Hur många SACD har ni?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: SACD

Inläggav Almen » 2007-05-02 17:07

KVA skrev:DVD-Audio är oerhört imponerade i början. Men jag tröttnar efter en stunds lyssnande. Det gör jag inte med SACD. DVD-Audio må vara ett bättre ljudformat ur teknisk synpunkt än SACD. SACD låter mer naturtroget, det finns mer liv.

DVD-Audio är som en kristallklar skogstjärn medans SACD är som Svartälven, lite grumlig, därför att det finns liv i den. Skogstjärnen är så klar därför att där finns lite eller inget liv. Den är näringsfattig.

Detta är min subjektiva bedömning så långt.
OK. Om jag jämför DSOTM så är det just det där grumliga/beslöjade med SACD-versionen som jag tycker är sämre än DVD-A-versionen, så jag tycker nog tvärtom där. Men de är ju helt olika mixade, så jag vet inte om det är formatberoende eller ej.

Var kan man ladda ner Alan Parsons version?
Seek and ye shall find. Jag är inte så vass på nedladdning, men en kompis fixade det åt mig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-02 17:21

Almen skrev:
Seek and ye shall find. Jag är inte så vass på nedladdning, men en kompis fixade det åt mig.

Hur är de rippade? Flacar? Vilka bit-rates? Hur gjorde du för att spela upp dem? Spännande!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-02 17:32

Apropå SACD och DVD-Audio. Är inte dessa format något som kommer att försvinna totalt pga ett icke kommersielt intresse?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-02 17:49

Koffe skrev:
Almen skrev:

Hur är de rippade? Flacar? Vilka bit-rates? Hur gjorde du för att spela upp dem? Spännande!
Jag tror han laddade ned en iso-fil, sedan var det bara att bränna direkt på DVD. För att vara bootleg är det grymt ambitiöst.

Som sagt, mer info på http://www.highfidelityreview.com/reviews/review.asp?reviewnumber=12583627
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

KVA

Inläggav KVA » 2007-05-02 17:58

Nefilim skrev:

Apropå SACD och DVD-Audio. Är inte dessa format något som kommer att försvinna totalt pga ett icke kommersielt intresse??

Det finns en del som påstår att SACD är dött! Jag begriper det inte. Det tillverkas SACD skivor fortfarande! VDn för SONY i Tyskland sa i en artikel i en tysk HIFI tidskrift att SACD kommer inte att bli nåt stort. Det kommer at förbli ett nischformat.

I senaste Stereophile berättades det i en artikel av en vd för Harmonia Mundi (tror jag) att i Scandinavien finns det liten efterfrågan på SACD. I andra länder är det efterfrågan på formatet betydligt bättre .

Jag läser mycket tidskrifter på olika språk och jag får inte det intrycket att SACD är på väg att dö.

Det finns mellan 4500 till 5000 SACD titlar idag vad jag kan förstå. Det är ca 800 titlar om året sen formatet introducerades. Det är främst de små skivbolagen som satsar på formatet.

Hur många DVD-Audio titlar det finns vet jag inte mer en att det är färre än på SACD.

Jag ser DVD-Audio som ett bildformat med musik medans SACD är ett renodlat musikformat. Det är flerkanalsvarianten som är så imponerande.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-05-02 19:01

Nää jag tror inte heller att SACD formatet kommer att försvinna i första taget. Om vi jämför med vinylen när stereo var nytt så kunde man nästan inte hitta några stereoskivor och så var det säkert i 10 år. SACD formatet är ju det som används förmodligen mest vid inspelning av klassiskmusik men då heter det DSD. Varför väljer man att spela in på DSD om det nu är så dåligt? Hur som helst så är SACD ett format som har allt som t.ex möjligheten till cd-hybridformat och dessutom ett kopieringsskyddat SACD format. Vad mer kan de multinationella skivbolag mer önska sig förrutom större försäljningssiffror.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-02 19:06

Om man ställer frågan till 1000 svenskar. Vad vet du om SACD! Vad blir svaret tro??

Majoriteten av de som lyssnar på musik skiter väl fullständigt i formatet. Bara det låter! Se bara på MP3!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-02 19:08

viktor skrev:Ni är verkligen mer än lovligt konservativa - och konspiratoriskt lagda, vilket något poängterade ovanför. Det går ju faktiskt inte ens att ta er på allvar i ljudfrågor efter så inskränkta svar.

SACD - ca 500
DVD-Audio - tja 35 kanske

OK... Om vi bortser från flerkanal (som jag personligen tycker är en urdålig ide för musik) - vad blir bättre?

Uppväger det då nackdelarna?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-02 19:18

Nagrania skrev:... Vad mer kan de multinationella skivbolag mer önska sig förrutom större försäljningssiffror.

Precis! SACD är som cash-card... kommer ni ihåg det? Bankerna ville ha ALLA fördelarna av systemet. Konsumenten fick något som var nästan lika bra som pengar. Affärerna fick högra kostnader. Följaktligen skit alla i det och "formatet" dog sotdöden. Samma sak kommer att hända med de nya "super-CD"- formaten. De gör ingenting för konsumenten mer än att krångla till det.

Vad konsumenterna vill är att:

A. kunna ladda mer bra format lagligt
B. ha lägre styckpriser.

Sorry, formatkriget är över - för snart 10 år sedan. Snurrande plast förlorade. Det är inte vi som är konservativa. Det är anhängarna till snurr-plast som mer och mer känns som de förvirrade Japanerna man hittade på öar 50 år efter kriget... där satt de och väntade på supervapnet som skulle vinna kriget åt kejsaren. Sorry, det är över. Slicka era sår - gå vidare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-02 19:23

Word Koffe!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-02 19:29

"Snurrande plast förlorade"

haha, bra och roligt sagt :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-02 19:30

Koffe har rätt. Tyvärr. Jag gillar mina skivor som de fysiska föremål de är och tycker inte man får tillnärmelsevis samma känsla inför en ny mapp på hårddisken.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-02 20:19

Almen skrev:SACD:
[...]
Gaucho, Steely Dan

Om den har George Bennett följande att säga:
" If, after hearing this one in demonstration or at a friend's (with a properly set up and calibrated system), you are not impressed, then SACD, DVD-A and hi-res in general are not for you. Save yourself some time and money and don't bother."

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-02 21:03

Koffe skrev:

OK... Om vi bortser från flerkanal (som jag personligen tycker är en urdålig ide för musik) - vad blir bättre?

Uppväger det då nackdelarna?

Varför ska vi bortse från flerkanal bara för att du inte gillar det? Flerkanal är underbart och tillför oftast musiken en ny dimension. Stereo blir som en tunnel vid jämförelse.

Nackdelarna då? Vilka nackdelar avser du? Jag hittar inga nackdelar med SACD, bara fördelar.+

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-02 21:06

Menyerna på DVD-Audio finns till för att lyssnaren/tittaren ska hitta rätt material på disken. Vad annars? Många DVD-Audio har extramaterial i form av videor och annat.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-02 21:25

Om vi hoppar över ljudkvalitetsbiten: Problemet med både DVD-A och SACD är att de är befläckade med DRM. Det är helt avgörande för mig.
...perspektiv...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-05-02 21:30

Jag köpte för ett tag sedan en CD med Dee Dee Bridgewater som är inspelad i det vilda landet i Afrika som hon härstammar från. Med denna box fick man också en DVD film från hennes inspelning i studion. Boxen kostade 145 spänn. Nu var det egentligen inte det jag ville säga utan det handlar mer om surround ljud kontra stereo. Då kan jag säga att det är ungefär samma skillnad mellan mono och stereo som mellan stereo och 5.1, surround. Surround ljudet öppnar upp rummets volym på ett helt annat sätt än om det bara vore stereo. Jag tror inte att surround den här gången kommer att försvinna. Folk vill titta på film i 5.1 och då accepterar man flera högtalare. Vips har man ju då samtidigt musiklyssningen klar i 5.1 på köpet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-02 22:51

Magnuz skrev:Koffe har rätt. Tyvärr. Jag gillar mina skivor som de fysiska föremål de är och tycker inte man får tillnärmelsevis samma känsla inför en ny mapp på hårddisken.
Jag har nog aldrig köpt så mycket skivor som nu. Rippar till flac. CDn är i dag ett musikdistributionsformat - inte ett uppspelningsformat. Jag såg en siffra på att branschen i UK räknar med att 60% av alla skivor som säljs rippas på första spelningen. Sen snurrar musiken från hårddiskar, mp3-spelare och iPods. Format med DRM har alltså automatiskt exkluderat sig från 60% av den potentiella marknaden. Det vore hål i huvudet att med nuvarande läge för industrin att satsa på ett sånt format.

Flera nackdelar. Pja, man kan inte skicka en fysisk skiva över fiber. Att konkurrera med spridningshastigheten i fibernäten skulle bli mycket dyrt. Om konsumenterna vill konsumera musik som fil pga. flexibiliteten och tillgängligheten går det inte att hindra dem. Den ekonomiska potentialen ligger i att konvertera den konsumenter som i dag "piratar" till lagliga alternativt. That's where the money is!

Om man idagsläget lägger mer än 10 minuter om året, i ett styrelserum på ett stort media bolag, på att diskutera hur man skall promota försäljningen av SACD som skulle jag säga att det är inkompetens på gränsens till trolöshet mot huvudman.

SACD har 6000 titlar. Jag kollade på iTunes. De bryr sig inte ens om att tala om hur många de har... :-) Och det finns ännu fler i piratnätverken.

Så... vad mer. Om man tittar på markandstillväxten i dag i hifi-bransch på ligger den på bärbart. Om jag inte minns fel såldes det 350 000 mp3-spelare bara i Sverige under förra året. Och det är grunden för en fantastisk utveckling. Välljudspotentialen i folkhemmet har aldrig varit så stor som nu. På vägen till jobbet brukar jag se AKG, Sennheiser och Grado på vart och vart annat huvud. En rolig grej är att det verkar som om tjejena har slutat med in-ear lurar - det blir fler och fler Koss Pora Pro för varje dag på tjejena. Det är fantastiskt att se hur vår favvo hobby får en jättespridning.

Glöm de snurrande plast formaten. Det tåget gick 1999 och tillverkarna missade att sälja biljetter :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-02 23:04

viktor skrev: Här är vinsterna med sacd också större eftersom bra klassiska inspelningar inte är så komprimerade som popskivor plägar vara.

Konservativ eller ej - du framstår mest som okunnig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-02 23:13

Det där var ett slag under bältet Morello, fy på dig! Förklara, och använd inte bara Ingvars bristfälliga artikel som underlag.

Usch vad du var oförskämd... skäms!

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-02 23:57

Morello:

Jag älskar musik. Ibland älskar jag Neil Young och hans gnisslande gitarr, men mest älskar jag klassisk musik. Stravinsky, Britten..många av de stora mästarna. Inte alla.

I mitt jobb anser jag mig ha en mission, och det är att sprida så mycket god musik som möjligt till det svenska folket. Till skilnad från dig så befinner jag mig mitt i musikens värld - jag gräver inte ner mig i någon ljudanalytisk slinga som tar över min värld. Sitt du bland dina ljudanalyser, men du kan inte analysera varken mina eller dina trumhinnor eller hjärnbanor.

Dina kalkyler är just det, som Tage Danielsson en gång berättade om...sannolikheten. Och det gick åt fanders.

Jag har ägnat hela mitt liv åt musik och satt redan som femåring trollbunen av Lehars vals ur Glada Änkan på 78-varvare. För mig är musik liv och lust, inte några torra kurvor eller akademiska bearbetningar.

Det byggs nya konsertsalar hela tiden och en av de nyare är Disney Hall i Los Angeles. Den är fantastisk och bygger på alla de senaste audiofila rönen..men det låter skit! Alla mätningar var till ingen nytta. Men den konsertsal man byggde i Amsterdam på 1800-talet låter fortfarande helt sensationellt. För att inte tala om dessa amfiteatrar! Du kan höra en knappnål falla.

Vad gör du för musiken, Morello? Arbetar du för att folk ska köpa nya skivor med kvavlitetsmusik? Är du ute och propagerar för ny svensk musik? Uppsöker du skolor och berättar om klassisk musik? Det gör jag, och mer därtill! Men sitt du vid din förbannade apparat och mät och spy ut dina besserwissiga kommentarer över människor som lägger ner sin själ för att folkbilda, för att allmänbilda och få andra att njuta av olika former av musik.

Du kan lura mina ögon, men aldrig mina öron.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 00:16

Personligen har jag aldrig hört en enda skiva i 5.1 som jag skulle gilla. Mixat av en idiot verkar vara vanligast och skivor som var först mixade för stereo vägarar jag ens tänka tanken på en 5.1 mixning lika mkt som jag vill ha Psycho i färg.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-03 01:34

Men det säger ju inget eftersom jag, eller vi, inte vet vilka du hört och vad du funnit vara fel med dem. Det är så tröttsamt med dessa generaliserade yttranden.

Skärpning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-03 08:35

viktor skrev:I mitt jobb anser jag mig ha en mission, och det är att sprida så mycket god musik som möjligt till det svenska folket.

Ta chansen här, då!

Ge SACD-tvivlarna exempel på vad formatet kan göra. Ge dina egna favorit-SACD en puff!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-05-03 11:03

perstromgren skrev:
viktor skrev:I mitt jobb anser jag mig ha en mission, och det är att sprida så mycket god musik som möjligt till det svenska folket.

Ta chansen här, då!

Ge SACD-tvivlarna exempel på vad formatet kan göra. Ge dina egna favorit-SACD en puff!

Ja!!!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 12:32

viktor skrev:Men det säger ju inget eftersom jag, eller vi, inte vet vilka du hört och vad du funnit vara fel med dem. Det är så tröttsamt med dessa generaliserade yttranden.

Skärpning.

Skärpning? Ja, det är vad jag har hört iaf. Tagga ner.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-06 23:46

Efter en angenäm helg i sällskap med Final Fantasy XII kan jag nu ge några rekommendationer. Det finns mängder av andra som kunde rekommenderas, men dessa hamnade på min lilla lista och skivorna inehåller bra musik bra inspelad och återgiven. För skivnummer och andra detaljer rekommenderar jag en titt på sa-cd.net. Eller att man skriver till mig.

SACD - pop & jazz

Steely Dan: Gaucho.
Donovan: Storyteller.
Searchers: The Collection.
Miles Davis: Kind of Blue.
Spandau Ballet: True

SACD - klassiskt

Barber, Poulenc & Saint-Saëns: musik för orgel och orkester
Ondine.

Tchaikovsky: svit nr 3, Stravinsky: Féens kyss (divertimento)
Pentatone

Norwegian Heartland: musik av Grieg, Halvorsen, Tveitt mfl.
Simax

Vivaldi: La Stravaganza
Channel Classics

Shostakovich: symfonier 1 & 6
Pentatone

DVD-Audio

Pat Metheny: Imaginary Day
Neil Young: Harvest
Fleetwood Mac: Rumours
The Who: Tommy
Metallica: "the black album"

Dual Disc

The Beatles: Love
David Crosby: If I could only remember my name
Donald Fagen: Morph the cat

Sen vill jag ge ett hedersomnämnande till den serie om Beethovens nio symfonier utgivna av London Symphony´s egna skivbolag, LSO Live, där dirigenten Bernard Haitink ger helt enastående tolkningar av dessa nio slagdängor. Inspelningarna är gjorda live i Barbican i London och de är ganska "close up" eftersom akustiken är relativt "torr". Men, vilket musicerande, och den intima orkesterklangen ger mig gåshud. Finns både på SACD och vanlig CD.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-05-07 00:02

Viktor! Vad är det för idioter som har mixat dessa dina förlag. :wink: Jag är förvånad över att Admin accepterar sådana uttryck om en yrkesgrupp som förser alla här och på andra forum med massor av bra musik. Varför jobbar inte subjektivisten som stjärntekniker istället för att här spy sin galla. :evil:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-07 00:23

viktor skrev:Steely Dan: Gaucho.
Donovan: Storyteller.
Searchers: The Collection.
Miles Davis: Kind of Blue.
Spandau Ballet: True
Barber, Poulenc & Saint-Saëns: musik för orgel och orkester
Ondine.
Tchaikovsky: svit nr 3, Stravinsky: Féens kyss (divertimento)
Pentatone
Norwegian Heartland: musik av Grieg, Halvorsen, Tveitt mfl.
Simax
Vivaldi: La Stravaganza
Channel Classics
Shostakovich: symfonier 1 & 6
Pentatone
Pat Metheny: Imaginary Day
Neil Young: Harvest
Fleetwood Mac: Rumours
The Who: Tommy
Metallica: "the black album"
The Beatles: Love
David Crosby: If I could only remember my name
Donald Fagen: Morph the cat

Jag har inte varit med i debatten, men... Det är inte mycket till ny och spännande musik du presenterar.

I övrigt är jag mycket glad att du spenderar tid och resurser att sprida god musik, det behövs många som du!

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-05-07 23:59

Det kommer ju ständigt nya lyssnare med färska öron. Visst kan man kritisera mig för att inte ha nya och fräscha idéer, men långt de flesta under 17 år har aldrig hört någon klassisk musik alls. Så var det inte när jag var ung.

Sen var ju inte min uppgift att revolutionera musikindustrin, man bad mig rekommendera några riktigt bra SACD och det gjorde jag.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan