Att lyssna på vinyl vs. digitalt.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-24 17:16

Underbart struntprat :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-24 19:02

Vad är det man gillar. Jag kan lyssna på olika sätt men på huvudanläggningen så vill jag inte ha musiken för komprimerad.

Så här en lista över Rolling Stones olika utgivningar. Både cd och vinyl.
Vinylen är fräschare. Finns inga bottennapp.

Sedan verkar det vara så att det blir värre och värre ju längre fram man kommer. Åtminstone för mig.

MEn kolla själva grabbar! Ta fram dina egna exempel.
Men här alltså stenarna!

http://www.dr.loudness-war.info/index.p ... rch_album=

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-24 19:12

xeizo skrev:
Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e

JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.

Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!

"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"

Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.

Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.

Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.

Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".

Om vi nu tittar på hur Bob Dylans Tempest utgiven 2012 ser ut så ser vinyl och cd ut så här. Lovar att det hörs.

http://www.dr.loudness-war.info/index.p ... um=tempest

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-03-24 19:40

Kronkan skrev:http://www.dr.loudness-war.info/index.php?sort=id&order=desc&page=3

Här ovan tydligen en sammanställning över olika albums ”Dynamic Range”. En beskrivning av the loudness-war. Bläddrade runt lite. Det verkar vara så att vinyl nästan utan undantag är frisk och cd varierar kraftigt men många med mkt lite dynamiskt omfång.

Mycket intressant sida, stort tack för länken.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-03-24 20:15

jeff_belowski skrev:Näsåvisstsåva här kommer lite mer struntprat;

Henry Rollins, vinylkonnässör:

“As an LP spins, your needle goes on the musical journey with you, traveling great distances as it deftly picks up the analog information and delivers the sonic message to you in real time. Vinyl is the people, a CD is the man.”

“Yes, yes, y’all, it’s not hipster, elitist hype — vinyl sounds better. Much better. There is actual music in those grooves. Technically speaking, there is no music whatsoever on a CD. Lots of information but no music. “

“Sitting in a room, alone, listening to a CD is to be lonely. Sitting in a room alone with an LP crackling away, or sitting next to the turntable listening to a song at a time via 7-inch single is enjoying the sublime state of solitude.”

Theo Parrish, digital-dj-uppläxare:
(tre minuter räcker, sen blir det off topic)
http://youtu.be/-5USZQ97l9s

Är dom inte för roliga?

Man kan tänka sig följande:

I've no time for analogue sentimentalists; it actually defies common sense to want to listen to large PVC discs that cannot convey the full flavour of the music, that has inherit and severe limits both as regards high and the low frequencies and where the playback equipment adds faults such as noise, rumble and sway.

To know that the sound files are uncorrupted and arrives from the NAS without having been distorted in any way, to a high quality DAC that is certified to be jitter free, and further to the transparent pre amp to the amplifier where every step has been taken to keep the signal free from any colouration and which can deliver 1 kW peak and 200 W per channel continuously, that's how the real sonic message should arrive to you, that's really getting into the music.

That's how music should be enjoyed."

Är de inte för roliga.

I den s k verkligheten låter LP bättre än digitalt, tycker jag.

:D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-03-24 20:24

Inget fel i att gilla färgat ljud ... ;-P

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-03-24 20:41

xeizo skrev:Inget fel i att gilla färgat ljud ... ;-P

Nä verkligen inte och om du gör det så var noga med att hitta den färgning som du tycker bäst om. Eller så kan man släppa hörnflaggan, komma in i matchen, gå rätt på resultatet, undvika förenklingar och helt enkelt köpa skivan på det medium som låter bäst, oavsett om det är CD eller hårddisk i garderoben eller LP. :)

Alltsom oftast låter LPn bäst, tycker jag. Men så har jag en kompetent skivspelare och mycket ofärgad rigg också.

Prova. Du missar kanske något.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-03-25 14:04

Jag tänkte flumma vidare lite på temat...

För mig kommer musiken ALLTID i första hand. Typ av media är underordnat musiken
men jag föredrar vinyl/analogt. Varför?

Är det för att utbudet på vinyl är så löjligt mycket större än på ngt annat befintligt format?

Är det för att ljudet på vinyl inte kan raderas ut lika enkelt som en krashande hårddisk?

Är det för att mycket av den musik jag gillar allra mest inte finns på digitala format?

Är det för att jag har en under/medveten, nostalgisk och trygg kännsla för hur en LP låter?

Är det för att jag tycker att distande analoga signaler låter många gånger bättre än digitala
som klipper? Jag är förresten övertygad om att distortion och övertoner pga distortion är ngt
som har följt människan bra mycket längre än slutet av fyrtiotalet.

Är det för att jag många gånger hellre lyssnar på analogt i dåligt skick än digitalt i dåligt skick?

Är det för att jag tycker att musiklyssnandet (som så mycket annat, för den delen) har underordnats
marknadskrafterna och vinylen får representera en motreaktion?

Tja, så här kan jag grubbla vidare i evinnerlighet. Det jag med all säkerhet vet är att musiken är det
viktigaste och efter alla om och men är formatet rätt så världsligt, om än ett ämne för många
intressanta diskussioner och stunder av förundran.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-25 15:31

Vinyl står för mänsklighet. CD är Skynet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-03-26 23:23

phloam skrev:Vinyl står för mänsklighet. CD är Skynet.

:lol:

Vinyl är kärlek.

Tack Phloam.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-03-26 23:33

Alla format är bättre än ett som kommer serverat i ''jewel case'', detta djävulens påfund.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-03-26 23:46

Objektivisten skrev:Alla format är bättre än ett som kommer serverat i ''jewel case'', detta djävulens påfund.

Bild

Tack O.

:D
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-27 00:32

Lyssnade tidigare i afton på en rippad vinyl, skulle föreställa 24-192. Det lät för eländigt. Skivspelaren som använts kan inte ha varit frisk. Det knäppte o knastrade och ett tydligt rumble hördes. Annars hade man väl kunnat tänka sig att högupplöst rippade vinyler vore något. Någon nostalgisk knäppning här och där och för övrigt digitalformatets alla fördelar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-27 09:03

hifikg skrev:Lyssnade tidigare i afton på en rippad vinyl, skulle föreställa 24-192. Det lät för eländigt. Skivspelaren som använts kan inte ha varit frisk. Det knäppte o knastrade och ett tydligt rumble hördes. Annars hade man väl kunnat tänka sig att högupplöst rippade vinyler vore något. Någon nostalgisk knäppning här och där och för övrigt digitalformatets alla fördelar...

De seriösa vinylrippar (24/92 oftast) man hittar på TPB är oftast i bra kvalitet. De är ofta gjord på skivor som aldrig spelats tidigare, på en bra vinylrigg. Ofta speca's exakt vilken hårdvara som använts.

Men sedan finns det ju knäppgökar som inte fattar varför man gör dess rippar. Samma typer som tror att man får losless återgivning genom att konvertera en sunkig 128k mp3:a....

/ B

Föregående

Återgå till Musikstugan