Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2016-08-13 14:55

Mr. Mister: Welcome To The Real World, LP. Jag har haft denna inspelad på ett C90 kassettband, men jag har slängt alla inspelningsband under någon av de flyttar jag gjort. Jag hittade den till ett bra pris senare. Det här är väldigt bra keyboarddominerad AoR från 1985. Jag undrar just om låtarna "Kyrie" och Broken Wings" faktiskt blevmindre hits också. Rekommenderas om du gillar sådan musik :) .
Bild

The Lumineers: S/T, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-13 17:09

Marillion: Seasons End, LP-Gatefold. Första skivan efter att förgrundspersonen Fish slutade i gruppen. Den då nye sångaren Steve Hogarth sköter uppgiften bra tycker jag. Många jag känner tycker att Marillion blev sämre just pga Fish's avhopp. Jag tycker ändå att musiken håller lika hög klass. Det är klart, jag är inte lika stort fan, utan upptäckte dem mycket senare och har inte samma förhållande till sångaren som de.
Bild

Kent: Tillbaka Till Samtiden, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-13 17:57

Abbas LP Waterloo på vinyl.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-13 20:20

Marillion: Kayleigh, CD. Samlings-CD. Den inköptes pga den låt som fick mig att börja lyssna lite mer på dem: "Grendel". Det är en låt på 17 minuter och finns, så vitt jag vet, inte på något album. Den är en riktig progressive-pärla. Dessutom gillar jag långa låtar :)
Bild

Hedningarna: &, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-13 23:17

jogge skrev:Marillion: Kayleigh, CD. Samlings-CD. Den inköptes pga den låt som fick mig att börja lyssna lite mer på dem: "Grendel". Det är en låt på 17 minuter och finns, så vitt jag vet, inte på något album. Den är en riktig progressive-pärla. Dessutom gillar jag långa låtar :)
[ Bild ]

Hedningarna: &, CD-Digipack.
[ Bild ]

Blev nyfiken och hittade låten på Tidal (B sides Themselves), lyssnar på den nu :)

Gillar precis som du långa låtar och prog. Använder ofta låtarnas längd på "skivorna" för att kolla om det kan vara nått att ha innan jag köper.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-14 00:34

gflar skrev:
Blev nyfiken och hittade låten på Tidal (B sides Themselves), lyssnar på den nu :)

Gillar precis som du långa låtar och prog. Använder ofta låtarnas längd på "skivorna" för att kolla om det kan vara nått att ha innan jag köper.

Den taktiken brukar jag också använda mig av ibland ☺

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-14 23:07

Henric De La Cour: Mandrills, CD.
Bild

Dark Horses: Black Music, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-15 21:14

VA: Satan Laughs As You Eternally Rot, MCD. Bilaga i tidningen Close-Up Magazine. Titeln är en flirt: Ta första bokstaven i varje ord i titeln så får du fram första bandet på samlingen :twisted: . Största behållningen på samlingen är annars Korpiklaani. Finsk folkmetal som alla bör bli glada av :)
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-16 21:45

Manfred Mann's Earth Band: Somewhere In Afrika, LP. Småtrevlig skiva med Manfred Mann's Earth Band. Här hade de börjat poppa till sig lite, men med en progressiv ådra. Trevligt med lite afrikanska vibbar, det är ett plus tycker jag.
Bild

VA: Mojo Presents: How Soon Is Now?, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-18 20:22

VA: Trance 2002 - 2nd Edition, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-19 19:26

Manfred Mann's Earth Band: The Roaring Silence, LP. En "mellanskiva" tycker jag. Den kom efter den mästerliga "Nightingales And Bombers" och når ej den klassen, då jag tycker den är skummare och spejsigare. Men den är bättre än skivan efter: "Watch" (tror jag i alla fall. Den var det länge sedan jag lyssnade på nu, men den gav inget bestående intryck). Denna skiva är välkomponerad, med hiten Blinded By The Light, som ju Bruce Springsteen skrivit.
Bild

Scooter: ...And The Beat Goes On, CD.
Bild

Rasa: Universal Forum, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-08-19 19:32

Just nu: Davi Bowie - Pin Ups

Tidigare idag: en skrälldus Talking Headsplattor, lite svensk prog och dito engelsk.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-19 21:14

Lake: II, LP. Det här var ett impulsköp. Jag kollade på nätet och det stod "progrressive pop". Det stämmer, med aor-inslag. Helt ok, men inga minnesvärda låtar här inte.
Bild

Richard Hill: Chanctonbury Ring, LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-08-19 22:06

Grace Jones - Living my life

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-20 15:04

VA: Easy Rider, LP. Grundboken i rock? Idel klassiker på denna skiva, bl.a. Steppenwolf's "Born To Be Wild". Gruppen "The Electric Prunes" blev jag mer nyfiken på. De skall kollas upp.
Bild

Antonín Dvorák: New World Symphony / Carnival Overture, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-20 17:21

Creedence Clearwater Revival: Cosmo's Factory, LP. Gjutet album. Om jag inte visste bättre skulle jag trott att det var ett greatest hits-album. Många klassiker här. John Fogerty måste ha en av rockhistoriens bästa röster :) .
Bild

Bachman-Turner Overdrive: Head On, LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-21 18:22

Deep Purple - (D.P.) In Rock.
Just nu "Speed King"......... hårdrockar fett alltså !
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-21 21:11

jogge skrev:Bachman-Turner Overdrive: Head On, LP-Gatefold.
[ Bild ]

En mycket bra platta det där, en av mina favoriter.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-22 18:11

HenrikTornquist skrev:
jogge skrev:Bachman-Turner Overdrive: Head On, LP-Gatefold.
[ Bild ]

En mycket bra platta det där, en av mina favoriter.

Jag är inte riktigt "hemma" på BTO, men jag tycker den här var rätt bra. Något tyngre än annat jag hört med dem tror jag.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-22 18:22

The Church: Almost With You, 7". The Church är ett band jag alltid haft ett gott öga till ända sedan "The Unguarded Moment" visades på SVT 1982 (?), även när jag egentligen bara hade metal i huvudet. Jag tycker att de påminner lite om The Cure, fast dem har jag inte fastnat riktigt för.., förvirrande :? :) . Jag är något svag för Steve Kilbye's nasala röst kanske? Den här singeln är från den fenomenala The Blurred Crusade. B-sidan "Life Speeds Up tror jag är outgiven annars.
Bild

Antiloop: LP, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-22 23:14

Soundtrack / Giorgio Moroder: Cat People, LP. Giorgio's filmmusik är väl synonymt med 80-talet med rätt glättiga synthpoplåtar. Dock är det mörkare tongångar på detta soundtrack, det är ju iaf en rysare/skräckis. Mer åt ambienthållet som jag gillar. David Bowie sjunger på titelspåret.
Bild

Y & T: Mean Streak, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-23 22:09

Samael: Exodus, MCD. Samael började gå mer mot synthar och symfoniska klanger i och med albumet Passage. Här känns det som det är en ep med låtar som ej fick plats på den skivan , där det leks något mer med de symfoniska inslagen. Bitvis småkonstigt, men ok. Ingen låt når dock upp till den klass som blytunga "Into The Pentagram" håller.
Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-23 22:24

Parov Stelar - The Demon Diaries

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-24 23:30

Paradise Lost: So Much Is Lost, CD-Maxi. 1999 - Året då Paradise Lost tog in syntarna i musiken. Albumet hette Host. Jag kommer ännu ihåg hur utskällda de blev. De kallades bl.a. för "Depeche Lost" av vissa har jag för mig :) . Denna singel är från det albumet, och visst - man kan ju inte tro att det är ett döds/goth/metalband. Den mörka gotiska ådran finns dock fortfarande med och denna låt är väl ett av de bättre spåren också. Remixarna är sämre.
Bild

The Beatles: Please Please Me, LP. Första albumet. Det är ju The Beatles, så det är bra. Men jag föredrar nog de senare skivorna, när de flummat till sig lite. Men det finns guldkorn här också.
Bild

Joe Walsh: But Seriously Folks..., LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-25 19:41

Slayer: Undisputed Attitude, CD. Slayer goes hardcore punk. Här går det undan! Och det är hög aggrofaktor som vanligt. Efter att ha lyssnat känns det som (för att använda en klyscha - men här stämmer det riktigt bra) att ha fått en riktig käftsmäll.
Bild

Vardis: The Lions Share, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-26 15:27

Moahni Moahna: Queen Shamar, CD-Singel. Hårdrock med progressiva inslag. Titellåten är från albumet Temple Of Life som håller lika hög standard. Det märks att de har lyssnat på Rainbow, dock inte plagiat. Låt två på denna singel är The Beatles gamla "Day Tripper". Där har de lagt in för mycket trumpeter och annat blåsljud, vilket jag tycker förstör låten :(
Bild

Ultravox: Vienna, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-29 20:52

Pro-Pain: Contents Under Pressure, MCD. Promo för albumet med samma namn. Denna innehåller 5 teasers, dvs att låtarna kapas! Det fanns ingen information om det när den inköptes på 90-talet nån gång.. Groovig metal bjuds det på i alla fall, men jag känner mig mer snuvad på godiset än att jag blir sugen mer.
Bild

Tiamat: Brighter Than The Sun, CD-Maxi. Suverän singel från albumet Skeleton Skeletron. Jag tycker att sångaren Johan Edlund är hur cool som helst med sin visksång 8) . Särskilt bra är han på den vågade covern på "Sympathy For The Devil". Det är svårt att göra en cover på klassiker, tycker jag. Men denna är lyckad.
Bild

Rob Zombie: Educated Horses, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-30 11:01

VA: Mojo Presents Beyond Saturn, CD. Samling från Mojo. Det är ömsom vin och vatten, men kvalitet på allt. Det är bara så att det kan bli lite spretigt mellan musikstilar på sådana här samlingar. Jag blev i alla fall påmind om hur bra Neu! är, så jag ska uppdatera lite i önskelistan. Sedan var en låt jag letat på singel ett tag med - Santo & Johnny: Sleep Walk. En härlig, instrumental surfpoplåt :) .
Bild

Stampeders: Sweet City Woman, LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-30 14:17

ZZ Top: Fandango, LP. En sida live och den andra studio. Livelåtarna är riktigt ruffiga och jag tycker att det är så bluesrock skall spelas 8) . Studiosidan är också ok och avslutas med ett av deras största varumärken: Tush.
Bild

Marian Segal With Silver Jade: Fly On Strangeways, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-08-30 17:07

Trail Of Tears: Disclosure In Red, CD. Goth-metal efter mall A. Manlig gruff-gruff-sång och kvinnlig skönsång som kom i kölvattnet efter Theatre Of Tragedy. Kompetent framfört, men få överraskningar.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan