Kentfest – en skräckupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-22 21:42

Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-22 21:46

Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-22 22:00

Med tanke på hur det illa det kan låta på såväl liveframträdanden som på fonogram, tror jag många tekniker inte alls är så duktiga i sitt värv.... Jag har dock stött på några välljudande liveljud, då hade banden egna anläggningar och egna ljudtekniker. Tydligast i minnet, Halmstadgruppen Isildurs Bane och folkmusikgruppen Cimurenga. Detta var på 80-talet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Svante » 2014-06-22 23:16

phloam skrev:Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf :)


Fast då borde de ju deklarera vilka proppar ljudeknikerna har, så att man kan få lika ljud som ljudteknikern. I princip.

Alternativt så inser man det hopplösa och ser till att alla blir propplösa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Svante » 2014-06-22 23:17

PontusEriksson skrev:Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.


Det vore roligt om någon talade om hur dessa proppar är uppbyggda. Jag har mycket svårt att tro på att det finns proppar som inte påverkar tonkurvan gravt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 00:19

En snabb googling:

http://earsafety.se/horselskydd/

http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg

http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/

osv osv...

Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Svante » 2014-06-23 08:41

phloam skrev:En snabb googling:

http://earsafety.se/horselskydd/

http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg

http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/

osv osv...

Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.


Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:

Hörselskyddet har en jämn dämpning över hela frekvensregistret vilket underlättar taluppfattbarheten.


ULTRA TECH's sofistikerade filtersystem möjliggör en minskning av buller, jämnt fördelat över nästan hela frekvensområdet. Så att du kan lyssna på musik utan att det ruinerar ljuden- men fortvarande har kvar sin transparans.


Med sin raka dämpning sänker de ljudet utan att ljudbilden påverkas i något register. Bellman ER levererar klart och distinkt ljud med full detaljrikedom – på den volym du önskar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Bill50x » 2014-06-23 08:57

Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?

Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav aisopos » 2014-06-23 09:17

Bill50x skrev:Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B

Ja, bara vi först slutar gråta ... :cry:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18472
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Almen » 2014-06-23 09:32

phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)


Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?

- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 09:55

Svante skrev:Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:


Om jag säger så här, varken jag eller PontusEriksson har påstått att de inte påverkar, reklamsnacket på dessa sidor tänker inte jag ta ansvar för. Du undrade hur de var uppbyggda och jag hittade lite info om att de är formgjutna och har anpassade filter osv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 10:08

Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?


Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..? :)

Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 11:24

Det finns bra ljudtekniker, men det finns många som borde byta karriär.
Läste just att Clapton klev av scenen för att han inte stod ut.
När jag var på Nalen och såg Ian Hunter var ljudet så jäkla uselt att bror min gick ut.
Ian själv avbröt för att det lät för illa.
Efterspelningen träffade vi gitarristen på en närbelägen pub och han lovade att strypa
tekninkern. Det var en rattapa av den sorten som står och försöker se ball ut för att impa
på damerna.

För några år sedan ordnades en festival på vårt flygfält i Söderhamn.
Jag var där under veckan innan när de byggde upp hela skiten och imponerades stort av
ljudkvaliteten på riggen. Det lät helt superbt!

När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
\\Sky

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 11:41

sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.


Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på) :)

Edit: Eller instrumentbyte? TS kanske hade kassa gitarrer :D

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav bassman » 2014-06-23 11:44

phloam skrev:En snabb googling:

http://earsafety.se/horselskydd/

http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg

http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/

osv osv...

Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.


Jag satsade på Bellman & Symfon för runt 15 å sedan. Fick problem med ett öra som fått för mycket stryk av cymbaler och virveltrumma + en Vox AC30 som stått och gapat i åratal i vänster öra..

Har 9dB dämpning i båda propparna och det är en jäkla skillnad i ljudkvalitet mot vanliga "gula proppar" typ Bilsom.. Med Bellman finns det faktiskt frekvensområde ganska högt i register och det låter helt ok till skillnad mot Bilsom där det är som att trycka en kudde på varsin sida om skallen. Det låter som att någon pratar och håller för munnen..

Jag är riktigt nöjd med dom och använder dom i många sammanhang, inte bara när det musiceras.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 11:48

phloam skrev:
sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.


Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på) :)



Samma utrustning och jag stod tom på exakt samma plats.
\\Sky

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 11:54

Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?

För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else" :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Bill50x » 2014-06-23 11:59

phloam skrev:Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Förförra året var det Björk som avslutade helgen på Skeppsholmen (Stockholm Music an Art). Riggen lät riktigt bra hela tiden, ända tills Björk skulle spela. I de första låtarna gick det inte ens att höra hennes sång (jag stod lite utanför vänster högtalarrigg först men flyttade mig till sidan av mixertornet). Först efter några låtar gick det att uppfatta att hon sjöng och inte bara mimade. Efter ytterligare några låtar började det låta mer balanserat men blev aldrig riktigt bra.

Min teori är att teknikerna kranade på allt vad som gick (till skillnad från de tidigare som ju var tvungna att följa ljudnivåreglerna, med Björk spelade det ingen roll eftersom hon var sista akten) och sedan försökte fixa till det hela. Ur min synpunkt hade det varit bättre om de hade startat som alla andra och sedan försiktigt ökat och korrigerat under tiden.

Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Svante » 2014-06-23 12:03

Bill50x skrev:Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?

Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B


Hehe, när vi sitter som hundraåringar på ålderdomshemmet och sjuksyster ber ocss prata lite högre för hon hör så dåligt... :)

Håller med helt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 12:31

phloam skrev:Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?

För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else" :D


Varför skulle det vara underligt?
Eget sound vet jag inte. Den stora skillnaden vara att TS spelade starkare.

Dee Schneider visade sig för övrigt vara en riktigt trevlig prick.
\\Sky

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-23 12:53

Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?


Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 12:58

Garanti för vaddå?

Bill skrev borde. Vad är det för garanti du talar om?

Namnet Björk garanterar inte vaddå? Och vad har det med saken att göra?

Almen skrev:
phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)


Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?

- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!

Jag tror du satta fingret på spiken när du skrev "vilka andra matintresserade".

Det är ju det det handlar om - alla är inte musikintresserade, och det är alltid dessa som hånar
de människor som bryr sig om att ljudkvaliteten skall vara så håg att musiken kan förmedlas med
rimlig kvalitet - och utan att hörseln skall ta skada av det.

Livslång tinnitus går att leva med, men det är knappast drömmen för den som älskar musik.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 13:25

phloam skrev:
Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..? :)

Du responderade på andras önskemål om vettig ljudkvalitet med att göra kopplingen att det skulle betyda att man
måste nedprioritera en massa andra saker, och antyda att andra tycker man bör göra det. Kommer du inte ihåg det?
Det var för bara några inlägg sedan.

phloam skrev:Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?

Ja, inte alla, men det är klart att många ljudtekniker är extremt olämpade för det jobb de har, halvdöva som de är.

Så, ja - många borde avsluta sin karriär så snabbt som möjligt, för att rädda oskyldiga människors hörsel.

Men frågan om huruvida det vore bra att byta ut en massa inspelningstekniker har ju ett rätt självklart svar (ja) och
den intressanta frågan är inte den, utan hur det skall gå till.

Vem eller vilka skall säga bu eller bä? :?

Att rätta till ett problem av det här slaget är inte enkelt. Kanske vore det bäst om det fanns en karriärsväg snett
uppåt, således att den som inte längre kan ratta ljud på ett vettigt sätt (om de någonsin kunnat det...) kan flyttas
till en position där de inte bara "inte gör skada", utan där de till och med kan bidra med något positivt. Men vilken
nytta kan man ha av en utsliten live-ljudtekniker?

Kanske borde även arbetet som sådant få en bättre status således att inte jobbet som idag behöver göras av männi-
skor som hamnat där mest för att de tycker att det är roligt att ratta ljud. Varken "jag vill" eller "jag kan" är riktiga
kvalifikationer.

Och var passar den som har arbetat som live-ljudtekniker men som inte längre kan göra vettiga bedömningar av hur
det låter? Jag tror och hoppas att de har skaffat en massa erfarenhet - som gör att de kan göra en massa bra saker
och få vara till nytta, men jag är inte säker på vad det kan tänkas vara.

Men detta sagt skall jag även be att få avsluta med att säga att det finns många helt självlärda live-ljudtekniker som
inte bara är ytterst skickliga, utan som även gör jobbet under många år utan att förstöra hörseln. Så det som är skälet
till att så många är dåliga på jobbet, är inte något som hindrar andra från att vara mycket bra på det.

Men statistik är ju statistik, och vill man göra något åt problemet så kanske man måste blunda för de fall där live-tek-
niker gör ett helt superbt jobb (trots att de inte har fått förutsättningarna utan fått lära sig själva) och istället titta
på statistiken/helheten och inse att man måste skapa bättre förutsättningar för dem som arbetar som live-tekniker
att göra ett bra jobb, och även bättre förutsättningar att hitta rätt personer för jobbet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 13:36

Så det finns inget nämnvärt hårdvaruproblem och/eller kostnadsproblem inom liveåtergivning? Byt ut ett flertal ljudtekniker så kommer alla konserter att låta bra?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav phloam » 2014-06-23 13:42

Vi kanske skulle passa på att pensionera ett större antal musiker också, halvdöva som de förmodligen är :D

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav aisopos » 2014-06-23 13:57

Beethoven borde aldrig ha tillåtits att skriva sin 9'a ... 8)

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Jansson » 2014-06-23 18:59

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?


Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?


Nej garantier finns inte anser jag.

Lokalen brukar ha betydelse vilket inte lär komma som en överraskning.
Det ska mycket till innan det låter dåligt på Cirkus.
Men det går det också.

En nutida, som exempel, som hittills alltid fått till det mycket bra, oavsett lokal, är enligt min mening är Steven Wilson.
Till och med i Globens Annexet lät det bra och det vill inte säga lite.
Har hört honom eller porcupine tree en flertal gånger och det har varit fina fisken varje gång.
Möjligen var Fiffladelfia körkan kanske den svagaste av dem när det gällde ljudet, men det var jävligt bra i alla fall.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Jansson » 2014-06-23 19:05

Vem vill inte att de ska låta bra när man är på konsert?
Det vill väl alla.

Det vill i alla fall jag.

Ibland låter det inte så bra. Men musiken och framträdandet kan vara jättebra.
Då går inte jag.
Däremot går jag när det är tråkigt eller dåligt. Spelar ingen roll om ljudet är bra.

Hur många av er som ätit ute har sagt till kyparen varje enskild gång att ta ut maten när den inte svarade på din förväntning?


En kul länk?
http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/F ... Bands.aspx
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4713
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav MichaelG » 2014-06-26 11:11

I min ungdom råkade jag bli ansvarig för ljudmixningen i samband med ett 1:a majfirande här i Göteborg. Man hyrde in ett proffs-PA, men ville av kostnadsskäl överlåta mixningen på en glad entusiast. Min erfarenhet av ljudmixning bestod av tonkontrollerna på min stereoreceiver, men eftersom jag (typ) hade bäst stereo, var det jag som fick ansvara för mixerbordet. :)

Första uppdraget bestod i att fixa ljudet på Gustav Adolfs torg, där dels ett par tal skulle hållas och dels skulle en artist med kompband underhålla. Så innan folk hade samlats på torget riggades anläggningen upp och jag körde ett soundcheck med bandet (det var för övrigt Ann-Kristin Hedmark med kompband). Jag visste väl inte riktigt vad soundcheck var för något, men jag hade hört talas om att alla gjorde det före en konsert och jag förstod väldigt snabbt vitsen med detta. Ljudet var väldigt konstigt "out of the box". Basen var tunn, rösten vass och skärande, blåset lät ansträngt och trummorna hördes knappt.

Så jag tog helt sonika och gick igenom mik efter mik med respektive instrument och skruvade mellanregistret så att ljudet vare sig blev avslaget, eller hårt och ansträngt. Sedan skruvade jag diskanten så att det varken lät vasst eller dovt. Sist skruvade jag basreglaget så att det varken blev tunt, eller bumligt. Det var dessutom valbara frekvenser för varje område, så det fanns litet att pilla på. Därefter fick bandet spela en låt, varpå jag justerade volymen för respektive kanal så att det lät balanserat. Därefter drog jag upp mastervolymen så högt jag kunde, utan att det blev rundgång. Och sedan började "massorna" strömma in på torget...

Under talen och Ann-Kristins sånger gjorde jag inte speciellt mycket med mixningen. Jag skulle velat ha volymen litet högre, men då fick jag problem med rundgång. Detta kunde jag kanske kunnat åtgärda genom att använda tonkontrollerna, men då skulle jag ju förstöra klangen som jag fått fram. Jag ville också få mer djupbas, men konstaterade snabbt att det inte hjälpte att vrida upp lägsta basen - det lät bara fel. Så där stod jag för första gången i mitt liv vid ett mixerbord, med en professionell grupp vid mikrofonerna och flera tusen åhörare på Gustav Adolfs torg och hade inte ens vett på att vara vettskrämd.

Jag var bara helt fokuserad på : Inte avslaget och inte hårt, inte vasst och inte dovt, inte tunt och inte bumligt, bra balans mellan alla instrument och så högt jag kunde utan att det blev rundgång. Och kanske var denna helt intuitiva inställning hos mig helt riktig. Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav Bill50x » 2014-06-26 11:28

MichaelG skrev:Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.

Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogge och 3 gäster