Kommer du ihåg din första...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Kommer du ihåg din första...

Inläggav aisopos » 2014-06-07 09:23

Min första LP har jag lite svårt att minnas, men det poppar upp att det kanske var någon slags samlingsskiva med den tidens disco-musik. Hette kanske Disco-stars eller nåt sånt.
Min första CD var Dire straits - Brother in arms som var i ropet precis då och fullkomligt spelades sönder och samman i radion.

Först singel minns jag inte heller, men bland de tidigaste var Kim Wilde - cambodia och Soft cell - tainted love.
Jag köpte öht inte så många singlar, det var LP-album som var min grej.

Tänk om jag kunde komma ihåg vad jag spelade in först på kassettband. :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-17 21:02

Min första skiva överhuvudtaget var en födelsedagspresent ifrån min storebror.. Singeln "Alive and kicking" av Simple Minds..
Fortfarande en av mina absoluta favoritlåtar..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-02-17 21:23

Harry Belafonte in Concert at Carnegie Hall den eller Beatles: Abbey Road.
Som musikskivor alltså..

Annars var det Mästerkatten i stövlar och Teskedsgumman. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-17 21:51

Min första LP var Cool Candys Go' bitar 2! Den fick jag av mina föräldrar tillsammans med en DUX skivspelare (mono med högtalare i locket). Detta var 1971.
Både skiva och spelare finns kvar.
Vilken jag köpte först själv mins jag inte, men jag snöade in på tidig 50-tals rock (Bill Haley) vidare med en lång period med dansband innan min musiksmak styrdes upp åt det håll den är idag.
Därför hade jag under 80-talet funnit Dire Straits och hade Brothers In Arms på LP. Fortfarande bland de bästa skivor jag vet. Har den idag på LP, CD och SACD.
Följaktligen blev min första CD On Every Street med Dire Straits.

Kassettband har jag knappt köpt något färdiginspelat

Singlar har det heller inte blivit många, men den första kan ha varit CCR med Sweet Hitch Hiker

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2015-02-17 22:46

Första vinylen har jag ingen aning om, men första cd:n var Stone Roses första album. Inköpt på Folk & Rock (eller vad den hette, skivaffären på Kungsgatan i Göteborg, ganska långt "upp" på Kungsgatan, typ Kungsgatan 20 eller så) 1989. Hade precis köpt min första och hittills enda cd-spelare, en Marantz CD-50 på Ågrens Hifi.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2017-03-27 14:37

*BUMP*
Bilagor
First.jpg
First.jpg (45.26 KiB) Visad 1229 gånger
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-03-27 15:00

Bild

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2017-03-27 15:47

Bild ja det var grejer det :)

Användarvisningsbild
CODY

Re:

Inläggav CODY » 2017-03-28 00:02

staxe skrev:Första skivorna jag köpte för egna pengar:

Singel: Sweet - Funny Funny
Efter att ha avlyssnats 1000ggr på min Philips plaststereo med kristallpickup så råkade jag ha sönder singeln under ett slagsmål med min storasyster. Var livrädd att mina föräldrar skulle upptäcka detta och grävde ner den trasiga skivan långt ute i skogen. Jag hade ändå svår ångest för att dom skulle råka hitta den under någon av sina skogspromenader.

LP: Sweet - Fanny Addams
Ville egentligen haft Biggest Hits, men den var slut så jag fick köpa Fanny Addams istället, dock så gillade jag aldrig riktigt Sweet i hårdrockstappningen utan det var tuggummipopen som gällde för mej.

Dubbel LP: ELO - Out Of The Blue
Ännu en sönderlyssnad skiva, gick nonstop under jullovet '77. Fascinationen för skivomslaget med de airbrushade hippiesarna som kontrollerade ett stort mysigt rymdskepp var stort. Sedan kom punken och ägde man detta alster medförde det dödstraff, eller åtminstone supertöntsämpel.

Maxi: New Order - Ceremony
Fortfarande en favvogrupp. Fantastisk låt, fantastiskt omslag.
Mina kompisar som var lite halvproggiga var dock inte så glada för New Order. De ansågs vara spekulativa/komersiella eftersom de dels profiterade på Ian Curtis död och senare gav ut skivor med flera färgvarianter på samma omslag. Detta gjorde de enbart för att skapa köphets och suga ut tredje världen.

CD: David Sylvian - Secerets Of The Beehive
Gillar Davids röst skarpt, helst som här där den kombineras med en avklädd akustisk produktion.
Den här används ännu idag som provlyssningsskiva.

Kanon alltihopa. Sörskilt kul med ELO. Har ni hört hans senaste skiva som har rymdskeppet på omslaget? Jättebra :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-28 00:29

KarlXII skrev:Harry Belafonte in Concert at Carnegie Hall den eller Beatles: Abbey Road.
Som musikskivor alltså..

Annars var det Mästerkatten i stövlar och Teskedsgumman. :D

Just det, tidigare i tråden skrev jag om de första skivorna jag köpt för egna pengar. Det var the Beatles och det var 1962/63. Nu kom jag på att jag fick en singel på 50-talet som var Barnen på Bråkmakargatan. En Astrid Lindgrenberättelse. Jättefin. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-28 11:20

Min far jobbade med biluthyrning. Tidigt 70-tal och jag hade just upptäckt hifi (nåja, vi hade en integrerad Luxor Dirigent 7G i mitt barndomshem).
En dag "glömmer" en kund en hel back med LP-skivor i en hyrbil... ingen frågar efter skivorna så dom landar hemma på vardagsrumsbordet. Storögd bläddrar jag bland Frank Sinatra, Rockfolket, Burt Bacharach, Ingemar Nordströms, Elvis och en uppsjö av budgetcovers med noname-artister 8O :) . Detta kan ha varit det ögonblick i mitt liv, då jag förlorade mig i audioträsket...

Föregående

Återgå till Musikstugan