Magnuz skrev:Koffe har rätt. Tyvärr. Jag gillar mina skivor som de fysiska föremål de är och tycker inte man får tillnärmelsevis samma känsla inför en ny mapp på hårddisken.
Jag har nog aldrig köpt så mycket skivor som nu. Rippar till flac. CDn är i dag ett musikdistributionsformat - inte ett uppspelningsformat. Jag såg en siffra på att branschen i UK räknar med att 60% av alla skivor som säljs rippas på första spelningen. Sen snurrar musiken från hårddiskar, mp3-spelare och iPods. Format med DRM har alltså automatiskt exkluderat sig från 60% av den potentiella marknaden. Det vore hål i huvudet att med nuvarande läge för industrin att satsa på ett sånt format.
Flera nackdelar. Pja, man kan inte skicka en fysisk skiva över fiber. Att konkurrera med spridningshastigheten i fibernäten skulle bli mycket dyrt. Om konsumenterna vill konsumera musik som fil pga. flexibiliteten och tillgängligheten går det inte att hindra dem. Den ekonomiska potentialen ligger i att konvertera den konsumenter som i dag "piratar" till lagliga alternativt. That's where the money is!
Om man idagsläget lägger mer än 10 minuter om året, i ett styrelserum på ett stort media bolag, på att diskutera hur man skall promota försäljningen av SACD som skulle jag säga att det är inkompetens på gränsens till trolöshet mot huvudman.
SACD har 6000 titlar. Jag kollade på iTunes. De bryr sig inte ens om att tala om hur många de har...

Och det finns ännu fler i piratnätverken.
Så... vad mer. Om man tittar på markandstillväxten i dag i hifi-bransch på ligger den på bärbart. Om jag inte minns fel såldes det 350 000 mp3-spelare bara i Sverige under förra året. Och det är grunden för en fantastisk utveckling. Välljudspotentialen i folkhemmet har aldrig varit så stor som nu. På vägen till jobbet brukar jag se AKG, Sennheiser och Grado på vart och vart annat huvud. En rolig grej är att det verkar som om tjejena har slutat med in-ear lurar - det blir fler och fler Koss Pora Pro för varje dag på tjejena. Det är fantastiskt att se hur vår favvo hobby får en jättespridning.
Glöm de snurrande plast formaten. Det tåget gick 1999 och tillverkarna missade att sälja biljetter