NITS!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Har du hört talas om den holländska gruppen NITS?

Ja det har jag, men jag har ännu inga skivor
3
9%
Ja det har jag, och jag har någon/några Nitsplattor
3
9%
Ja det har jag, och jag har många Nitsplattor
3
9%
Nej det har jag inte. Men efter att ha läst inlägget verkar Nits intressant, så jag ska gå och provlyssna
18
53%
Nej jag har inte hört talats om NITS, och det verkar inte passa min musiksmak.
5
15%
Jag har hört NITS, men jag gillar dem inte.
2
6%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

NITS!

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-14 11:23

Hej Plysch!

Du lyssnar mycket på Nits ser jag eftersom du valt deras omslag som avatar!?!

Jag lyssnar också mycket på dem. Jag har nog nästan alla deras utgivna skivor. Emellertid tycker jag att de har blivit lite sämre nu på slutet. Den jag gillar bäst är deras live-trippel-LP. De kanske är superkända i Holland, vad vet jag? Men det verkar som knappt ingen lyssnar på dem här i Sverige.

Till andra som missat Nits:
De är från Holland. Musiken bygger mycket på han som sjunger (jag bryr mig sällan om vad sångare och så heter och hur gruppen fungerat i andra sammanhang än just det musikaliska). Musiken gör mig ofta glad och är en en sådan grupp man slänger i spelaren när man känner att man behöver bli gladare. De har gett ut ett tjugotal album hittills. Andra inslag är trummor, bas, en synt. Inte så mycket elgitarr (skönt!). Han som sjunger har en sångröst och ett sätt att sjunga som jag gillar skarpt. Annars är det svårt att beskriva hur det låter. Bör provlyssnas! Till träffen hos Thomas_A kommer jag härmed ta med mig en bunt med Nits!

Skivhugget i Göteborg brukar(de) ha ett mycket bra utbud av Nits skivor. Där har jag köpt de flesta av mina. I Stockholm är det på sin höjd att man kan hitta den senaste, och då har man ändå fått leta över hela stan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: NITS!

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-14 11:27

De två sista alternativen i frågställningen försvann tyvärr. De sista skulle ha varit:

5) Nej jag har inte hört talats om NITS, och det verkar inte passa min musiksmak.

och

6) Jag har hört NITS, men jag gillar dem inte.

Så om någon vill rösta på dessa så kan ni ju rösta genom att helt enkelt skriva ett inlägg!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-11-14 15:05

Jag fixade till dom sista alternativen åt dig :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-14 15:33

Det var juste!

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2003-11-26 17:21

Johan eller någon:
Blev nyfiken på gruppen, har du ett konkret tips på någon skiva, alltså 1 skiva att utgå ifrån (ej trippel, min ekonomi är lite ansträngd).

Några ideer?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-11-26 18:30

Johan skulle ju tagit med sig ett gäng skivor till träffen hos Tomas för nån helg sen.. men det blev ju inte av :cry:
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Uffe

Inläggav Uffe » 2004-01-11 23:16

Hej Johan! Hade Lp´n New Flat, köpte den 1980 tror jag det var. Tyvärr har jag lånat ut den och ej fått tillbaks den. Kommer ihåg titellåten samt en låt som hette Saragossa. Kul att få såna minnen återuppväckta.
Mvh Uffe

Användarvisningsbild
plysch

Inläggav plysch » 2004-01-16 09:59

Hallå Johan.

Jag har de flesta av Nits skivor, tycker att "Giant, Normal, Dwarf" är deras överlag jämnaste & bästa skiva. Även "Adieu Sweet Bahnhof", "In the Dutch Mountains" & "Da Da Da" är åxå riktigt bra.

Dom brukar göra nån spelning i Finland ibland (har tydligen många bekanta där), om allt stämmer för mig ska jag åka dit & se dom nästa gång det blir av. Kanske till våren eller sommaren, dom är ju på turné nu med deras senaste platta "1974", hela turné-listan är inte upplagd ännu så det finns hopp om att det blir en Finlandsspelning.

Kolla även in deras hemsida: http://www.nits.nl
Up The Iron´s

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-10 14:16

Det där med att Nits är populära i Finland stämmer säkert. Jag trillade in i en liten skivaffär i Helsingfors för många år sedan. Vad fann jag där om inte en hel drös med Nitsplattor som inte alls gått att få tag på i Stockholm!

Den nya skivan har jag faktiskt inte, jag visste inte ens att den kommit, så det tackar jag för! Det är liksom ingen som påminner en om att Nits kommer med något nytt eftersom det aldrig pratas om dem i Sverige. Ska genast beställa den. Är den bra?

Sälv gillar jag deras live trippel-LP (dubbel CD).

Användarvisningsbild
plysch

Inläggav plysch » 2004-02-12 11:47

Jag har faktiskt inte köpt den än, har sett att dom har den på skivhugget så det blir väl en beställning av den snart......
Up The Iron´s

Återgå till Musikstugan