Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf
PontusEriksson skrev:Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.
phloam skrev:En snabb googling:
http://earsafety.se/horselskydd/
http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg
http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/
osv osv...
Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.
Hörselskyddet har en jämn dämpning över hela frekvensregistret vilket underlättar taluppfattbarheten.
ULTRA TECH's sofistikerade filtersystem möjliggör en minskning av buller, jämnt fördelat över nästan hela frekvensområdet. Så att du kan lyssna på musik utan att det ruinerar ljuden- men fortvarande har kvar sin transparans.
Med sin raka dämpning sänker de ljudet utan att ljudbilden påverkas i något register. Bellman ER levererar klart och distinkt ljud med full detaljrikedom – på den volym du önskar.
Bill50x skrev:Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år
/ B
phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Svante skrev:Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:
Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...
När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
phloam skrev:En snabb googling:
http://earsafety.se/horselskydd/
http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg
http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/
osv osv...
Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.
phloam skrev:sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...
När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?
Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på)
phloam skrev:Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?
Bill50x skrev:Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?
Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år
/ B
phloam skrev:Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?
För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else"
Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?
Almen skrev:phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?
- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
phloam skrev:Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..?
phloam skrev:Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?
Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?
MichaelG skrev:Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.
Användare som besöker denna kategori: jogge och 3 gäster