Lyssna/inte lyssna på "oetisk" musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 20:53

Jag kan ju inte säga att jag stormar runt i affärernas fruktavdelningar och köper all israelsik frukt jag hittar (tvärtom. Däremot skulle jag inte dra mig för att köpa en skiva från Israel om den innehöll just sådan musik som får mig att flippa ut ...

Jag köper musik från USA, varav en del framställd under Nixons (van)styre. Och om man gillar Zarah Leander, ska man fortsätta att digga henne afst hon sjöng för svartskjortorna i Berlin??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-03-21 21:11

Jag lyssnar gärna på Black Sabbath fast dom propagerar för knark tex "sweet leaf" "killing yourself to live" och "Snow blind". Jag är ändå en totalt motståndare till knark.

KSMB gillar jag sedan början av 80-talet trots deras naiva vänstertexter! Jag återupplivade kSMB för ett tag sedan och dom är rätt kul!

Det är ju ändå bara rock ´n´ roll!

Däremot skulle jag inte lyssna på rasistisk musik!

Ramones Johnny (tror jag) var ett stort Reagan fan! Trots detta skrev dom låten "Gonzo goes to Bitburg" vilken handlar om Reagans besök i Tyskland där han deltog i en ceremoni där dom hyllade gamla nazister!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 21:22

Tänker osökt på Zappas We are only in it for the money. Läser man bara skivtiteln kan man ju tolka Zappa som grovt materialistisk och missa att skivan är mycket ironisk.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-03-21 23:36

bra fråga. har inte hänt hittils att jag dumpat en skiva efter jag fått reda på musikernas ställning. men jag blev lite förvånad när jag köpte en skiva av ett tyskt band som heter Growing Seeds och upptäckte att de var kristna. det fanns såna referenser i musiken, men när jag lyssnade på den som mp3 var jag nog för selektiv i mitt lyssnade för att vilja höra detta.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-22 01:57

Vid ett besök i New York gick jag en lång promenad på värkande fötter för att besöka en konsert jag läst om i en evenemangstidning. Väl på plats köpte jag mitt livs dyraste öl (fram tills i höstas, då det blev en ny rekordnotering i Paris). Nåväl, efter ett par kalla kom bandet in. Döm om min förvåning när det visade sig vara värsta väckelsemusiken, förklädd till blues förvisso, men ändå. Jag höll ut i två låtar och sedan reste jag mig resolut och gick åter till vandrarhemmet. Ja, så kan det gå till när man berövas en afton i The Big Apple.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-22 01:58

Jo musik kan ju vara som en blixtförälskelse, det bara pangar till och allt sitter som en smäck.
Hittar ibland sådana låtar när jag strölyssnar på radio och rattar mellan olika kanaler.

Ex. Ung kvinna sjunger en låt med en enastående ljuvlig ton och att musiken farsinerande är bara förnamnet.
Men vad var det för grupp och vad heter hon ?
Jag brukar agera snabbt i sådana situationer och inte ge mig i första taget.
Visade sig vara musik från Krishnarörelsen. Tog kontakt med dem för att få klarhet, pratade tom med programledaren, men stört omöjligt, de visste inte själva.

Vad jag vill ha sagt, det konstnärliga sinnliga i musik, kan överskrida det mesta, för inte tusan hörde jag vad hon sjöng. :)

Föregående

Återgå till Musikstugan