Kan det bli falskare än så här ?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Kan det bli falskare än så här ?

Inläggav MrQaffe » 2006-10-19 00:06

Lyssna på låten här:
http://www.news.com.au/dailytelegraph/s ... 02,00.html

De tar toner som man inte tidigare hört , eller vill höra igen !

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Kan det bli falskare än så här ?

Inläggav Morgan » 2006-10-19 01:22

MrQaffe skrev:Kan det bli falskare än så här ?

Svaret på frågan är att det kan bli ohyggligt mycket falskare än sådär! Tjejen sjunger ju riktigt ok egentligen. Hon är inte SÅ snett på tonerna. Lyssna på den här killen istället: http://www.youtube.com/watch?v=2qMvR-QtBUA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 01:59

Håller med Morgan. Hon är riktigt snett bara några gånger och även då hör man att han förstår vad som är rätt ton, hon bara inte förmår sjunga den. :wink: Däremot låter hon som en rätt orutinerad sångerska med en kanske lite motspänstig röst dessutom. :?

Men man skall inte glömma att hon antagligen hör musiken rätt starkt i lurarna medan hon sjunger, och att hon nog hör sig själv accompagnerad av ett fett reverb dessutom. Sådana förutsättningar kräver en hel del för att man skall kunna sjunga bra. Det blir inte lättare när man är så bortkopplad från sig själv. Hon hörde ju när hon sjöng inte alls det som ni hör när ni lyssnar på inspelningen.

(Fråga Kaffekoppen annars, om hur svårt det är. :wink: )

Många rutinerade sångare, som kanske dessutom har i grunden bättre sångröst (vilket dock inte skall förväxlas med större musikalitet) och mera träning på att styra den, är inte sällan gynnade av att höra sig själv med mycket reverb, för de har lättare att "ge gärnet" då. För en lite mera orutinerad sångerska som det nog handlar om i det här fallet, kan det göra att rensången blir klart svårare att nå.

MJ-imitatören var dock helt klart nära 100% tondöv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-19 02:28

Som rutinerad körsångare och tidvis sångsolist kan jag bara instämma i det Ingvar säger. Är man obekant med att stå i ett sångbås med hörlurar och höra sig själv exempelvis torrt och bara i ena örat kan man få oerhört svårt att sjunga rent.

Jag gjorde en studioinspelning av balladen "More than words" (Extreme) en gång. Jag rattade inte själv min medhörning, utan fick nöja mig med det teknikern grovt kunde ordna åt mig (torrt och i ena örat). Jag fick ohyggligt svårt att avgöra hur starkt jag sjöng, vilket gjorde att jag hela tiden sjöng försiktigare och försiktigare. Dessutom var jag rädd för att sjunga falskt. Sjunga tyst och vara skraj är ingen bra idé... Snett som tusan lät det, men det kunde jag liksom inte avgöra med den medhörningen. Jag blev helt paff när jag hörde det helt vidriga resultatet efteråt.

Det var bara att riva av sig de slutna hörlurarna, ställa sig i den efterklangsrika korridoren utanför studion med öppna hörlurar och sjunga för kung och fosterland som gällde istället. Det är svårt att sjunga i obekanta miljöer när man inte hör sin egen röst som man är van att göra. Grymt svårt. Jag gör nog bäst i att öva ordentligt innan nästa inspelning, eller se till att det tas upp live alltihop... Hoppas att den där inspelningen aldrig blir spelad av någon annan än min mamma. Hon gillar den :D.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-10-19 10:21

Det tog halva filmen innan jag hörde vilken låt "Michael Jackson" sjöng :lol:

Återgå till Musikstugan