Vilken skivinspelning är den bästa du hört, rangordna

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-09 13:14

Hur tycker Ni Joan Baez 60tals inspelningar håller sig? Jag sitter o lyssnar på en samling, Ballad-book på vinyl och den upplevs som väldigt lite komprimerad. Låter utmärkt! Undrar om originalen är ännu bättre... Däremot hör man att någonting vid inspelningstillfället distar till rejält när hon tar i för fullt 8) ...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 12:32

Det där med 60tals inspelningar är ju lite fascinerande i sig. Verkar som det finns en hel del bra inspelningar där... Har tekniken blivit sämre eller är det enbart mastring egentligen?!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-10 13:52

Visst finns det fina upptagningar från 60-talet. Dåtidens analogabandare brusar och distar naturligtvis mycket mer än en modern AD, men å andra sidan använde man kompressor med bättre omdömme än idag. 8)

Det du hör när hon tar i kan ju bero på överstyrd elektronik eller graverdosa, men det kan också vara så att ditt ex. av fonogrammet är slitet och/eller att din spelare felspårar lite vid dynamiska utbrott 8O

Har en OPUS3-LP som distar med alla spelare jag testat (inkl en SME30 med Rohman-pickup). Jag misstänker att dosan eller slutsteget till dosan överstyrdes vid graveringen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-05-10 14:03

Min uppfatting om 50- och 60-talsinspelningar är att även om de ibland håller en häpnadsväckande hög klass ljudkvalitetsmässigt så är det några punkter som alltid sänker helheten en del: avrullade frekvensextremer, distorsion vid höga nivåer och en många gånger väl hög brusnivå.

Anledningen till att det ändå ofta låter förhållandevis bra är sannolikt att tekniken och det rådande ljudmodet vid denna tid inte tillät alltför stor misshandel av den akustiska verkligheten.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 14:04

Jag kanske har lite spårfel vid dynamikutbrott. Det är bara på vissa skivor dock, så jag undrar om det inte är inspelningarna i de fallen, men man kan ju aldrig vara säker. Jag får gå över spelaren igen och se om jag kan förbättra det.

Jag gissar även att jag isåfall föredrar en distande skiva, bara den inte mastrad på ett sätt som är 'klart märkbart'. Det värsta är de fallen när inspelningen verkar vara helt ok, sen när det börjar hända lite, så märker man att de fibblat för mycket.

Jag tror det är bättre att komprimera skivan jämnt, men det är bara jag det. Ojämna låtar, rent mastringsmässigt är inte roligt.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-05-10 14:09

Morello,

Du har helt rätt när det gäller originalutgåvan av Brothers in Arms. Snart 20 år gammal och från den digitala gryningen, men med mycket hög ljudkvalitet för en icke audiofilinspelning.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 14:11

Jag tycker inte >lite< knaster o brus påverkar musikupplevelsen nämnvärt. Det står jag lätt ut med, så länge det låter naturligt (vilket många nya populär-skivor verkar ha svårt att göra).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 14:11

Morello skriver: "Jag misstänker att dosan eller slutsteget till dosan överstyrdes vid graveringen."

En graverdosa tål oerhört mycket högre nivåer än någon pickup. Om det inte är själva inspelningen som distar så kan det vara någon elektronik innan som blivit överstyrd.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 14:16

Ranfjord skriver: "Ojämna låtar, rent mastringsmässigt är inte roligt."

Det här är en av huvudanledningarna till att man mastrar en skiva förrutom att man lägger till en PQ-kod på CD´n.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 14:22

Nagrania: Jag menar alltså inte att alla låtar på hela skivan måste ha samma volym. Mest i en och samma låt alltså. :) Men det kanske är det du menar? :) Isåfall. Hur kan mastring hjälpa till? Ursäkta min tekniska okunskap, men vi kan inte alla var sådana ;).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-10 14:37

Jag gillar att nivån i låtar skiftar.... jag menar, hur skulle Fångarnas Kör ur Nabucco låta om nån mastringstekniker lyfte upp den svaga nivån i början till nära fullvolym???

Tycker det enda de skulle göra var att se till att musiken inte klipps i sin högsta topp (och då nyttjar alla bitar)... sen kan man ju välja att göra det per spår eller per skiva. Personligen föredrar jag det nog per spår.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 15:02

Ah, jag menar rätt, men skrev lite fel ser jag. Jag vill inte att vissa partier i en o samma låt ska slätas ut eftersom det då inte låter 'likadant', ljudkaraktären ändras alltså, och de komprimerade delarna upplevs som 'lägre volym', fast mer ansträngda.. Jaja.. :)

så om jag vill ha bebehållen 'naturlighet', hur kan mastring/komprimering hjälpa mig? :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 15:12

Nattlorden skriver: "jag menar, hur skulle Fångarnas Kör ur Nabucco låta om nån mastringstekniker lyfte upp den svaga nivån i början till nära fullvolym??? "

Ja det var ju kul det där....det var väl så att du skojade till det hela. Självklart att man inte gör något sådant. När det gäller klassiskmusik så utgår man ifrån den högsta nivån som man då lägger på 0 eller nära 0. Vad jag menar var att låtar av samma slag t.ex. dansband att nivåerna inte skiljer sig hörbart mycket.(loudnees) Man kan se på baksidan av gamla bandkartonger hur gravören har skrivit in olika nivåer som då gäller för var och en av låtarna. I bland kand det också stå EQ. Det är därför man har A och B i graver riggen så att man hinner att ställa om för nästa låt under tiden som en låt graveras ner på lacket.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 15:15

Har bl.a en Chick Corea RTL som är helt fantastisk. Live-boxen. Sista sidan upplevs i vissa partier som komprimerade, medans det ibland upplevs som okomprimerat. Det retar mig. Och det är det fenomenet jag menar med den värsta sorten av mastring. Blir för ojämnt helt enkelt.

Hade det inte varit komprimerat hade det väl varit full fräs genom hela sidan? :) eller blir det andra problem då?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 15:21

Jag har kollat över skivspelaren och jag tycker det ser fint ut. Joan Baez'en låter mycket mycket bra, och det finns egentligen ingenting jag stör mig på. Den är tillräckligt välinspelad för min smak.

Ingen som hört originalen?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-10 15:31

Fråga: Chick Corea RTL är det en CD eller en vinyl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 15:34

Vinyl... (Jag vet att man är tvungen att masta all vinyl). Men det är mest komprimeringarna och ojämnheter som stör mig.

Ibland vill man ju åt effekter oxo. Och det kan ju bli rätt fräckt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-10 15:39

Ingen i 'trakterna' kring Kristianstad som vill komma hit o höra den, och inse varför lite sprak o brus inte spelar så stor roll? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-10 15:41

Isidor skrev:Morello,

Du har helt rätt när det gäller originalutgåvan av Brothers in Arms. Snart 20 år gammal och från den digitala gryningen, men med mycket hög ljudkvalitet för en icke audiofilinspelning.

Jo, det är fin rock-inspelning. Tyvärr har Bob Ludwig sabbat den utgåva som finns att köpa idag. :cry: "The loudness race" har gett sig till känna igen. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-10 15:52

HATA loudness va ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-10 15:55

DIYamps skrev:HATA loudness va ?

I detta sammanhang betyder inte "loudness" att man höjer bas- och diskantregister, utan att man komprimerar och således kan få medelnivån närmare full utstyrning. Lyssna på reklamradion och du har bara ett fåtal dB mellan full nivå och medelnivå. Ibland hör man till och med hur brusgolvet pumpar i takt med att kompressorn arbetar. Reklamradion är naturligtvis ett extremfall, men popfonogrammen kommer närmare och närmare 8O
-Innehar F-skattsedel-

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-10 15:56

Urk, låter inge bra :!:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-10 17:24

Le Orchestre de ContreBasses - Bass, bass, bass, bass, bass and bass.
Har svårt att finna ord varför denna är min favorit... men jag gillar den skarpt!

Lise och Gertrud - Live på Nalen
Kanske lite tjatig för de som var på hifi-mässan i Sthlm... 8) Men jäklar vilken närvaro!

Pink Floyd - Dark Side of the Moon (MFSL)
Som multikanal är den också härlig, men jag har inte lyssnat på den versionen så mkt.

Beatles - Let It Be... Naked. (vinyl)

No Substitutions - Larry Carlton and Steve Lukather Live in Osaka

Diana Krall - Live in Paris

Putte Wikman - Back to the Future.
Härligt fläskigt arr av Anders Berglund i äkta TV-produktionssvulstighet.

Eric Clapton - Unplugged.
Klassiker i hyllan som jag tycker förmedlar mkt info om PA:ts förskaffenhet när det spelades in.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-05-14 18:53

Jag har inte lyssnat på den ommastrade versionen av "Brother in arms", men när jag någon gång på 90-talet jämförde den europeiska CD-n mot en amerikapress var det som natt och dag. Den sista låten på skivan innehåller åskmuller, på den vanliga CD-n kunde visst muller urskiljas medan man på den amerikanska började titta ut genom fönstret för att försöka se blixtarna... Tom. trycket på fodralet var skarpare på amerikautgåvan!

Just "Brother in arms" och kompression diskuteras här, med lite intressanta kurvor:
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=105928&forum=9#new

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-05-14 21:28

Martin Taylor's "Portraits" ! (Linn Records) Mästerligt guitarspelande, mästerligt ljud !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-20 11:51

Vad tycker alla tyckare om Zappas "The Yellow Shark"?

Jag anser att den håller hög klass!

/Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-20 11:55

jannemannen skrev:Martin Taylor's "Portraits" ! (Linn Records) Mästerligt guitarspelande, mästerligt ljud !

Mvh/Janne

Ja, han är verkligen skicklig. Jag har den på LP och den låter tyvärr bara medelmåttigt. Har du den på CD?

mvh\Morello 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-05-21 12:45

Väljer jag den senaste inköpta bästa är det enkelt. Det är en julskiva från Svea, men svår/omöjlig? att få tag på i Sverige. Hush! The Angels are singing . Finns mer info på: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2622

/Mattias

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-05-21 21:45

Morello skrev:
jannemannen skrev:Martin Taylor's "Portraits" ! (Linn Records) Mästerligt guitarspelande, mästerligt ljud !

Mvh/Janne

Ja, han är verkligen skicklig. Jag har den på LP och den låter tyvärr bara medelmåttigt. Har du den på CD?

mvh\Morello 8)

Jepp ! Jag har den på CD. Jag tycker att den låter fantastiskt bra ! Fast nu är jag ju iofs lite såld på just sådant "guitarrplonk", så jag är kanske lite "partisk" sas... :D

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-26 21:01

Erik skrev:Vad tycker alla tyckare om Zappas "The Yellow Shark"?

Jag anser att den håller hög klass!

/Erik

Den är grym! Härlig dynamik även.

Tyvärr så lånade jag ut den till en vän, som repade den till den milda grad att bara tre låtar i början och tre låtar i slutet är lyssningsbara! Men då jag inte upptäckte det förräns ett antal månader senare så kände jag att jag inte kunde bråka om det.
Dock så kommer han aldrig få låna en skiva igen... HELT KLART!
admin

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan