petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Vad gäller påkostade bandspelare t.ex. för proffsbruk så var det separata tonhuvudet för inspelning och avspelning. Det gäller att veta vilken vinkel tonhuvudet för avspelning skall vara inställt för att uppnå optimalt resultat. Det är nog inte så många idag som kan ställa in bandspelare korrekt. Det var en svår konst redan då det begav sig.
Svårt och svårt. I nödfall så går det bra att justera efter hur det låter, fast man bör naturligtvis veta vad man håller på med och då är det betydligt bättre att göra det så, än inte alls.
Jag har varit med om kassettband (enda tillgängliga/kvarvarande versioner) där bandföringen/bandspänningen har varit så rutten vid inspelning att jag fått justera per låt och sedan fått göra småförskjutningar mitt inne i låtar för att översta diskanten inte ska rasa (mono avspelat med stereotonhuvud). Det blev VÄLDIGT mycket bättre än att bara spela av på en bandare med en korrekt justerat tonhuvud (enl standarden).
Man måste kunna mäta tonkurva, distorsion och modulationsbrus om det skall bli perfekt inställning av tonhuvuden och det bör man ha kontroll på, både vid inspelning och uppspelning. Den informationen har jag dels från Stig Carlsson dels från Bertil Alving.
Med vänlig hälsning
Peter
När det gäller tonhuvud och avspelning så är det max nivå och särskilt i diskanten det enda rätta (då matchar avspelningstonhuvudsvinkeln inspelningshuvudets vinkel som bäst). Om man inte kan mäta, om bandet har ändrat sig under inspelning (t ex skit på kapstanaxeln och resten av bandföringen, då hjälper det illa att försöka göra det korrekt efter mätprotokoll och mätband. Då blir det bättre att utgå från det som faktist hamnat på bandet och som kanske hamnade lite snett. -Att ställa avspelningshuvudet lika snett.
Du kan bara få en minskning om tonhuvudet är felvinklat i förhållande till det som spelades in. Om bandet inte ligger emot och löper som som det ska så kan man få div vandring, dålig anliggning och liknande, men även det ger svagare och ostabilare signal när tonhuvudet inte hamnar mitt i eländet.
Går det fortfarande rester av bias-tonen så är den till stor hjälp, för då kan man använda hjälpmedel som oscilloskop t ex, men den som har en tränad hörsel kommer nog lika nära optimum faktist. I praktiken dvs.
Jag skulle tro att det dina läromästare pratade om även rör inspelning och det faktum att bandet ska kunna spelas av på en annan bandare med rätt resultat. Så är det inte i dessa fallen. Banden är ju redan inspelade och det finns nog inte mycket till chans att få reda på mycket data om hur bandaren faktist mätte när det begav sig, såvida man inte för varje band har spelat in en serie användbara kalibrerings-toner. Om de finns, så kan man använda dessa även till att justera tonhuvudena.
-På självvald "semester".