Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Det är väl inte så mycket fråga om rätt och fel, om skivbolaget får, får det väl göra vad de vill. Jag tyckte det kändes konstigt att lyssna på eftersom det ljudmässigt är så långt från var jag är van att Beatles ska låta som. Jag tycker inte att det är en fråga om fel och rätt heller, där den nya mixningen då skulle vara mer "rätt". En skiva låter ju som den gör och alla delar av hur den låter är en del av musiken, tycker jag. Jag bryr mig inte så mycket om huruvida det är tekniska begränsningar som ligger bakom hur det låter, det är ju ändå en del av den färdiga produkten. För mig ska Beatles helt enkelt vara lite bandbegränsat, ha panoreringar som är under all kritik om det inte är mono och låta lite allmänt ihopgrötat. Det snarare tillför någonting än är någonting som man tidigare behövt bortse från men som man nu äntligen kan slippa, tycker jag då.
Men skiljer det i tonhöjd!? Nä då jävlar. Hur ska man då lära sig ta ut låtar och spela till???
Svante skrev:Alltså är det bara jag som tycker att folk får remixa som de vill? Vad jag har svårare för är att det är så himla svårt att få tag på originalmixarna. Alltså, allmänt, typ. Just Beatles finns det väl utgåvor av som är ganska nära originalet.
Nattlorden skrev:PekkaJohansson skrev:Jo, och detsamma sades inför 2009 års utgivning. Det gör inte frågorna om ursprungstrohet och förvanskning av det musikaliska skeendet mindre relevanta.
Det är en ny mix, det finns ingen ursprungstrohet att gå efter - detta är ett nytt ursprung. Att det skall vara så svårt att förstå? *suck*
Och den låter audiofilt 100ggr bättre, och det tar mindre än 30sekunder för vilken audiofil som helst att konstatera.
Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
När det gäller remix kan man göra samma sak, och sedan göra en ny mixning i digitala mixerbord (=dator) för att bli av med en massa sunkig elektronik, men ändå lyssna till intentionerna i den ursprungliga mixen. Det skulle kunna bli bra, men även det blir nog rent statistiskt för det mesta sämre.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
När det gäller remix kan man göra samma sak, och sedan göra en ny mixning i digitala mixerbord (=dator) för att bli av med en massa sunkig elektronik, men ändå lyssna till intentionerna i den ursprungliga mixen. Det skulle kunna bli bra, men även det blir nog rent statistiskt för det mesta sämre.
"modern finslipad teknik"?
"bli av med en massa sunkig elektronik"
Är inte övertygad om dessa slutsatser. Man ska enl mig helst spela upp banden på samma bandare som de spelades in.Troligen minst fel då.
PekkaJohansson skrev:Tell,
Du förstår inte varför folk är anti. Jag å min sida blir besviken på att bolagen ger blanka fasen mitt på blanka förmiddagen. Du talar om pitch. Det ger intryck av att du vet något om organiserade ljud, det vill säga musik. Om du till detta lägger en storhet som dynamik, kan du förstå varför jag dömer ur den nya utgåvan efter att ha hört de två första tonerna av LSD och efter att ha sett Bill50x översikt här ovan? Dynamisk kompression förvanskar de toner som spelades/producerades. I min värld är frågan om mer eller mindre kompression på en färdig musikproduktion ungefär detsamma som om servitören lägger mer eller mindre gift i maten som kocken har anrättat. Vi talar med andra ord åter om respekt för upphovspersonerna - och om möjligheten för musikkonsumenterna att få höra resultatet av deras ansträngningar.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Tell skrev: Dock är det ju det där med pitchen, i orginalet så är första noten exakt på e3, medans remixen ligger på e3 halvvägs ner på d#3. Kan väl inte mycket om noter o så men fattar att det antagligen är off. Och egentligen bryr jag mig inte heller för jag tycker det låter bra ändå, men enligt notlära o så så är det väl ändå väldigt fel?
Det räcker för mig för att utesluta remixen. Den verkar ligga i fel tonart. Nu är frågan, hur är tonhöjden på den sista kända monoutgåvan?
Med vänlig hälsning
Peter
sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Är inte övertygad om dessa slutsatser. Man ska enl mig helst spela upp banden på samma bandare som de spelades in.Troligen minst fel då.
Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Snacka om insnöad..
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Snacka om insnöad..
ok, inga argument. Bara personangrepp.
Nattlorden skrev:Man var skickliga med sina mått mätt... Och pressade gränserna på vad den tekniken klarade av, men att repetativt mixa ned instrument efter instrument på gemensamma kanaler med försämring i varje steg relativt att ta varje instrument individuellt och dessutom kunna panorera dem individuellt, det är något de hade velat kunna då men inte hade chans till.
Men det viktigaste var nog det relativa ointresset/hastjobbet med stereo... 3 dagar - mot de 3 veckor man lade på monomixen.
Sen kan det ju mycket väl vara så att det kanske inte valts exakt samma tagning på alla originalband som i den tidigare mixen, tänker på den rapporterade pitchskillnaden. Eller att det gjordes en uppspeedning av originaltagningen vid originalmix för att matcha övriga?
Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Tell,
Du förstår inte varför folk är anti. Jag å min sida blir besviken på att bolagen ger blanka fasen mitt på blanka förmiddagen. Du talar om pitch. Det ger intryck av att du vet något om organiserade ljud, det vill säga musik. Om du till detta lägger en storhet som dynamik, kan du förstå varför jag dömer ur den nya utgåvan efter att ha hört de två första tonerna av LSD och efter att ha sett Bill50x översikt här ovan? Dynamisk kompression förvanskar de toner som spelades/producerades. I min värld är frågan om mer eller mindre kompression på en färdig musikproduktion ungefär detsamma som om servitören lägger mer eller mindre gift i maten som kocken har anrättat. Vi talar med andra ord åter om respekt för upphovspersonerna - och om möjligheten för musikkonsumenterna att få höra resultatet av deras ansträngningar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag talar om pitch för att remixen ÄR ompitchad. Lagom störigt med folk på faktiskt som alltid slänger ut kompressorkortet o sen säger sig inte kunna lyssna på nånting pga det. Såå löjligt, speciellt när det i själva verket är nåt annat dom hör. O avsett, vad gör nån decibel eller två kompression (som hörs ungefär lika mycket som en fis i rymden) när resten låter så otroligt mycket bättre? Fast såklart, du gav ju upp efter två toner så du har väl inte ens hört hur fint det låter.. Well well, din förlust!
Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:
Snacka om insnöad..
ok, inga argument. Bara personangrepp.
Pja, som Boris sa så har väl inte du heller mycket till argument, du började ju klaga på hur dåligt det var utan att ens ha lyssnat, hur mycket till argument har man då? Tyckte för övrigt jag hade argument nog, genom att säga att du är insnöad så jag kritiserade alltså din skepsis mot att det inte skulle hjälpa att använda sig av modern och fin teknik o att använda en orginalbandare från 60-talet skulle ge den bästa upplevelse. Tror du inte att tekniken och den allmänna skickligheten på ljudgubbarna är bättre nu än vad den var för 50 år sen?
Har du föresten lyssnat på remixarna än?
Tell skrev:O ja javisst Nattlorden, dom var såklart skickliga med sina verktyg då, men tänker att det inte bara är tekniken som utvecklas, utan den allmänna skickligheten när det gäller musikproduktion också
Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Nattlorden skrev:Fast Pekka har ju inte hört samma sak. Han har bara hört den genom Spotifys snålkodare.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Vad i helvete har ni för kass utrustning att köra spotify över?? Eller kör du också snålkodningen?
sportbilsentusiasten skrev:Vilken version jämför ni med? Är ni säkra på att det är orginalet eller jämför ni mer en ANNAN förstörd utgåva?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Vad i helvete har ni för kass utrustning att köra spotify över?? Eller kör du också snålkodningen?
Som sagt detta är inte beroende av snålkodning. Spotify kör väl fö alltid snålkodat, möjligen i olika grad beroende på om man betalar. Min är inställd på "high quality streaming". Och utgåvorna på Spotify låter väldigt olika, vilket ytterligare talar för att snålkodningen inte är problemet.
Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Svante skrev:Du kan kanske inte veta det, men om Pekka säger att något är komprimerat eller dynamiskt påverkat, då är det det. Men det är ju för att jag känner honom som jag vet det. Och det där med två toner innebar nog inte att han bara lyssnade på två toner utan att det räckte med två toner. Men Pekka kan ju svara själv.
sportbilsentusiasten skrev:Riktigt, jag är ärlig att jag inte lyssnat. Men har ni det då?
Vilken version jämför ni med? Är ni säkra på att det är orginalet eller jämför ni mer en ANNAN förstörd utgåva?
Och jag hemfaller inte i personpåhopp.
Om ni kan säkerställa att no har orginalet...ladda upp en snutt på 30s på dropbox tillsammans med 30s från den nya utgåvan så ska jag lyssna.
(har inte spotify pga den dåliga kvaliteten och utebliven varudeklaration avseende version/påverkan)
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Som sagt detta är inte beroende av snålkodning. Spotify kör väl fö alltid snålkodat, möjligen i olika grad beroende på om man betalar. Min är inställd på "high quality streaming". Och utgåvorna på Spotify låter väldigt olika, vilket ytterligare talar för att snålkodningen inte är problemet.
Din beskrivning är så långt ifrån hur det låter hos mig och jag har lyssnat i båda anläggningarna, dvs både med Benchmark-DAC och Denon-DAC efter Sonos. Pumpande? autotune? problemet ligger i din ända, det finns inget i min anläggning som skulle tvätta bort något sådant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster