Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2024-09-21 00:21

Bugge Wesseltoft, Sande Kyrka.
Orginell lokal. Lite blandad konsert med soft piano och ett elektronika/live-looping parti på 20 minuter som var konsertes höjpunkt. Jag tycker annars att han pianogrejjor låter ganska lika.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-09-27 02:20

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ava_Bahari

Beethovens Violinkonsert D-dur op 61
+ ett extranummer av Bach

Nära på fullsatt, men lyckades tack vare min relativt goda fysik (medel-
åldern är hög) ändå hugga ett fikabord till den fantastiska chokladkaka
vi hade beställt till pausen.

Före paus var det Den flygande holländaren (uvertyr) samt Max Reger:
Romantisk svit op 125.

Härmed är såväl fredags- som torsdagsserierna 2024/2025 inledda.

Mvh E*

PS. Den dam till höger som inte kunde hålla händerna borta från sin
knarrande handväska i knät och sedan till råga på allt började hosta
mer än hela publiken tillsammans (något som snarast blev värre av
den halstablett hon lyckades hitta) – hon hade det goda omdömet att
placera sig någon annanstans efter paus. Förhoppningsvis inte någon
med abonnemang.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-09-27 02:25

PPS. Stämmer man till 442 Hz eller så? Min app (för pianostämning)
antyder i alla fall en bit över 440 Hz på fjortonde bänk.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-09-27 07:13

Utopia jazz där "blue Kind" framförde blues alldeles utmärkt. Helt fantastiskt var det utmärkta ljudet , lagom volym
bra förstärkare och tyst från PA. Gruppen ( 2 gitarr, bas + trummor) fungerade bra och åstadkom en stark dynamik
där tystnaden mellan tonerna "hördes" och med ett intressant växelspel mellan gitarrerna.
Nämnas kan deras tolkning av "get out of my life woman" .
Klart värt ett besök!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2024-09-28 11:16

E skrev:PPS. Stämmer man till 442 Hz eller så? Min app (för pianostämning)
antyder i alla fall en bit över 440 Hz på fjortonde bänk.

De flesta moderna blåsinstrument är byggda för att ha bäst inbördes intonation vid ca 442, svårt att säga varför men det har varit stabilt så i mer än 30 år.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2024-09-30 16:30

Progressive Circus på Babel i Malmö:

Lördag: Agusa, Green Asphalt, Bossebandet och Ozric Tentacles

Agusa, en ny upplevelse för mig,var mycket bra. Green Asphalt spelade mest Gentle Giant-covers, men även en del eget material. De var betydligt bättre än förra gången jag såg dem i Slottskogen. Bossebandet, gamla svenska progghjältar med Kenny Håkansson och Peter Bryngelsson i spetsen spelande Bo Hansson-låtar. De var helt okej, men de blir lite slarviga i spelet. Ozric Tentacles, Psych/Spacerock med en mycket bra rytmsektion. De blir en det sameness över tid med så meditativ musik, men i lagom portioner är det inte tokigt alls.

Söndag: Sonic Circus, Paatos, Moon Safari och Soen

Sonic Circus var mellanmjölksprog med en lite för ivrig trummis. Det var okej, men inget som stack ut. Paatos var riktigt bra, med en vass sångerska med fin scennärvaro. Bra musik! Moon Safari, bandet vi köpt biljetterna redan i början av februari för att få se, var fullständigt magnifika. Deras spelning tillhör det bästa jag sett på många år! Välrepeterat, tajt, stämsång som sitter som en fläskläpp, kopiöst driv från trummisen, bra publikkontakt och ett fantastiskt set. Får ni chansen, gå och se! Soen hade jag nog fel förväntningar på. Jag trodde det skulle varit hårdare, men nu blev det lite småsegt för mig. Kanske var jag påverkad av den fullständiga urladdningen Moon Safari bjöd på?

Som helhet var det en riktigt bra festival.Vi hängde på låset båda dagarna, och kunde därför stå på primeplatserna rakt framför scen ett etage (ca 2 m) upp. Väldigt bra ljud var det också, festivalen igenom!

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2024-09-30 17:01

Dartman skrev:Progressive Circus på Babel i Malmö:

Lördag: Agusa, Green Asphalt, Bossebandet och Ozric Tentacles

Agusa, en ny upplevelse för mig,var mycket bra. Green Asphalt spelade mest Gentle Giant-covers, men även en del eget material. De var betydligt bättre än förra gången jag såg dem i Slottskogen. Bossebandet, gamla svenska progghjältar med Kenny Håkansson och Peter Bryngelsson i spetsen spelande Bo Hansson-låtar. De var helt okej, men de blir lite slarviga i spelet. Ozric Tentacles, Psych/Spacerock med en mycket bra rytmsektion. De blir en det sameness över tid med så meditativ musik, men i lagom portioner är det inte tokigt alls.

Söndag: Sonic Circus, Paatos, Moon Safari och Soen

Sonic Circus var mellanmjölksprog med en lite för ivrig trummis. Det var okej, men inget som stack ut. Paatos var riktigt bra, med en vass sångerska med fin scennärvaro. Bra musik! Moon Safari, bandet vi köpt biljetterna redan i början av februari för att få se, var fullständigt magnifika. Deras spelning tillhör det bästa jag sett på många år! Välrepeterat, tajt, stämsång som sitter som en fläskläpp, kopiöst driv från trummisen, bra publikkontakt och ett fantastiskt set. Får ni chansen, gå och se! Soen hade jag nog fel förväntningar på. Jag trodde det skulle varit hårdare, men nu blev det lite småsegt för mig. Kanske var jag påverkad av den fullständiga urladdningen Moon Safari bjöd på?

Som helhet var det en riktigt bra festival.Vi hängde på låset båda dagarna, och kunde därför stå på primeplatserna rakt framför scen ett etage (ca 2 m) upp. Väldigt bra ljud var det också, festivalen igenom!

//Jonas

Jag var där i söndags. Märkligt att vi inte sågs, jag stod också däruppe. Moon Safari var precis som du säger, utomjordiskt bra. Som vanligt. Lite för kort bara. Till skillnad mot basisten.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2024-09-30 20:32

Verkligen konstigt! Vi hängde på räcket strax till höger om mitten. Jag i Opethtisha "Time won't heal the wounds you bear" och damen känns ju igen på sitt långa hår. Jaja, vi får ses på senare gig!

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-17 11:32

"Salome" på Malmö Opera igår. Fullt nöjd trots inte mindre än tre ersättare - varav en var en sångerska som hade tänkt sitta i publiken (!!)

Förstår verkligen att den fick problem med mottagandet beroende på innehållet när den var ung. Finns säkert folk som har / skulle ha jobbigt med den så här 120 år senare också. :roll:

Strauss gillar jag, så musiken gick verkligen hem för min del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2025-02-17 14:53

"bachjazz" på nefertiti i fredags. Det var magiskt. Ljudteknikern var frånvarande så även ljudet var utmärkt, flygel, kontrabas och trummor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2025-02-21 00:38

Hedrosgruppen på Mölnlycke Kulturhus - fantastisk konsert inför en rätt så liten (dvs inte fullsatt salong) men entusiastisk publik! Blev så entusiastisk att jag tom köpte lite Merch efteråt.

20250220_201421_Hederosgruppen.jpg
Hedrosgruppen
20250220_201421_Hederosgruppen.jpg (100.27 KiB) Visad 8071 gånger

Om någon vill få ett smakprov på konserten så finns det på mitt Insta @idea53ab eller så söker man upp Hederosgruppens senaste album - Stilbrott - på valfri strömningstjänst (finns åtminstone på Spotify).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-03-11 00:42

Heather Nova - Jakobs Kulturkirke, Oslo

Småskaligt framförande av mycket hög klass. Aukustisk gitarr och cello och trummor på några låtar. Piano som komp på några låtar.
Bra ljud också. Många nya låtar men också en del från gamla dagar. Jag ger konserten 5 jesusknäppare av 5 möjliga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-11 14:32

Max_Headroom skrev:Heather Nova - Jakobs Kulturkirke, Oslo

Småskaligt framförande av mycket hög klass. Aukustisk gitarr och cello och trummor på några låtar. Piano som komp på några låtar.
Bra ljud också. Många nya låtar men också en del från gamla dagar. Jag ger konserten 5 jesusknäppare av 5 möjliga.

Såg henne i Stockholm i söndags. Trevlig konsert men inte alls samma höjdare som på Cirkus för drygt 20 år sedan. Trummisen som dök upp för några låtar bidrog inte på något sätt, det lät mest som att han försökte hålla takten.

För att inte tala om ljus-killen, det hade blivit bättre om han stannat hemma...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-11 15:17

Lyssnade på en orgelkonsert i Ljusdals kyrka med nye hovorganisten Johannes Skoog, han vann den stora organisttävlingen i Kanada senast. Att höra någon tråckla sig igenom de stora mästarnas verk utan att någonsin svikta ger en speciell upplevelse. Rekommenderar starkt att lyssna på honom när tillfälle bjuds!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2025-03-17 14:54

20250314_214832~2.jpg
20250314_214832~2.jpg (1.03 MiB) Visad 6526 gånger

Rivers Of Nihil. På Fryshuset Klubben 14/3.
Pga av sjukdom i bandet så uteblev sången, förutom på vissa refränger, men jäklar vilket drag det var ändå. Otroligt tight band. Och att saxofonen är så väl integrerad i deras ljudbild.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-17 18:32

Kung Uggla underhöll med den äran i lördags. När jag inte kunde få biljetter till premiären bokade jag in oss på den sista föreställningen, såna kan vara lite extra roliga. Tji fick vi, för showen är förlängd, men valuta för slantarna fick vi. Jäklar alltså, fullt drag från första till sista låt o publiken levde och sjöng med! En totalupplevelse som är svår att framkalla ensam i ett lyssningsrum, svarta lådor till trots!
Bilagor
kunguggla.jpg
kunguggla.jpg (73.64 KiB) Visad 6343 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-06 19:41

La Bohème på Malmö Opera.... så då var tårkanalerna både testade och rensade...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Musikstugan