PekkaJohansson skrev:Live-plattor är knepigt, tycker jag - ofta taffligt ljud, svårt att fånga musikerna på topp och en helt annan grej än studioplattor som mer kan betraktas som tonkonstverk. Vi kanske skulle ha en tråd om riktigt bra live-plattor? Kanske finns en sådan redan?
Med vänlig hälsning
Pekka
Pekka, starta gärna en tråd om live-plattor, det är ett intressant ämne tycker jag.
Som jag ser det finns det tre tydligt distinkta typer av inspelningar där den vanligaste varianten nuförtiden är studioinspelning som är väldigt kontrollerad och tyvärr i de flesta fall över-producerad.
Live-inspelningar som du pratar om här kräver ganska mycket tur för att bli lyckade såtillvida inspelningen inte är extremt väl förberedd. Jazz at the Pawnshop måste väl ändå räknas som en väldigt lyckad sådan.
Den tredje varianten är av typen live-inspelning i studio, det blir då lite av ett mellanting då den fångar en ”live-performance” fast i en studios kontrollerade former med nästan garanterad god akustik. Detta är den typ av inspelning jag alltid föredrar då den fångar samspelet mellan musiker som spelar tillsammans, samtidigt som studioteknikern kan ha full koll på eventuella fel och brister och kan närsomhelst avbryta det hela för att få till inspelningen så bra som möjligt.
Det är med den här typen av ”live-inspelning” som allt spelades in förr och det är den allra viktigaste parametern som gått förlorad med dagens ”turas om”-inspelningar, annars förlorar musikerna mikro-timingen och groovet i deras samspel.