Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2022-01-21 14:31

Erich Kunzel / Cincinnati Pops Orchestra ‎– Ein Straussfest II.

https://play.qobuz.com/album/hzflizrgunwbb

hzflizrgunwbb_600.jpg
hzflizrgunwbb_600.jpg (144.32 KiB) Visad 1728 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-21 14:50

Percy Faith - Viva 1992 -  - 08 - Mucho gusto.gif
Percy Faith - Viva 1992 - - 08 - Mucho gusto.gif (29.93 KiB) Visad 1724 gånger

Har lyssnat två gånger på Sportradions signaturmelodi "Mucho gusto" på en nyss hemkommen samling med Percy Faith. Riktigt bra musik, väl framförd och en kanonöverföring till kompaktskiva - vad mer kan man önska sig? MasVis-grafen är så vacker att man blir tårögd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 14:57

PekkaJohansson skrev:
Percy Faith - Viva 1992 - - 08 - Mucho gusto.gif

Har lyssnat två gånger på Sportradions signaturmelodi "Mucho gusto" på en nyss hemkommen samling med Percy Faith. Riktigt bra musik, väl framförd och en kanonöverföring till kompaktskiva - vad mer kan man önska sig? MasVis-grafen är så vacker att man blir tårögd.

Jo, en kurva bättre än vad många "hempulare" lyckas åstadkomma genom att helt enkelt musicera och spela in utan att därefter göra någon som helst (p)åverkan på musiken. Så vad är det MasVis egentligen mäter?

Med det sagt, Percy Faith Viva! är fantastiskt trevlig och välljudande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-21 15:03

Bill50x skrev:Så vad är det MasVis egentligen mäter?/ B


Det beskrivs utförligt på http://www.lts.a.se/lts/manual.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2022-01-21 15:06

Därtill torde det finnas ett antal spaltkilometer att läsa på forumet. Den som söker skall finna. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2022-01-21 15:13

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Så vad är det MasVis egentligen mäter?/ B


Det beskrivs utförligt på http://www.lts.a.se/lts/manual.

Den beskrivningen hjälper inte om man vill förklara "All passed crest" på icke manipulerat material som ändå uppvisar efterbehandling. Men jag kan givetvis ha missuppfattat informationen.

Oavsett, Percy Faith Viva! är fantastiskt välljudande, mycket dynamiskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-21 15:39

Thin Lizzy: Fighting, LP. Det var väl kring den här skivan de blev lite mer hårdrock än bluesrock? Lite tunt ljud kanske, men bra låtar. Rosalie och Wild one är de låtar jag föll för först här.
Bild

Shining: V - Halmstad (Niklas Angående Niklas), CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2022-01-21 17:56

PekkaJohansson skrev:Har lyssnat två gånger på Sportradions signaturmelodi "Mucho gusto" på en nyss hemkommen samling med Percy Faith. Riktigt bra musik, väl framförd och en kanonöverföring till kompaktskiva - vad mer kan man önska sig? MasVis-grafen är så vacker att man blir tårögd.


Då vill du säkert se fler fina Masvis-grafer, här kommer en. :) Men vågformerna påminner om brödkavlar vilket förstås kan sticka i ögonen men det förklaras en del av att musiken är synnerligen energisk, gissningsvis inte musik du uppskattar. Allpassed crest factorn ser väl tjusig ut? :)

https://soundcloud.com/user-577929701/minimal-decay-fight-fire-with-fire/s-6OqvL2C0m95?si=4c583005e8554daeac10473310e46b55&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Minimal Decay Fight Fire With Fire Masvis.png
Minimal Decay Fight Fire With Fire Masvis.png (173.29 KiB) Visad 1703 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-21 18:07

Hm, inte helt oävet men helt riktigt inte min kopp te. Tankarna far iväg i slutet och jag börjar fundera på hur många virvelslag det är på spåret, ungefär som jag en gång räknade antalet "baby" i Supremes "Where did our love go". Grafen var fin! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2022-01-21 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2022-01-21 18:09

PekkaJohansson skrev:Hm, inte helt oävet men helt riktigt inte min kopp te. Tankarna far iväg i slutet och jag börjar fundera på oväsentligheter som hur många virvelslag det är på spåret, ungefär som jag en gång räknade antalet "baby" i Supremes "Where did our love go". Grafen var fin! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


:D
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-01-21 18:14

Meatloaf, Bat out of hell i 24/96, fast det låter som mp3, ha ha. All musik stannar mellan högtalarna, men nu handlar det mer om minnen än ljudkvalitet, just nu närmar han sig second base...
Bilagor
bat.jpg
bat.jpg (88.51 KiB) Visad 1698 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2022-01-21 20:39

Pink Floyd - Wish you were here

Remastern från 2011, Discoveryboxen. Första lilla besvikelsen. Jag går igenom boxen kronologiskt, och fram till denna har jag varit mycket positivt överraskad. Denna, lite murrig, hade önskat mer klarhet.

Musiken är förstås som ni vet fantastisk.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-21 22:02

Hatesphere: Serpent Smiles And Killer Eyes, CD. Dansk aggro-chugga chuga-thrash med en sångare som måste vara besatt av Djävulen. Ett oherrans drag. De jämfördes med The Haunted som säljargument då. Inte helt missvisande.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-21 22:15

Spelar "The age of plastic" med The Buggles på fin amerikansk helsilverskiva på PDO. Helt OK 70-talspop men inte når plattan några enorma höjder. Singelhiten "Video killed the radio star" har åldrats ganska ordentligt (det har slagit mig även när jag har sett Asia göra den live) och det blir inte bättre av att konceptet upprepas i låten "Elstree". Ibland får man konstatera att även popens stora - främst Trevor Horn i det här fallet - har sina mer mediokra stunder.

Jag har också vid lyssning i mer ändamålsenlig miljö konstaterat att Percy Faith-skivan faktiskt är en överföring från vinyl! Det är en mycket bra sådan men nog tar knäppar och knaster ner lyssningsglädjen även om de är få. Jag hörde ett knäpp även tidigare i slutet av "Mucho gusto" men tänkte att det kunde vara fel på bandet eller överföringen. Jag har en sen utgåva av samma låt men vill minnas att den är tonkurvejusterad - ska jämföra med den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2022-01-21 22:46

jogge skrev:Hatesphere: Serpent Smiles And Killer Eyes, CD. Dansk aggro-chugga chuga-thrash med en sångare som måste vara besatt av Djävulen. Ett oherrans drag. De jämfördes med The Haunted som säljargument då. Inte helt missvisande.


Bra skit, tack för tipset!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-21 23:40

Led Zeppelin: II, LP-Gatefold. En skiva som saknats sedan en bodelning, nu äntligen i samlingen igen. Finns väl bara det utnötta uttrycket "Odödlig klassiker" att säga här. Ett oerhört starkt släpp. Moby Dick; En helt underbar jamlåt som kan lyssnas på om och om igen :)
Bild

Gojira: L'Enfant Sauvage, 2LP-Gatefold, Orange vinyl.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-22 00:04

Efter att av misstag ha plockat fram och spelat de tre första spåren på samlingen "Hits out of hell" hörs nu Meat Loaf och "Bat out of hell". Faktiskt lite Spector/Springsteen-känsla på spår två!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-01-22 00:06

Benjamin Clementine, Tiny Desk Concert

"This is completely unrestrained genius."


Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2022-01-22 02:34

Coolt namn- Japanese Breakfast! Bakom det namnet finner man Michelle Zauner. Född i Seoul men uppvuxen i Oregon. Albumet "Jubilee" har fått lysande kritik. Detta är egentligen inte alls min musiktyp men det är riktigt bra.
Michelle skriver sin musik själv och lirar både gitarr och klaviaturer. Lyssnar nu på "Tactics 1! men det finns flera bra låtar på detta album. Albumet avslutas med min favorit "Posing for Cars".

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-01-22 13:20

Skaffade det förra gången du tog upp det. Kan gilla musiken men är inte fullt så begeistrad som du. Idag blir det klassiskt och Keb' Mo'.
Bilagor
kebmogood.jpg
kebmogood.jpg (59.54 KiB) Visad 1628 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-01-22 13:22

jogge skrev:Led Zeppelin: II, LP-Gatefold. En skiva som saknats sedan en bodelning, nu äntligen i samlingen igen. Finns väl bara det utnötta uttrycket "Odödlig klassiker" att säga här. Ett oerhört starkt släpp. Moby Dick; En helt underbar jamlåt som kan lyssnas på om och om igen :)


I min presentation skriver jag om när jag orsakade bestörtning på S:t Eriksgatan, just pga Moby Dick...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-01-22 22:04

Lite mer på temat
Led Zeppelin - In through the outdoor
Om jag inte minns fel fick det mycket kritik när det släpptes, men faller på min läpp iaf, och det är huvudsaken.

Roade mig att kolla dom med MassVis
overview-pymasvis.png
overview-pymasvis.png (28.19 KiB) Visad 1611 gånger

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2022-01-22 23:13

Resan fortsätter:

Efter att ha lyssnat på Pink Floyd - The Wall från Discoveryboxen har turen nu kommit till The Final Cut. Till min förvåning har "When the tigers broke free" inkluderats mellan "One of the few" och " The hero's return". Jag studsade till ordentligt då "When the tigers broke free" är ett singelsläpp från soundtracket till filmen The Wall. Märkligt.

Men låter bra, det gör det!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-23 00:00

Tillbringade eftermiddagen med den genommusikaliske och sympatiske Paul McCartney på trippel-dvd:n "The McCartney years". Bitvis hyperintressanta intervjuer och konsertframträdanden - "Things we said today" på en intim spelning inför publik i Abbey Road-studion var en rysare! - men också en del seg 70-talsrock med Wings. Sedan blev det lysande igen ett tag på 1980-talet.

Jag blir nog aldrig riktigt vän med 1970-talet trots att jag försöker och försöker. En rad progressiva album och några enstaka hårdrocks-, disco- och punklåtar, men resten? OK, Kraftwerk är en hel - och lysande - genre i sig. Har nyss hört hela Roxy Musics "Flesh & blood" och maken till sömnpiller får man leda efter. Välproducerat och -arrangerat samt väl framfört, men var finns nerven och engagemanget?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-01-23 01:49

Slår in öppna dörrar med originalalbumet, bättre än så här skulle det aldrig låta enligt säljaren som demonstrerade Philips CD.
Good Night Music Lovers
Bilagor
DS_Brothers_in_Arms.jpg
DS_Brothers_in_Arms.jpg (90.84 KiB) Visad 1596 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nu spelas:

Inläggav paa » 2022-01-23 10:31

PekkaJohansson skrev:Jag blir nog aldrig riktigt vän med 1970-talet trots att jag försöker och försöker. En rad progressiva album och några enstaka hårdrocks-, disco- och punklåtar, men resten?
Med vänlig hälsning
Pekka

Men, Santana och Bob Marley, gillar du inte dom?
Eller Osibisa?
F.ö. har jag sett några uppskattande ord om ABBA från dig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-01-23 10:44

paa skrev:Men, Santana och Bob Marley, gillar du inte dom?


Santana, som upptar en del plats i diskoteket, ska jag ge en ordentligt chans. Bob Marley är OK, men är inte en sådan artist som jag återkommer till särskilt ofta. Av någon anledning representeras Jamaica främst av tyskproducerade discogrupper här hemma.

paa skrev:Eller Osibisa?


Aldrig hört talas om, får jag erkänna. Ser nu att bandet har gjort 27 album! Något av dem ska undersökas. Tack, paa!

Jo då, för en pop- och melodifantast som undertecknad hör Abba till höjdpunkterna under 1970-talet. Även Bee Gees gjorde en del bra saker, men inte lika bra som i slutet av 1960-talet. Visst går det att skaka fram fina exempel men årtiondet framstår ändå som ganska trist. Jag misstänker att min allmänna vilja mot 70-talet påverkas också av saker som oljekrisen, modet inklusive de utsvängda jeansen och formgivningen inklusive allt från skivomslag till de orangebruna blomtapeterna. Det är kort sagt påtagligt hur mycket fulare allt blev på 1970-talet, inte minst i jämförelse med de fantastiskt vackra sakerna på 50- och 60-talen. Sådant påverkar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-23 16:33

hifikg skrev:
jogge skrev:Led Zeppelin: II, LP-Gatefold. En skiva som saknats sedan en bodelning, nu äntligen i samlingen igen. Finns väl bara det utnötta uttrycket "Odödlig klassiker" att säga här. Ett oerhört starkt släpp. Moby Dick; En helt underbar jamlåt som kan lyssnas på om och om igen :)


I min presentation skriver jag om när jag orsakade bestörtning på S:t Eriksgatan, just pga Moby Dick...


Hittar inte. Kan du länka dit? :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-23 16:39

Leo Kottke / Peter Lang / John Fahey: S/T, LP. En splitskiva med tre fina representanter av "american primitivism" som jag blev intresserad av för några år sedan då jag läste om John Fahey i Mojo Magazine. Akustiskt, bara gitarr. Jag förflyttas direkt till en bortglömd by i de amerikanska skogarna och bergen. Mycket känsla i detta :)
Bild

Saga: Behaviour, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-01-23 18:37

Creedence Clearwater Revival: S/T, LP. Deras första album håller hög klass. Något mer bluesig i sin helhet än kommande album kanske. Inte ett dåligt spår på denna. Nu fattas bara Green River och Mardi Gras i samlingen.
Bild

Nationalteatern: Livet Är En Fest, LP.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster