Bästa trummisen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-08 23:49

paradigm skrev:Att ingen har nämnt Billy Cobham, förvånar mig en smula, eller är han möjligen för snäv i sin musikalitet för att platsa bland storheterna?

Med tanke på vadför andra namn som dykt upp, så är han nog inte för snäv. Och han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-09 00:13

Slartibartfast skrev:
paradigm skrev:Att ingen har nämnt Billy Cobham, förvånar mig en smula, eller är han möjligen för snäv i sin musikalitet för att platsa bland storheterna?

Med tanke på vadför andra namn som dykt upp, så är han nog inte för snäv. Och han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!

Mvh Jocke

Ja, ellerhur!!! :)

/Rolle

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-09 19:36

Slartibartfast skrev:han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!

Nähädu, det var väl ändå Louie Bellson. Grymt bra är han dock, Cobham.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-01-10 11:10

Neil Peart, har han blivit nämnd, om inte så här är han :)

Jag tycker han är uber.

/B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-10 12:52

Jimi Hendrix tyckte att Loffe Carlsson är en bra trummis.....

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-10 13:01

Magnuz skrev:
Slartibartfast skrev:han är ju dubbelkaggens fader -vilket bör få en hel del cred!

Nähädu, det var väl ändå Louie Bellson. Grymt bra är han dock, Cobham.

Ja, där ser man! Jag har XXX!

/J

Felskrivning, helt omöjligt! ;)
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-10 18:10

Bill50x skrev:Jimi Hendrix tyckte att Loffe Carlsson är en bra trummis.....

/ B

Janne "Loffe" Carlsson är en bra trummis.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-10 18:56

Magnuz skrev:

/ B

Jo, men jag tänkte att Jimis ord kanske vägde lite tyngre än mina :roll:

/ B

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-01-18 14:19

Aló..

Några trummfavoriter:

Andy Newmark som spelar på Sly and the FamilyStone's Fresh skiva.
En skiva jag har spelat väldigt mycket den senaste veckan.
Newmark spelar nån sorts minimalistisk ren form av funk.
Lyhörd, med suverän fokus på låtarna puttrar han fram
ett sväng som får mig iallafall att tvångsmässigt spela
skivan om igen och omigen... å en gång till.

Favoritlåt: Babies makin' babies

Eric Montzka, Patricia Barber's batterist på live a Fortnight in france.

Stanton Moore -Flyin' the koop
En batterist som släppt sin alldeles egna skiva

FunkYou/Zeebop

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-01-18 14:21

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:

/ B

Jo, men jag tänkte att Jimis ord kanske vägde lite tyngre än mina :roll:

/ B

*asg*

/Zeebop

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-01-18 19:55

Roy Haynes har spelat och lärt ut sina kunskaper på olika musikskolor i över 60-år. Spelar fortfarande, hörde honom i Marciac sommaren 2005, över 80-år gammal.

Annars finns Charlie Watts, Rolling Stones som hellre spelar jazz.

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2006-01-28 22:15

Magnuz skrev:

/ B

Janne "Loffe" Carlsson är en mycket bra trummis!

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-28 22:46

Har ikväll spelat lite gamla vinyler och då bl a "Wasa Express", om nån kommer ihåg dom.
Åke Eriksson, bandets trummis, tycker jag också spelar hyggligt bra och jobbar hårt för brödfödan och med det menar jag att han har/hade (för jag vet inte vad han gör idag), en väldigt aktiv spelstil. :D

/Rolle

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-28 23:51

Honom känner jag väl till, jag lyssnade mycket på dom när det begav sig och såg dom live. Trummisen i vårt band hade honom, Åke Eriksson, som trumlärare. Vi hade mycket trummor i vårt band ...

Jag har nyligen gått runt på stan med deras äldre alster samt deras relativt nya reunion-Cd i lurarna och tycker det är charmigt, mest av nostalgiska skäl, men samtidigt är det svårt att nominera karln till monstertrummis eftersom han vad jag vet inte har trummat på en enda riktigt bra låt :?

Skicklig är han dock 8)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-03 19:18

Terry Bozzio, helt i särklass. Nån nämnde honom tidigare, men han kan inte nämnas för mycket. Svårt att säga om han är världens bästa men det finns ingen som kan göra det han gör.
Jag har sett honom live, ensam på scenen. Det häftigaste jag sett live! Bara Terry och hans trumset - en enmans orkester!
Att kunna hantera sin kropp på det sättet den karln gör är verkligen helt overkligt. Han är ett med trumsetet, allt svänger, varenda beat är fulländat!

Jag tror det var han hade samma uppsättning som på den övre bilden på den konserten.

Bild

enormt_bred_bild

Maffiosos skapade en länk till den breda bilden.. Jag har sett Bozzio live för att få skryta.. ;)

/J
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-02-12 01:08

Igår hann jag se slutet på en live konsert med John Legend som imponerade på mig, men det som nog imponerade mest på mig, var hans trummis "Swiss Chriss" från New York, en Hip-Hop trummis som jag gärna vill lyssna mer på, ifall nån känner till honom och kan rekommendera några skivor där han får fritt spelrum och helst inte är komprimerad eller limiterad.

/Rolle

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2006-03-08 20:55

Någon nämnde väl Virgil Donato. Bevistade en 'drum-clinic' igår i Göteborg, mest för att jag var nyfiken. Imponerande....
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-08 22:15

Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:
http://www.drummerworld.com/Videos/SheilaEmd2005.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-08 23:14

paa skrev:Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:

Shit!

(alltså inte som i "skit" utan snarare som ett uttryck för förvåning och förundran)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-09 00:08

-distortion- skrev:
paa skrev:Det är ju internationella kvinnodagen, så dagen till ära, lyssna till en underskattad trummis:

Shit!

(alltså inte som i "skit" utan snarare som ett uttryck för förvåning och förundran)

Man skulle rent av kunna säga "Holy shit"! :lol:

/Rolle

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-03-20 23:27

Buddy Rich berättade för mig att han ansåg att den mest betydelsefulle av alla trumslagare var Sidney Catlett och att det var hans stora förebild när det gällde att utveckla trumspelet. Billy Cobham gav han inte mycket för. Han utmanade honom fö på trumduell men Billy valde såvitt jag vet att avstå. Till mig sa han att han skulle spela lika snabbt med en bastrumma som Cobham gjorde med två...Buddy R sa också "all rock drummers are shit". En färgstark person som gav allt i och för musiken och dog på sin post.

Konserter med The Buddy Rich Big Band var en upplevelse på många sätt. Något på förhand uppgjort program fanns inte eller förkastades snart. Numren valdes ut efter stundens ingivelse. Buddy satt och trummade en liten rytmisk figur under det att han "kände" efter. Ibland uppmanade han publiken att ropa in önskningar som han oftast valde att förkasta. Ville man få igenom en önskning var det tvunget att vara något "up tempo" med tryck i, som tex "Time Check", den gillade han.

När Buddy hade bestämt sig ropade han ut namnet på nummret till orkestern och slog in låten. Det här lämnade de stackars medmusikanterna ivrigt bläddrandes i den decimetertjocka notmappen. Så hittade de noterna och bredde ut dem över notställen. Det blev kanske 7-8 sidor som hängde ner på golvet på ena sidan. Vi ska alltså komma ihåg att arrrangemangen var utomordentligt intrikata. Det hela gav måhända ett litet komiskt intryck men efter 15-20sekunder var hela orkesten med och igång, pådrivna av en av de absolut skickligaste trumslagare som någonsin funnits. Makalöst.

En annan trumslagare som BR beundrade var Kenny Clark. Det är intressant att Max Roach också nämnde både Kenny Clark och Sidney Catlett som verkligt stora trumslagare och utvecklare. Annars vet jag att Max R brukar nämna Papa Joe Jones som sin stora inspirationskälla eller tom att Joe Jones uppfann trumspelet.

Den verkliga finliraren tycker jag ändå att Philly Joe Jones var. Lyssna på Blues By Five med Miles Davis och John Coltrane. Inte den dynamiska kraft som Buddy Rich hade men trumspel (med betoning på spel) på verkligt hög nivå. Hela musiken är förresten det. Det numret spelades in under en av de två sessioner som resulterade i 4 Lp-skivor som gavs ut 1956. Inga omtagningar. Allt satt första gången. När ena numret var slut stampades nästa in. Ungefär som riktig live. Studio Live kanske man kan kalla det. Jo förresten i ett nummer uppmanar Miles Red Garland att byta till blockackord några sekunder in. Det finns med på Lp-skivan.
Senast redigerad av DrMabuse 2006-03-21 08:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-21 03:20

paradigm skrev:Har ikväll spelat lite gamla vinyler och då bl a "Wasa Express", om nån kommer ihåg dom.
Åke Eriksson, bandets trummis, tycker jag också spelar hyggligt bra och jobbar hårt för brödfödan och med det menar jag att han har/hade (för jag vet inte vad han gör idag), en väldigt aktiv spelstil. :D

/Rolle

Åke Eriksson är en rolig jävel. Han gjorde ett inhopp med ett band som hette Stoodes (alltså, namnet taget från Stooges). De var ungefär lika råa som originalet. Nåväl, Åke hoppade in (helt osannolikt att en trummis av hans kaliber skulle vara intresserad av att spela med dessa fullblodsdårar men det gjorde han. Kredit till Åke) när de hade en spelning på Musikverket. Sångaren, Deep Torkel, låg under stora delar av konserten och sjöng med huvudet i Åkes baskagge. Åke la inga fingrar/tår emellan utan pumpade på. Håret fläktade bra på den gode Torkel.

Men för att hålla mig till tråden så vill jag passa på att framhålla en bra trummis. Världens bäste? Nja det vet jag inte, men jävligt bra i sitt fack var Ali Lundbohm som spelade med Roffe Wikström. Tajt som en mussla och jäklar vad det kunde svänga. Speciellt i kombination med basisten Hannes Råstam (som måste vara den bäste bluesbasisten i det här landet. Numer granskande journalist på SVT)

Tärnström

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-21 14:31

JTarnstrom skrev:Men för att hålla mig till tråden så vill jag passa på att framhålla en bra trummis. Världens bäste? Nja det vet jag inte, men jävligt bra i sitt fack var Ali Lundbohm som spelade med Roffe Wikström.

Har faktiskt själv spelat med bl.a Ali Lundbohm på Sabu Martinez skiva Afro Temple. Det svängde på ganska rejält där ibland!
http://www.sudden-thoughts.com/node/view/118
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-21 14:47

paa skrev:Har faktiskt själv spelat med bl.a Ali Lundbohm på Sabu Martinez skiva Afro Temple. Det svängde på ganska rejält där ibland!
http://www.sudden-thoughts.com/node/view/118

Vad kul! Ali var/är ju fruktansvärt tajt. Kul med trummisar. En del är tajta, andra kan leka med tajmingen... Intressant.

På något sätt tillförde Ali något till Roffe Wikström som han senare inte har kunnat uppnå igen. Bandet blev sig aldrig likt.

Vilka har du spelat med mer?

Tärnström

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-21 15:35

Vad är en god dryck?

Tycker frågan e lite skum.. trummis till vad? E väl inte så vanligt att någon enda trummis lirar allas musiksmak..

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-22 13:03

BengtO skrev:Vad är en god dryck?

Tycker frågan e lite skum.. trummis till vad? E väl inte så vanligt att någon enda trummis lirar allas musiksmak..

Nej och det är just därför som trådar på faktiskt.se blir just trådar och inte enstaka uttalanden med medhåll. ;)

Du får jättegärna tipsa om någon trumslagare som du diggar hårt! :P

/J
admin

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-03-23 00:29

Ja, vad utmärker en verkligt framstående trumslagare eller musiker.

Så här vill jag definiera det:

1 Pionjärinsats/Innovatör

-Att utveckla nya sätt att utföra musik.
-Att tillföra musiken nya komponenter.
-Att skapa en ny musikform.
-Att genom dessa insatser bli en förebild och inspirationskälla för efterföljande musiker under åtminstone flera 10-tals år.

2 Exploatör

-Att genom sin förmåga att leda och/eller inspirera föra ut redan befintlig musik på ett sådant sätt att det får en omfattande betydelse i mening av det kommer att bli en förebild och inspirationskälla för efterföljande musiker under åtminstone flera 10-tals år.

Till katergori ett hör trumsagare som Joe Jones, Sidney Catlett, Chick Webb och Kenny Clark

Till kategori två hör trumslagare som Max Roach, Buddy Rich, Art Blakey och kanske Gene Krupa.

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-23 02:59

Säkerligen underskattad! Men, finns det inte ett gäng killar som kan göra samma sak (förutom sången)? Det tror jag finns! Men visst är det en kul effekt att hon kan sjunga också! ;)

Hur DrMabuse utrycker sig, gillar jag. Det är ju stensäkert varför personerna är med i listorna. (även ifall jag skulle kastat in andra namn)

/J
admin

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-23 08:30

Stopp!
Vi har glömt Tony Royster Jr.
Kanske inte den bäste, men förmodligen en av världens mest talangfulla trummisar.
Grabben är 12 år här. 12 år!! 8O Vad kunde jag när jag var 12? Knappt göra en ordentligt snorkråka.
Idag är han 18 och jag vet inte ens om jag orkar se vad han går för nu.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-23 11:21

-distortion- skrev:Stopp!
Vi har glömt Tony Royster Jr.
Kanske inte den bäste, men förmodligen en av världens mest talangfulla trummisar.
Grabben är 12 år här. 12 år!! 8O Vad kunde jag när jag var 12? Knappt göra en ordentligt snorkråka.
Idag är han 18 och jag vet inte ens om jag orkar se vad han går för nu.

ALRIGHT!!!

Den grabben har helt klart varit med på lektionerna! :D

Apropå 12 år, så kom jag att tänka på en annan 12 åring som också var mycket lovande, Peter Jablonski, som man inte hört så mycket om nu för tiden, men han beskrevs ju som ett musikaliskt underbarn då.

/Rolle

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan