Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-17 22:28

Så Mycket Bättre, säsongsavslutning
Första programmet jag kör via Andersson/Carlsson den här säsongen, men det hjälper inte mot TV4´s ljudkvalitet. Hjälp. Ser fram mot fonogrammet, för flera av tolkningarna har varit riktigt bra ändå.
Bilagor
amen.jpg
amen.jpg (105.64 KiB) Visad 1196 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2022-12-17 23:53

Birdy, fina Birdy som bara var 14 år när hon slog igenom med sin version av "Skinny Love". I denna liveversion är hon 16 år. Birdy spelar piano själv.

Bild

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2022-12-18 01:03

Carolin No är en favorit som det var ett tag sedan jag lyssnade på. Carolin No är en tysk duo som består av äkta paret Carolin och Andreas Oblieglo. De gör riktigt bra musik. Andreas är multiinstrumentalist och en mycket skicklig pianist.

De har gjort många bra låtar. Här är en av dem.

Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-18 13:58

PekkaJohansson skrev:Jag firar min födelsedag denna torsdag genom att spela Frank Sinatra och "It was a very good year" trots att det gångna året har varit ett av de sämsta på länge med Putins aggressionsbrott mot Ukraina, fortsatt pandemi och fortsättning på ljudnivåkriget. Nåväl, sällsynt fin ljudåtergivning och en uppsjö av välljudande kompaktskivor omkring mig, ett glas Crémant de Loire och hemlagad pizza i ugnen gör situationen uthärdlig.

Med vänlig hälsning

Pekka


Grattis Pekka! Nästa år kanske blir bättre, kan man hoppas. Dina skivköp bör väl hålla samma nivå även om alla sjukdomar och konflikter runt oss fortsätter.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-18 14:03

The Blues Brothers: The Definitive Blues Brothers Collection, 2CD. Den här vinner på kaxighet och charm. Det kan man komma långt på. Inte min musik helt, men många låtar här, exempelvis tungviktaren Soul man svänger grymt :D .
Bild

The Rolling Stones: After-Math, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-18 15:45

Slipknot: S/T, CD-Digipack. Innehållandes tre bonuslåtar. När jag läste om Slipknot för första gången i Close-Up Magazine, avfärdade jag dem något. Effektsökeri liksom. Sedan var låten Eyless med på en samling från samma tidning och jag fattade att det var rätt bra faktiskt. Den här skivan är nästan bara arga käftsmällar, rent psykoktiskt i en timme. Helt galet hur Corey Taylor vrålar lungorna ur sig här. När han "skönsjunger" är det inte lika intressant tyvärr.
Bild

The Jim Carroll Band: Catholic Boy, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2022-12-18 22:24

Vackra "Let Her Go" med Courtney Marie Andrews.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-19 01:26

Lyn Stanley
Bilagor
potions.jpg
potions.jpg (46.39 KiB) Visad 1158 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-19 18:38

Tervahäät: S/T, LP, Reissue - 222 made. Deras första skiva. Atmosfärisk och svart folk/ambient. Det är kallt och omslaget hintar lite om musiken.
Bild

The Rolling Stones: Tumbling Dice, 7".
Bild

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2022-12-19 23:32

Jag återkommer ofta till Missy Higgins. Rackarns vad bra hon är!

Bild


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-19 23:50

Det här albumet har jag med Missy Higgins, instämmer i att hon är en begåvad sångerska. Dina alster verkar vara nyare, dags att jaga :)
Bilagor
soundofwhite.jpg
soundofwhite.jpg (40.38 KiB) Visad 1136 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-21 18:17

Slim Vic: Mörkrets Narr, CD-Digipack. Limiterad till 200 ex i dvdförpackning. Den bästa hittills i diskografin, och då gillar jag övriga skarpt också. Mycket beror på låtarna Fundament (Part 1 och 2). Förutom att det är just dark ambient, känns de svävande och något sorgliga. Jag riktigt kan se ödsliga, mörka skogar framför mig. Avslutande Hedesunda är även den en låt där Slim Vic riktigt målar med musiken.
Bild

Mick Jagger: Goddessinthedoorway, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-22 12:49

Daniel Araya: Acid Ambient Vol. 1, EP. Tydligaste varudeklarationen jag äger :) . Fyra låtar som är perfekta mish-mashar av just acid och ambient. Ett minus är att skivan ej trycktes/såldes med omslag, utan bara innerpåsen. Men musiken är utomordentlig.
Bild

Electric Boys: Groovus Maximus, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-23 13:24

Applescal: Diamond Skies, LP. Avslappnande ambient techno. På sina ställen är det ganska likt Underworld. Då särskilt Jupiter pong som nästan låter som nämnda artists mästerverk (enligt mig då) "Rez". Samma repetetiva synth som ligger på hela tiden.
Bild

Deep Purple: Machine Head, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-12-23 18:09

A tribute to Leonard Cohen på Spotify
Riktigt bra måste jag säga, bra blandning på artister och dom gör det riktigt bra

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-23 19:42

En Madonna-samling med Fever och Bad Girl, tänk att det går att göra så många arrangemang :)
Bilagor
fever_badgirl.png
fever_badgirl.png (151.38 KiB) Visad 1057 gånger
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-12-24 00:53

Har till tonerna av Elvis Presley sjungandes julsånger inlett helgfirandet med tomtegröt, Wasa Sport med en tjock skiva skinka och stark söt senap samt därpå en ruskigt fin dry martini och hela skivan "Ringen I klockor" med Täby kyrkas kammarkör på Proprius från 1996. Jag åt en liten skål chips därtill. Fick några tankar om återgivningen från OA52.2 i vardagsrummet och fortsätter övningen i musikrummet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-24 01:03

PekkaJohansson skrev:Har till tonerna av Elvis Presley sjungandes julsånger inlett helgfirandet med tomtegröt, Wasa Sport med en tjock skiva skinka och stark söt senap samt därpå en ruskigt fin dry martini och hela skivan "Ringen I klockor" med Täby kyrkas kammarkör på Proprius från 1996. Jag åt en liten skål chips därtill. Fick några tankar om återgivningen från OA52.2 i vardagsrummet och fortsätter övningen i musikrummet.

Med vänlig hälsning

Pekka


Låter som en fin kväll :)
Här blev det OD11 och just nu O Helga Natt med Rickard Söderberg, lite kultur i Bingolotto...
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-12-24 15:36

På julafton spelas julmusik för hela slanten – Ingvar Wixell, Solveig Ågrens kammarkör, Stockholms musikgymnasiums kammarkör, en samling med amerikanska 50- och 60-talsartister, Bis-skivan ”Nu stige jublets ton” och nu, i väntan på Kalle, Phil Spectors julskiva. Alternerar mellan OA52.2 och tv-högtalarna OD11. De senare låter oförskämt bra efter att Sonos-förstärkaren kopplats ur och ersatts av en gammal hederlig Rotel BA-820AX. Har avnjutit jullunch och ser fram emot espresso och mango- och passionsfruktmoussetårta.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2022-12-24 16:24

Hos Dartmans börjar varje julafton med The Yobs - Christmas album till frukost.

Denna julafton har det senare blivit Ultravox - Rage in Eden följt av en trippel Genesis: Nursery Cryme, Foxtrot och Selling England by the pound. Får se vad jultallriken skall ackompanjeras av senare.

God Jul på er!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-24 19:35

PekkaJohansson skrev:På julafton spelas julmusik för hela slanten – Ingvar Wixell, Solveig Ågrens kammarkör, Stockholms musikgymnasiums kammarkör, en samling med amerikanska 50- och 60-talsartister, Bis-skivan ”Nu stige jublets ton” och nu, i väntan på Kalle, Phil Spectors julskiva. Alternerar mellan OA52.2 och tv-högtalarna OD11. De senare låter oförskämt bra efter att Sonos-förstärkaren kopplats ur och ersatts av en gammal hederlig Rotel BA-820AX. Har avnjutit jullunch och ser fram emot espresso och mango- och passionsfruktmoussetårta.

Med vänlig hälsning

Pekka


Brorsan liksom, OD11 vid TV och 52.2 när det är på riktigt. Förstår att du satsar slantarna på fonogram!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-24 21:32

PekkaJohansson skrev: inlett helgfirandet med tomtegröt, Wasa Sport med en tjock skiva skinka och stark söt senap samt därpå en ruskigt fin dry martini och hela skivan "Ringen I klockor" med Täby kyrkas kammarkör på Proprius från 1996. Jag åt en liten skål chips därtill.

Med vänlig hälsning

Pekka


Där är vi lika Pekka :) . Men jag har haft julmust till maten, och senare Vira Blåtira till chipsen. Detta till tonerna av Stones och Clapton. God jul!

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-24 21:40

The Rolling Stones: Bridges To Babylon, CD. Bättre än vad jag kom ihåg när det begav sig. En skön känsla infinner sig vid första rockaren Flip the switch. Andra låten Anybody seen my baby är intressant och trevlig då de smyger in ett litet riff från en annan av sina låtar (Ja, jag är lite svag för sådana vinkningar :) ), här från Undercover of the night.
Bild

Eric Clapton: S/T, CD.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-12-24 21:49

jogge skrev:
PekkaJohansson skrev: inlett helgfirandet med tomtegröt, Wasa Sport med en tjock skiva skinka och stark söt senap samt därpå en ruskigt fin dry martini och hela skivan "Ringen I klockor" med Täby kyrkas kammarkör på Proprius från 1996. Jag åt en liten skål chips därtill.

Med vänlig hälsning

Pekka


Där är vi lika Pekka :) . Men jag har haft julmust till maten, och senare Vira Blåtira till chipsen. Detta till tonerna av Stones och Clapton. God jul!


Vira Blåtira - finns det fortfarande? :-)

God jul önskar jag dig och alla andra i den här trevliga tråden!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2022-12-24 22:50

Dartman skrev:Hos Dartmans börjar varje julafton med The Yobs - Christmas album till frukost.

Denna julafton har det senare blivit Ultravox - Rage in Eden följt av en trippel Genesis: Nursery Cryme, Foxtrot och Selling England by the pound. Får se vad jultallriken skall ackompanjeras av senare.

God Jul på er!


//Jonas


Det visade sig bli en trippel Marillion: Script for a Jester's tear, Childhood's end och Clutching at straws. Sen, just nu, Opeth - In Cauda Venenum.

Det är bara att konstatera att jag är en progpojke. Åtminstone idag.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-12-24 23:35

Dartman skrev:Det visade sig bli en trippel Marillion: Script for a Jester's tear, Childhood's end och Clutching at straws. Sen, just nu, Opeth - In Cauda Venenum.

Det är bara att konstatera att jag är en progpojke. Åtminstone idag.


//Jonas


Vi är alla proggpojkar! Jag fick plötsligt inspiration att spela "Fugazi"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-12-25 14:14

Första gången man lyssnar på U.S. Maple så funderar man nog om det överhuvudtaget finns någon struktur alls i låtarna, det låter mer som om medlemmarna i bandet spelar helt slumpmässigt på egen hand utan något samband med vad övriga spelar. Men så är det inte och ju mer man lyssnar desto mer förståelse får man av musiken. Detta är nog som mycket annat jag lyssnar troligtvis inte så mångas koppar te, men U.S. Maple är i mina öron fullständigt genialiska. :)

U.S. Maple - Acre Thrills
http://open.qobuz.com/album/h5lq3igxm9wub

https://usmaple.bandcamp.com/album/acre-thrills
Bild

U.S. Maple - Long Hair In Three Stages
http://open.qobuz.com/album/ra4fa3gjvognb

https://usmaple.bandcamp.com/album/long ... ree-stages
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-12-25 14:37

Det är roligt att vidga sina horisonter. "Tvingar" mig själv att lyssna på improviserad jazz emellanåt och när alla polletter faller ner så uppstår en skön känsla av förståelse kombinerad med musikalisk njutning. Som en "svår" whisky eller en Porsche Turbo från 73. Just nu lyssnar jag på pianojazz av hög kvalitet, men som absolut inte ställer några krav på mig som lyssnare, musiken går rakt in i solar plexus via hjärtat, passagen genom hjärnan bjuder noll motstånd. Sedan den sötaste kom in i riggen spelar jag mer pianomusik än tidigare.
Bilagor
lisapiano.jpg
lisapiano.jpg (58.27 KiB) Visad 960 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Nu spelas:

Inläggav Magnuz » 2022-12-25 15:53

U.S. Maple var onekligen lite annorlunda. :D Kräver nog några lyssningar för att se om man kan uppskatta det.

Här har jullyssningen präglats av psalmer samt kristen country med bland andra George Jones och Hank Williams. Och så lite Dubliners för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3883
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-12-25 16:48

John Lee Hooker: Don't Look Back, CD. Lite blues på juldagen. Tyvärr är de flest av låtarna för släpiga för min smak, typ bardisken-vid stängningsdags-blues. Blir segt i längden även om några sköna låtar dyker upp också.
Bild

Bachman-Turner Overdrive: BTO's Greatest, CD.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster