Jazz-tips, tack!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
C4rlsson
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 2007-11-12
Ort: punschverandan

Inläggav C4rlsson » 2009-04-10 00:20

Tack för Ramsbytipset! Hade lyckan att lyssna på bl.a. Anders Bergkrantz (trumpet), Peter Asplund, Claes Crona (piano), Carin Lundin (sång), Jan Lundgren (piano) på Falkenbergs Jazzfestival. Samtliga mycket bra musiker. Tydligen var Scott Hamilton även på besök, missade tyvärr det. Vad som var mindre roligt var att Babben Larsson var på besök (sry), annars är Falkenbergs Jazzfestival ett gött smultronställe med Ewan Svenssons trio i spetsen varje år. 8) Kristianstad hade även bra jazzfestivaler för några år sedan men nu är det slut med det tyvärr :cry:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav hifikg » 2020-11-17 00:37

Trummisen i Esbjörn Svensson Trio, Magnus Öström, körde eget ett tag o kanske gör han så fortfarande, fast han numera ingår i en ny konstellation. Hans första album håller jag högst, Thread of Life. Tror inte han nämnts tidigare i tråden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re:

Inläggav Belker » 2020-11-17 20:45

PerStromgren skrev:Jag kan ju göra ett inlägg själv, faktiskt! Mackinley påminner mig om att tomten kom med:

[ Bild ]

Nina Ramsby och Ludvig Berghe Trio
Du Har Blivit Stor Nu (En Kamp)

Nina Ramsby är nog ingen likgiltig inför, och den här skivan gullar inte med lyssnaren...

Det där var den sista fysiska CDn jag köpte, tror jag. Direkt av Ramsby med glad hälsning på.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav juanth » 2020-11-17 21:18

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2020-11-17 21:31

hifikg skrev:Trummisen i Esbjörn Svensson Trio, Magnus Öström, körde eget ett tag o kanske gör han så fortfarande, fast han numera ingår i en ny konstellation. Hans första album håller jag högst, Thread of Life. Tror inte han nämnts tidigare i tråden.


Magnus lirar i ett band med gamle kumpanen Dan Berglund numera! Bugge Wesseltoft får ersätta Esbjörn på pianot. Resultatet är inte så tokigt!

https://link.tospotify.com/xvbWg3IIubb
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav hifikg » 2020-11-17 21:45

Jo, jag var bokad på en spelning med rymden, men det kom något virus farande. Får väl lyssna på plattan någon dag. Borde finnas hos Apple Music också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav idea » 2020-11-17 22:05

(Dan Berglunds) Tonbruket ser jag inte nämnt i tråden men de kanske du har koll på ändå. Dessutom har flera av medlemmarna i Tonbruket intressanta projekt på egen hand, tex Johan Lindström Septett - Music For Empty Halls eller Martin Hederos som gjort en flera soloprojekt tex "Sally Viola Sessions" och "Era Spår".
Martin skulle kört "Era Spår" på Stora Teatern i kväll men Göteborgs Kommun som äger teatern stoppade all verksamhet från i lördags när nya rekommendationer föreslogs från regeringen. Mycket underligt beslut eftersom det var sagt att max 8 pers skall gälla från 24/11 och det dessutom framkommer att det inte skulle gälla sittande publik! Dåligt eftersom jag var en av de 50 som lyckats få en biljett :-(
Men nu ser jag att de tydligen streamar konserten i kväll https://storateatern.se/sv/program/martin-hederos/?date=2011170700.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2020-11-17 22:42

idea skrev:(Dan Berglunds) Tonbruket ser jag inte nämnt i tråden men de kanske du har koll på ändå. Dessutom har flera av medlemmarna i Tonbruket intressanta projekt på egen hand, tex Johan Lindström Septett - Music For Empty Halls eller Martin Hederos som gjort en flera soloprojekt tex "Sally Viola Sessions" och "Era Spår".
Martin skulle kört "Era Spår" på Stora Teatern i kväll men Göteborgs Kommun som äger teatern stoppade all verksamhet från i lördags när nya rekommendationer föreslogs från regeringen. Mycket underligt beslut eftersom det var sagt att max 8 pers skall gälla från 24/11 och det dessutom framkommer att det inte skulle gälla sittande publik! Dåligt eftersom jag var en av de 50 som lyckats få en biljett :-(
Men nu ser jag att de tydligen streamar konserten i kväll https://storateatern.se/sv/program/martin-hederos/?date=2011170700.


Jo, Tonbruket finns i mitt bibliotek på Spotify. Jag lyssnade en stund på Martin Hederos' konsert (den kunde ju hetat "Music for Empty Halls"!)
och han är en häftig musiker!

Jag gillar verkligen EST-typen av musik, om den görs bra! tyvärr är inte alltid så fallet, men det är bara att prova en annan grupp!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav radelius » 2020-11-17 23:05

Glöm inte Tonbruket med trummisen från EST.
Och förslagsvis sätter man på någon Jaxx spellista på Spotify/Tidal så får man massor med inputs till nya artister :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav Baffel » 2020-11-17 23:09


Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav idea » 2020-11-18 00:39

radelius skrev:Glöm inte Tonbruket med trummisen från EST.
Och förslagsvis sätter man på någon Jaxx spellista på Spotify/Tidal så får man massor med inputs till nya artister :D


Nu är det ju inte trummisen som kommer från EST utan Dan Berglund - kontrabas. Trummisen i Tonbruket - Andreas Werliin från/även i Wildbirds & Peacedrums är ett annan intressant sidospår även om Wildbirds & Peacedrums (med Mariam Wallentin) är mer avantgarde än EST. Sidospåret leder även till "Mariam The Believer" och vidare till Fire! Orchestra men då är vi ute i jazzens vildmarker, fast intressant att kolla in.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav Emrik » 2020-11-19 15:48

Är band såsom Portico Quartet intressanta? Mammal hands, Gogo penguin. Avishai Cohen som någon mer sa.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav radelius » 2020-11-19 19:29

Helt rätt idea :D

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav Emrik » 2020-11-19 22:05

radelius skrev:Helt rätt idea :D


Stor karta idé?

https://open.spotify.com/album/5wEow7d2 ... 3FCjVleffw

Oklart om det är jazz men tillräckligt nära tror jag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-19 23:57

Michael Wollny (piano-)trio.
Paulo Fresu (trumpet-)quintet.

Två lysande favoriter, dessutom med flera tekniskt mycket bra inspelningar, som låter mumma på bra anläggningar. Dipoler t.ex. :D

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-24 16:32

Binaural
50 Jahre ECM
och Sennheiser
vad kan gå fel då?
stavningen JazzZürich, Schweiz

https://www.moods.digital/en/vod/event/10625/avishai-cohen-yonathan-avishai-duo.html?jwsource=cl
Shatterer of words

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav goat76 » 2020-11-24 18:22

Jazz med några herrar som vanligtvis spelar lite hårdare typ av musik som Noise Rock, det hörs nog ganska tydligt då även deras jazz lutar åt det hållet. :)

DK3 (Denison/Kimball Trio) - Neutrons
https://tidal.com/browse/album/61688680

Bild

Sista låten på albumet har ett skumt blås-aktigt ljud som verkar komma från någon placering långt till vänster om vänster högtalare. Bara en liten intressant inspelningsdetalj. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2020-11-24 19:41

goat76 skrev:Jazz med några herrar som vanligtvis spelar lite hårdare typ av musik som Noise Rock, det hörs nog ganska tydligt då även deras jazz lutar åt det hållet. :)

DK3 (Denison/Kimball Trio) - Neutrons
https://tidal.com/browse/album/61688680

Sista låten på albumet har ett skumt blås-aktigt ljud som verkar komma från någon placering långt till vänster om vänster högtalare. Bara en liten intressant inspelningsdetalj. :)


Ja, det var verkligen ett udda ljud, som väldigt tydligt ligger till vänster om högtalaren! Musiken var härligt stökig, förutom sista spåret, då.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav hifikg » 2020-11-24 20:10

Gillar ni Krall så gillar ni Chantal, hennes album Temptation (som inte syns på bilden) kanske är hennes bästa, eller The Other Woman. Eller kanske något av de andra. Finns säkert på någon streamingtjänst.
Bilagor
chantalcol.jpg
chantalcol.jpg (62.22 KiB) Visad 1676 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav goat76 » 2020-11-24 20:32

PerStromgren skrev:
goat76 skrev:Jazz med några herrar som vanligtvis spelar lite hårdare typ av musik som Noise Rock, det hörs nog ganska tydligt då även deras jazz lutar åt det hållet. :)

DK3 (Denison/Kimball Trio) - Neutrons
https://tidal.com/browse/album/61688680

Sista låten på albumet har ett skumt blås-aktigt ljud som verkar komma från någon placering långt till vänster om vänster högtalare. Bara en liten intressant inspelningsdetalj. :)


Ja, det var verkligen ett udda ljud, som väldigt tydligt ligger till vänster om högtalaren! Musiken var härligt stökig, förutom sista spåret, då.


Jag har ett till tips på en låt av ett band från Brasilien som spelar någon typ av jazz blandat med vissa elektroniska inslag. Både låten och inspelningen är riktigt häftig och blåsinstrumentet får mig att fundera över om jag lyssnar på ett surroundsystem då det instrumentet verkar befinna sig i hela mitt lyssningsrum. :)

Guizado - Calavera - "Calavera"
https://tidal.com/browse/track/68354642

Bild

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav KentLindqvist » 2020-12-03 18:17

Gillar Fuse number eleven ; Daniel Karlsson Trio:

https://tidal.com/browse/album/111230026
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav jeff_belowski » 2020-12-06 23:11

Hej Per!

Jag hoppas att du inte missat de här två spirituella jazz-killarna, men det är ingen fara om det ändå skulle vara så. Jag postar ju dem i den här tråden nu :wink: De finns att strömma från de flesta tjänster.

LA-saxofonisten Kamasi Washington har fått mycket uppmärksamhet på senare år. En av mina favoriter är EP:n Harmony Of Difference från 2017

https://open.spotify.com/album/0mf2hphtGvSxnOit7Uy2aB?si=RAwxosBWTfWbDhCxRu_uPA

Bild

Jag vet inte så mycket mer om Nduduzo Makhathini än att han är från Sydafrika, spelar piano och att jag gillar allt jag hör. Senaste skivan Modes Of Communication: Letters From The Underworlds kom i år på Blue Note (varför ingen vinyl OCH europeisk distrubution?)

https://open.spotify.com/album/6D5gR5dxP0iUeueQlwRQDe?si=ycnfsmOEQ4SMJFJsdJGzYg

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2020-12-07 09:36

Jag är visserligen pensionär, men behöver jullov från en massa åtaganden så att jag kan lyssna på alla braiga tips jag fått. Tack, tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav verdad » 2020-12-07 22:15

Om du inte lyssnat till denna pianist så kan det vara något.
Lite kubansk be bop

https://www.youtube.com/watch?v=DsKBnkI_6Tk
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav jeff_belowski » 2021-01-03 17:45

Hunnit lyssna igenom tipsen nu Per? Något du gillade?

Aldrig att du trodde att den här tråden du startade 2007 skulle komma bita dig i arslet på det här viset... (tacka hifikg) :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2021-01-03 19:10

jeff_belowski skrev:Hunnit lyssna igenom tipsen nu Per? Något du gillade?

Aldrig att du trodde att den här tråden du startade 2007 skulle komma bita dig i arslet på det här viset... (tacka hifikg) :D


:oops: :oops: :oops:

Vad tusan händer? En son som tillsammans med sin flickvän köper ett anskrämligt underhållet radhus, det är vad som händer! Idag har jag monterat om en felmonterad diskbänksblandare, för att ta ett eempel.

Tack för påminnelsen, Jeff!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav jeff_belowski » 2021-01-04 01:41

Du kanske trodde att man går i pension för att sluta jobba? :wink:

Ingen brådska med lyssningen... men om du har elva minuter över så kan du njuta av det här bonusspåret med Nduduzo Makhathini 8)

https://open.spotify.com/track/4gH1T41Q0mBoxWauoyMgLJ?si=16fCKf6DQcetKdXNgiECyw

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jazz-tips, tack!

Inläggav PerStromgren » 2021-01-04 11:47

Tack för påminnelsen, Jeff!

Nu har jag klistrat in alla tipsen i ett textdokument, för att göra en spellista i Spotify, så jag kan lyssna. När den är klar, delar jag med mig och kommenterar vilka som blivit mina nya favoriter!

PS. Amathambo låter just nu i mina förfärliga datorhögtalare. Nduduzo Makhathini är värd finare återgivning!
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster