Warner börja släppa audiofile släpp (vinyl/DVD-A)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Warner börja släppa audiofile släpp (vinyl/DVD-A)

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 14:46

Ja, läste att Warner kommer satsa ganska rejält på släppa vinyl och DVD-A på nya och återsläppta skivor. Och dessa kommer att göras rätt. Vi har ju redan fått Steve Hoffmans vinyl version av Red Hot Chili Pepers senaste (som krossar CD version) och vad jag förstår så kommer det komma massa mer!

Dom har en hemsida som inte är klar än men som man kan hamna på en mejl lista för veta vad som händer. http://becausesoundmatters.com/

Att säga jag är extremt sugen och glad över denna nyhet är en underskattning. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-10 14:58

Aaahhh! 8O

Me happy, too! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 14:58

Tycker alla ska fixa så dom hamnar på mejl listan, för visa att man är intresserad av högkvalitets släpp på vinyl/DVD-A
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-10 15:00

Fixat. :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2007-01-10 16:53

Skrev upp mig fast jag varken har dvd- eller vinylspelare bara för att initiativet är så bra :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-10 17:36

Bra grej, men synd att dom inte släpper på CD. Formatet är bra nog (troligen fortfarnade långt bättre än deras mastringar).

Hur är det med DVD-A? Måste man ha TV/bildskärm på för att kunna anävnda det och finns det 2-kanals-spår på dom?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 17:48

Ja, jag vet inte hur DVD-A funkar (är vinyl kille), men tror man måste ha TV kopplad va?
Annars så är det ju en bra ide detta, hoppas det går bra.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-01-10 19:25

Klart. :D Mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-10 19:43

jag har flera Dvd-A. Jag har för mig att de börjar spela direkt när man stoppar i dem i spelaren. Men för att spela bonusspår t.ex. så underlättar det väldigt med någon sorts monitor. Tvåkanalsspår dvd-audio finns på de Porcupine Tree och Bass Communion jag har. Men jag vet ju inte såklart om det är obligatoriskt. Fint är ljud är det i alla fall....... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-10 21:01

Går det att rippa?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 01:06

Koffe skrev:Går det att rippa?

Japp, inga problem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 01:31

Jubel-kul! :P

Skrev upp mig på listan på dubbel studs. 8)

Kan nämna att det inom DVD-formatet ryms flera fina format.

Det allra enkaste brukar kallas DAD, och det är 24 bitars upplösning i stereo, med samplingsfrekvensen 96 kHz. Detta format kan ALLA DVD-spelare spela, alltså även de som det inte står DVD-Audio på. :P

Sen finns tvåkanalsformatet DVD-A, som är på samma 24 bitars upplösning som DAD, men nu med upp till 192 kHz samplingsfrekvens.

Därtill har vi flerkanalsformatet DVD-A, som har 24 bitars upplösning, upp till 96 kHz samplingsfrekvens, och 5,1 kanaler!

De två sist nämnda formaten kan även vara förlustfritt kodade, enligt ett koncept som heter MLP. (Utvecklat av en brittisk tjej arbetande på Meridian. Hon är mycket trevlig.). Uppackat är MLP samma sak som PCM.

(Det först nämnda formatet DAD, är alltid lagrat som PCM direkt.)

Men, det räcker inte med detta! :wink:

Varje DVD-A-fonogram har därtill ett Dolby Digital-spår med samma mix på, som DVD-A-flerkalsmixen. Det betyder att kan kan åhöra denna version även om man inte skulle ha en DVD-A-apparat. Även DTS kan finnas, men det är inte mandatoriskt.

Svaret på frågan om behovet av en bildskärm är svårare. Jag kan utan större besvär spela alla DVD-A-fonogram jag äger (det är några stycken) utan hjälp av skärm, men det hjälper att man provat sig fram lite. Med skärm är det hur lätt som helt - precis som att spela vanlig DVD.

Det kan tilläggas att det finns hybrider också, alltså DVD-A-fonogram som även innehåller DVD-V-versioner! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. 24 bitars upplösning ger en finkornighet som är hela 256 ggr bättre än CD. :P

Någon gång i framtiden kanske vi kan komma i varje fall i närheten av det vid en praktisk uppspelning av ett DVD-A-fonogram, men idag är de allra bästa DA-omvandlarna som finns klart sämre än DVD-A's potential. :(

Jag tycker det är kul att det finns en rejäl utvecklingspotential inom systemet!
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-11 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-11 04:24

(jag har iofs aldrig sett någon dvd-a torrent eller nåt flytande omkring på stället med båten t.ex. Bara dts-spår från dvd-a discar..) :)

edit: ville bara flika in att de dvd-a med PT och BC har spår med formaten 24bit/48kHz i 5.1 och 2.0, 16bit/48kHz 2.0. (och DTS ). "Dance of Death" - Iron Maiden hade 5.1 24bit/88.1 kHz, Toy Matinee - "Toy Matinee" var i 24/44.1 5.1.
Och verkligen jättekul med denna satsning! :D Givetvis skrev man upp sig på listan.
Senast redigerad av Pinnick 2007-01-11 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 08:13

Pinnick skrev:(jag har iofs aldrig sett någon dvd-a torrent eller nåt flytande omkring på stället med båten t.ex. Bara dts-spår från dvd-a discar..) :)

Du har tittat på fel ställe :D

Men hur som helst, verkligen jätteskoj om dom skulle släppa lite med satsning på på bra kvalitet istället för kvantitet :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-11 16:26

Starka rykten säger att Van Morrisons Moondance är en av dom som dom jobbar på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-11 17:04

Vore trevligt också om folk i allmänhet köper riktiga utgåvor och inte laddar ned, så att skivbolagen märker att vi musikälskare är intresserade av bra utgåvor.

Men snålheten bedrar ju ofta visheten...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 18:24

Om man hade ett system med skivfabriks-affärer, som kunde producera varenda utgåva som någonsin gjorts, on demant, skulle allt bli riktiga utgåvor - och ingen fonogramköpare skulle bli utelämnad åt de bedömningar som skivbolagen gör om vad som är den "kommersiellt bästa", söndermastrade, utgåvan.

I ett sådant system skulle ju en omastrad fullupplöst utgåva kunna vara tillgänglig för dem som ville ha en sådan. Jag tror att skivbolagen skulle bli överraskade över hur många som skulle välja ljudkvalitet... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 18:37

Almen skrev:Vore trevligt också om folk i allmänhet köper riktiga utgåvor och inte laddar ned, så att skivbolagen märker att vi musikälskare är intresserade av bra utgåvor.

Men snålheten bedrar ju ofta visheten...

Det finns ju audiofil-trackers av en anledning ;)

Men visst, klart man köper av artister som man vill stödja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 18:40

Ok... Och de du inte vill stödja - varför vill du ladda hem deras musik? Inte för att du vill spela den alltså? :o

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-01-11 22:27

Kan informera att Warner/Rhino nyligen släppte David Crosbys solodebut, If I Could Only Remember My Name, på DVD-Audio. Låter underbart.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-17 06:23

Verkar som stort sett helt klart att Van Morrison's Moondance kommer på 180 grams vinyl. Vet inte om det även kommer en DVD-A, vet bara att Steve Hoffman håller på med det masterbandet nu 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 01:47

Till slut började det hända något och inte lite heller!! 8O 8O

As most of the world knows today, it has been announced that Rhino/WB/Reprise has undertaken the most ambitious vinyl reissue program of any major label in recent history.

Spurred on by a vinyl lover high up in the Warner Bros./Reprise records administration, I can now reveal that Kevin and I have been remastering for Rhino 180 gram vinyl the cream of the WB/Reprise back catalog for release. Mastered at AcousTech and pressed on virgin vinyl at RTI, Camarillo, these albums will feature the original artwork, track listings and (most importantly to me) are all being cut in true analog from the original Warner Bros./Reprise stereo master mixes, some untouched for 35 years.

There will be a dedicated website where you can order these titles:

http://www.becausesoundmatters.com/

I assume they will also be at the usual places (Acoustic Sounds, Music Direct, etc.)

Also, BRAND NEW RELEASES are coming in vinyl. You have seen our mastering efforts on the current TOM PETTY/Highway Companion, RED HOT CHILI PEPPERS/Stadium Arcadium, and most of you have grabbed JONI MITCHELL's/Blue, our first Rhino "reissue vinyl" attempt. We are working on the new WHITE STRIPES/Icky Thump right now (from amazing sounding 1" 30 ips master tapes) and such classic albums as FLEETWOOD MAC/Rumours, RICKIE LEE JONES, JAMES TAYLOR/Sweet Baby James, Mudslide Slim, VAN MORRISON/Moondance, ZZ Top/Tres Hombres, Fandango and MANY HUNDREDS MORE. If you are patient, you will see your own personal favorites on the list, all painstakingly (and I mean PAINSTAKINGLY) cut directly from the original analog master tapes.

Now threads like the Van Morrison Moondance thread below are probably making more sense to you:

http://www.stevehoffman.tv/forums/sh...d.php?t=102782

FRIENDS, this is the time to buy a turntable. Trust me on this: You will not hear these classic titles sound better anywhere, ever!

Join
http://www.becausesoundmatters.com/
to get on their mailing list. It will be well worth your while!

Stay tuned. Much more to come.

Wow säger jag. För en vinylfantast som jag är det en våtdröm. Vi får se vad som händer med DVD-A för er (ettor och) nollor 8) men skulle gissa att många av dessa också kommer på DVD-A med kvalitetsmastering, förhoppningsvis!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 01:50

Jag håller tummarna, tack för att du håller oss underrättade!

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 02:08

IngOehman skrev:Jag håller tummarna, tack för att du håller oss underrättade!

Vh, iö

Ett tips, testa nya 180 grams vinylen av Joni Mitchell's Blue på Rhino. Den låter bara helt otroligt bra. 8O
Den var även graverad utan man gjorde stort sett något alls, så ren dynamik och inget fixande mellan låtarna (vissa låtar har visst tonalt olika ljud). Som han sa om detta:

"Regarding Joni Mitchell "Blue": It's a brand new mastering. So new that the paint hasn't dried yet. This is a really wonderful album; Joni just laid it all out there for the world to hear. Brave, especially back in the day. This album really grows on you. I'm still learning from it and I had a copy the week it was released (a "white label promo" that a friend's dad got from a radio station. He didn't want it; thought Joni "squeaked", heh). I feel that this new version is the true giant killer. Unlike the original 1970's pressings, this new version was mastered without ANY added compression whatsoever making it a true problem child in cutting (of our own making) but I wouldn't have it any other way. After many spoiled lacquer masters and one too many Altoids, it was finished to everybody's satisfaction. The effort was worth it IMO. The ebb and flow of the music is totally intact.

Parts were cut, plated and pressed at Record Tech (RTI) and the actual 1971 Reprise master tape (as recorded and mixed at A&M Recording Studios) was used in disk cutting, bypassing the usual "EQ'd And Compressed Cutting Master" completely. Unlike the DCC, most of the songs on this vinyl version were cut without ANY equalization at all so this will be the closest you will ever be able to get to the sound of the true master tape of "Blue". It was exciting to work on and I'm sure it will please y'all.

On the DCC I tried to make it seem like Joni was constant throughout the album, tonality wise (like any good mastering engineer would). It can be jarring to some to hear one song sound a certain way and then have the next song be a bit brighter or duller, etc. On the new RHINO LP I decided that we are big boys and girls and can handle a bit of tone change from song to song. So on the new album version (for example) the song "ALL I WANT" (which was mixed dead last and inserted into the album master at a later date) has a brighter, more lively sound while the song right after it ("MY OLD MAN") has a mellow tone. On the old DCC Gold CD version I mellowed out "ALL I WANT" and brightened up "MY OLD MAN" so they would sound more even to each other. Here in this new version I left "ALL I WANT" just the way it was mixed. So, when "MY OLD MAN" starts it is a bit of a shock that it is so warm and mellow sounding after the lively first song. Most people would never even notice this but on a very revealing system if you know this album very well you will hear a difference."

Den låter kanon. Längtar till jag kan testa den med min OM40 :P

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-04-24 02:48

Hur är det överlag med DVD-A-släppen, utnyttjas tekniken eller kör dom med trendig komprimering där med som på CD-skivorna?

Spelade en gammal Elton John-skiva för ett tag sedan från 1990, herrejäklar vilken skillnad mot dagens CD-skivor. Fick vrida upp dubbelt så mycket mot vanligt för att höra sången och det blev aldrig påfrestande fast jag spelade riktigt starkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 07:25

Fick också mailet igår. Hoppas att de kör samma deal med DVD-A, så att allt kommer ut på samma sätt där också. Annars jävlar...

Fick även litet rysningar när jag läste om Blue... :o 8O Jag har alltid sett den som en av Jonis allra bästa, men samtidigt tyckt att den varit litet ojämn i ljudet - och det kanske beror på att de försökt jämna till den! Varför ger de inte ut den så på CD eller DVD-A? Skall man behöva jobba sig med skivspelare, nålar, LP och grejor? :evil:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 12:03

Almen, Kan fixa den till dig snart, men det tar vi via PM 8) :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-24 13:19

Jag vill också tacka subjektivisten för uppdateringarna i den här tråden. Precis som Almen hoppas jag att motsvarande titlar kommer på CD eller DVD-A. Samtidigt är det intressant att Hoffman nu avslöjar att DCC-utgåvorna inte nödvändigtvis var kopior av masterbanden - och att han menar att det är en masteringteknikers uppgift att 20 eller 30 år efter inspelningen fixa t ex tonala skillnader mellan låtar. En sådan hållning är en av anledningarna till att jag oftast föredrar förstautgåvor på cd från originalbolaget. Nåväl, om nu Warner och andra bestämmer sig för att att göra bot och bättring och resultatet blir så bra som man verkar utlova kan även jag tänka mig att handla nya fonogram i framtiden.

Förresten, en jämförelse mellan den nya Joni Mitchell-vinylen och original-cd:n kanske kunde vara intressant?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 13:49

Pekka, skulle tror dom flesta äldre CD utgåvor också är fixade många gånger, så det är knappast något nytt.
Har inte original utgåvan av Blue, har du det? Då kulle vi kunna jämföra. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-24 13:59

Jag påstår inte att alla original-cd är oskruvade, men den överväldigande majoriteten av de förstautgåvor jag hört låter bättre (mindre processade) än senare utgåvor. Jag inbillar mig att anledningen är att de tekniker som under 80-talet fortfarande var anställda hos de stora bolagen helt enkelt gjorde sitt arbete och slapp profilera sig genom att skapa ett särskilt sound.

Har inte "Blue", men kan tänka mig att köpa den på original-cd efter att ha läst den här tråden. Återkommer! :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till Musikstugan