Popstad 2004: Cardigans i Jkpg *konsertbilder*

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Popstad 2004: Cardigans i Jkpg *konsertbilder*

Inläggav Hetsporren » 2003-12-06 20:08

Det lät ju som det perpekta sättet att "fira" Alla hjärtans dag på: Att se Cardigans, dessutom på deras hemmaplan. Klart vi inte fick missa denna chans till guldkant... Sagt och gjort, ett par vänner "övertalades" att haka på och biljetter/hotell bokades i god tid. I lördags packade vi sedan kombin full med barn och allt, stannade till i Ulricehamn där vi lämnade av barnen (hos släkt) och plockade upp våra förväntansfulla vänner. Plocka upp förresten, i själva verket lämnade vi av vår oglamorösa Camry på deras tomt och tog istället plats i baksätet på vännernas ståndsmässiga BMW-racer. Något som kändes som en kvart senare gled vi upp framför porten till Grand Hotel, Popstadsfesten kunde därmed börja.

Bild
Dags att checka in...

Förväntningarna på denna weekend var stora och så även på hotellet, som på sin hemsida skryter med trägolv etc. Jag kan säga att vi inte blev besvikna, även om vi gärna hade bytt balkongrummen mot soffgruppsditon.. Stora ljusa rum med högt till tak, trägolv och - i vårt fall - en trevlig utsikt.

Bild
Hovrättstorget i Jönköping, sett från vårt rum...

Minibaren höll inte riktigt samma höga standard som resten av rummet, varför vi raskt tömde den på all läsk och allt godis och istället lastade in våra egna medhavda förfriskningsmedel. :oops:

Bild
Sådärja...

Efter att ha installerat oss och inmundigat varsin synnerligen välsmakande "pint" så började vi få bråttom iväg till dagens första happening, nämligen seminariet med Nina Persson och Dregen. Vi fick ringa en taxi som tog oss ut till Kulturhuset, i Tändsticksområdet, där diverse Popstadarrangemang hölls.

Bild
Hm, hur gör vi nu?

...dock inte detta, visade det sig när vi kom fram! Seminariet hölls istället i Jönköpingsteatern, blev vi upplysta om av Popstads transportansvarige (som vi lyckligtvis sprang på). Nämnde logistiker ringde upp en Popstadstransport som plockade upp oss och körde oss tillbaks, inte bara till centrum utan oxå till hotellet!!! - Vad f-n kör han oss hit för? hann jag precis fundera innan Karin krasst konstaterar: - Nämen titta, teatern ligger ju vägg-i-vägg med vårt hotell! *ridå* Nåväl, skrattande rusade vi upp på teaterns balkong och fick oss några hyggliga platser.

Bild
Dregen är ju cool men Nina är coolast...

Seminariet var klart underhållande och det hela gick ut på att Nina och Dregen skulle berätta lite om livet som pop/rockstjärnor och hur man kan förhålla sig till detta. Dregen såg lite besvärad ut då P3's moderator (Pelle Gustafsson) undrade hur han tacklar föräldrar som hör av sig med arga synpunkter om att barnens förebilder inte borde uppträda berusade i TV: - Det var ju därför jag ville bli rockstjärna, för att kunna vara full i TV! Nina höll en mer nykter (!) profil och vi fick bl.a. höra ett par tidiga Cardigan-demos som hon grävt fram ur byrålådan. Allt som allt en mycket trevlig tillställning inför en absolut fullsatt (350 pers) teater.

Dagen förflöt sedan utan vidare intermezzon och efter såväl restaurang- som pubbesök var det slutligen dags att ta en taxi till Huskvarna. Popstadarrangörerna gjorde det sannerligen inte enkelt för oss stackare som aldrig tidigare haft anledning att orientera oss i denna kyrkliga metroplol. Enkelt var det däremot att låta sig uppslukas av Cardigans mäktiga framträdande! För en som inte sett dom live på fem år och som bara älskar deras senaste album var detta en klockren fullträff, Cardigans gjorde helt enkelt en smått otrolig konsert och måste rimligtvis ha överträffat sig själva denna afton. Lägg därtill en underbar atmosfär och ett helt perfekt ljud! Snyggt att få till den perfekta konserten inför familj och vänner...

Konsertbiler från Huskvarna 2004-02-14, publicerade med skriftligt tillstånd av fotografen Daniel (stort tack!) som driver den utmärkta fansajten Marvellhill: http://cardigans.marvelhill.vze.com

Bild
Nina & Magnus framför "Rhum & Cola"

Bild
Ncke & Nina framför "Downbound Train"

Bild
Sveriges popdrottning frälste hemmafansen...

Bild
Peter & Nina, ett radarpar i absolut världsklass!

Bild
Sista "dansen" - 03.45: No Sleep - och längst fram stod vi med tårar i ögonvrån...

Låtlistan:

Communication
Rhum & Cola (For The Girls)*
You're The Storm
Lovefool
For What It's Worth
Live And Learn
Hold Me (akustisk)
And Then You Kissed Me
Feathers And Down
Downbound Train**
A Good Horse
Erase/Rewind
Hanging Around
Couldn't Care Less
-----------------------
My Favourite Game
03.45: No Sleep

*) En helt ny låt!
**) Springsteens klassiker, framförd tillsammans med Backyard Babies sångare Nicke Borg!
Senast redigerad av Hetsporren 2004-02-18 10:19, redigerad totalt 5 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-02-16 16:32

Var inte så smart att klistra över den gamla tråden, tydligen. Upp! :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-02-17 12:15

Trevligt! Mmmm Boddington... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-18 01:14

Grymmt fint! :) Dregen är ju en vardagshjälte av rang! :) Fler konserter planerade? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-02-18 10:12

Tack! Jepp, Kraftwerk den 16 mars, i Glasgow.. :oops:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-03-15 16:17

...Nu var det ju bara det att Kraftwerks konsert är utsåld och för att slippa riskera göra årets fiaskoresa, tänkte jag: - Det är lika bra att kolla upp vad som händer på konsertfronten i övrigt, så att jag har en "plan B" utifall att svartabörs-biljetterna är för djävla dyra... Tänkt och gjort, efter en halvtimmes förmiddagssurfande hade jag funnit minst tre (!) till synes spännande konsertalternativ (vilket otroligt tisdagsutbud).

Ett av dem verkade dessutom så spännande att jag raskt beslöt mig för att helt skippa allt besvär - och all tid det skulle ta - att komma över en Kraftwerk-biljett och bokade/betalade istället biljett (£5) till en trippelkonsert på ett ställe som heter Barfly! Handen på hjärtat, visst är det mångdubbelt roligare att se tre okända coming bands på en skitig rockklubb än ett megaföredettingband på en glassig arena?

Det tycker i alla fall jag och plötsligt ser jag fram emot morgondagen som ett barn på julafton. Kvällens huvudakt, texianerna The Paperchase, låter ju ruskigt vassa via de smakprov som bjuds på deras hemsida ("My Death"!) och de andra två lokala banden är säkert roliga de oxå. Spännande, eller hur?

Edit: Nja, sådär jäkla spännande var nu tyvärr inget av banden,
en liten miss trots allt. Hm, borde sett Kraftwerk i alla fall... :oops:
Senast redigerad av Hetsporren 2004-03-17 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-03-15 16:22

PS: Nina Persson herself kommenterade mitt
bildreportage på Cardigans officiella forum;

Hej Hotspur!
Jag tyckte sjalv att det var ljuvligt att spela i Jonkoping den dar kvallen, och det var jattekul att se ditt reportage! Och att ni satt i publiken under seminariet, jag tyckte det kandes lite markligt... Dregen ar min gamla kompis, sa det var markligt att gora den grejen framfor publik och i radio. Gutt att ni gillade dagen! Det gjorde jag ocksa. Hare gott, N
Feb 24, 04 8:13 am

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-03-16 05:23

taxi mellan stora hotellet och teatern :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
jag vrider mig av skrattkramp
det tar långre tid att gå in och ut ur taxin än att gå denna biten :D
vad skulle kurtan sagt om denna taxiresa :?:

Återgå till Musikstugan