First aid kit

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: First aid kit

Inläggav hifikg » 2014-06-16 08:12

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:Förlorar man inte vitsen med 24-bitar då? Dvs, kan man inte lika gärna köra med en CD inköpt på Statoil?

Du kan ju fortfarande lyssna på din 24bitars utgåva. Konverteringen är ju bara för att få det att fungera i Masvis.

Sen så anser jag att, ja så länge det är precis samma master på skivorna så hade du inte hört någon skillnad mot en helt vanlig 16bitars CD. Anser jag då. Att det finns folk som har avvikande åsikt tror jag du vet om.

Det är ju dock inte säkert att det är samma master på HD utgåvan som på den vanliga CD. Detta kan Masvis tydligt visa om så är fallet eller inte.

Jo, det förstår jag, en konvertering till kassettband är också möjlig att göra :-) Min fundering var bara om eventuella skillnader "överlever" konverteringen och kan avläsas i Masvis och det är möjligt enligt vad du skriver ovan och då tror jag på det, även om det intuitivt känns fel. Jag kan (nästan) inget om tekniken runt det hela, jag bara lutar mig tillbaka och lyssnar. Tror oftast på det jag hör, eller tror mig höra *s*.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-16 08:31

hifikg skrev:Jo, det förstår jag, en konvertering till kassettband är också möjlig att göra :-) Min fundering var bara om eventuella skillnader "överlever" konverteringen och kan avläsas i Masvis och det är möjligt enligt vad du skriver ovan och då tror jag på det, även om det intuitivt känns fel. Jag kan (nästan) inget om tekniken runt det hela, jag bara lutar mig tillbaka och lyssnar. Tror oftast på det jag hör, eller tror mig höra *s*.

Bitdjupet har att göra med hur högt nyttosignalen ligger över brusgolvet. Mer bitar desto lägre brusgolv. Givet att man har tillräckligt lågt brusgolv så är det ingen skillnad på musiken i sig. Vad tillräckligt lågt är kan självklart diskuteras, men 16bitar räcker långt. Detta är väldigt förenklat såklart, men för våra syften så är det viktiga att om det är olika masters med olika komprimering så kommer detta visas i Masvis.

Så konvertera ni till 16bitars och kör genom Masvis, men lyssna på 24bitas utgåvan för den extra huvudbryns skull :)

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-16 10:29

+1, vi vill veta om det är samma eller en potentiellt bättre master som hd tracks på nåt sätt lyckats få tag på. Vinylutgåvan sägs ju vara en sådan om jag inte kommer ihåg fel.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-16 11:02

Will do it ASAP.

solhaga

Det var inte guld som glimmade

Inläggav solhaga » 2014-06-16 17:56

Fick CD:n. Masvisade.
De med index (1) är HD-tracks 24 bitars flac konverterade till 16-bitars wave:
Bild
Bild
Inte en tillstymmelse till skillnad.

Detaljerat på låt 1:
Bild Bild
Liten skillnad på histogrammet.

Att 24:an lät bättre måste ha varit en hörselvilla. Sedan kanske inte Wimp-versionen var den bästa.
Ska lyssna lite "blint" mellan CD och 24-bitars flac.

Vet inte om jag vågar göra samma sak med Dirty Loops som jag har på CD och 24/96 från HD-tracks.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-16 18:06

hifikg skrev:en konvertering till kassettband är också möjlig att göra

Konvertera till 5-6 bitar så har du det. Bra brusigt blir det, men "mastringen" är densamma.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-16 19:02

solhaga skrev:
hifikg skrev:en konvertering till kassettband är också möjlig att göra

Konvertera till 5-6 bitar så har du det. Bra brusigt blir det, men "mastringen" är densamma.

Dolby, säger bara Dolby... C...

Ser ut att vara exakt samma inspelning som HD Tracks ger ut som den man får på vanlig CD. Betyder det att 8 extra bitar är bara luft?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-06-16 21:29

Såg att Stay Gold ligger på plats nummer 8 i HDTracks Top Best Sellers lista. Kanske inte riktigt samma ska som att ligga på någon av dom amerikanska toplistorna, men ändå roligt för dom.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-16 21:32

Det betyder väl att HDtracks bara uppkonverterar och smackar på "HD" på den vanliga CDn. Som vad jag förstått är det vanliga de gör, finns inget på deras sajt som säger något om att inspelningen och alla steg till pressning skulle vara mer än 16/44.1. Känns ytterst oseriösa i den, rätt centrala, aspekten IMO.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-16 21:45

NirreFirre skrev:Det betyder väl att HDtracks bara uppkonverterar och smackar på "HD" på den vanliga CDn. Som vad jag förstått är det vanliga de gör, finns inget på deras sajt som säger något om att inspelningen och alla steg till pressning skulle vara mer än 16/44.1. Känns ytterst oseriösa i den, rätt centrala, aspekten IMO.

Ja, om det är så så är det inte alls bra. Lite extra ska de allt bjuda på om de ska kalla det HD. Vill tro att jag läst att de blivit "påkomna" förut och då bett om ursäkt osv. Något borde de ha lärt sig kan jag tycka.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-06-16 22:12

NirreFirre skrev:Det betyder väl att HDtracks bara uppkonverterar och smackar på "HD" på den vanliga CDn. Som vad jag förstått är det vanliga de gör, finns inget på deras sajt som säger något om att inspelningen och alla steg till pressning skulle vara mer än 16/44.1. Känns ytterst oseriösa i den, rätt centrala, aspekten IMO.

Inspelningen är nog gjord i 24 bitars-format, men det är nog ovanligt att det är någon skillnad i dynamikomfånget mellan album i 24/44.1 och 16/44.1 när albumet distribueras. Masvis bilderna i inlägg ovan tyder i alla fall på att det inte är någon skillnad i det här fallet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-16 22:26

Å andra sidan kostar inte albumet mer via HD-tracks än på Statoil och jag slipper jogga flera kilometer för att få det om jag nu inte redan hade det *s*

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-06-16 22:39

Det är främst för att det är bekvämt att köpa album från HD tracks som jag handlar där. Annars blir det att beställa från Amazon och då blir det väntetid och fraktkostnad. I vissa fall får man ett bättre mastrat album från HD Tracks än det som distribueras på CD-skiva, men det hör till ovanligheterna.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-16 23:51

solhaga skrev:Ska lyssna lite "blint" mellan CD och 24-bitars flac.

Inte hörde jag någon skillnad, främst för att jag nu visste att det inte var någon skillnad.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-16 23:59

Tack för graferna! Okunskapen om och/eller ointresset för god ljudkvalitet är bara alltför uppenbar. Det är, precis som var fallet med det förra albumet, tragiskt att god musik ska förpackas på detta eländiga sätt. Efter att ha sett detta och läst reportaget om gruppen i Musikermagasinet avstår jag från att köpa skivan och nöjer mig med ett och annat YouTube-klipp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-17 00:27

arkman skrev:Det är främst för att det är bekvämt att köpa album från HD tracks som jag handlar där. Annars blir det att beställa från Amazon och då blir det väntetid och fraktkostnad. I vissa fall får man ett bättre mastrat album från HD Tracks än det som distribueras på CD-skiva, men det hör till ovanligheterna.

Absolut, vill jag ha ett album nu, så vill jag ha det nu. Och då är HD-tracks en bra drog... Bara för att kolla priset på First Aid Kit (tänkte inte ens på att HDT skulle sälja det när det kom) så snubblade jag in och här sitter jag nu med öronen fulla av ny musik :-)

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-17 05:31

Ofta släpar HD-tracks några veckor. Vet inte hur många CD jag har fått hem bara för att upptäcka dagen efter att det är släppt på HD Tracks.
Murphy ser till att även om jag väntar en vecka extra på HD Tracks, så sker det här ändå.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-06-17 20:25

solhaga skrev:Vet inte om jag vågar göra samma sak med Dirty Loops som jag har på CD och 24/96 från HD-tracks.

Det är bara att titta i Dirty Loopstråden.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-06-21 10:19

Förra skivans vinylutgåva var ju mastrad betydligt bättre än cd-utgåvan. Är det någon som jämfört det senaste albumet på vinyl och cd? (Ber om ursäkt om det redan framgått.) Vore ju guld om någon hade möjlighet att rippa vinylversionen av senaste albumet och köra den i MasVis

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-21 11:54

tobm skrev:Förra skivans vinylutgåva var ju mastrad betydligt bättre än cd-utgåvan. Är det någon som jämfört det senaste albumet på vinyl och cd? (Ber om ursäkt om det redan framgått.) Vore ju guld om någon hade möjlighet att rippa vinylversionen av senaste albumet och köra den i MasVis

Men det är väl ändå h-e att man ska bete sig på det viset och göra bättre mastringar på ett underlägset medium. :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2014-07-02 09:56

Systrarnas klubbspelning från Berns finns att lyssna på, länk nedan
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/39 ... ramid=4564

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-14 19:45

tobm skrev:Förra skivans vinylutgåva var ju mastrad betydligt bättre än cd-utgåvan. Är det någon som jämfört det senaste albumet på vinyl och cd? (Ber om ursäkt om det redan framgått.)

Satt just nu och lyssnade på vinylen av "Stay Gold" och jag tycker det låter lika jävla illa som på CD:n (vilken som tur var medföljde vinylen så slapp man i vart fall lägga ner mer stålar på skiten). :x Vill dom verkligen medvetet att det ska låta sämre än bakgrundsmusiken på en western-rulle från 50-talet?!? Det är som om dom faktiskt driver med oss som köpt skivan. Blir bara så trött...

tobm skrev:Vore ju guld om någon hade möjlighet att rippa vinylversionen av senaste albumet och köra den i MasVis

Har tyvärr ingen skivspelare kopplad till datorn just nu, men får se under sommaren om jag orkar koppla in.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-17 18:13

BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog

En bekant till mig är Benkt Söderberg.
Vi satt en kväll och pratade om det här med produktion och mastring.

Jag frågade honom om jag vid något tillfälle kunde få lyssna på First aid kits inspelningar innan de gått till mastring.
Sa att det skulle vara kul att höra hur det lät i studion. Slutmixen med andra ord.

Benkt förklarade att det gör du redan. Det är slutmixen du lyssnar på.
Ingen efterproduktion utfördes i form att komprimering, nivåhöjning eller annat.
Han nämnde också att LTS varit i kontakt med honom via mail.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2017-02-17 18:38

Jansson skrev:

Jag frågade honom om jag vid något tillfälle kunde få lyssna på First aid kits inspelningar innan de gått till mastring.
Sa att det skulle vara kul att höra hur det lät i studion. Slutmixen med andra ord.

Ingen efterproduktion utfördes i form att komprimering, nivåhöjning eller annat.

Det här blir bara mer spännande. Vad är förklaringen till att det låter som det låter då? Din kommentar skapade liksom fler frågetecken än den rätade ut (kanske var det som var meningen?).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-02-17 19:22

Jansson skrev:
BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog

Nu får du förklara varför du citerat mig ifrån en annan tråd, särskilt som mitt inlägg gäller min uppfattning om hur diskussionen sett ut över tid på faktiskt.se inte hur musikindustrin sett ut. Menar du att det inte finns någon anledning till att diskutera mix/mastring eftersom det alltid är musikförstörande?

Man kan tycka att B. Söderberg borde veta(det gör han säkert också) men såvida du inte missuppfattat vad han sagt stämmer det inte att deras album inte gått igenom mastring. På deras första var det Erik Broheden och på de båda efterföljande Doug Van Sloun som var mastringstekniker.

Det betyder också att masvis-graferna är kraftigt missvisande. Vore intressant med en förklaring till att graferna ser ut som de gör om ingen “komprimering, nivåhöjning eller annat“ gjorts.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-17 19:24

ostmaccan skrev:
Jansson skrev:

Det här blir bara mer spännande. Vad är förklaringen till att det låter som det låter då? Din kommentar skapade liksom fler frågetecken än den rätade ut (kanske var det som var meningen?).

Fast i det här fallet tycker jag inte det skapar frågetecken.
Jag berättar bara vad han sa.

Varför det låter som det låter vet jag inte. Är inte ljudtekniker.
Det låter som det låter, det ligger väl i inspelningen och mixen?

Sedan om man väljer att inte inte lyssna på utmärkt bra musik pga att det mäter dåligt i MasVis eller inte tycker att det låter bra är väl upp till den personen.
För mig ter det sig lite märkligt.
Men å andra sidan, kunde inte bry mig mindre faktiskt.
Senast redigerad av Jansson 2017-02-17 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-02-17 19:30

BORIS skrev:
Jansson skrev:

Nu får du förklara varför du citerat mig ifrån en annan tråd, särskilt som mitt inlägg gäller min uppfattning om hur diskussionen sett ut över tid på faktiskt.se inte hur musikindustrin sett ut. Menar du att det inte finns någon anledning till att diskutera mix/mastring eftersom det alltid är musikförstörande?

Man kan tycka att B. Söderberg borde veta(det gör han säkert också) men såvida du inte missuppfattat vad han sagt stämmer det inte att deras album inte gått igenom mastring. På deras första var det Erik Broheden och på de båda efterföljande Doug Van Sloun som var mastringstekniker.

Det betyder också att masvis-graferna är kraftigt missvisande. Vore intressant med en förklaring till att graferna ser ut som de gör om ingen “komprimering, nivåhöjning eller annat“ gjorts.

Edit, Jansson! såg nu att du länkat ifrån den andra tråden , sorry, glöm det, läste slarvigt. Men det vore hursomhelst intressant med en diskussion om masvis-graferna om det är så att de är orörda då många i princip verkar välja musik efter hur de ser ut

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-17 19:33

BORIS skrev:
Jansson skrev:

Jag var faktiskt lite tvekande om lämpligheten i att citera dig på det sättet.
Ber om ursäkt i så fall.
Det är diskussionen som förs på faktiskt jag syftar på. Den här tråden som exempel belyser väl det?

Vad MasVis egentligen visar har jag ingen uppfattning om men jag är skeptiskt till programmet som analyskälla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-02-17 19:40

Va fan, inte van vid att någon är vänligt inställd till vad jag skriver..

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-17 19:44

BORIS skrev:Va fan, inte van vid att någon är vänligt inställd till vad jag skriver..

:)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan