Hej Plysch!
Du lyssnar mycket på Nits ser jag eftersom du valt deras omslag som avatar!?!
Jag lyssnar också mycket på dem. Jag har nog nästan alla deras utgivna skivor. Emellertid tycker jag att de har blivit lite sämre nu på slutet. Den jag gillar bäst är deras live-trippel-LP. De kanske är superkända i Holland, vad vet jag? Men det verkar som knappt ingen lyssnar på dem här i Sverige.
Till andra som missat Nits:
De är från Holland. Musiken bygger mycket på han som sjunger (jag bryr mig sällan om vad sångare och så heter och hur gruppen fungerat i andra sammanhang än just det musikaliska). Musiken gör mig ofta glad och är en en sådan grupp man slänger i spelaren när man känner att man behöver bli gladare. De har gett ut ett tjugotal album hittills. Andra inslag är trummor, bas, en synt. Inte så mycket elgitarr (skönt!). Han som sjunger har en sångröst och ett sätt att sjunga som jag gillar skarpt. Annars är det svårt att beskriva hur det låter. Bör provlyssnas! Till träffen hos Thomas_A kommer jag härmed ta med mig en bunt med Nits!
Skivhugget i Göteborg brukar(de) ha ett mycket bra utbud av Nits skivor. Där har jag köpt de flesta av mina. I Stockholm är det på sin höjd att man kan hitta den senaste, och då har man ändå fått leta över hela stan.