Jazz-tips, tack!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2007-02-17 17:34

Jag har snöat in på EST, Oscar Peterson och några till; det är dags att ta sig ur detta. Vad sägs om att tipsa mig om nya jazzplattor? Stort band eller litet band. Elektriskt eller akustiskt. Vokalist eller inte.

Det enda jag gärna undviker är trad-jazz, i övrigt är mina öron öppna. Tror jag, kanske det är bäst att tillägga...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-17 21:14

Flukta in på:

Avishai Cohen (mellanösterninspirerad jazz)
Miles Davis (skivan Kind of Blue är ett måste!)
Cannonball Adderley (Know What I Mean?)
Herbie Hancock (Headhunter, Empyrian Islands, Maiden Voyage)
Billy Evans (Waltz for Debby med Monica Z bla)
Jan Johansson
Arne Domnérus
Georg Riedel
Claes Crona
Putte Wickman
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-02-17 21:20

Ok, lite modernare tongångar och lite mindre jazzigt, prova KOOP.
Annars är andra svenska namn tevliga som Rigmor Gustavsson, Jeanette Lindström och Anders Widmarks orkester (med inlånade partners, tex Sara Isaksson och till och med musicaltokan Helen Sjöholm (sylversters sista resa (låter som "o, upp det är så skönt att vara naken"-låten vad den nu heter)).

Annars kan du snöa in på en annan mer lättlyssnad gren av jazzen, typ Quincy Jones, han har ju gjort så mycket bra saker med lite olika influenser.

Mer storband finns oxå:
En helt enastående fantasktsk skiva jag köpte nyligen är Louis Armstrong and Duke Ellington, The essential (finns flera skivsläpp med dem från samma session, de har bara spelat tillsammans en gång).
Count Basie med Ella Fitszgerald finns det oxå godbitar med.
Andra roliga saker finns att hitta av Radiobandet (gamla SR:s storband) under ledning av Harry Arnold.

Men vad är det för fel på EST som du redan lyssnar på?
Gillar du Oscar Peterson kanske andra pianister lockar; Dave Bruebeck och Ahmad Jamal... Eller varför inte Ulf Walkenius (med tanke på Peterson) och Wes Montgomery.

Det finns så mycket...

Vh
Tobbe

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2007-02-17 22:15

Ja det finns ju en hel del bra jazz att lyssna på. Jag tänker kanske inte nämna så många olika för att det inte ska bli så rörigt. Men en som jag fick just nu i mitt huvud John Coltrane "Olé" som är ett 17minuter långt och härligt stycke inspelad 1961 på skivmärket Atlantic. Skivan finns säkert på Cdon.com till lågpris. Storband Woody Herman inte heller så dumt. Titta på dom här tre som är inspelade på 60 och 70-talet. "Woody Herman 1963", "The Raven Speaks" och "Gigant Steps".

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-02-17 22:21

jazz samba m. stan getz och jao gilberto är en höjdare
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2007-02-17 22:29

Här finns det ju lite att välja på! bra produktioner dessutom.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-02-18 09:21

Saxofon: Johnny Almond, Music Machine Hollywood Blues

Piano: Jan Johansson, Blues

Flöjt: Herbie Man, Memphis Underground

Trumpet: Miles Davies, Kind of Blue

För att nämna några av mina favoriter, väldigt bra inspelningar, som jag aldrig ledsnar på, stor njutning ver gang.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 10:57

Tack så hemskt mycket!

Inte för att jag är otacksam, eller så, men jag måste uttryckt mig slarvigt. När jag skrev "Vad sägs om att tipsa mig om nya jazzplattor?", så menade jag "Vad sägs om att tipsa mig om nya jazzplattor?. Ber om ursäkt för min otydlighet.

Det mesta av det ni räknar upp har jag hört i en eller annan version. Jag har till och med en platta med Koop, Tobbe! Det är märkligt att det inte dyker fler nya namn i medierna, även om jag håller med er om att Miles, et al, försvarar sina platser!

Klassikerna har jag god pejl på, alltså!

Nu när jag klargjort det, har någon fler tips?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-02-18 12:40

Har du hört Tord Gustavsen trio, David wilczewski, eller Tomas Janzon, svensk jazzgitarist som bor i USA, han borde ha släppt en skiva ganska nyligen. :)
Dessa är artister som funnits länge men de har alla släppt skivor ganska nyligen.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-02-18 12:49

Mer nya skivor jazz: Randy Waldman, Lars Danielsson (Mélange Bleu) släppt 2006, Caroline Henderson

Finns mer kommer inte på dem just nu.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-02-18 13:07

Här kommere tre till.
tsuyoshi yamamoto trio, David Benoit (skiva som är släppt 2006)
"rue de seine" med Martial Solal & Dave Douglas. (släppt 2006 piano+trumpet) :)

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-02-18 13:14

Kom på en till som släpptes 2006 en dubbel cd men som spelades in 2004 i Queen Elizabeth hall, London. Några riktigt gamla rävar.
Skivan heter Saudades TRIO BEYOND är med Miles gamla trummis
Jack de Johnette, Laary Goldings piano, orgel & John Scofield gitarr.
Hade glömt bort att jag hade den.
Jag har alla skivor jag tipsat om utom en. Tycker helt klart att du bör skaffa några av dem.
Verdad :D

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2007-02-18 13:30

Sen om du vill bort från Oscar Peterson etc,etc och vill ha nyare influenser kan du ju altid komma in på området fusion där finns det nästan hur mycket som helst både med klassiska jazzinfluenser till flamencofusion,
Kan ju passa på att nämna att en av världens bästa fusion?gitarister kommer till Sverige i Maj och spelar på fasching. Allan Holdsworth
Jag tror biljetterna kommer att ligga på ca 200-300:-.
Det är inte så ofta han kopmmer hit tror senast var 92 Så detta är ett tilfälle som man kan ta till vara på om man vill lyssna på en fantastisk upplevelse musikaliskt. Ursäkta att jag blev lite ot men se det som ett tips på en ny skiva fast live 2007.
:D

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2007-02-18 13:41

Ja om det nu ska vara nya skivor så har jag två skivor med storband. Jaco Pastorius Big Band två skivor som också finns i 5.1 SACD om man nu gillar sånt. Det är två skivor som är relativt nya och med hel del drag i, dessutom välgjorda om man nu är intresserad av det. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 15:57

verdad skrev:Här kommere tre till.
tsuyoshi yamamoto trio, David Benoit (skiva som är släppt 2006)


Oj, lever dom fortfarande? 8O Yamamoto användes ofta på sent 70-tal som demoskiva, vill jag minnas. Three Blind Mice, väl?

Tack för alla tips, verdad, nu fick jag litet att titta på. Och du också, Nagrania, Pastorius är kul!

Genast iväg till lämplig näthandel och fram med kortet, Strömgren!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2007-02-18 16:30

En kompis tipsade för länge sen om nån "nu-jazz(?)"-kompilation, tror den hette "Nu Yorkian" eller nåt sånt... iaf väldigt modern jazz med subtila electronica-influenser (acid jazz??) (Max Headroom kan nog detta bättre än mig! :D ), har för mig det var nån låt med t.ex. Fluke.... Max rädda mig här nu va :)

eatfrog
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2006-01-31
Ort: Luleå

Inläggav eatfrog » 2007-02-18 17:45

verdad skrev:Kan ju passa på att nämna att en av världens bästa fusion?gitarister kommer till Sverige i Maj och spelar på fasching. Allan Holdsworth
Jag tror biljetterna kommer att ligga på ca 200-300:-.
Det är inte så ofta han kopmmer hit tror senast var 92


Otroligt! Dethär kände jag inte till. Tack för tipset.

Nu är bara frågan hur man har råd att ta sig ner till fjollträsk just när csn ger så lite pengar. :cry:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-18 21:27

phloam skrev:En kompis tipsade för länge sen om nån "nu-jazz(?)"-kompilation, tror den hette "Nu Yorkian" eller nåt sånt... iaf väldigt modern jazz med subtila electronica-influenser (acid jazz??) (Max Headroom kan nog detta bättre än mig! :D ), har för mig det var nån låt med t.ex. Fluke.... Max rädda mig här nu va :)


Garanterat ingen fluke på någon nujazz-samling. Fluke är techno/electronica. Låter inte i närheten av jazz, men är bra ändå!

Jag provar att googla på "Nu Yorkian". Annars så dominerar ju europa helt på nujazz-scenen om man frågar mig, USA är helt avhängda här...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-02-19 16:50

Dom här kanske:

Jeanette Lindström. Fin sångerska.

Jonas Kullhammar. Vildsint saxofonist.

Finns flera skivor med båda dessa artister och deras respektive band.

Sen tycker jag du kan kolla in Sagor och Swing även om det kanske inte riktigt är jazz, men nästan. Bra i alla fall. Samma sättning som Hansson&Karlsson en gång i tiden, dvs trummor och orgel.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-02-19 17:13

mapem skrev:Dom här kanske:

Jeanette Lindström. Fin sångerska.

Jonas Kullhammar. Vildsint saxofonist.

Finns flera skivor med båda dessa artister och deras respektive band.

Sen tycker jag du kan kolla in Sagor och Swing även om det kanske inte riktigt är jazz, men nästan. Bra i alla fall. Samma sättning som Hansson&Karlsson en gång i tiden, dvs trummor och orgel.


Det blev en skiva med Jeanette Lindström! Jag har en stor svaghet för "Nature Boy".

Lars Danielsson, Mélange Bleu, fick åka med också. Jag vill inte köpa för många i taget, då finns det en stark risk att skivor hamnar i skymundan.

Men jag har sparat alla era tips!

PS. Sagor och Swing var sött, i alla fall i det klipp som fanns på deras webb. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2009-01-09 20:37

Mahavishnu Orchestra (med bl.a. John Mclaughlin) - The inner mounting flame
Miles davis - Aura och TuTu (modernare skiver många tycks förbise tyvärr)
:)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-01-10 04:01

Vad vore en rek.lista utan min gamla favorit Archie Shepp, 30 år före sin tid. Musik när man är på ett visst humör i bland.8)

Sedan måste trombonisten, nu mycket produktiv i flera olika jazzsammanhang, Nils Landgren nämnas. Han blir bara bättre och bättre.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lazpete
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: 2007-12-15
Ort: Tellus

Inläggav lazpete » 2009-01-10 09:03

Hiromi kanske kan vara något, en ung, svinsäker, japansk pianist/kompositör. Jag tycker hon är strålande.
http://www.hiromimusic.com/
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2009-01-10 12:03

The bad plus

Musiken är mycket bättre än namnet. Ett måste om man gillar tidiga EST.

Användarvisningsbild
mackinley
 
Inlägg: 308
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Hällevadsholm

Inläggav mackinley » 2009-01-10 12:21

Hmm.. lite svenskt kanske? Nina Ramsby & Martin Hedros: Jazzen
http://www.youtube.com/watch?v=khElwNZ1Fic
Utan tvivel är man inte riktigt klok

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-01-10 14:03

Jag kan ju göra ett inlägg själv, faktiskt! Mackinley påminner mig om att tomten kom med:

Bild

Nina Ramsby och Ludvig Berghe Trio
Du Har Blivit Stor Nu (En Kamp)

Nina Ramsby är nog ingen likgiltig inför, och den här skivan gullar inte med lyssnaren...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2009-01-12 10:30

Ja!

Den skivan fick jag i julklapp av min kära hustru.

Den är mycket, mycket bra. Nina sjunger så fint! Och trakterar dessutom diverse blåsintrumet. Vilken begåvning denna kvinna är! Hennes texter är raka, enkla, lite naiva, poetiska.

Och bandet är kanon. Ludvig leker på tangeterna som en annan Keith Jarret.

Första gången jag hörde Nina Ramsby var på ett mycket fint spår på Thåströms skiva med Sällskapet. Jag blev då mycket nyfiken på denna sångerska som jag dittills aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-01-12 10:36

mapem skrev:Första gången jag hörde Nina Ramsby var på ett mycket fint spår på Thåströms skiva med Sällskapet. Jag blev då mycket nyfiken på denna sångerska som jag dittills aldrig hört talas om.


Vi har kloka hustruar, du och jag!

Första gången jag hörde Ramsby var här i stan på en liten jazzfestival. Jag satt där med hakan i knät mest hela tiden och undrade var det var som pågick! Hon hade Martin Hedros med sig på scenen, inte det sämsta! Musiken tog tag i mig på ett sätt som inte riktigt är van vid.

Hennes sätt att säga "Varsågoda" direkt efter låten i stället för "Tack", tycker jag tyder på insikt. Tacka för applåder känns ju trevligt, men innan man fått dem? Märklig vana, om man tänker efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2009-01-12 11:47

When routine bites hard

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2009-01-12 14:51

Såg på hennes myspacesida att Monica Z är en av hennes inspiratörer. Och jag kan bara säga att av alla sångerskor jag hört är Nina R den enda som fått mig att associera till Monica Zetterlund, och det är ett mycket gott betyg från min sida, om jag får vara så förmäten att jag ger betyg.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 10 gäster