Beatles under ommastring

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Beatles under ommastring

Inläggav guldfisk » 2006-04-13 08:24

Från IDG:

Alla gamla Beatlesalbum genomgår just nu en renoveringsprocess och kommer att återutges. (...) När arbetet är klart kommer slutresultatet att lanseras samtidigt i CD–format och för nedladdning, komplett med extramaterial i form av skivomslag, bilder och textmaterial.

http://www.idg.se/ArticlePages/200604/13/20060413080728_MW/20060413080728_MW.dbp.asp
...perspektiv...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-13 13:23

Kommer "renoveringsarbetet" att resultera i ursprungstrognare ljud än
original-cd-utgåvornas, tro? Vilka är det som lägger manken till denna
gång?

Kanske får vi monomixarna också till rimligt pris, eller ställer jag på tok för
höga krav nu...?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-04-13 13:38

Oh äntligen en ultracomprimerad / limiterad / Eq:ad / brustvättad utgåva pågång, det har jag verkligen saknat :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-13 13:42

Kan någon förklara Beatles storhet för mig? Jag var tonåring när det begav sig, men jag har aldrig tyckt att denna grupp är så speciell som många tycker! Visst var dom pionjärer och vägbanare, men vad är det som är så bra med deras musik?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-13 13:53

Vad jag har förstått så ska även mono-mixarna ligga med. Skivorna går att förhandsbeställa redan nu, eller möjligen redan utgivna. Jag har fått någon info om detta, men den har jag kastat....

The Beatles storhet? Tja, vad sägs om otroligt bra låtar, innovativa arrangemang, en av popens första koncept-lp osv..... Dom har gjort "allt" från smöriga ballader (Yesterday) till röjar-rock (nåja, men lyssna på Helter Skelter).

Lyssna på LP´n (CD´n) Abbey Road så får du ett litet grepp om de "moderna" Beatles.

Söker man på "Beatles" på Amazon.co.uk får man 1218 träffar...

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-13 14:00

Ledsen men deras musik är inte min melodi! Vad menar du med "bra rocklåtar"? För mig är deras musica inte rock! Tyvärr! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-14 01:39

Mer info om Beatles
http://www.amusicdirect.com/products/de ... P66878%2D4

Nefilim.
Det står dig helt fritt att tycka vad du vill om Beatles. Tycker det är synd att du inte har upptäckt deras storhet, bara.

Om nu inte Beatles rockar, VILKA tycker du gör det?

/ B

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-22 00:17

Ja det måste ju vara trist att inte gilla deras fantastiska musik. Jag kommer ihåg min barndom med "Yellow submarine". Deras musik har ju spelats i radio under hela ens uppväxt (jag är född 1966). Jag köpte den röda och blåa boxen på cd för några år sedan. Det var många bra låtar man kände igen utan att kunna titeln. Beatles genomsyrar hela vår musikkultur! Konstigt men smaken är delad. Fast jag gillar hårdare musik tycker jag nog att Beatles rockar! Likväl som jag kan tycka att Rolling stones är ett fenomen, där storheten bara existerade under 60-70-talen. Nu får jag väl skit för det sista! Jag håller med dig Bill!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-04-22 00:41

Verkar intressant eftersom han jämför den med gamla första pressar och mono!
Ted Jensen did a brilliant mastering job. The clarity, delicacy, transparency and three-dimensionality he's managed to transfer from the tapes to the CDs will keep you mesmerized and in your seat throughout, even during the “Duophonic” disasters like “I Feel Fine.” Listening to how good these sometimes diddled with tracks (added reverb, compression and different EQ) sound, will remind you that the original UK catalog is in desperate need of a redo. The sound easily rivals and in many cases bests Capitol original LPs. I could make a case for either these CDs or Japanese EAS series mid-70's pressings-that's how good Jensen's mastering is." - Read Michael Fremer’s Entire Review on musicangle.com
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Musikstugan