av soundbrigade » 2010-05-06 23:03
Jag är ganska galen i själva instrumentet (synthesizer) och höll på att köpa en Roland-synth för mitt studielån i början av 70-talet. Nu har ett par synthbyggprojekt i röret (en minisynth, två sekvensers och en rysk mikrosynth samt några udda moduler). Däremot var jag aldrig riktigt tänd på musiken förutom OMD, vilkas skivor borde införskaffas.
Dock har en och annan synth-skiva smugit sig in in mitt diskotek. I sökandet efter en 60-talsgrupp, Ars Nova, fick jag tag på några skivor av nutida japansk tjejgrupp med samma namn och de spelade en ganska rå men ändå harmonisk instrumentell synthrock. Bach på syra brukar jag säga.
Sedan har jag hittat ett par ryska grupper som spelar synthig musik: Sunchild och Little Tragedies.
Det, i synthen, som jag ogillar är att det ofta blir så erbarmligt monotont, som Lady Gaggig eller Pelikanseptetten. Synthtrummor är ju tristare än Melodifestivalen. Flickorna i Ars Nova hamrar på riktiga trummor vilket lyfter musiken kolossalt mycket.
jag tror dock att det finns mycket mer att hitta.
Post Scriptum: Har lite kul musik i form av Terry Rileys Rainbow in Curved Air, Fripp & Enos No pussyfooting för att inte nämna Älgarnas Trädgård, alla med lite pling och plång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap