Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-18 16:35

Rage Against The Machine: The Ghost Of Tom Joad, CD-Maxi. En ok maxi från Rage Against The Machine, varken mer eller mindre. Den ska tydligen ha medföljt någon vhs-box någon gång?
Bild

Eurythmics: Revenge, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-18 17:04

D-Mob Featuring Gary Haisman: We Call It Acieeed, 7". Acid House-klassiker med "Acieeed-ropet", som har samplats tusentals gånger sedan dess. Kanske denna version är samplad t.o.m.?
Bild

Suede: Electricity, CD-Singel.
Bild

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2018-06-18 21:16

Johnny Hates Jazz, The very best of:
MI0002524499.jpg
MI0002524499.jpg (32.24 KiB) Visad 12128 gånger

Bra musik, välspelat och, tycker jag, välinspelat för vad det är.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-20 16:58

Depeche Mode: Love In Itself, MCD. Jag gillar inte deras tidigaste period lika mycket som den senare. Lite för poppigt. Den här ep'n är från 1983 och titellåten är väl sådär. Däremot blev jag glatt överraskad av låten "Shout". Den gillar jag :)
Bild

The Alan Parsons Project: Gaudi, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2018-06-20 19:30

Between The Buried And Me - Automata I

Släpptes i våras. En skiva som jag tycker växer med varje lyssning. Rekommenderas varmt!

Har du lyssnat på den Jogge?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-20 19:39

Dartman skrev:Between The Buried And Me - Automata I

Släpptes i våras. En skiva som jag tycker växer med varje lyssning. Rekommenderas varmt!

Har du lyssnat på den Jogge?


/Jonas


Nix, den har jag inte hunnit med. Nya Parkway Drive däremot är bra (vet inte om de räknas till samma genre riktigt?)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-20 19:59

Depeche Mode: Everything Counts, MCD. Precis som föregående DM jag lyssnade på är denna från den tidigaste perioden. Titellåten är en riktig anthem (fast mycket bättre på liveskivan 101). Övriga lite för poppiga.
Bild

VA: Mojo Presents - Ambassadors Of The Morning, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-21 09:47

Cool Lemon: S/T, 12". Skön, somrig och småjazzig techno. Ett akustiskt ljud på pianot är ett plus i det här fallet.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-21 13:32

U2: How To Dismantle An Atomic Bomb, CD. Ett väldigt jämnt album. Trevligt är ordet :) Känns som det är en liten tillbakagång till det äldre soundet efter att de flirtat något med mer elektroniska tongångar på 90-talet.
Bild

Tom Tom Club: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-21 17:21

Stray: All In Your Mind, 2CD. Samling med låtar främst från deras debut och "Saturday Morning Pictures" verkar det som. De var mer hårdrock i början märker jag. De skivor jag äger annars är lite senare och låter mer southern rock. Titellåten är en 9 minuters stänkare, som även inledde debutskivan.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-21 17:50

The Golden Palominos: Visions Of Excess, LP. Köpte denna på chansning då jag såg att Bill Laswell var med (han har ju senare samarbetat med ambientartisten Pete Namlook med gott resultat). Sedan såg jag fler kända namn: Bl.a. John Lydon, Jack Bruce och Richard Thompson. Jag förstod att det förmodligen var mer åt rock.
Och jisses vad det låter R.E.M., fast något svartare. När jag kollade upp fler namn fanns en viss Mike Stipe med och det är då sångaren i R.E.M.
Men jag måste säga att låten som John Lydon sjunger är bättre. Det blir mer skrammel där.
Bild

Spandau Ballet: Lifeline, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-22 01:06

Died Pretty: Lost, LP. Rock med drag av darkwave, eller om man så vill - ett lite poppigare Sisters Of Mercy. A-sidan är något bättre, då jag tycker den är mer drömsk.
Bild

Simple Minds: Waterfront, 12".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-22 10:58

Barclay James Harvest: Turn Of The Tide, LP. Mer keyboardpop än de tidigare albumen. Sista låten "In Memory Of The Martyrs" är dock en riktigt fin låt med akustisk gitarr i samspel med bra keyboards.
Bild

R.E.M.: New Adventures in HI-FI, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-06-23 15:42

Died Pretty: Free Dirt, LP-Gatefold. Deras första. Detta är en mycket bra kombination av mörk indierock och dammig alt. country. Här och var påminner det något om Nick Cave (de är landsmän också). Kanske främst på min favoritlåt "Life To Go (Landsakes)". Här stämmer även omslaget riktigt bra med musiken.
Bild

Louise Lemòn: Purge LP, LP-box.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-01 16:58

The Alarm: Strength, LP. Alternativ rock från 1985. Gitarrspelet låter rätt likt U2, som de lät då. Det bara måste vara en inspiration. Titellåten låter mycket som The Cult. Bra skiva.
Bild

The Psychedelic Furs: Heartbeat, 12".
Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Nu spelas:

Inläggav darkg » 2018-07-01 20:49

Gorillaz tyckte jag om Demon Days för att den inte var så helgjutet tråkig, nya The Now Now gillar jag trots att den egentligen är tämligen tråkig :-) sommar!

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-01 21:22

VA: Metal On Metal, CD-Pappromo. Sista samlingsskivan från Close-Up Magazine? De senaste numren har det inte följt med någon skiva iaf... :( Den är riktigt bra hur som helst. Jag fick krypa till korset två gånger här. Både Machine Head och Michael Schenker Fest levererar starkt och deras senaste album ligger nu i min önskelista. Särskilt Schenker är extra kul, då alla (?) gamla vokalister är med. Sedan bjuds det på hednisk, atmosfärisk black metal av finska Paara. Även deras senaste ligger på önskelistan nu :)
Bild

Orchestral Manoeuvres In The Dark: Organisation, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-01 22:33

The Savage Rose: Travelin', LP-Gatefold. Ett för mig okänt danskt band. Progressiv rock med en tjej på sång. Hon påminner en hel del om David Surkamp i Pavlov's Dog. Det är nog en röst att älska eller hata. Jag är för det första alternativet. De spar den bästa låten till sist. Den innehåller även ett gitarrsolo som låter mycket David Gilmour :)
Bild

Simple Minds: Up On The Catwalk, 12".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-02 14:36

John Kirkpatrick & Ashley Hutchings: The Compleat Dancing Master, LP. Två medlemmar från Steeleye Span spelar tydligen upp engelsk folkdanshistoria från medeltiden till Victorianska eran. Mer av kulturintresse för min del. Skivan fylls ut av spoken word-avsnitt, vilka är tråkiga...
Bild

New Order: Spooky, CD-Maxi.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-03 11:30

The Flyin' Spiderz: S/T, LP. Holländsk punk från '77. Det låter mycket Sex Pistols om detta, men något taffligare utfört och något tunnare ljudbild. Otäckt omslag.
Bild

Giorgio Moroder: What A Night / If You Weren't Afraid, 7".
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2018-07-03 11:54

jogge skrev:Barclay James Harvest: Turn Of The Tide, LP. Mer keyboardpop än de tidigare albumen. Sista låten "In Memory Of The Martyrs" är dock en riktigt fin låt med akustisk gitarr i samspel med bra keyboards.
[ Bild ]

Härligt att bli påmind om dessa gamla godingar!
Tycker dock att "Barcley James Harvest And Other Short Stories" (från 1971) är ett bättre album. Och så gillar jag låten "Mocking Bird" i dess olika tappningar väldigt mycket.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-03 12:04

Bill50x skrev:
jogge skrev:Barclay James Harvest: Turn Of The Tide, LP. Mer keyboardpop än de tidigare albumen. Sista låten "In Memory Of The Martyrs" är dock en riktigt fin låt med akustisk gitarr i samspel med bra keyboards.
[ Bild ]

Härligt att bli påmind om dessa gamla godingar!
Tycker dock att "Barcley James Harvest And Other Short Stories" (från 1971) är ett bättre album. Och så gillar jag låten "Mocking Bird" i dess olika tappningar väldigt mycket.

/ B


Ja, de tidigare är något bättre. Just "Barcley James Harvest And Other Short Stories" äger jag inte. Men jag lägger in den på lyssnalistan . Tack för tipset! :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-03 12:12

U2: The Fly, 7". Singel från Achtung Baby; skarven där U2 började spela mer alternative som var populärt då. FLOOD är engineer, som även varit i studion med Depeche Mode (Violator) och Nick Cave, Jesus And Mary Chain m.fl. så de var i goda händer.
B-sidan "Alex Descends Into Hell For A Bottle Of Milk/Korova" är mycket bättre än titellåten.
Bild

Robert Miles Featuring Maria Nayler: One & One, CD-Singel.
Bild

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2018-07-03 19:25

Deep Purple "Infinite"
Underbar musik, speciellt låt nr 3.
Tyvärr så är det rejält nivåhöjt och komprimerat, säger jag utan att ha kört några mätningar, fast det behövs inte för det hörs ju på ljudet ):
Tänk och få lyssna på den här skivan i en bra och dynamisk mastring.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Nu spelas:

Inläggav phon » 2018-07-04 10:33

4th of July.

Nu spelas nån liten nervös 13-åring från USA i America's Got Talent.

https://youtu.be/gPHVLxm8U-0
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-04 10:45

Simple Minds: Speed Your Love To Me, 7". Efter att "fått med" den här gruppen ett antal gångernär jag har gjort större inköp, började jag ifjol få upp intresset för dem. Detta är nog första gången jag aktivt köpt dem; "Åh, en sjua med Simple Minds. Den köper jag". Den här är från 1983, äldre än de album jag tidigare har. Mycket bra. Fler har tillkommit sedan dess :)
Bild

Simple Minds: Sister Feelings Call, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2018-07-04 11:14

jogge skrev:Simple Minds: Speed Your Love To Me, 7". Efter att "fått med" den här gruppen ett antal gångernär jag har gjort större inköp, började jag ifjol få upp intresset för dem. Detta är nog första gången jag aktivt köpt dem; "Åh, en sjua med Simple Minds. Den köper jag". Den här är från 1983, äldre än de album jag tidigare har. Mycket bra. Fler har tillkommit sedan dess :)
[ Bild ]

Simple Minds: Sister Feelings Call, LP.
[ Bild ]

En av mina favoriter på tidigt 80-tal. Såg/hörde dem live på studentkåren i Göteborg men lämnade tämligen omgående lokalen då de spelade tokhögt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-07 15:00

Bill50x skrev:
jogge skrev:Simple Minds: Speed Your Love To Me, 7". Efter att "fått med" den här gruppen ett antal gångernär jag har gjort större inköp, började jag ifjol få upp intresset för dem. Detta är nog första gången jag aktivt köpt dem; "Åh, en sjua med Simple Minds. Den köper jag". Den här är från 1983, äldre än de album jag tidigare har. Mycket bra. Fler har tillkommit sedan dess :)
[ Bild ]

Simple Minds: Sister Feelings Call, LP.
[ Bild ]

En av mina favoriter på tidigt 80-tal. Såg/hörde dem live på studentkåren i Göteborg men lämnade tämligen omgående lokalen då de spelade tokhögt.

/ B


En av fördelarna att studera i större städer. På Gävles studentkår var det största bandet som spelade Perssons Pack (iofs bra spelning) :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-07 15:03

Dÿse: S/T, CD-Digipack. Mycket bra skrammel på pålitliga etiketten Exile On Mainstream. Noise blandat med stoner. Grymt bra gungande riff och två holländare som står och skriker.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2018-07-07 20:04

Rhapsody: Symphony of Enchanted lands pt. 2 - The Dark Secret, CD+DVD-Digibook. Pompös power metal på gränsen till att det blir för mycket, men det fungerar bra med alla orkestrar och medeltida musiker. Det brukar ju stå "Symphonic Hollywood-metal" på klistermärkena på deras omslag också :wink: ,det ger en rätt bra vink. Ett bra gästspel av Christoper Lee som berättare. Detta var sista albumet som Rhapsody, innan de bytte namn till Rhapsody Of Fire. Vet ej om det var av rättsliga skäl, eller om de började med en ny saga :)
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster