Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:22

Du har rätt, jag formulerade mig luddigt.
Men han spelade bas i bandet även om det inte var "hans" band.
Kul att nåt bra kom ur det skitbandet.. :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 13:14

Broder daniel var ett av dom absolut bästa banden som kommit ifrån sverige dom senaste 15-20 åren. Rätt ska vara rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-30 17:25

8O

...nåja, mångfald förnöjer. Tur att det finns så mycket olika musik att välja på så att man kan hitta något som passar just ens egna specifika smak. :)
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 17:29

Tror inte att man har en specifik smak. Det jag alltså menar är att dom flesta som verkligen gillar musik och är nyfikna har en smak som ständigt utvecklas och utökas. För mig verkar det trist om man endast gillar en viss smak musik. Usch så jobbigt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-30 18:29

subjektivisten skrev:Broder daniel var ett av dom absolut bästa banden som kommit ifrån sverige dom senaste 15-20 åren. Rätt ska vara rätt.

BD var ett av de absolut sämsta banden som kommit ifrån någonstans någonsin. Sedan blev de plötsligt hur bra som helst. Undra vad som hände?

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-30 20:32

Antar att jag i så fall inte bör såga BD så stenhårt som jag gör. Kanske bara har råkat höra gamla låtar från innan de blev bra.

Ge gärna ett exempel på nåt bra med BD som man bör kolla in. Vore ju synd om man missar nått som är "hur bra som helst".

Ett annat band med en sådan utväcklingskurva är ju Katatonia. Viss skillnad på "Dance of December Souls" och "The Great Cold Distance" om man säger så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 20:59

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-04-30 22:57

Det lät visst som jag stack ut hakan lite, ursäkta.

Hur kan ni inte höra att han sjunger falskt???

Så här enkelt är det, han fokuserar på ordet han sjunger och blir det riktigt falskt så får man rätta till det om man hinner.
Se'n när han lyssnar i studion "aaaaah, jo det blev kanske ok, men kan du ta den från den andra tagningen, NEEEEEEJ oooh var? Har vi den?? OK jag litar på dig."

"Oh, Du Sjunger Fint Håkan (kompisarna/ de som skall tjäna pengar)"

Klipp, Klipp och vips är allt godtagbart, de flesta toner blir rätt efter ett tag.
(på en konsert bryr sig förhoppningsvis ingen så mycket, man är ju där för att gilla)

Med "för mig som musiker" ville jag säga att det är OUTHÄRDLIGT att lyssna på någon som letar efter toner. (även om det annars är gjort med inlevelse)

Det är en skillnad på att leta och på att böja, böjandet görs för att Med Utgångspunkt Från En Ren Ton göra så stor spänning som det går (tänk all blues t.ex.

/Joa
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 00:01

Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? 8O

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-01 00:16

subjektivisten skrev:
Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? Shocked

Jag skickade en länk med en Hellströmlåt, den låten är ju off nästan hela tiden. 8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-05-01 02:53

Oavsett om han kan sjunga eller inte så har han en grymt jobbig röst som man ändå inte orkar lyssna på...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 07:53

verdad skrev:subjektivisten skrev:
Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? Shocked

Jag skickade en länk med en Hellströmlåt, den låten är ju off nästan hela tiden. 8)

Nu är jag ingen expert men vart någonstans sjunger han falskt under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-01 09:59

Inom populär musik finns två sorters sångare/vokalister:
De som "glider" upp och träffar (ibland) rätt ton,
och sen finns det de som sätter den utan glissando, mitt i prick varenda gång...
Skillnaden? TRÄNING!
Men som upplevelse behöver ingen av kategorierna vara bättre än den andra...
Håkan tillhör definitivt den första kategorin sångare.
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-01 10:50

Jag tycker det är lite bisarrt att det tycks förespråkas nåt slags sångideal, där man ska sjunga på ett visst sätt (tonsäkert osv, kort sagt). Hur ska man då se på nån som t.ex. pratsjunger i en låt, är det då höjden av dålig sång? Det är ju helt orimligt.

Jag tänker särskilt på en låt med Sonic Youth (som jag tyvärr inte minns namnet på) där Kim Gordon halvsjunger med släpig röst till skramliga gitarrer och det är så precis exakt på kornet hela tiden, en suverän sånginsats i en suverän låt.

Likadant med Broder Daniel då t.ex. som jag inte hört så mycket med, men sången är helt rätt (just pga dess brister) till musiken som helhet. Så även i fallet HH.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-01 11:11

Håkan kan som så många andra, ex. Lou Reed, Waits, Dylan, Taube, Lill-Babs, Roger Waters plus en massa andra kända stora artister helt enkelt INTE SJUNGA! Men det är inget hinder för att göra bra musik...
Hade man lyckats överföra samma (o)skicklighet på bandets trummis hade han garanterat fått kicken... personligheten och "känslan" är inte lika avgörande för instrumentalisterna i bandet som för sångaren.

Vem som helst kommer inte undan med vad som helst... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-05-01 17:26

Håkans medmusiker är ju om något ännu sämre! Huruvida Håkan sjunger (jätte-) falskt kan diskuteras, men hans gitarrister har förmodligen inte tagit en enda ren ton under hela kariären.

Stämapparater och indie-popare tycks reppelera varandra!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-01 19:41

subjektivisten skrev:

Magnuz 8O 8O 8O

Kanske överdrev jag lite. :wink: Jag menar bara att det är svårt att gissa hur bra de skulle bli utifrån hur de lät på Saturday Night Engine.

Någon som ofta sjunger rejält falskt är förresten Henrik Berggren.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 09:57

subjektivisten skrev:

Nu är jag ingen expert men vart någonstans sjunger han falskt under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg?

Citerar mig själv, tidigare i tråden:

Ett exempel. I frasen "på diskoteeeeek" så ligger han ett kvarts tonsteg eller så under i den utragna tonen i sista stavelsen (eeeek) och kommer rätt bara en bråkdel av en sekund alldeles i slutet.

Vill du ha fler bevis?

Precis som Jockewe skrev så letar han och hittar till slut rätt, men då är tonen nästan slut.

Det finns även klassiskt skolade sångare som kan ha svårt med intonationen, men dom brukar ändå hitta rätt så gott som omedelbart och inte glida i flera sekunder som HH gör här.

Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 10:49

Kul att det äntligen diskuteras lite mer musikrelaterat här på faktiskt. Även om det ännu är väldigt teknik inriktat om falsksång så glädjer det mig att vi kan debattera annat än apparater :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 16:02

mapem skrev:Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Absolut, skulle jag vilja säga...! Varför inte! Är det inte en stor del av HH's charm? Sen så riktar sig väl HH's sång och musik (liksom BD) till en målgrupp som inte direkt präglas av perfektionism i största allmänhet utan snarare av trasighet, utanförskap, ångest osv, så jag tycker det känns helt rätt. Det är ju på grund av dennes känsla för ofullständighet som det blir poesi av det hela. Skönsång hade blivit helt ointressant.

Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 16:08

phloam skrev:
mapem skrev:Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Absolut, skulle jag vilja säga...! Varför inte! Är det inte en stor del av HH's charm? Sen så riktar sig väl HH's sång och musik (liksom BD) till en målgrupp som inte direkt präglas av perfektionism i största allmänhet utan snarare av trasighet, utanförskap, ångest osv, så jag tycker det känns helt rätt. Det är ju på grund av dennes känsla för ofullständighet som det blir poesi av det hela. Skönsång hade blivit helt ointressant.

Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)
Nja Shoreline låter väldigt vackert när Anna Ternheim framför den, utan falsksång!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 16:10

Eftersom han är väldigt uppskattad av många, så måste väl svaret vara ja?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 16:21

Alexi skrev:
phloam skrev:Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)
Nja Shoreline låter väldigt vackert när Anna Ternheim framför den, utan falsksång!

Det tror jag säkert! (har ej hört) Men - jag tror inte Anna på samma sätt drabbas av tonåringar med t-shirts som det står "Ternheim är Gud" på... 8)

(vilken video är det nu man ser den i... återkommer)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 16:40

Shoreline med Anna

Henrik Bergren till skillnad från Håkan Hellström kan inte sjunga, så där är falsksången ingen falsk gimmick. Han skulle visserligen kunna välja att ta sånglektioner, för att bli bättre (Henrik alltså).

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-05 19:54

Hallå...man kan inte jämföra anna ternheim med Håkan Hellström, då vågar jag mig på att säga att man inte förstått Håkan alls...
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-05 21:44

Almen skrev:

Nej. För det första vet du inte om det är medvetet (jag är nästan helt säker på att det inte är det) och för det andra vet du inte om det är falsksången som folk uppskattar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 21:48

Magnuz skrev:
Almen skrev:

Nej. För det första vet du inte om det är medvetet (jag är nästan helt säker på att det inte är det) och för det andra vet du inte om det är falsksången som folk uppskattar.

Nu måste vi snart gå till botten med detta. VAD är falskt? All diskussion är ju meningslös om vi inte är överens om detta. Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Det är väl egentligen ganska raffinerat, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-05 21:59

Mapem skrev:
Precis som Jockewe skrev så letar han och hittar till slut rätt, men då är tonen nästan slut.

Just så, han ligger ju nästan "off" hela tiden. Om låten är 3min och 30 sekunder så ligger han falskt mer än han ligger rätt "on" kanske 2,30.

Är väl ingen hit att ligga mer falskt än korrekt. För mig är det i alla fall vidrigt att lyssna till. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-06 00:20

Bill50x skrev:Nu måste vi snart gå till botten med detta. VAD är falskt? All diskussion är ju meningslös om vi inte är överens om detta. Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Ja vad är det egentligen att sjunga falskt? Är det bara falskt när man missar så mycket att man hamnar hela toner utanför låtens skala* (vad nu det innebär, jag skulle ju kunna skapa en godtycklig skala eller godtyckliga tonsteg) eller räcker det att man som Håkan är några cent off ibland men hittar av "rätt" toner? Exempel på det förstnämnda hittar ni här: Luke Skywalker Lyssna t.ex. på ordet "dance" alldeles i början. 8O

* Man kanske bör tillägga att en låt mycket väl kan innehålla flera skalor, även samtidigt, att det inte finns en västerländsk skala och en indisk utan massor av olika varianter på båda håll och att musikaliska skalor inte är naturlagar utan ett sätt att försöka beskriva musikens uppbyggnad.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-06 09:04

Bill50x skrev:
Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Det är väl egentligen ganska raffinerat, eller hur?

Vänta nu lite här..... Ett a är väl alltid ett a, oavsett om man spelar en dimskala, lokrisk, dur, harmonisk moll, zigenarskala, eller någon av kyrkotonarterna eller vilken skala som helst. Även om tonskalorna är olika är ju ett a fotfarande ett a, även i en annan skala.
Alltså A=440Hz. Det är väl samma oavsett skala, inte sant.

Spelar du en låt i låt oss säga G-dur, så är det vissa toner som när man tar dem låter falskt, eftersom de inte passa till G-dur.

Det handlar ju om tonsäkerhet, alltså hur säkert artisten "hittar" tonerna han/hon ska sjunga. Detta är inte alltid så lätt. Om man sjunger a cappella en tid och och sedan tar ett ackord efter ett tag, så är det inte alls ovanligt att man har sjunkit något. Typexemplet. körsång.

Ett undantag finns dock, har en kompis med absolut gehör*, han sjunker ej när han sjunger oavsett hur lång tid som gått.

*Till den kategorin hör absolut inte Håkan Hellström :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan