Bästa trummisen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-23 18:38

paradigm skrev:...Apropå 12 år, så kom jag att tänka på en annan 12 åring som också var mycket lovande, Peter Jablonski, som man inte hört så mycket om nu för tiden, men han beskrevs ju som ett musikaliskt underbarn då.

/Rolle

Tony Royster är inte heller något stort namn idag - förutom med denna video - mig veterligen. Han spelar sin easy-listening-fusion från 80-talet med sitt band (osäker men kan vara "Imajin") samt clinics i hemlandet USA. Dessutom kan det vara intressant att snubben är äldre än 18, på hemsidan var 21 nämnt iallafall..

En observation är att han, när han använder dubbelpedalen, inte gör avbrott för pukorna i sina rullningar. En grav förenkling. Med tanke på att han har en fin handteknik skulle man vilja kräva lite mer från han fötter.. Dessutom så kör han stenhårt på den imponatorteknik alla trummisar med dubbelpedal trycker extra för idag: HH, VH, HF, VF; som är barnsligt enkel om man har lite koll på sin kropp! Men visst är det imponerande - map på åldern. ;)

/J*

*Som önskar att han börjat i samma ålder han med..
Senast redigerad av Slartibartfast 2006-03-23 23:39, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-23 19:35

dimitri skrev:Kikade lite på listan till vänster på siten. Klickade på Phil Collins och
http://www.drummerworld.com/Videos/philcollins.html
Hade ingen aning att han spelade annat än pop. Inte illa alls!

Han spelade i Genesis som var allt annat än pop om vi tar det gamla Genesis. Han bildade Brand X som spelar Jazzrock. Han är mycket populär bland andra musiker och respekterad. Jag gillar även hans solo även om det inte är så mycket trummandet där (fast när det för sliskigt så usch)

Det nya han gjort med Disney är helt fantastiskt. Bara lyssna på Introt i Tarzan och musiken i Brother Bear.

Men jag gillar de flesta trummisar här och man kan inte tävla var och en har sin charm :D

På tal om Zappa så undrar man vad han tog vägen när Aftonbladet ville ha århundrades artist ellr mest betydelsefulla. Han borde vara med på listan. Chester Thompson en annan duktig trummis som co spelade med Genesis/Collins är sprungen därifrån. Ett geni eller?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-23 19:37

Paradigm, Jablonski spelar numera piano och är en hejare på det instrumentet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Musikenskräck med Corea och Bobby mcferrin Tv veckokonsert

Inläggav matså » 2006-03-23 19:44

oj blev lite fel här :lol:
Senast redigerad av matså 2006-04-05 11:04, redigerad totalt 1 gång.

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-03-24 12:09

DrMabuse:

Ett bra och intressant inlägg DrMabuse!

/z

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-24 14:03

Jag tar trådtiteln med en nypa salt. Musik är ju ingen tävlingsform. Men två trummisar som förtjänar att nämnas i sammanhanget, och det förvånar mig att ingen har nmänt den ene ännu (om jag inte har slarvat med läsningen), är Keith Moon och Ian Paice. Den förre är nog en av de mest musikaliska trummisar jag har hört i rocksvängen. Så jäkla innovativ; hela tiden rör det sig i rytmsektionen, inget slentrianspel där inte. Samspelet med Entwhistle är genialt. Ian Paice är för mig en av de bästa rocktrummisarna någonsin. Jag gillar verkligen hans spelstil. Ett enormt driv kompletterat med nästan ett jazzigt anslag ibland.

Tärnström

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-24 14:38

Som trådskapare förväntas jag nog att komma med uppmuntrande tillrop ibland.
Nåiallafall: Tack för bidragen. Det är mycket jag lär mig och får nya impulser och tips gnm tråden.
Va god fortsätt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-28 08:40

Neil Peart i Rush

http://www.neilpeart.net/

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2006-04-05 16:40

Här hittade jag kul klipp där Weckl, Gadd, och Colaiuta (med en cykel i ansiktet) spelar trummor:

http://video.google.com/videoplay?docid ... ta&pl=true
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-05 21:19

Det där sista kommer från Buddy Rich memorial... Colaiuta har uttalat ett av sina solibitar* i den där battlen som hans bästa någonsin. Finns en massa låtar från denna konsert också. :P

/J

*Den som börjar vid 7min ca.
admin

niclas

Inläggav niclas » 2006-04-06 17:56

Måste hålla med JTarnstrom och säga Keith Moon. Tycker att han har en alldeles fantastiskt trevlig trumstil som blandar improvisation och driv på ett unikt sätt. Lyssna gärna på "live at leeds" med the who, en mycket bra skiva där Keith briljerar. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-06 18:15

Är ingen expert men gillar faktiskt trummisen i Black Sabbath (Butler, vad heter han, alzheimer nånting). Ett exempel på hur en bra trummis kan få en att börja gilla viss musik.

Andra favoriter: Trummisen i Police (gahh namnsläpp igen). Eller helt apropå, Sly Dunbar & Robbie Shakespear (ok en av dem spelar bas men kombinationen är inseparabel :D )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-06 18:18

phloam: Stewart Copeland

Nämnd på sidan 1 i tråden. :)

Tittade på Synchronicity-konserten från 1983 på DVD häromdagen. Fy fan, vad bra han är! 8O :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-06 18:30

Almen skrev:phloam: Stewart Copeland

Nämnd på sidan 1 i tråden. :)

Tittade på Synchronicity-konserten från 1983 på DVD häromdagen. Fy fan, vad bra han är! 8O :D

Tack :D Visst har han en (eller de jag nämnde allihop egentligen) en speciell känsla eller stil kanske... vet inte, de känns bara sympatiska på nåt sätt :) Knappast världens bästa, men jag gillar dem :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-04-07 00:13

phloam skrev:Är ingen expert men gillar faktiskt trummisen i Black Sabbath (Butler, vad heter han, alzheimer nånting).

Bill Ward heter han och jodå, han är inte alls dum. Snackar vi 70-talstrummisar i den lite hårdare genren är nog Brian Downey i Thin Lizzy min favorit dock. Tekniskt skicklig och med en sällan skådad (eller snarare hörd) kombination av musikalitet och energi är han fullt i klass med Bonham eller Moon eller för den delen vem som helst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-07 01:16

Slartibartfast skrev:Det där sista kommer från Buddy Rich memorial... Colaiuta har uttalat ett av sina solibitar* i den där battlen som hans bästa någonsin. Finns en massa låtar från denna konsert också. :P

/J

*Den som börjar vid 7min ca.

Buddy är kung. Passa på att handla ett Slingerland Buddy Rich Signature-set innan det försvinner från marknaden. Såklart ingår en klassisk "Radio King"-virvel. :) (massiv, ångböjd lönn till skillnad från massprodcerat junk i laminerad lönn)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-04-07 11:00

Jag tror inte någon har nämnt Hal Blaine i den här tråden, så därför gör jag det: Hal Blaine! Osviklig känsla och ryggraden bakom hundratals kända och okända poplåtar genom åren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-07 14:23

phloam skrev:Knappast världens bästa, men jag gillar dem :)
The Police är ett av de bästa banden som funnits.

Och det säger jag helt opartiskt. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-07 16:25

Almen skrev:
phloam skrev:Knappast världens bästa, men jag gillar dem :)
The Police är ett av de bästa banden som funnits.

Och det säger jag helt opartiskt. :)

Synd att Sting måste vara en sån.... anal new age-pretto? Eller nåt. Påstår att han kan älska i flera timmar i sträck (tack vare Yoga då va), så visar det sig att han då räknar in middag, film osv. Duh!! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-07 16:32

phloam skrev:Synd att Sting måste vara en sån.... anal new age-pretto?
Jo, men det får man helt enkelt bortse ifrån - jag sade ju att jag var opartisk! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-07 16:36

Min son Stefan som spelat trummor sedan han var 6, nu 17 är i mitt tycke "världens bästa trummis"!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-07 20:15

Nefilims son är utan tvekan världens bästa trummis, hörs ända hit.
Få stopp på han. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-07 20:42

PekkaJohansson skrev:Jag tror inte någon har nämnt Hal Blaine i den här tråden, så därför gör jag det: Hal Blaine! Osviklig känsla och ryggraden bakom hundratals kända och okända poplåtar genom åren.

Med vänlig hälsning

Pekka

:) Ja, han är tvivelsutan en av våra största populärmusiktrummslagare.

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-07 20:44

Nefilim skrev:Min son Stefan som spelat trummor sedan han var 6, nu 17 är i mitt tycke "världens bästa trummis"!

När får vi höra ett smakprov? :)

Joe Morello tillhör naturligtvis gräddan av trumslagare; hans handteknik är mig veterligen helt oöverträffad. :)

Kanske är Morellos bok "Master Studies" en bra present till sonen? Ingen är tillräcklgit fullärd för att inte studera den. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-07 20:56

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-08-18 20:51

Denna är verkligen fin: http://www.drummerworld.com/Videos/manukatche1.html

Spelat med en mängd kända artister (Sting, Gabriel, Dire straits m fl) och lägger groovet på 'sledgehammer'.

Manu Katché is often called a forgotten drumming hero. He has not appeared many times on the cover of magazines like Modern Drummer and not even in brochures of the companies he endorses. In spite of that, Manu is very popular amongst a wide range of American, European and African artists who recognize his main talent: blending a worldwide variety of musical styles into the regular drumset with great musicality, style and passion.

Manu Katché can be considered as one of today’s leading drummers. Contrary to other drummer’s drummers like Dave Weckl, Vinnie Colaiuta or Dennis Chambers he is not a virtuous drummer on first hearing. However, in his ability to lay down a basic groove and ornament it with short tom or cymbal strokes in a most peculiar, surprising, but very musical manner, he is practically inimitable and virtuous in his own way.
.....

The fact that Manu Katché is a drummer whose style you can recognize makes him quite special. Unlike, for example, guitar players, drummers cannot easily manipulate their instrument, and they have to ‘keep the groove going’ all the time, so they have just a limited amount of musical freedom. Some drummers can be recognized by their sounds (Phil Collins, Jim Keltner), some by their infinitely returning fills (again Phil Collins) others by their capability to play seemingly impossible drum parts (Vinnie Colaiuta), but Manu Katché is above all recognizable by his style. Contrary to drummers like Dave Weckl or Steve Gadd and ‘thanks’ to the fact that he is not a typical virtuous drummer Katché hasn’t got a lot of conservatory-, music school-clones. It would be quite senseless to try to imitate him, because his style is mainly based on musicality and his vision on drumming as a sort of landscape-painting. Sounds are for Katché like colors. He uses his drumsticks as brushes and his drumkit like a palette. Like in real painting, tiny touches of color in bigger, colour-contrasting planes make the difference. For that reason he uses small cymbals (splashes) to add color to his playing.

Kunde inte skrivit det bättre själv :-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-20 08:11

Manu Katché! Hur kunde jag glömma honom? Har sett honom live både med Sting och Peter Gabriel. Wicked!

Lyssna på hans spel på till exempel "When the Angels Fall" eller "The Wild Sea" från Stings skiva The Soul Cages.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-22 22:19

Ian Paice från Purple onämnd hitills lite förvånande..?
Störst i min värld är ändå John Henry Bonham, snacka om stilbildande...
Buddy och Krupa måste givetvis ha en plats på min lista.
Snacka om att jag blev förvånad för 15 år sedan när jag kikade på Haakon Graf och insåg att Dennis Chambers satt bakom pukorna, han kan han... Fick hans autograf på ett skinn efter gigget :D
På hemmaplan har vi förutom Loffe grabbar som Bosse "Skogis" Skoglund, Peps vapendragare sedan stenåldern, han groovar gott.
Niklas Sigewall från Electric Boys var grym stundom. Sen har vi ju Haake (heter han så?) i Meshugga, där ligger de flesta i lä...

Kanske läge för en lista på trummisar (musiker?) som blivit alldeles för "stora" utan att egentligen kunna nåt? Tänker främst på min gamle idol Peter Criss, visst kunde han lira -74, men han koksade väl bort det mesta på 80-talet, jäklar vad han spelade kass under återföreningen slutet av 90-talet...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-27 12:22

Wideglide:
JTarnstrom skrev:Ian Paice är för mig en av de bästa rocktrummisarna någonsin.

En vars spelstil jag gillar mycket är Chuck Rainey.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-27 17:40

Frutti skrev:
Slartibartfast skrev:Framförallt menar jag på det solot som Morgan Ågren framför på Zappas 50årsfest eller vad det vara månde, Där han får hela bandet av gammla rävar att asgarva samt violinisterna bredvid honom att tappa hakan modell: "såhär kan man ju inte göra live!!"

Mvh Jocke

Var hittar man den där femtioårsfesten?

Den har nu kommit upp på youtube.com. Mer exakt här! Jag har också hittat ett väldigt roligt reklaminslag om trummor, här.

[slrt]
admin

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan