"Svår inspelning"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

"Svår inspelning"

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 14:08

Det har gått upp ett ljus för mig!

Jag har tidigare trott att med ju bättre CD-spelare man skaffar så kommer man avslöja mer och mer CD-skivor med dåliga inspelningar, men nu har jag upptäckt att detta även gäller skivor med bra inspelning! eller ska jag säga krävande inspelning kanske.

Flera skivor i min samling har stått och samlat damm därför att de låtit vasst, distat m.m...man har plockat fram dem därför att de liksom borde låta bra, men så lyssnar man på ett eller två spår och så orkar man inte höra mer sedan.
Men efter att ha förbättrat min CD-spelare så är det flera av dessa skivor som låter fruktansvärt bra! och det ljusa eller distade kan visa sig vara ett svagt eko i bakgrunden eller liknande!

Nu börjar man förstå vidden av att ha en så bra källa om möjligt :o

Tänkte bara meddela detta, så det inte är någon som slänger riktiga pärlor till skivor bara för att de inte låter bra i den hifiuppsättning man nu har.

Däremot tror jag att en komprimerad skiva alltid kommer vara en komprimerad skiva och kommer troligen bara låta värre och värre ju mer man uppgraderar (även om jag varit med om motsatsen där också)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: "Svår inspelning"

Inläggav PerStromgren » 2006-05-10 15:40

ekeponken skrev:Flera skivor i min samling har stått och samlat damm därför att de låtit vasst, distat m.m...man har plockat fram dem därför att de liksom borde låta bra, men så lyssnar man på ett eller två spår och så orkar man inte höra mer sedan.
Men efter att ha förbättrat min CD-spelare så är det flera av dessa skivor som låter fruktansvärt bra! och det ljusa eller distade kan visa sig vara ett svagt eko i bakgrunden eller liknande!

Intressant! Det vore ännu intressantare om du exemplifeirade med CD respektive CD-spelare: Skivan som låter illa på spelare A, men bra på spelare B.
... tycker jag!

Per

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 16:14

Jag kan inte göra några direkta jämförelser eftersom det är en och samma CD-spelare som jag håller på att förbättra, men det gäller särskilt två skivor som jag är extra glad över att äntligen kunna njuta av. Dels den sista American Recordings skivan med Cash och dels Blind Boys of Alabama "Spirit of the century". Båda dessa skivor har jag tyckt om väldigt mycket vad gäller materialet, men inte riktigt klarat av återgivningen. Ända tills nu. Nu är det kul att lyssna på dessa skivor och jag tycker att jag kan lyssna på ett annat sätt, nästan som när jag lyssnar på vinyl. Det är vissa ställen där jag liksom hajar till, särskilt vad gäller akustiska instrument. Anledningen till att jag hajar till är att det låter så äkta och musikaliskt, små nyanser som kommer fram och förvandlar ljud till musik.

Edit: Jag har en Nad CD-växlare som jag har jämfört lite med och insett att endel av förbättringen ska tillskrivas att jag har bytt signalkabel, från att ha en hemmagjord kabel baserat på en mik-kabel från elfa till att nu ha en hemmagjord kabel baserad på CT-100.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-05-10 21:47

ekeponken skrev:Jag kan inte göra några direkta jämförelser eftersom det är en och samma CD-spelare som jag håller på att förbättra, men det gäller särskilt två skivor som jag är extra glad över att äntligen kunna njuta av. Dels den sista American Recordings skivan med Cash och dels Blind Boys of Alabama "Spirit of the century". Båda dessa skivor har jag tyckt om väldigt mycket vad gäller materialet, men inte riktigt klarat av återgivningen. Ända tills nu. Nu är det kul att lyssna på dessa skivor och jag tycker att jag kan lyssna på ett annat sätt, nästan som när jag lyssnar på vinyl. Det är vissa ställen där jag liksom hajar till, särskilt vad gäller akustiska instrument. Anledningen till att jag hajar till är att det låter så äkta och musikaliskt, små nyanser som kommer fram och förvandlar ljud till musik.

Det har diskuterats tidigare huruvida crescendot i Hurt kan låta bra eller inte. Hur ser du på det?
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 23:53

Att Cash:s röst går i taket under det crescendot är kvar, däremot är återgivningen inte så vass längre, så det skär inte riktigt lika mycket i öronen, det blir liksom bara brusigt (vilket det även gör under duettdelen i låten "Desperados")

En stor anledning till återgivningsförbättringen är att djupet i ljudbilden blivit mycket större.

Förbättringsobjektet är en Harman Kardon DVD25. Jag har bytt och avkopplat alla elektrolyter på nät- och ljudkort.

Återgå till Musikstugan