Vilket var/är det bästa musikdecenniet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilket var/är det bästa musikdecenniet?

40-talet
29
24%
50-talet
2
2%
60-talet
25
21%
70-talet
29
24%
80-talet
12
10%
80-talet
12
10%
90-talet
2
2%
2000-talet
6
5%
Annat
3
3%

Antal röster : 120

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-11-17 18:36

...beror på vad man gillar för genre.
För oss jazzfantomer så framstår nog (slutet av) 50-talet som höjdarepoken. :D
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-11-20 14:48

Får bli 70-talet trots att jag inte ens var född då, finns verkligen hur mkt bra material som helst därifrån.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-20 15:01

Ok alla som valt 70-talet, ge exempel på vad som var så jäkla bra då? Stilar, artister, låtar.... försök övertyga mig ;)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-11-20 15:19

Kan ju spontant ge de två band jag lyssnar mest på just nu:

Queen, Roxy music.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-20 15:56

Sex pistols, Kraftwerk, The Clash....

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 16:07

Bill50x skrev:Sex pistols, Kraftwerk, The Clash....

Tillhör Åttiotalet.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-20 16:16

Du skämtar väl, Cody? Trodde du hade järnkoll på följande:

1977 - Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols

1970 - Tone Float (som Organisation)
1970 - Kraftwerk
1971 - Kraftwerk 2
1973 - Ralf und Florian
1974 - Autobahn
1975 - Radioaktivität
1977 - Trans Europa Express
1978 - Die Mensch-Maschine

1977 – The Clash (UK)
1978 – Give 'Em Enough Rope
1979 – The Clash (US)
1979 – London Calling

Genesis till och med 1974, Kraftwerk och delar av discovågen är för övrigt det jag helst lyssnar på från sjuttiotalet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2008-11-20 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-20 16:34

CODY skrev:
Bill50x skrev:Sex pistols, Kraftwerk, The Clash....

Tillhör Åttiotalet.

Kanske, men dom fanns faktiskt redan på 70-talet. Jag köpte en skiva med Kraftwerk igår (vit vinyl!) som är från 1973. Man Machine kom väl 1978 om jag inte missminner mig.

Sid Vicious i Sex Pistols dog -79 så han var knappast med på 80-talet....

The Clash var lite senare ja, men mästerverket London Calling kom -79.

/ B

Edit: Pekka har givetvis ännu mer koll... :-)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 16:59

PekkaJohansson skrev:Du skämtar väl, Cody?

Cody skämtar aldrig! :wink:

Genom att ange "Åttiotalet" med inledande versal ville jag markera att det är vad som på engelska kallas en defined term (se mitt inlägg ovan). Jag har alla Clashskivorna du nämner och de flesta Kraftwerkskivorna.

Jag menar att Åttiotalet börjar ca 1978 och fortsätter till ca 1987-88.

Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978. Punken var en sorts till största delen outhärdlig prog (den svenska betydelsen). Kraftwerk var för exprimentiella för att få genomslag på Sjuttiotalet och uppskattades efter förtjänst först på Åttiotalet - Populärmusikens Postmodernistiska Period.

Om man för diskussionens skull godtar en kronologisk uppdelning, är det nog dött lopp mellan 1970 - och 1980-talen.

Eat yer self fitter!

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 17:06

Bill50x skrev: men mästerverket London Calling kom -79.

Sandinista kom 1980. Efter Beatles White Album är detta den skiva som innehåller mest bra musik av alla skivor som finns.

Powderkeg!

MVH/Cody
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-20 17:11

CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.

Intressant definition av ett decennium! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-20 17:14

King Crimson, Moody Blues, Yes, Renaissance - alla bra 70-tals- (och 60-tals) band.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 17:32

PekkaJohansson skrev:
CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.

Intressant definition av ett decennium! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Själv tycker jag att Sextiotalet börjar 1965 och pågår till 1973. Före 1965 pågick Femtiotalet eller rockmusikens spädbarnsperiod.

Det som händer 1978 hör Åttiotalet till.

Att använda decennier som indelning av musikaliska perioder ger inte ett tillfredställande resultat.

Realm Of Dusk (R.O.D.)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 17:34

soundbrigade skrev:King Crimson, Moody Blues, Yes, Renaissance - alla bra 70-tals- (och 60-tals) band.

Håller med. Kan inte så mycket om dem om jag skall vara ärlig.

Cyber Insects/Cody
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-20 18:11

CODY skrev:Själv tycker jag att Sextiotalet börjar 1965 och pågår till 1973. Före 1965 pågick Femtiotalet eller rockmusikens spädbarnsperiod.

Det som händer 1978 hör Åttiotalet till.

Att använda decennier som indelning av musikaliska perioder ger inte ett tillfredställande resultat.

Jag envisas med att låta decennier förbli tioåriga perioder. Om vi testar att låta de musikaliska decennierna starta tre år efter de kalendariska får vi följande resultat:

Femtiotalet börjar 1953 efter Hank Williams död och med de olika embryona till rock'n'roll. Det fortsätter till tidigt 60-tal med artister som Dion, Roy Orbison, Gene Pitney och Elvis precis efter lumpen.

Sextiotalet, med dess musikaliska och samhälleliga omvälvningar, börjar 1963 med Beatlemania - detta årtal menar jag är oomtvistligt! Det fortsätter med Byrds, summer of love, psykedelika, symfonirock och en återgång till bluesbaserad rock.

Sjuttiotalet börjar 1973 när artister som Pink Floyd, Genesis, Yes, Purple, Zeppelin och Bowie tillsammans har omdefinierat rockmusiken. Egentligen inträder förstås förändringen tidigare - sjuttiotalet är möjligen något längre än tio år om vi måste vara så flexibla.

Åttiotalet börjar 1983 när den progressiva rocken i bred bemärkelse, punken och den första tidens new wave har ersatts av synthpop och heavy metal.

Det är förstås omöjligt att dra exakta gränser, men poängen är att resonemanget om musikaliska decennier håller rimligt väl.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 18:27

PekkaJohansson skrev:
Jag envisas med att låta decennier förbli tioåriga perioder. Om vi testar att låta de musikaliska decennierna starta tre år efter de kalendariska får vi...[ etc ]

Intressant!

Jag ser att du lägger till saker som hände i samhället etc. Själv tänker jag endast på hur musiken lät och vilken tidigare musik som influerade den.

Ser även att vi är ense om att Sjuttiotalet/1970-talet börjar 1973. Det råder konsensus :D

Jag tänker så här också: 1965 - 1973 = musikalisk innovation och lekfullhet, genreöverskriande kreativitet.

1973 - 1978: Stagnation, formbundet (enligt mig)

fr 1978 (ca): genreöverskridande och med fruktbara bakåtblickar till t ex Sextiotalet och Femtiotalet. En utveckling som är fruktbar och vars idéer står sig till ca 1988. Ett postmodernt projekt.

Dr. Faustus' Letter/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-20 19:00

Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-20 19:13

Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.

Egentligen håller jag med dig. Musik som gavs ut, eller en grupps bästa/mest signifikativa musik utgivningsår. tycker jag speglar musikens hemvist. Kom en platta 1979 så är det en 70-talare.

Men samtidigt är det lite tekniker-fyrkantigt, eller säg advokat-bokstavstroget, om det passar bättre här på Faktiskt :-)

Att knyta ihop musiken med vissa språng, såväl inom musiken som i samhället i övrigt, det har sina poänger. Men då kanske man inte ska tala om 70-talet utan om tex symfonirockeran istället?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-20 20:18

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.

Egentligen håller jag med dig. Musik som gavs ut, eller en grupps bästa/mest signifikativa musik utgivningsår. tycker jag speglar musikens hemvist. Kom en platta 1979 så är det en 70-talare.

Men samtidigt är det lite tekniker-fyrkantigt, eller säg advokat-bokstavstroget, om det passar bättre här på Faktiskt :-)

Att knyta ihop musiken med vissa språng, såväl inom musiken som i samhället i övrigt, det har sina poänger. Men då kanske man inte ska tala om 70-talet utan om tex symfonirockeran istället?

/ B

Håller med Max, och Bill. Vi har för dåliga ord för att beskriva det man egentligen menar med "80talsmusik" eller liknande. Men å andra sidan, vad sade man då? Vad kallade man Clash? Var inte det Punk? Vad var New Wave? New Romance? Tidiga Kraftwerk var ju inte långluggad "synthmusik" i bemärkelsen råsynth a la Frontline Assembly och Nitzer Ebb (som ju kallades "Body Music" f.ö.) eller Front 242 utan snarare, ja, vad? (Även om de naturligtvis passade in i synthfacket generellt sett.)

Jag tror (efter att ha fuskfluktat på wikipedia :) ) att ett mycket bättre namn för den där nyskapande konstiga musiken efter den rena punken, och just i tidssynk med slutet av 70- och tidiga 80-talet, är just.... New Wave! Både 70- och 80-talet innehölll en hel massa bra New Wave-musik (för att hitta ett samlingsnamn som rymmer just det där speciella "nya" som kom då) helt enkelt.

Nuförtiden tycks kanske denna term lite löjlig, och kanske greppar för mycket, men den är rätt bra ändå. För det var mycket kul som hände då!

Alltså: 80tal = anno 1980 - 89. Den där braiga 80talsmusiken som var på 70talet (gah!!) = New Wave. Alla på en gång, say after me: NEW WAVE *hurraaaa* :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-20 20:38

Pekka, CODY et al:

Känns tryggt med den kompetens ni uppvisar så nu ber jag om hjälp :)

I det ni skriver, vill jag bena ut/passa in (bl.a tidsmässigt) följande som jag möjligen ser som större strömningar musikledes:

rock 'n roll: Elvis och det där köret. Typ 50tal, kanske 60tal? Kan för lite.

psykedelia: Height Ashbury, Woodstock '68 och däromkring?

Proggressivt: Vad fan är detta?? Genesis eller Nationalteatern?? 70talsmörker?? Tidiga weirdo-Kraftwerk??

Punk: efter proggrörelsen, motreaktion yada yada, snart kommer....

....New Wave!!!: Sent 70tal, den nya kreativiteten, svårplacerade grupper som Talking Heads osvosv. PostPunk???

....som övergick i New Romance (Cure osv) tidiga 80talet. fram till 84 kanske. SYNTH!!!

Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.

...som leder till förgreningar under mark; techno, acid, industri, och på den vägen är vi fortfarande.

Det intressantaste på sent 80 - början 90talet var ju neo-psykedeliska ravescenens stora framgångar... och fall med Goa-trams och rejv-kommisioner på senare 90tal. Technon överlever dock som sådan.

2000tal. Idol-uttagningar? Nostalgi för att överleva. Jag vet ingenting längre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-20 20:53

Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.

Är det såndan musik som kallas Indie-pop?
Jag trodde en gång att indie-pop var typ Monsoon, Quintessence och Sheila Chandra, tills jag kom på att det bara var skränig och gapig illa spelad, hastigt hopraffsad poprock av värsta slaget.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-20 21:35

phloam skrev:Pekka, CODY et al:

Känns tryggt med den kompetens ni uppvisar så nu ber jag om hjälp :)

I det ni skriver, vill jag bena ut/passa in (bl.a tidsmässigt) följande som jag möjligen ser som större strömningar musikledes:

rock 'n roll: Elvis och det där köret. Typ 50tal, kanske 60tal? Kan för lite.

psykedelia: Height Ashbury, Woodstock '68 och däromkring?

Proggressivt: Vad fan är detta?? Genesis eller Nationalteatern?? 70talsmörker?? Tidiga weirdo-Kraftwerk??

Punk: efter proggrörelsen, motreaktion yada yada, snart kommer....

....New Wave!!!: Sent 70tal, den nya kreativiteten, svårplacerade grupper som Talking Heads osvosv. PostPunk???

....som övergick i New Romance (Cure osv) tidiga 80talet. fram till 84 kanske. SYNTH!!!

...som leder till förgreningar under mark; techno, acid, industri, och på den vägen är vi fortfarande.

Det intressantaste på sent 80 - början 90talet var ju neo-psykedeliska ravescenens stora framgångar... och fall med Goa-trams och rejv-kommisioner på senare 90tal. Technon överlever dock som sådan.

2000tal. Idol-uttagningar? Nostalgi för att överleva. Jag vet ingenting längre.

Fast jag tror att det är skivbolagen, "branschens", sätt att kategorisera musik.

Jag har för mig att tex Television, Ramones, Blondie, Talking heads, Patti Smith var "New wave". Bara för att få in dom i nåt sorts fack.
Sen skulle tex Clash vara punk osv.

För egentligen finns det ju fantastisk, banbrytande viktig, excellent, mycket bra, bra, medelmåttig eller kanske dålig eller meningslös musik etc etc .

Personligen skiter jag i vilket fack musiken placeras i eller vad man väljer att kalla den. Den får ha vilken form som helst bara den innehåller något som ger den kvalitet.

Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:

" there´s new wave, there´s no wave and there´s David Bowie"

Dessutom protesterar jag mot att 70-talet skulle bara vara 73-77!

:wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-20 22:28

Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:

:D

Håller med - och samtidigt så är det ju bra att det finns ett så "kan betyda vadsomhelst" -namn som New Wave att ta till :)

Så många olika bra grupper som du säger - men det är väl ändå bättre att säga "New Wave" än "80-talsmusik". NW antyder åtminstone en ny kreativitet och är inte tidsmässigt missvisande...!

Förresten vad var "No Wave" nu igen, minns vagt... :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-21 00:18

PekkaJohansson skrev:Sextiotalet, med dess musikaliska och samhälleliga omvälvningar, börjar 1963 med Beatlemania - detta årtal menar jag är oomtvistligt!

Delar din iakttagelse reservationslöst. Om man med beatlemania menar Beatles som företeelse. Om man däremot menar musikaliskt är 1965 en långt bättre brytpunkt. Det var då man gjorde något mer eget -musikaliskt.

Sitter och tittar på min kopia av Rolled Gold. Fram till 1965 gör stones covers på Chuck Berry. Beatles gör - i och för sig smittande bra - popmusik och Mersey beat samt en och annan Chucken cover. Det är 1965 det händer. Satisfaction, 8 miles high, Norwegian Wood. Detta eskalerar och 1966 tar Beatles fram sitaren och Stones gör Paint it black.

Hot Runes!/Cody
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-21 00:59

phloam skrev:
Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:

:D

Håller med - och samtidigt så är det ju bra att det finns ett så "kan betyda vadsomhelst" -namn som New Wave att ta till :)

Så många olika bra grupper som du säger - men det är väl ändå bättre att säga "New Wave" än "80-talsmusik". NW antyder åtminstone en ny kreativitet och är inte tidsmässigt missvisande...!

Förresten vad var "No Wave" nu igen, minns vagt... :)

Fast jag kom sen på att det stod: there´s old wave, there´s new wave, and there´s David Bowie.

Som sagt jag har lite dåligt minne ibland ...... :lol:

"No wave", var det inte Sonic Youth som las i det facket. 90-tal?
fast de kanske skapade begreppet själva?. Minns inte.

Håller fullt med om att new wave är ett bättre begrepp än typ "80 -tals musik"
Absolut.
Men bara inom nya vågen fanns ju band som inte lät speciellt lika eller inte alltid hade något direkt gemensamt i sin lyrik.

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-21 01:12

Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik utifrån godtyckliga (ja, decennierna är godtyckliga - man kunde ju lätt tänka sig att hela tideräkningen försköts t.ex. tre år) tioårsperioder. Det är illa nog med genreindelning...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-25 17:36

Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik

Har tänkt mycket på detta. För mig känns det meningsfullt att kategorisera enligt följande:

Sextiotalet = 1965 - 1975
Åttiotalet = 1975 - 1985

Startpunkten på Sextiotalet har redogjorts fär ovan. 1975 var definitivt det sista året då det rent allmänt gjorde nyskapande populärmusik. Åren därefter fram till 1978 får av godhet ingå i Åttiotalet. Ca 1985 slutar New Order och Depeche Mode att dansa, U2 blir pretentiösa, Smiths har redan gjort sitt statement och många artister från början av Åttiotalet tappar kreativ fart (Cosetllo, t ex)

Fördelen med denna kategorisering är att man undviker Sjuttiotalet som kategori och den enda musik som var unik för det kronologiska sjuttiotalet kan glömmas och gömmas i Sextiotalet och Åttiotalet. Det är bäst så. För alla.

Synpunkter?

New Big Prinz/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-25 17:57

Bill50x skrev:Varför måste musiken utvecklas i extrem riktning? Rocken blev tyngre och tyngre och den "värsta" sorten kallas väl för typ death metal. Men rocken har ju utvecklats i många olika riktningar, symfonisk rock på 70-talet, punken i slutet på den eran, mycket mer synt under 80-talet osv...

...Ofta blir musiken mer komplex, men det betyder ju inte att den är mer extrem.

Håller med om i princip allt det där, men menar nog att hårdrocken (den
lilla som fanns) på 70-talet utvecklades till pudelrock och metall, men att
punken snarare kom ur den progressiva pop-musilen (Kaliforniska Sparks
och liknande, men framförallt europeisk progressiv pop).

Den som levde och minns, minns att det största fiendeskapet rådde
mellan punkarna och den bilburna ungdomen, som lyssnade på rock.
Punken var en sorts anarki-pop, medan rocken var öl- och fest. Fast
punkarna festade förstås ändå. ;)

(Några år in på 80-talet (när det musikaliska 80-talet började på allvar)
hände dock något mycket märkligt, för då började hårdrockarna hata
syntare, istället för punkare, den absoluta motsatsen alltså, kind of...)

Faktum är att 70-talets pop-musik influerade nästan all senare musik*.
En stor del av rockmusiken på 80-talet var noh mera influerad av pop-
band som City Boy och Queen, än av samtida 70-talshårdrocken. :o

Fast allt beror ju på vad man sorterar som vad.

Med amerikansk terminologi är ju till och med Beatles "Rock". Pop-beg-
reppet är ju inte en musikgenre där, utan mera något som berättar om
var och hur mycket musiken spelas.

Vh, iö

- - - - -

*Fast nog inte mycker när det gäller hiphop/rap:en, som dock till skill-
nad från vad många tror i Sverige idag, kom fram i mitten av 70-talet i
USA. Att den började smyga sig in i det europeiska musiklivet först 10
år senare beror nog mest på att radiobolagens musikmäniskor helt
enkelt inte fattade vad som hände i USA, eller att de fattade hur dåligt
det var. Attityd istället för musik.

Hiphopens utveckling till att bli musik och inte bara attityd och poesi fick
enligt mitt förfarande inte fart förrän på 00-talet! Och då influerat av...

Popmusiken! :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-25 19:18

IngOehman skrev:*Fast nog inte mycker när det gäller hiphop/rap:en, som dock till skill-
nad från vad många tror i Sverige idag, kom fram i mitten av 70-talet i
USA. Att den började smyga sig in i det europeiska musiklivet först 10
år senare beror nog mest på att radiobolagens musikmäniskor helt
enkelt inte fattade vad som hände i USA, eller att de fattade hur dåligt
det var. Attityd istället för musik.

Hiphopens utveckling till att bli musik och inte bara attityd och poesi fick
enligt mitt förfarande inte fart förrän på 00-talet! Och då influerat av...

Popmusiken! :o

Såg på TV om en av Hip Hopens pionjärer. Som var med på 70-talet. Han spelade på ett elpiano och sjöng/rappade. Lät totlat annorlunda än det mökk som hip hopen skitit ut sedan mitten på 80-talet.
Jag vill mena att hip hopen kom till europa när den redan börjat komersialiserats i USA.

Jag har en hyllnings/samlingsskiva med Malcom McLaren. Där är det lite interjuver med också och han berättar om när han var i New York och av en slump träffade på Africa Bambata och bliv inbjuden till Hip Hop-fest. Det här måste ha varit 1981 eller nåt sånt. Kul att lyssna på och McLaren fick insperation till albumet Duck Rock som i sin tur kom att påverka Hip Hop grupper/artister som Rakim, KRS-one, De La soul m.fl.

Rakim i är intressant i samanhanget eftersom han dyker upp på en Art of Noise-skiva 1999. Och stora delar av Art of Noise var insyltade i Duck Rock som musiker, arrangörar och produktion.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-01-31 22:39

CODY skrev:
Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik

Har tänkt mycket på detta. För mig känns det meningsfullt att kategorisera enligt följande:

Sextiotalet = 1965 - 1975
Åttiotalet = 1975 - 1985

Startpunkten på Sextiotalet har redogjorts fär ovan. 1975 var definitivt det sista året då det rent allmänt gjorde nyskapande populärmusik. Åren därefter fram till 1978 får av godhet ingå i Åttiotalet. Ca 1985 slutar New Order och Depeche Mode att dansa, U2 blir pretentiösa, Smiths har redan gjort sitt statement och många artister från början av Åttiotalet tappar kreativ fart (Cosetllo, t ex)

Fördelen med denna kategorisering är att man undviker Sjuttiotalet som kategori och den enda musik som var unik för det kronologiska sjuttiotalet kan glömmas och gömmas i Sextiotalet och Åttiotalet. Det är bäst så. För alla.

Synpunkter?

New Big Prinz/Cody

Cody

Allt hänger ihop.
Musik korsbefruktas . Det lånas hit och dit. Det är en fortgående process.
Jag har letat efter den felande länken som gör 70 talet till ett helt decennium utan att delas upp i före och efter.

Svaret finns här, dvs den felande länken:

http://www.progarchives.com/subgenre.asp?style=17
http://www.progarchives.com/Krautrock-introduction.asp

Har börjat lyssna in mig på bla:

Neu:
http://se.youtube.com/watch?v=awNiwKoyo ... re=related

Can:
http://se.youtube.com/watch?v=xVQuelXdnkI

Faust:
http://se.youtube.com/watch?v=G3YA_jR6qn0

Amon Duul:
http://video.google.com/videosearch?hl= ... &ct=title#

som några exempel.
Kraftwerk behöver vi väl inte ta upp ?

Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.

Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?

Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.

Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.

Synpunkter?

:wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan