Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:http://www.metal-fi.com/loudness-war-dummy/
AndreasArvidsson skrev:Att använda en ny master och sedan ge beröm åt den höga samplingsfrekvensen är smått roligt, men bra att iaf någon bryr sig om mastern tycker jag.
Bill50x skrev:Visst. Men frågan är varför det diskuteras sampling när det är mastern som är den springande punkten. Kan det bero på att det är siffrorna som styr, typ ju fler pixlar ju bättre kamera när man vet att motivet och fotografen är mycket viktigare?
/ B
andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860
"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "
sååååå vad säger ni, rätt eller fel?
Bill50x skrev: Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?
/ B
Bill50x skrev:andyman_se skrev:...och här är länken till prylsajten
http://gizmodo.com/dont-buy-what-neil-y ... 1678446860
"The CD-quality standard—which Young and HRA proponents say isn't sufficient—wasn't adopted randomly. It's not a number plucked out of thin air. It's based on sampling theory and the actual limits of human hearing. To the human ear, audio sampled above 44.1 kHz/16-bit is inaudibly different. "
sååååå vad säger ni, rätt eller fel?
En väl processad/hanterad 16/44 låter alldeles utmärkt och det finns mycket att fixa annat i anläggningen innan man nått taket för cd-standarden. Så långt är allt rätt. När man spelar in och mixar så använder man dock högre upplösning för att man vill ha marginalerna på rätt sida. När allt är klart samplar man ner till cd-standarden. Men varför lägga ner det jobbet om filerna säljs på annat sätt? Varför inte bara ta studiomixen och sälja den? Beroende på studions utrustning och i vilken kontext musiken ska användas (enbart ljud eller i film tex) så används lite olika standards men vanligt verkar 24/96 och 24/88,2 vara. I vissa fall använder man även 24/192. Så varför helt enkelt inte sälja slutresultatet innan nedsampling? Som många påpekar, lagringsutrymme är billigt idag och varför ta risken att skapa anomaliteter vid en om-sampling?
Det är givetvis en annan sak vid strömmande media, då måste man även ta hänsyn till bandbredden hos den som lyssnar/tittar. Men den konverteringen är det väl lämpligt att de som skickar ut strömmen gör? Då, men först då, kan tex komprimering ske om musiken ska tas del av i tex bullriga miljöer.
Men kvaliteten på avspelningsutrustningen speglar sig ju inte bara i upplösningen och priset, det finns ju andra aspekter också. Så om Pony är värd sitt pris kan ju bara lyssning avgöra. Och visst kan man betala för annat än prestanda, det är ju bara att fråga dem som köper Apples produkter
/ B
To my ears, 24/96 PCM sounds much more like the original because it maintains its sound all the way to the top, where I find SACD falls apart. At 24/192, with the best converters, there is no comparison at all. I'm finding improvements I wouldn't have expected and a much greater leap upward in sound quality than I found 24/96 to be over CD. Well done 24/192 seems to remove the recorder altogether. With my ULN-8 converters, I feel like I'm listening directly to the mic feed.
Some converters in my experience do not perform as well at higher resolutions as they do at 16/44, which is much less demanding on the design (clocking-wise, phase coherence wise, etc.).
I believe this is among a number of things that make it difficult for some to hear a difference say, between 16/44 and 24/96 (or 24/192).
Given good, high-res conversion, I've never heard anything as faithful as 24/192.
Bill50x skrev:Multiman - tänk om det är så att mycket få av oss har hört 24/192 till dess fulla potential? Att Ludwig har rätt i sitt antagande att många DAC'ar är duktiga på 16/44 men inte på högre upplösningar? Det kan ju vara EN anledning till att vi inte hör så stor skillnad när vi jämför med högre upplösning.
Hos mig är det ingen skillnad alls i min anläggning, det hänger troligen på att min SB Classic samplar ner allt över 48 kHz (från max 192k). Med en sådan DAC är det rent slöseri med högre upplösning än 16/44, men det finns ju en framtid när det sitter en annan strömmare i anläggningen
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster