Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-06-13 00:55

Morello skrev:
hifikg skrev:
LarsF skrev:
Håller med, synd på ljudkvaliteten, musiken är riktigt bra tycker jag


Jag undrar vad ni har fått tag i för utgåvor. Här låter det splendido.


Nej, den är svårt komprimerad och bitvis ordentligt oren.


Skickade över en fil till Pekka, får se om han hör någon skillnad på den versionen och CD-utgåvan. Tror jag har köpt min som nedladdning från Qobus. Inget märkligt, bara vanlig CD-kvalitet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2022-06-13 10:46

Det är nog tveksamt om det finns flera utgåvor där det är någon skillnad kvalitetsmässigt.
Jag är väl medveten om hur den ser ut men jag tycker ändå att det är bra musik som inte alls låter så dåligt som många moderna utgivningar gör.
Jag spelar den ofta, och gärna på ganska hög volym också.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-06-13 17:48

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:
Jag undrar vad ni har fått tag i för utgåvor. Här låter det splendido.


Nej, den är svårt komprimerad och bitvis ordentligt oren.


Skickade över en fil till Pekka, får se om han hör någon skillnad på den versionen och CD-utgåvan. Tror jag har köpt min som nedladdning från Qobus. Inget märkligt, bara vanlig CD-kvalitet.


Den är komprimerad, men jag har hört mycket värre. Musiken är riktigt bra i vilket fall som helst

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-06-13 18:30

Tia Brazda fick mig att lämna utelivet och slå mig ner mellan högtalarna. Det var det värt. Hon, en av Kanadas prominenta jazzsångerskor, har grävt upp låtar från förr och framför dem med bravur. Inspelningen är fullt godkänd. Mässjazz för cool för mässor, man vill inte ha en sovande publik. Go for it!
Bilagor
tia.jpg
tia.jpg (101.52 KiB) Visad 1653 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-13 19:31

Alonzo & Fas 3: Hur Du Blir En Man, LP. Trevlig poppunk. Bra diggfaktor med texter som behandlar vardagens svårigheter i Sverige; Hen och kränkta människor bl.a. . Han gör det riktigt bra och med underfundiga rim i texterna också :D
Bild

PRO 424: Immune, LP.
Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-06-13 20:02

Lyssnar på ett tidigare tips från jogge. Ett bra album man sveps in i trans av! :)

Grails - Burning Off Impurities
https://open.qobuz.com/album/0656605311869

https://grails.bandcamp.com/album/burni ... impurities

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-13 20:09

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:
Jag undrar vad ni har fått tag i för utgåvor. Här låter det splendido.


Nej, den är svårt komprimerad och bitvis ordentligt oren.


Skickade över en fil till Pekka, får se om han hör någon skillnad på den versionen och CD-utgåvan. Tror jag har köpt min som nedladdning från Qobus. Inget märkligt, bara vanlig CD-kvalitet.


Det är verkligen inte så bara - om systemets möjligheter utnyttjas.

hifikg:s fil och min cd-utgåva är identiska. Att olika lyssnare på forumet bedömer ljudkvalitet olika har hänt även tidigare. Min erfarenhet är att det ofta hänger samman med att lång efterklang i vissa lyssningsrum maskerar diverse orenheter - men att imperfektionerna noteras när de väl har påtalats. Det är för övrigt särskilt trist att sången misshandlas i elektroniska musikproduktioner - den teoretiska perfektionen i det elektroniska borde åtföljas av högkvalitativt sångljud eller åtminstone sångljud med öronvänlig förvrängning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-13 20:52

goat76 skrev:Lyssnar på ett tidigare tips från jogge. Ett bra album man sveps in i trans av! :)

Grails - Burning Off Impurities
https://open.qobuz.com/album/0656605311869



Deras "Chalice Hymnal" ligger bra till i "att-lyssna-på-högen" nu också. Den sägs vara lika bra :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-06-13 21:10

jogge skrev:
goat76 skrev:Lyssnar på ett tidigare tips från jogge. Ett bra album man sveps in i trans av! :)

Grails - Burning Off Impurities
https://open.qobuz.com/album/0656605311869



Deras "Chalice Hymnal" ligger bra till i "att-lyssna-på-högen" nu också. Den sägs vara lika bra :)


Den börjar jag med, sen ska jag även lyssna igenom alla deras övriga album. :)

Användarvisningsbild
wendel
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Nu spelas:

Inläggav wendel » 2022-06-15 12:17


Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-15 21:09

VA: Sand Blasters (A Raising Sand Companion), CD - Papp-promo. Släpptes med Mojo Magazine oktober 2021. Robert Plant och Alison Krauss har valt låtar till denna samling. Deras fingertoppskänsla ger kvalitetsmusik. Jag tycker det är extra kul att Alison Krauss hittat bra bluegrasslåtar, en genre jag gillar så smått men inte kan något om.
Bild

Murg: Gudatall, LP.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-15 21:50

Efter ett par utgåvor av "Billie Jean" spelas nu det nyligen hemkomna andra albumet med den engelska duon Red Box med titeln "Motive". Inte jättemärkvärdigt men trivsam och överraskande välljudande pop från 1990.

Edit: Spelade tre versioner av Art Garfunkels "Bright eyes". Det slutade med att jag nu lyssnar på resten av samlingen "The Art Garfunkel album" från 1984.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2022-06-16 10:21

Det visade sig att min frisör producerar musik. Lite kul även om det inte riktigt var min kopp te.

https://play.qobuz.com/album/v0mcn7briebvc

v0mcn7briebvc_600.jpg
v0mcn7briebvc_600.jpg (34.98 KiB) Visad 1574 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-18 11:12

Thet Liturgiske Owäsendet: Catalina, LP. Två låtar, enkelt titulerade Part 1 och Part 2. Det är drömsk (dark?) ambient/drone. Minimalistiskt men ändå stort.
Bild

Lisa & Kroffe: Göteborg Energi, LP - Clear vinyl.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-19 11:15

Solar: Things We Found, But Left Behind, LP - Milky clear 330 made. Helt fantastisk post-rock/synthwave. Eller om John Carpenter skulle lyssnat lite extra på Tangerine Dream ett tag och sedan bestämt sig för att spela in ett post-rockalbum. Rekommenderas!
Bild

Awe: Providentia, 2LP-Gatefold - white vinyl, etched.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-19 13:09

Stephen O'Malley: End Ground, LP. Handnumbered 477/700. Detta är en liveskiva, även om det inte hörs. Precis som sitt huvudband Sunn O))) är det vääldigt mycket drone. Bara hans gitarrspel på två långa otitulerade låtar. Många skulle nog tycka att han bara stämmer gitarren, men jag tycker det är rätt bra (inte för att jag skulle palla att lyssna på flera skivor i rad dock). Meditativt.
Bild

The Rolling Stones: Flowers, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-19 21:48

Oestergaards: Moloken, EP. Dark ambient. En process för artisten för att göra upp med psykisk ohälsa. Mörkt och stämningsfullt. Perfekt bakgrundsmusik till brädspelshelger 8)
Bild

Johnny Winter with Calvin "Loudmouth" Johnson: Raw To The Bone, CD
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2022-06-20 11:48

Andreas Dorau & Die Marinas



Unglaublich gute Musik! Stellen Sie sich vor, wie verdammt glücklich Sie sind, zur gleichen Zeit auf dem Planeten zu sein!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-20 21:56

Spelar inledningsspåret "På väg" från Per Gessles första och självbetitlade soloalbum från 1983. Bra låt men riktigt dåligt ljud på sången. Samma sak gäller det följande spåret "Hjärtats lust" och tredje spåret "Om du har lust" med gästsång av Marie Fredriksson.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-21 22:09

Lerin / Hystad: Amaterasu, LP Turkos vinyl. Riktigt flummigt och experimentellt. Det är väl post-rock i stommen. Olika elektroniska och naturliga ljud mixas in. Ibland känns det lite orientaliskt och ibland är det psykotisk jazz.
Bild

Rod Stewart: When We Were The New Boys, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-06-21 22:16

Har spelat Sofia Karlsson. Hon är duktig. Låtarna är bra. Finstämd musik. Men tyvärr... streama istället för köp är min rekommendation. Det som kunde ha varit så bra.
Bilagor
Omslag_Sofia.jpg
Omslag_Sofia.jpg (258.48 KiB) Visad 1456 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-06-21 22:18

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:
Nej, den är svårt komprimerad och bitvis ordentligt oren.


Skickade över en fil till Pekka, får se om han hör någon skillnad på den versionen och CD-utgåvan. Tror jag har köpt min som nedladdning från Qobus. Inget märkligt, bara vanlig CD-kvalitet.


Det är verkligen inte så bara - om systemets möjligheter utnyttjas.

hifikg:s fil och min cd-utgåva är identiska. Att olika lyssnare på forumet bedömer ljudkvalitet olika har hänt även tidigare. Min erfarenhet är att det ofta hänger samman med att lång efterklang i vissa lyssningsrum maskerar diverse orenheter - men att imperfektionerna noteras när de väl har påtalats. Det är för övrigt särskilt trist att sången misshandlas i elektroniska musikproduktioner - den teoretiska perfektionen i det elektroniska borde åtföljas av högkvalitativt sångljud eller åtminstone sångljud med öronvänlig förvrängning.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ah, mitt rum är ett förlåtande rum alltså. Det är väl en himla tur med tanke på hur illa det mesta är idag. Carlsson + levande rum = utståbart ljud även från en del modernt producerat guck. Dock inte allt. Se ovan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-06-22 12:12

Lyssnar på gammal Post-hardcore. En skiva jag köpte lite på känn på Sound Pollution någon gång på slutet av 90-talet, ett bortglömt album jag lyssnade väldigt lite på då men som jag nu snubblade över när jag gick igenom mitt rippade musikbibliotek. Helt okej album.

Regulator Watts - The Mercury CD
https://bcoredisc.bandcamp.com/album/the-mercury

Finns som synes även ett album som heter "The Mercury LP", undrar vad skillnaden är? :)
Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-06-22 18:26

Om åtminstone en halv person gillade musiken i mitt föregående inlägg så lyssnar jag nu på ett band som troligtvis var inspirationskällan för bandet Regulator Watts. Hoover heter det bandet som även de kom från Washington DC och hade en låt med just namnet Regulator Watts. Man kan lätt höra att Hoover var musikmässigt inspirerat av bandet Fugazi och låg dessutom på skivbolaget Dischord Records som drivs av Ian MacKaye (gitarrist i Fugazi). Man kan konstater att Washingtons underground-musikscen hade ett visst "sound".

Hoover - The Lurid Traversal of Route 7
https://open.qobuz.com/album/g8cvb4gtr45oc

https://hooverdc.bandcamp.com/album/the ... of-route-7

Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-22 21:38

goat76 skrev:Om åtminstone en halv person gillade musiken i mitt föregående inlägg så lyssnar jag nu på ett band som troligtvis var inspirationskällan för bandet Regulator Watts. Hoover heter det bandet som även de kom från Washington DC och hade en låt med just namnet Regulator Watts. Man kan lätt höra att Hoover var musikmässigt inspirerat av bandet Fugazi och låg dessutom på skivbolaget Dischord Records som drivs av Ian MacKaye (gitarrist i Fugazi). Man kan konstater att Washingtons underground-musikscen hade ett visst "sound".

Hoover - The Lurid Traversal of Route 7
https://open.qobuz.com/album/g8cvb4gtr45oc

https://hooverdc.bandcamp.com/album/the ... of-route-7

[ Bild ]


Jag är en halv + mer. Det där verkar riktigt intressant och skramligt, och åker således in i min "ska-lyssna-in-mig-mer-på-lista" :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-22 21:45

Klotmystik – Drömma Oss, LP. Elektronisk och ganska svängig ambient, åt Berlin-school hållet. Musiken får mig direkt att tänka på Kraftwerks Europe endless.
Bild

Jet: Get Born, CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-06-23 19:12

Tom Waits - Closing time

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-06-23 20:35

LarsF skrev:Tom Waits - Closing time


Skönt, avslappnat och bra. :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-06-24 11:39

Jesse: Fluids, Pic.LP. Ambient techno från Finland. På stickern på omslaget står det att det finns drag av kraut och spacerock också, vilket jag håller med om. Fin sommarmusik.
Bild

Unwed Sailor: Firecracker, 7".
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-25 00:07

Spelar en riktig välljudande cd-samling med The Stylistics från 1985. Tyvärr är musiken, som en hel del annan 70-talssoul, en smula sövande så jag byter strax till något mer engagerande denna midsommardagsmorgon. Det blir till att börja med Noice och "Romans för timmen". Fortsätter med "Till en legend" som är Freddie Hanssons hyllning till John Lennon. Gripande med tanke på att även Freddie gick bort alldeles för tidigt. Noice "Dolce vita" är väldigt kul att både höra och spela!

Edit: Fortfarande på Noice-spåret lånar jag från mig själv i ett inlägg från år 2013:

Svenska Noice lånade det mesta av "Mr Blue sky" till "Rosa ljus" på albumet "Det ljuva livet". ELO är i sin tur skyldigt Beatles ett stort tack för sticket i "A day in the life" från "Sgt Pepper".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster