Jubel-kul!
Skrev upp mig på listan på dubbel studs.
Kan nämna att det inom DVD-formatet ryms flera fina format.
Det allra enkaste brukar kallas DAD, och det är 24 bitars upplösning i stereo, med samplingsfrekvensen 96 kHz. Detta format kan
ALLA DVD-spelare spela, alltså även de som det inte står DVD-Audio på.
Sen finns tvåkanalsformatet DVD-A, som är på samma 24 bitars upplösning som DAD, men nu med upp till 192 kHz samplingsfrekvens.
Därtill har vi flerkanalsformatet DVD-A, som har 24 bitars upplösning, upp till 96 kHz samplingsfrekvens, och 5,1 kanaler!
De två sist nämnda formaten kan även vara förlustfritt kodade, enligt ett koncept som heter MLP. (Utvecklat av en brittisk tjej arbetande på Meridian. Hon är mycket trevlig.). Uppackat är MLP samma sak som PCM.
(Det först nämnda formatet DAD, är alltid lagrat som PCM direkt.)
Men, det räcker inte med detta!
Varje DVD-A-fonogram har därtill ett Dolby Digital-spår med samma mix på, som DVD-A-flerkalsmixen. Det betyder att kan kan åhöra denna version även om man inte skulle ha en DVD-A-apparat. Även DTS kan finnas, men det är inte mandatoriskt.
Svaret på frågan om behovet av en bildskärm är svårare. Jag kan utan större besvär spela alla DVD-A-fonogram jag äger (det är några stycken) utan hjälp av skärm, men det hjälper att man provat sig fram lite. Med skärm är det hur lätt som helt - precis som att spela vanlig DVD.
Det kan tilläggas att det finns hybrider också, alltså DVD-A-fonogram som även innehåller DVD-V-versioner!
Vh, iö
- - - - -
PS. 24 bitars upplösning ger en finkornighet som är hela 256 ggr bättre än CD.
Någon gång i framtiden kanske vi kan komma i varje fall i närheten av det vid en praktisk uppspelning av ett DVD-A-fonogram, men idag är de allra bästa DA-omvandlarna som finns klart sämre än DVD-A's potential.
Jag tycker det är kul att det finns en rejäl utvecklingspotential inom systemet!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).