lite mer likt ljudet direkt från ett riktigt akustiskt instrument. Ha Ha! Förlåt, men jag tror att åtminstone några av er förstår vad jag försöker beskriva. :)

Jag ska naturligtvis gå till botten med det här, för det var absolut inte detta jag hade förväntat mig. Anledningen till köpet av vinylspelaren var främst för att komma åt de vinylutgåvor med bibehållen dynamik, i jämförelse med vissa digitala versioner som är totalt söndermastrade. Jag har rippat några album som jag ska analysera och jämföra mer grundligt med den digitala versionen. Det är endast ljudkällan som skiljer sig åt, i övrigt är det samma uppspelningskedja i form av en Linn Akurate DSM som antingen spelar de digitala filerna eller det inbyggda phonosteget för vinyluppspelningen, och samma rumskorrigering som finns i Akurate DSM. Förstärkaren är densamma.

Frågan är väl om det endast handlar om avvikelser i frekvensgång, eller kanske att den förutsatt ökade grad av distorsion är orsaken, eller kanske en kombination av dessa som framhäver denna ”musikalitet”? Eller kanske är det något ”magiskt” som sker när en nål läser av spåren i en plastbit? :D

Det låter iallafall riktgt bra!

IMG_3173.jpeg

Vinyl har ett lågfrekvent bakgrundsbrus. Det är mest påtagligt när man lyssnar i hörlurar, inte lika mycket via högtalare i rum. Det är möjligt att detta brus orsakar något hos oss. Live-känsla, rums-känsla, närvaro kanske? Lite sådan känsla får jag när jag lyssnar på Cowboy Junkies Trinity Sessions som har ett lågfrekvent buller från luftkonditioneringen i kyrkan.

Jag ser på mina subwoofers det där lågfrekventa bakgrundsljudet som jag tror att du beskriver, elementen rör sig synligt mer utan att jag direkt kan säga att jag hör det, men kanske är det något som möjligtvis får en att känna av något i kroppen som kanske gör att någon musikalisk ådra i kroppen börjar ”spexa”. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-09-30 23:07

Thomas_A skrev:En annan notering jag gjort (digital vs. vinyl) är att jag oftare lyssnar på lite högre volym på vinylen. Mätt lite vid lyssningsplats och får ofta högre toppvärden på min dB-mätare för samma platta när jag spelar vinyl. Verkar inte tröttna lika snabbt på att lyssna vid hög volym om jag spelar vinyl. Misstänker att det kan bero på olika mastringar, men har inte undersökt det närmare.

Det där med högre volym har jag också märkt av vilket stör mig en aning, man vill ju inte störa grannarna men man vill av någon anledning dra på lite extra och det stämmer in även hemma hos mig. Underliga saker händer och man vill som komma allt ”längre in i de musik som spelas” vilket gör att man höjer några extra snäpp. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-09-30 23:10

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:Jag har nyligen införskaffat mig en vinylspelare och ett gäng skivor med mina favoritartister, och det som förbryllar mig rätt ordentligt är att jag finner vinylerna låtandes bättre än de digitala filerna, och detta gäller för de album jag vet härstammar från samma grundmaster och att den digitala utgåvan är dynamiskt intakt utan spår av någon form av volym-maximering.

Ljudet från vinylskivorna låter mer fylliga med mer naturligt ljudande "kropp", vilket medför att instrumenten låter mer levande. Så med lite mer blomstrande beskrivning: Något mer ”musikaliskt” och ”äkta”, och något slags ”skimmer/lyster” som får musiken att klinga lite mer likt ljudet direkt från ett riktigt akustiskt instrument. Ha Ha! Förlåt, men jag tror att åtminstone några av er förstår vad jag försöker beskriva. :)

Jag ska naturligtvis gå till botten med det här, för det var absolut inte detta jag hade förväntat mig. Anledningen till köpet av vinylspelaren var främst för att komma åt de vinylutgåvor med bibehållen dynamik, i jämförelse med vissa digitala versioner som är totalt söndermastrade. Jag har rippat några album som jag ska analysera och jämföra mer grundligt med den digitala versionen. Det är endast ljudkällan som skiljer sig åt, i övrigt är det samma uppspelningskedja i form av en Linn Akurate DSM som antingen spelar de digitala filerna eller det inbyggda phonosteget för vinyluppspelningen, och samma rumskorrigering som finns i Akurate DSM. Förstärkaren är densamma.

Frågan är väl om det endast handlar om avvikelser i frekvensgång, eller kanske att den förutsatt ökade grad av distorsion är orsaken, eller kanske en kombination av dessa som framhäver denna ”musikalitet”? Eller kanske är det något ”magiskt” som sker när en nål läser av spåren i en plastbit? :D

IMG_3173.jpeg

Vinyl har ett lågfrekvent bakgrundsbrus. Det är mest påtagligt när man lyssnar i hörlurar, inte lika mycket via högtalare i rum. Det är möjligt att detta brus orsakar något hos oss. Live-känsla, rums-känsla, närvaro kanske? Lite sådan känsla får jag när jag lyssnar på Cowboy Junkies Trinity Sessions som har ett lågfrekvent buller från luftkonditioneringen i kyrkan.

Jag ser på mina subwoofers det där lågfrekventa bakgrundsljudet som jag tror att du beskriver, elementen rör sig synligt mer utan att jag direkt kan säga att jag hör det, men kanske är det något som möjligtvis får en att känna av något i kroppen som kanske gör att någon musikalisk ådra i kroppen börjar ”spexa”. :)

Resonansfrekvensen för arm/pickup som får elementen att pumpa är inte hörbart (och skapar nog mest problem); det är nog snarare det hörbara bruset högre upp i frekvens som möjligen påverkar oss.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-09-30 23:28

petersteindl skrev:

IMG_3173.jpeg

steveo1234 skrev:Så, tydligen så är Ämnes-raden "När vinyl låter bättre" felaktig i det här fallet. Den må ge bättre mätvärde (i ett par dimensioner), men, den låter inte märkbart bättre ändå. Då har jag lärt mig det...

Jag vet inte vad du menar med ”i det här fallet”.
I fallet goat76 tolkar jag det som att goat76 föredrar ljudet i vinyluppspelningen då han jämförde. Goat76 är inte ensam om att föredra vinyluppspelning framför streamad uppspelning, men även CD framför streamat.

Jag känner flertalet som inte är överens med de flesta streamade uppspelningarna via streamingbolag. De går t.ex. årligen på Hifi-mässan i München och finner att det i stort sett alltid låter sämre i de rum som streamar musiken i jämförelse med i de rum som spelar vinyl eller CD eller via hårddisk på plats. Dock finns vissa rum med streaming från streamingbolag som skiljer sig åt med bra ljud. Det är dock mindre än 1%. I vissa rum har de alternerat uppspelningen mellan dagarna, där de dagar via streaming låter dåligt och de dagar utan streaming låter kalasbra och det är via samma utrustning i övrigt. Då han går in i rummen vet han inte om det är streaming eller ej. Det tar han reda på efter lyssning.

Själv har jag aldrig jämfört. Men fenomenet är intressant, som jag ser det. Med streaming menar jag då via streamingbolag.

Jag har dock jämfört Bertil Alvings digitala master kontra analoga master, båda via samma mikrofoner. Det är alltså Bertils Nagra bandspelare kontra Bertils SONY F1 digital 48 kHz/16 bit. Där vann SONY F1 klart. Det var då som jag insåg fördelen med digitalt och att det analoga var oanvändbart i jämförelse. Det räckte med Bertils röst där han sa tagning ett två tre. Sedan spelade musikerna.

Däremot tyckte jag att samtliga CD lät mycket sämre än den vinyluppspelning jag hade. Det här var någon gång mellan 1986 och 1988.

När jag lyssningsjämför låtar jag har full koll på är samma utgåvor/mastring, då hör jag ingen som helst skillnad mellan den lokalt sparade ljudfilen rippad från CD och den som återfinns hos Tidal, så för mig låter streaming och CD identiskt så länge det rör sig om samma mastring av låtarna.

Jag har än så länge inte hunnit jämföra de mätmässiga skillnaderna mellan vinylripparna och de digitala filer jag rippade från CD, men jag är på gång med det inom kort. Men som sagt, rent subjektivt tycker jag vinylen låter bättre och detsamma tycker min dotter som även hon fått chansen att lyssna på skillnaderna.

Min digitala uppspelning är av hög klass och är den jag avnjutit i många år, det finns absolut ingenting jag kan anmärka på när det kommer till renhet, så som låg distorsion, separation och tydlighet. Men så spelar jag nu upp samma musik på vinyl, och musiken låter mer "levande" och mer "organisk", och något "någonting" tillförs som de prefekta digitala ljudfilerna saknar. Mer "lyster", mer "kropp" som får allt att låta just mer "levande". Det hela kan säkert verka något flummigt, men jag vet inte hur jag på ett mer tekniskt sätt kan beskriva den skillnaden jag hör.

Det är naturligtvis en massa typiska vinyl-artefakter som tillkommer så som klicks, pops m,m och de sakerna hade jag gärna varit utan för då hade verkligen utlyst vinyluppspelning som det ultimata formatet för musikuppspelning. :)
Det kan inte heller vara det "rena analoga" som gör det, för i min uppspelning bearbetas den inkommande signalen digitalt i min Linn Akurate DSM och samma rumskorrigering används precis som vid uppspelning av digitala filer via samma Linn-apparat.

Jag ska undersöka vidare…

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-10-01 08:31

goat76 skrev:Min digitala uppspelning är av hög klass och är den jag avnjutit i många år, det finns absolut ingenting jag kan anmärka på när det kommer till renhet, så som låg distorsion, separation och tydlighet. Men så spelar jag nu upp samma musik på vinyl, och musiken låter mer "levande" och mer "organisk", och något "någonting" tillförs som de prefekta digitala ljudfilerna saknar. Mer "lyster", mer "kropp" som får allt att låta just mer "levande". Det hela kan säkert verka något flummigt, men jag vet inte hur jag på ett mer tekniskt sätt kan beskriva den skillnaden jag hör.

Det är uppfriskande att läsa någon skriva att det tillförs något av LP-skivan som denne gillar. Det är liksom mera hederligt i min bok!

Tack, Goat!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-01 08:52

Var det inte Gert Palmcrantz som förde över sina digitala masters till analogt band för att ge dem någon form av analogt ljud?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-10-01 09:30

Vet inte men t ex Carmen Gomes Inc. som är audiofilt inspelat med den dyraste utrustningen låter sången vända på ett rullband i mixningen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-10-01 10:25

petersteindl skrev:

IMG_3173.jpeg

steveo1234 skrev:Så, tydligen så är Ämnes-raden "När vinyl låter bättre" felaktig i det här fallet. Den må ge bättre mätvärde (i ett par dimensioner), men, den låter inte märkbart bättre ändå. Då har jag lärt mig det...

Jag vet inte vad du menar med ”i det här fallet”.

Skivan i Ämnet låter inte bättre på vinyl, trots högre DR?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-10-01 11:18

RogerGustavsson skrev:Var det inte Gert Palmcrantz som förde över sina digitala masters till analogt band för att ge dem någon form av analogt ljud?

pLudio skrev:Vet inte men t ex Carmen Gomes Inc. som är audiofilt inspelat med den dyraste utrustningen låter sången vända på ett rullband i mixningen.

Ja, det är inte ovanligt, gärna genom ett rörsteg också för ytterligare kompression, distorsion och brus.

Precis som det finns de som föredrar sitt rödvin utblandat med Coca-Cola, och helst vill ha senap och ketchup på hjortfilén. Det är ju en smaksak!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-01 11:21

I-or skrev:
goat76 skrev:
rigi skrev:Går det mäta frekvensgången och se skillnad? Alltid kul att veta vad som ändrar sig.

Jag menade mer att jag ska jämföra spektrat mellan låtspåren, den digitala versionen mot samma låt på vinyl efter digitalisering och se vilka skillnader som finns, och sedan EQ-matcha spåren för att se om det går lätt att få dem att låta identiska.

Släng gärna en koll både på låtar i ytterspår och innerspår. Vanligen är högfrekvenstappet i innerspår omfattande och var tillsammans med distorsionsökningen en viktig anledning till att jag slutligen gav upp vinylformatet för över 35 år sedan.

Jag har börjat analysera fyra låtspår varav två av dem är ytterspår och två är innerspår, men initialt kan jag faktiskt inte se något som pekar på något omfattande högfrekvenstapp för innerspår kontra ytterspår. Det jag kan se är att vinylripparna, oavsett ytter- eller innerspår, har lite mer energi i basen och att den övergripande trenden är lite mer fallande mot högre frekvenser.

Det jag varit noga med är att mäta in vinkeln för nålen med hjälp av en så kallad ”protractor” (gradskiva), så åtminstone vid två punkter vid ytter- samt innerspår håller sig nålen rakt i spåret. Kanske är det av den anledningen som jag inte ser något tydligt högfrekvenstapp för innerspåret?
Utöver det har jag även varit noga med nåltrycket så jag använder en sån där liten ”nålvåg” för att få till det exakt rätt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-01 11:40

PerStromgren skrev:
goat76 skrev:Min digitala uppspelning är av hög klass och är den jag avnjutit i många år, det finns absolut ingenting jag kan anmärka på när det kommer till renhet, så som låg distorsion, separation och tydlighet. Men så spelar jag nu upp samma musik på vinyl, och musiken låter mer "levande" och mer "organisk", och något "någonting" tillförs som de prefekta digitala ljudfilerna saknar. Mer "lyster", mer "kropp" som får allt att låta just mer "levande". Det hela kan säkert verka något flummigt, men jag vet inte hur jag på ett mer tekniskt sätt kan beskriva den skillnaden jag hör.

Det är uppfriskande att läsa någon skriva att det tillförs något av LP-skivan som denne gillar. Det är liksom mera hederligt i min bok!

Tack, Goat!

Ja, jag tror väl egentligen inte att det är något fel med digital uppspelning, så av den anledningen vill jag anta att vinyl-uppspelningen lägger till något vilket jag uppenbarligen gillar.

Mycket av den musik jag lyssnar på är i många fall inspelad i fullt analoga ljudstudios, och de ljudingenjörer som gjort dessa inspelningar verkar vara ense om att vinyl är det gällande och mest välljudande formatet. Detta har jag tidigare fnyst åt och tänkt att dessa herrar nog mest är av den bakåtsträvande sorten, och att de borde veta bättre för jag vet hur otroligt tekniskt kunniga de är när det kommer till inspelningsteknik. Liknande ser jag att det är med de flesta som lyssnar på samma musikgenre, man ser att många av dem jagar vinylen på släppdagen för albumen. Men vad fan, nu sitter jag här själv och tycker att varenda vinyl jag köpt låter bättre än det jag rippat från CD eller köpt i digitala filer. Jag är något förbryllad just nu av denna upptäckt. :)

Det krävs nog omfattande lyssningstester och analyser för att jag ska komma till botten med det här. Tanken är att EQ-korrigera några digitala filer så atty de matchar vinylripparna, och både lyssna och visuellt analysera vad skillnaderna ligger i.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-01 12:04

PerStromgren skrev:Det är uppfriskande att läsa någon skriva att det tillförs något av LP-skivan som denne gillar. Det är liksom mera hederligt i min bok!

Jomenvisst. Som att koka pasta i kemiskt rent vatten jämfört med saltat vatten :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-01 12:11

Det där är en pyramidalt dålig analogi.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-01 12:23

Morello skrev:Det där är en pyramidalt dålig analogi.

Nästan alla liknelser är per definition dåliga. Men de kan vara kul! Precis som att skönheten ligger i betraktarens öga kan det även gälla skämt...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-01 12:28

Jag kommer ihåg för länge sedan när en rörtomte tillika charlatan, som tillverkade entaktkopplade rörslutsteg, jämförde push/pull med två personer som drog i samma stråke. :mrgreen: Det kanske inte behöver påpekas att ifrågavarande tomtes slutsteg presterade direkt underhaltigt.
Senast redigerad av Morello 2025-10-01 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-01 13:04

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Var det inte Gert Palmcrantz som förde över sina digitala masters till analogt band för att ge dem någon form av analogt ljud?

pLudio skrev:Vet inte men t ex Carmen Gomes Inc. som är audiofilt inspelat med den dyraste utrustningen låter sången vända på ett rullband i mixningen.

Ja, det är inte ovanligt, gärna genom ett rörsteg också för ytterligare kompression, distorsion och brus.

Precis som det finns de som föredrar sitt rödvin utblandat med Coca-Cola, och helst vill ha senap och ketchup på hjortfilén. Det är ju en smaksak!

Värst är väl ändå alla dessa distpedaler som har förstört så många
gitarrljud?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-10-01 13:34

E skrev:
Almen skrev:

Värst är väl ändå alla dessa distpedaler som har förstört så många gitarrljud?

Ja, fuzz rock måste vara någon form av satanism. Lustigt att genrens tillbedjare också föredrar vinyl.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

gcs

Inläggav gcs » 2025-10-01 14:13

Att föra över digitalt inspelad musik till ett analogt band. Det gjorde man ibland förr. Det kom senare elektronikburkar som omvandlade ljudet till något som tillförde analogt THD.
På den analoga tiden utnyttjade man den distorsionen som man alltid får med analoga band och vid höga nivåer. Distorsionen kan vara mellan 2 till 5% eller högre beroende på nivå och magnetbandet.
Det som då händer är att ljudet blir något mera harmoniskt och fetare. Den tekniken var bra speciellt när man spelade in trummor.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-01 14:54

goat76 skrev:
I-or skrev:
goat76 skrev:
Jag menade mer att jag ska jämföra spektrat mellan låtspåren, den digitala versionen mot samma låt på vinyl efter digitalisering och se vilka skillnader som finns, och sedan EQ-matcha spåren för att se om det går lätt att få dem att låta identiska.

Släng gärna en koll både på låtar i ytterspår och innerspår. Vanligen är högfrekvenstappet i innerspår omfattande och var tillsammans med distorsionsökningen en viktig anledning till att jag slutligen gav upp vinylformatet för över 35 år sedan.

Jag har börjat analysera fyra låtspår varav två av dem är ytterspår och två är innerspår, men initialt kan jag faktiskt inte se något som pekar på något omfattande högfrekvenstapp för innerspår kontra ytterspår. Det jag kan se är att vinylripparna, oavsett ytter- eller innerspår, har lite mer energi i basen och att den övergripande trenden är lite mer fallande mot högre frekvenser.

Det jag varit noga med är att mäta in vinkeln för nålen med hjälp av en så kallad ”protractor” (gradskiva), så åtminstone vid två punkter vid ytter- samt innerspår håller sig nålen rakt i spåret. Kanske är det av den anledningen som jag inte ser något tydligt högfrekvenstapp för innerspåret?
Utöver det har jag även varit noga med nåltrycket så jag använder en sån där liten ”nålvåg” för att få till det exakt rätt.

Skivbolagen är väl medvetna om att man bör anpassa ordningen på låtarna efter vad vinylformatet tillåter och placerar därför helst lite snällare låtar med lägre utstyrning i både bas och diskant mot slutet av sidorna, vilket kan minska skillnaderna. Ibland är skillnaderna därför mindre, men det handlar nog nästan alltid om minst ett par dB i toppoktaven för en optimalt monterad pickup. Högfrekvenstappet (och distorsionsökningen) är för övrigt en direkt följd av att kurvradien minskar, vilket försvårar både gravering och avläsning.

Nedan finner vi en jämförelse för albumet Toto IV gällande skillnaden mellan låtarna i ytter- och innerspår. LP-versionen gäller Mobile Fidelity Sound Lab – MFSL 1-250 Original Master Recording och CD-versionen gäller originalutgåvan i Europa.

Toto IV - Cover Front.jpg
Toto IV - Cover Front.jpg (31.81 KiB) Visad 159 gånger

Observera att detta är klangbalansjämförelser mellan två olika låtar, vilket kan ge upphov till ganska stora skillnader när låtarnas karaktär och orkestrering avviker kraftigt. Detta blir särskilt tydligt i det första diagrammet som jämför rockrökaren Rosanna med balladen It's a Feeling.

Toto IV A.png
Toto IV A.png (19.55 KiB) Visad 159 gånger

Toto IV B.png
Toto IV B.png (19.41 KiB) Visad 159 gånger

Vi finner här i innerspår den för vinylformatet typiska avrullningen för både höga och låga frekvenser relativt CD, där högfrekvensfallet är tydligast eftersom det gäller överlag för tersbanden över 1 kHz. I 16-kHz-tersbandet är skillnaden ca 3 respektive 4,5 dB, vilket utgör en mycket tydlig skillnad.*

*Eftersom jag ofta ser att många 40-plussare tror att de inte hör någonting i toppoktaven fortsätter jag att tjata om att så inte är fallet förutsatt att hörseln är normal för åldern. Vi kan fortfarande höra höga frekvenser förutsatt att nivån överskrider den med åldern förhöjda hörseltröskeln, vilket den nästan alltid gör med musik. De gamla gubböronen må förvisso vara som resten av kroppen, d.v.s. lite tröttare, men fungerar fortfarande i stort sett som de alltid har gjort.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-01 20:10

AT-pickupen har också en viss lutning i frekvenskurvan, även om den är ganska liten. Så visst bidrag är troligt från själva pickupen. Men i lägsta basen och högsta diskanten brukar skilja sig (ibland).

Gjorde en jämförelse mellan ett spår där jag har både CD och vinylutgåvan (Loosing my religion). Har inte många kopior där jag har båda. Noteras ska att vinylen är begagnad och inte ännu tvättad i ultraljudsbadet. Det brukar ge lite lyft i diskanten.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-01 21:55

Man bör hålla i minnet att i diagrammen ovan korrigeras eventuella avvikelser i frekvensgång för pickupen bort eftersom vi studerar den spektrala skillnaden mellan ytter- och innerspår. Det enda som kan inverka här är en felmonterad pickup och möjligen även en sämre nålgeometri, men detta är osannolikt.

Ovanstående vinylutgåva är för övrigt alldeles ovanligt bra med mycket låg brusnivå, helt utan knäpp och förhållandevis låg distorsion (rippningsgöken har använt sig av Denon DL-301 Mk II / Technics SL1200 Mk II / egenkonstruerat rörbaserat phono-steg och DISC E-mu 0404 USB 2.0 Audio/MIDI Interface @ 24 bit / 192khz).

Detta är ljudkvalitet som man lätt accepterar. Ekvaliserat till identisk klangbalans noterar man bara en överlag några dB lägre toppfaktor och en något högre distorsion för LP:n (ökande mot innerspår). Intressant är även att Mobile Fidelity inte har monokopplat basen för LP-versionen.

Någon "ökad närvaro" är enligt undertecknad inte märkbar vare sig med eller utan klangbalansskillnader. Vissa lyssnare föredrar en romantiserad återgivning, vilket LP med en vanligen mot höga frekvenser något avtagande klangbalans erbjuder. Detta är dock ett tydligt avsteg från hur det lät i studion, något som alla som har hört ett masterband kan intyga.

Jag noterade dock vid omfattande lyssningsjämförelser när det begav sig, långt innan jag använde Matlab som facit, att LP-utgåvan i vissa fall kunde ha ett ganska tydligt högre "stereoinnehåll" än CD-utgåvan, d.v.s. att skillnadssignalen var högre över ca 1 kHz (där det räknas). Detta var hörbart som ett spatiellt mer omfångsrikt om än något mindre precist ljudsceneri och är något som kan bero framförallt på medvetna ingrepp vid mastering/gravering (det klart dominerande skälet, då graverteknikern ofta rattar ordentligt både åt monohållet för låga frekvenser och ibland även åt stereohållet för högre frekvenser), men även på klangbalansskillnader och små variationer i vinylpressningsprocessen. Det senare leder till små instabiliteter mellan kanalerna, vilket av hörseln skulle kunna tolkas som en hårsmån mer omfångsrikt ljudsceneri.

Ingenting av detta är dock tydligt i just det här fallet även om "stereoinnehållet" inte är helt identiskt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-01 23:32

Tvättade skivan men i detta fall blev det ingen skillnad för spåret Loosing my religion. Spelade även in innerspåret "Endgame" och jämförde med CD. Tappar ytterligare någon knapp dB jämfört med spår 2, och möjligen ska jag ändra lite i lasten för att få lite höjning runt 8-12k.

Bild

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-01 23:56

Bytte last, loosing my religion igen.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-10-02 10:15

"Losing my religion"

Han lossar inte sin religion, han förlorar den. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-10-02 10:41

Almen skrev:"Losing my religion"

Han lossar inte sin religion, han förlorar den. :)

Vllken blunder. Jag borde veta bättre. :-)

Föregående

Återgå till Musikstugan