Oinitierade frågor kan väl inte vara jobbiga, dumma påståenden däremot blir lite tröttsamma.
Klart alla musiker (tror jag) pratar genrer men som sagt man vet ju oftast hur man skall göra sig förstådd sinsemellan, säger man att Mahler är den bästa klassiska musiken till en kollega får man nog bara en konstig min tillbaka...
Bra "frijazz" är fri för att den i botten vilar på en grund av tradition och kunnande som den bryter mot/leker med, utan kunnande blir det bara bröl.
Bra nutida musik har samma bindning/frigörelse och det jag vill åt är att om man HAR fått inblick i (bara ett exempel) jazz och HAR fått inblick i annan sorts musik så är det så mycket lättare att kliva in i musik man inte känner.
Har du inga referenser så blir det tyvärr antagligen ett smalare musikaliskt intresseområde.
Så lösningen, mer musik till alla, av alla sorter, hela tiden. Mer kultur, fler böcker per capita, gratis staffli åt alla tonåringar etc etc. Ös På!
Är Bartok folkmusik?
Spelar Gunnar Idenstam Bach?
Är Tan Dun en västerländsk kompositör?
Är Dror Feilers smärta allas smärta?
Hur låter rysk poesi för en som har det som modersmål?
(den går ju inte att översätta eftersom det så ofta finns en melodi i ordens ljud och inte bara i deras innebörd)
Den enes nirvana den andres oljud.
Konsertmusik kanske?
All musik som kan lyssnas till på en konsert.
Jag håller med om att man inte kan vara "förmer" för att man gillar vissa saker MEN det är den som gillar mest som vinner!