Pekka skrev:Nu har de PA-kunniga i den här tråden flera upprepat sitt mantra att det måste spelas extremt högt för att det ska låta bra eller musikaliskt.
Om du tycker att det är vad jag försökt hävda så har jag antagligen uttryckt mig väldigt klantigt eller så har du inte förstått vad jag och Ingo försöker få sagt. Det måste inte spelas extremt högt, men ibland gör man ändå det valet. Självklart finns det alltid val! Det är förbannat få gig man gör där man inte på mindre än en minut kan släcka strömmen till allt ljud, inklusive allt på scen. Klart det går att få lägre volym! Väntar man en halvminut till hinner man sno trumstockarna från trummisen, så är det helt tyst!
Öronproppar då jag mixar har jag haft två gånger. En gång då jag mixade i en helt värdelös lokal för livekonserter i Falun. Betongbunker, ungefär 20 meter lång, dessutom var det rejält starkt på scenen. Med PA:t avslaget lät cymbalerna 103 dB(A) - på mixplats 15 meter bort! Hur ska jag då kunna få till något av det? Jag mixade (eller tja, jag och musikerna lät kanske det heter) runt 102 dB, men det är ingen mix jag är stolt över direkt, för inte lät det bra. Det är jag den första att erkänna. Kan man inte få musikerna att spela lägre då? Jovisst, men ett trumset har ingen volymratt, tyvärr. Gitarrister som man ber sänka går inte alltid med på det, tyvärr. Den andra gången var i helgen faktiskt. Jag mixade monitor (d.v.s. ingenting som hördes utåt i någon större bemärkelse) och en del banden var rätt starka på scenen. När alla i bandet har öronproppar (trummor är starka på nära håll!) förstår jag inte varför jag är skyldig att mixa utan, framför allt då mina öronproppar kostar mer än många ger för sina mp3spelare.
Hög förvrängning och smärtsamma nivåer, visst förekommer det och ibland är man en del av orsaken. Underdimensionerade PA-system och ignoranta musiker tror jag nog är en mycket större anledning till att det är starkt och låter illa.
Är det någon som bor i Linköpingstrakten så går det att höra av sig och få lyssna då jag mixar någon gång, så kan ni utvärdera om jag är hemsk eller kanske inte så tokig ändå!
Starka scenljud har jag också varit med om faktiskt! Jag har på en festival med femsiffrigt antal besökare mutat ett helt PA för att kolla hur starkt scenljudet var. Min dBmätare visade 2dB lägre då jag gjorde det!
P.S. Manowar har gjort cirka två låtar som jag tycker är okej, men de är bra mest för att de väcker minnen. D.S.