Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-24 14:03

Kaipa: S/T, LP. Hittade den här billigt, men den är såklart väldigt knastrig. Det hörs dock att det är så bra som folk säger. Jag kommer definitivt köpa ett finare exemplar sedan. Proggressive rock a'la Yes, tyvärr även sången som påminner något om Jon Andersons ljusa pipa. Instrumenthanteringen är grym.
Bild

The Beatles: Rubber Soul, CD.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-12-25 01:48

Har, mellan intag av mat, choklad och goda drycker, ägnat julaftonen åt utrensning av vinylskivor. Har i detta syfte lyssnat på bland andra Nick Gilder, Promises, Svend Asmussen och en del annat. Som vanligt finns det en gräns för hur länge jag står ut med oljudet så nu har jag växlat till Kim Carnes och en sen och halvtafflig cd-utgåva av albumet "Voyeur" från 1981. Just "Voyeur" har jag också faktiskt i en ännu förseglad amerikansk originalvinylpressning. Det återstår att se om jag någonsin öppnar den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-25 02:09

Billie Eilish får erkännanden, priser och utmärkelser på löpande band. Nyss firade hon med en mycket avskalad konsert på Steve Jobs Theater
Den version av Bad Guy som levereras här är inte alls dum.
Bilagor
Skärmavbild 2019-12-25 kl. 00.58.45.png
Skärmavbild 2019-12-25 kl. 00.58.45.png (213.01 KiB) Visad 11530 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2019-12-25 02:11

jogge skrev:Saga: Silent Knight, LP. Keyboarddominerad progressive rock. Saga är en grupp som jag både köpt och sålt genom åren. Men den här är en av de bättre. Tror jag ska leta de tidigaste skivorna med dem. Bästa låten på skivan är Careful Where You Step (som jag även har på singel). Där lägger keyboarden en mäktig, ödesmättad ljudmatta.
[ Bild ]


Silent Knight är riktigt bra.
För mig för den med sig minnen av ett drömlandskap från tonåren när jag läste science fiction och då framförallt Asimovs stiftelseserie.
Jag har väldigt många känslominnen kopplade till musiken jag lyssnar på.
The World's Mine Oyster

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-12-25 02:52

"Silent knight" är absolut ett kanonalbum. Även hos mig satte det spår och jag gillade mycket historien om unge Albert i "Someone should". Just de analoga syntmattorna från skiftet mellan 70- och 80-tal är väldigt trevliga oavsett musikstil. Just nu njuter jag dem i Hazel O'Connors tidiga produktioner som ju är postpunk och tidig new wave. En annan grupp som excellerar är Ultravox - för att inte tala om Ricky Wildes produktioner på Kim Wildes tre första album - absolut mästerligt! Gary Numan är förstås självskriven i sammanhanget.

Sagas tidiga plattor är obligatoriska i samlingen. Det är i sammanhanget intressant att notera att några låtar spelas aningen annorlunda på live-skivan "In transit" från 1982 jämfört med de tidigare studioversionerna. Det gäller slutackordet i "Humble stance" och likaledes syntslingan i "You're not alone" där en ton i syntstämman har sänkts ett steg. Trots sämre ljudkvalitet gillar jag också "Careful where you step" bättre på "In transit" tack vare bättre syntljud. Måste bestämt ta fram den och spela! Slutligen: Saga ska helst ses live på valfri konsertvideo för möjligheten att se den mästerlige gitarristen Ian Crichton!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2019-12-25 03:02

Det där måste jag absolut lyssna efter, tack för tipsen!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-25 13:45

Rymden ”Reflections & Odysseys”
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-26 12:55

Ted_B skrev:
jogge skrev:Saga: Silent Knight, LP. Keyboarddominerad progressive rock. Saga är en grupp som jag både köpt och sålt genom åren. Men den här är en av de bättre. Tror jag ska leta de tidigaste skivorna med dem. Bästa låten på skivan är Careful Where You Step (som jag även har på singel). Där lägger keyboarden en mäktig, ödesmättad ljudmatta.
[ Bild ]


Silent Knight är riktigt bra.
För mig för den med sig minnen av ett drömlandskap från tonåren när jag läste science fiction och då framförallt Asimovs stiftelseserie.
Jag har väldigt många känslominnen kopplade till musiken jag lyssnar på.


Den här fick jag nyligen länkad. Jag tyckte väl det var något bekant med Careful... :D


Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-26 20:36

Björn J:son Lindh: Sissel, LP-Gatefold. Mitt sökande efter hans alster fortsätter. Den här var mer åt fusion-jazz, vilket jag skulle ha ratat för några år sedan då jag inte alls kunde med tvärflöjt. Det är ju en hel del av den varan här :) Och det funkar. Kul att Janne Schaffer medverkar. Bäst är nog Storpolska som startar med en trolsk flöjt och som mer och mer glider in i progressive rock i slutet.
Bild

Beardfish: Destined Solitaire, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-27 14:19

Soft jazz, lagom avkoppling efter helgen. Trevlig stämma, men inget exceptionellt, man blir lite bortskämd. Senare idag ska jag avnjuta god musik över MBL :)
Notera att jag återigen kan styra musiken via phonen, men den glömmer ofta kontakten så jag tvingas parkoppla vid varje lyssningssession. Snacka om att vi har ett tufft liv i vår del av världen!
Bilagor
myway.jpg
myway.jpg (48.23 KiB) Visad 11448 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-28 02:18

Efter att ha sett Rocketman o lyssnat på lite Elton John, som man borde lyssna mer på, kyler jag ner mig med ett gäng jazzsystrar o det svänger skönt. Good Night Musiclovers!
Bilagor
sisters.jpg
sisters.jpg (39.8 KiB) Visad 11432 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2019-12-28 02:45

Lyssnar på Saga "In transit".
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-28 13:32

Inleder dagens lyssning med skönt sväng. Lättviktig "gladjazz" som inte lämnar något bestående minne. Bra för att värma upp panelerna innan den riktiga musiken spelas :)
Bilagor
manaferra.jpg
manaferra.jpg (90.31 KiB) Visad 11419 gånger
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Nu spelas:

Inläggav Frisk » 2019-12-29 00:27

Blev lite loppisköp i veckan, lyssnar nu på:
Bild
Låg helt inplastad på julutförsäljningen, fick den för 3kr.
Various, Sofia Karlsson, Emma Härdelin, Lisa Rydberg, Gunnar Idenstam, S:t Jacobs Kammarkör, Gary Graden ‎– Folkjul A Swedish Folk Christmas
BIS- NL-CD-5031


Blev en del annat också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-29 01:35

Frisk skrev:Blev lite loppisköp i veckan, lyssnar nu på:
[ Bild ]
Låg helt inplastad på julutförsäljningen, fick den för 3kr.
Various, Sofia Karlsson, Emma Härdelin, Lisa Rydberg, Gunnar Idenstam, S:t Jacobs Kammarkör, Gary Graden ‎– Folkjul A Swedish Folk Christmas
BIS- NL-CD-5031


Blev en del annat också.


Låter baske mig som ett fynd! Grattis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-30 02:15

Avrundar kvällens lite äventyrliga lyssning med lugna harmonier. En liveinspelning av god kvalitet.
Knut Reiersrud - Life, Live at Røverstaden
Bilagor
knut_9766.jpg
knut_9766.jpg (73.8 KiB) Visad 11370 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav PJo » 2019-12-30 13:43

God fortsättning alla!
Just nu varvas Vanligt Folk med Franska Trion.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-30 14:04

C.C.S.: S/T, LP-Gatefold. Den första av deras två självbetitlade album. Detta är en grupp jag varit nyfiken på, dels för att det sagts att de gör en fantastisk cover på Whole Lotta Love, och dels för att de ska ha en del blås med. Jag hittade denna billigt, så jag chansade. Och ja, jag håller fullständigt med det jag hört om dem tidigare. Och ja, jag börjar mer och mer uppskatta blås i rockmusik faktiskt vilket jag nästan varit allergisk mot tidigare :) . Jethro Tull nästa kanske?
Bild

Ensamma Hjärtan: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-30 19:10

The Alarm: Declaration, LP. Deras första släpp. Det hörs här, liksom på den andra skivan jag har; Strength, tydliga U2-vibbar. Men det är något rockigare. Jag tycker även att det påminner om några gamla favoriter från Australien; The Church.
Bild

Electric Light Orchestra: Balance Of Power, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2019-12-31 00:06

Just nu spelas Jimmy Fontana och låten "Il mondo", härlig musik men ett helt album blir lite för mycket för mig.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-31 00:25

Monika Bring klingade just ut här och ersattes av en mycket livligt spelande Linda Lampenius, den ena tösen blåser så det står härliga till och den andra gnider skönt. Efter Linda kommer jag lira Molly Kien och Västerås Sinfonietta, ska bli spännande. Gissa vem som besökte loppis före frisören idag :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Nu spelas:

Inläggav andershelin » 2019-12-31 00:55

Lyssnar på Sagas As i am......från skivan The beginners guide …….
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Nu spelas:

Inläggav andershelin » 2019-12-31 01:57

Såg Saga för många herrans år sedan i Stockholm någonstans, minns inte vilken scen...
Ian Chrichton var så packad så det var pinsamt att höra honom "spela"....bandmedlemmarna led de också.....
Nästa gång de var i Sverige och spelade bad de om ursäkt för det som hänt....det var stort gjort.

PekkaJohansson skrev:"Silent knight" är absolut ett kanonalbum. Även hos mig satte det spår och jag gillade mycket historien om unge Albert i "Someone should". Just de analoga syntmattorna från skiftet mellan 70- och 80-tal är väldigt trevliga oavsett musikstil. Just nu njuter jag dem i Hazel O'Connors tidiga produktioner som ju är postpunk och tidig new wave. En annan grupp som excellerar är Ultravox - för att inte tala om Ricky Wildes produktioner på Kim Wildes tre första album - absolut mästerligt! Gary Numan är förstås självskriven i sammanhanget.

Sagas tidiga plattor är obligatoriska i samlingen. Det är i sammanhanget intressant att notera att några låtar spelas aningen annorlunda på live-skivan "In transit" från 1982 jämfört med de tidigare studioversionerna. Det gäller slutackordet i "Humble stance" och likaledes syntslingan i "You're not alone" där en ton i syntstämman har sänkts ett steg. Trots sämre ljudkvalitet gillar jag också "Careful where you step" bättre på "In transit" tack vare bättre syntljud. Måste bestämt ta fram den och spela! Slutligen: Saga ska helst ses live på valfri konsertvideo för möjligheten att se den mästerlige gitarristen Ian Crichton!

Med vänlig hälsning

Pekka
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-31 01:59

Molly Kien spelas av Västerås Sinfonietta från 2017. Intressant modern, klassisk, musik som de lyckats spela in riktigt bra :)
Bilagor
molly.jpg
molly.jpg (62.4 KiB) Visad 11313 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2019-12-31 02:02

andershelin skrev:Lyssnar på Sagas As i am......från skivan The beginners guide …….

Den skivan beställdes alldeles nyss ihop med ett gäng andra från discogs :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-12-31 13:31

Ultravox: Monument The Soundtrack, LP. En liveskiva döpt efter den enda låten på plattan som är studio..? Den är inte så bra heller. Men sedan kommer alla de låtar som gör att jag älskar denna period i deras karriär: Reap The Wild Wind, The Voice, Vienna, Mine For Life och Hymn. Det enda som gör att det inte blir full pott i mitt betyg är tiellåten, samt att skivan är för kort; bara sex låtar totalt.
Bild

City Boy: The Day The Earth Caught Fire, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-31 15:21

Låt oss vandra i ljuset, Bergs Kyrkokör och Hallstahammars Kammarensemble, en skiva som ni nog inte kan komma över om ni inte har en väldig tur... eller njae... ni behöver den inte. Hittade den i en lokal loppis o slog till. Blandad kvalitet på inspelningarna trots att de nog är gjorda vid ett o samma tillfälle, kanske helt utan omtagningar. Ganska smal ljudbild och trots att jag spelar på Apogee uppfattar jag det som att jag sitter på läktaren och lyssnar. Stundtals inte alls oävet.
Bilagor
bergskyrka.jpg
bergskyrka.jpg (62.77 KiB) Visad 11278 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-12-31 15:53

jogge skrev:Ultravox: Monument The Soundtrack, LP. En liveskiva döpt efter den enda låten på plattan som är studio..? Den är inte så bra heller. Men sedan kommer alla de låtar som gör att jag älskar denna period i deras karriär: Reap The Wild Wind, The Voice, Vienna, Mine For Life och Hymn. Det enda som gör att det inte blir full pott i mitt betyg är tiellåten, samt att skivan är för kort; bara sex låtar totalt.
[ Bild ]

City Boy: The Day The Earth Caught Fire, LP.
[ Bild ]


Vilken dubbel du har där Jogge! Bygger upp mot ett fint nyår.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2019-12-31 17:35

Medan jag gör årets sista backup lirar jag Maggy o hennes polare, en bluesskiva som jag legat på ett tag pga det "trista" omslaget. Visar sig vara ännu ett bevis på att man inte ska döma hunden efter håren, det här var en skön pärla, stämplad som blues, men jag sorterar in den i singer & songwriter facket om än lätt bluesanstruket. Skönt sound, fast albumet når inte upp till de översta placeringarna för året.
Bilagor
Maggy-The-Buddies-Blue-Eyed-Soul-2019.jpg
Maggy-The-Buddies-Blue-Eyed-Soul-2019.jpg (55.26 KiB) Visad 11266 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-31 21:41

Setz dich und schau dir einige YouTube-Videos an. Ein alter Favorit des Genies Andreas Dorau:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster