Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-14 20:33

LarsF skrev:Madeleine Peyroux - Anthem
riktigt trevlig bekantskap musikmässigt, tyvärr stympad dynamiskt :(


Om du just upptäckt Madde kan jag rekommendera albumet "Standing on the rooftop" och alla andra hon gjort :) (jag har tio album i min samling)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-04-14 20:34

Fortsätter med tips från ovan, dock i lurar
Keith Jarrett - Köln konserten
Har egentligen aldrig lyssnat tidigare på honom, men det här är f*n riktigt bra. Finns utrymme att dra upp volymen också.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-04-14 20:36

hifikg skrev:
LarsF skrev:Madeleine Peyroux - Anthem
riktigt trevlig bekantskap musikmässigt, tyvärr stympad dynamiskt :(


Om du just upptäckt Madde kan jag rekommendera albumet "Standing on the rooftop" och alla andra hon gjort :) (jag har tio album i min samling)


Ska absolut lyssnas på

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-14 21:26

Somi "Zenzile- The Reimagination of Miriam Makeba" en musikal om Mother Africa. Musik som definitivt väcker mitt intresse för Somi och vad hon gjort tidigare och det är mycket. Fonogrammet låter riktigt bra, trots att Sony haft en hand med i produktionen. Någon lär väl få sparken.
Bilagor
somizenz.jpg
somizenz.jpg (47.35 KiB) Visad 1714 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-04-14 21:47

hifikg skrev:Somi "Zenzile- The Reimagination of Miriam Makeba" en musikal om Mother Africa. Musik som definitivt väcker mitt intresse för Somi och vad hon gjort tidigare och det är mycket. Fonogrammet låter riktigt bra, trots att Sony haft en hand med i produktionen. Någon lär väl få sparken.


när hifikg talar då lyssnar man :)
spelas just nu, börjar riktigt bra

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2022-04-15 01:23

E.L.O "A new world record".
Den fick jag som LP när jag var tonåring men vågade knappt spela den eftersom den kändes lite töntig :oops:
Numer bryr jag mig såklart inte om vad andra tycker om musiken jag gillar och nu är det cd som gäller :D
Bra musik!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-15 11:26

Pg.Lost: Oscillate, 2LP-Gatefold. Post-rock enligt mall. Instrumental, atmosfärisk musik som blir större och större i varje låt. Det är rymdvibbar över det här, ödsligt och fint. Väldigt bra, men jag håller föregångaren "Versus" något högre ändå.
Bild

Klaus Schulze • Pete Namlook: The Dark Side Of The Moog Vol. 9-11, CD+AudioDVDBox.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-15 13:17

LarsF skrev:
hifikg skrev:Somi "Zenzile- The Reimagination of Miriam Makeba" en musikal om Mother Africa. Musik som definitivt väcker mitt intresse för Somi och vad hon gjort tidigare och det är mycket. Fonogrammet låter riktigt bra, trots att Sony haft en hand med i produktionen. Någon lär väl få sparken.


när hifikg talar då lyssnar man :)
spelas just nu, börjar riktigt bra


Kul! Och jag har skrivit om henne tidigare, men då lät hon som Sade, skön tös m a o. Dagens rekommendation är det senaste albumet med Veronica Swift. Hon kan sjunga jazz som Alice Babs, trots sin späda ålder (26)!
Bilagor
verswift.jpg
verswift.jpg (40.88 KiB) Visad 1698 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2022-04-15 14:45

Ted_B skrev:E.L.O "A new world record".
Den fick jag som LP när jag var tonåring men vågade knappt spela den eftersom den kändes lite töntig :oops:
Numer bryr jag mig såklart inte om vad andra tycker om musiken jag gillar och nu är det cd som gäller :D
Bra musik!


Den första skiva jag köpte för egna pengar som tioåring, typ. Gillade den skarpt då, och gör det fortfarande. Jag har lp-skivan kvar! :)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2022-04-15 17:46

Senaste inköpet
Terje Isungset - Glacial Poetry
väldigt vackert

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-04-15 21:57

Långhelg innebär skivorganisering och lyssning. I dag har det blivit jazz, pop och nu åter jazz. Läste ett femtiotal sidor i boken om Bengt Hallberg och började med två skivor med Ove Linds orkester. Därefter provades ett nyinköpt album med Hans Edström på MNW från 1990. Som ofta med svensk sentida pop var det mer intressant än bra - det gäller både musiken och ljudkvaliteten - och skivan hamnar i utkorgen. Testade också italienska jazzduon Musica Nuda på en dubbel-cd från 2006. Eventuella kvaliteter drunknar i den taffliga produktionen - närmickat och hopkomprimerat. Nu hörs Patricia Barbers debutalbum "Split" från 1989. Hyggligt men inte mer - långsamt och inte särskilt engagerande. Jag är inte säker på att jag gillar hennes sång heller och nu på sjunde spåret blir det sannolikt skivbyte. Hög tid för en dos 60-talspop - i sådana här lägen brukar det hjälpa att spela Tremeloes och "Suddenly you love me" för att få tillbaka gnistan!

Edit: Tremeloes gav Four Seasons som i sin tur gav Four Tops, det senare bytet mest på grund av grannskapet i skivhyllan. Hör nu för första gången hela albumet "Reach out" från 1965. Motown gjorde mycket bra musik men Four Tops versioner av Monkees-låtarna "Last train to Clarksvlle" och "I'm a believer" är inte lyckade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-04-16 16:34

Dags att förbereda kvällens förrätt i form av laxtartar på egenhändigt gravad lax som hackas och läggs på mörkt rågbröd tillsammans med dill, vitpeppar, pepparrot, fransk senap, crème fraiche och en gnutta citron. Till detta ska det provas ett chilenskt bubbelvin. Vad passar bättre som ackompanjemang än en samlingsskiva som inleds med Zombies utmärkta version av "Summertime"?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-16 16:47

Mono & The Ocean: Transcendental EP, EP. En split på bästa vis. Bägge banden ligger på bolaget Pelagic records och här delas utrymet perfekt. Först Mono's atmosfäriska post-rock på a-sidan (egentligen en låt i mängden för dem) och The Oceans progressiva sludge på b-sidan (mycket atmosfär där också). På detta vis känns det varierande men inte spretigt. The Ocean vinner nog matchen, då deras låt är väldigt varierad. Men jag gillar ju bägge banden så... :)
Bild

Ancestors: Suspended In Reflections, LP-Gatefold - Lila transparent vinyl.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-16 18:58

Grails: Burning Off Impurities, 2LP-Gatefold - Etched. Rätt flummig kombination av post-rock och psych-folk med orientaliska tendenser. Mer stillsamt än jag trodde, men å andra sidan - när tempot drar på märks det ordentligt. Ingen förfestplatta direkt 8) . Etsningen på sid 4 är riktigt snygg för den delen.
Bild

Rolling Stones: Tattoo You, CD.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2022-04-16 20:25

Smaken är som bekant som Korea men jag har nyss gett "Tattoo you" en ärlig chans. Det skulle jag inte ha gjort. Det är i mina öron riktigt trött gubbrock med monotona riff, tafflig sång, ännu sämre stämsång och konstig mixning - kanske en följd av den taffliga sången. Spår två låter för tusan dansband och "Grease"! En kompis sa en gång, i samband med en Stones-konsert på Stadion som vi inte gick på, att Stones var bra endast när bandet försökte låta som Beatles. Jämför "Tattoo you" med singlar som "The last time" (jättesnyggt riff!) och "Mother's little helper" (lysande text i bästa brittiska humortradition). På det erbarmliga tredje spåret - två ackord utan melodi - på "Tattoo you" slår jag nu på samlingen "Singles collection - The London years" och hör ett par av bandets 60-talspärlor i stället. Hinner nu höra den första minuten av spår fyra och den gör mig inte gladare - vem det än är som sjunger borde han inte ha fått göra det.

Edit: Hamnade på den första Jagger & Richards-kompositionen som gruppen spelade in, "Tell me", som är lysande pop!

Edit igen: Provar för första gången i mitt liv en skiva med artisten Lars Bygdén. Inte oäven pop men på femte spåret blir produktionen väldigt ansträngande. Det blir raka vägen till uthögen - ytterligare en eventuellt talangfull artist som offras på den allt sämre ljudkvalitetens altare.

Edit igen: Jag hamnar ofta på antingen klassiskt, jazz eller bra pop efter att ha ansträngt öronen med dåligt ljud från sentida produktioner. Nu hörs Erasure och Gloria Gaynor-lånet "Love to hate you" - inte lysande ljud men acceptabelt och en lysande melodi.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-18 11:34

Clark-Hutchinson: Gestalt, CD-Digipack. Rätt bra rock som låter lite heminspelat. Det blandas med blues och lite progressiva tongångar. Den här har något, men jag behöver nog fler lyssningar för att fatta helheten :)
Bild

ZZ Top: Mescalero, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-18 13:11

Prescriptiondeath: No Life, 7". Fyra låtars grindpunk. Ibland är det svängiga punkriffoch lika ofta hysterisk grind. Det här var en kul bekantskap :) .
Bild

The Who: Who Are You, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2022-04-19 09:12

Tebax på kontoret efter påsk. Vad passar då inte bättre än att värma upp med en av dom stora klassikerna inom musikens värld?

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-19 13:38

The Sisters Of Mercy: Floodland, LP. En skiva jag inte gillade ljudbilden på när det begav sig. Det var lite burkigt tyckte jag (eller om jag blandade ihop den med första skivan "First And Last And Always"). Men efter att jag började gilla den för ett tag sedan finns den nu i samlingen. Jag fattar inte hur jag tänkt förut 8O . Det här är ett mästerverk, full pott, som alla svartrockare förmodligen har på sitt altare sedan länge.
Bild

U2: No Line On The Horizon, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-20 10:25

My Dying Bride: Evinta, 2CD-Slipcase. My Dying Bride har tagit bort alla metal-element här. Resultatet är att det blir ännu mörkare misärmusik då. Darkwave/ambient med inslag av cello. Sångaren Aaron Stainthorpe mer läser poesi än sjunger här. Ett experiment som åtminstone jag tycker blev lyckat. Kanske inte alla håller med dock.
Bild

Stefan Sundström: Sundström Spelar Allan, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-21 12:33

Mgła: Exercises In Futility, LP. Det är så här jag vill ha min black metal. Rå och kall fast ändå med bra melodier, med bra ljud. Dessa polacker har funnits i min wantlist ett bra tag nu. Den här besegrade mig på knockout och jag kommer definitivt fortsätta leta i deras diskografi.
Bild

Xenturion Prime: Signals From The Abyss, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-22 12:19

Godspeed You Black Emperor!: Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven, 2LP-Gatefold, 180 g. Skivan "man skall ha" med dem. Och där håller jag med i hyllningskören. Första låten är väldigt lugn och är mest lågmäld pianomusik. De andra är riktigt suggestiva och hamnar i bra repetetiva sekvenser med en fiol ovanpå. Det rockar till i ett parti t.o.m. Jag läste att om du skall köpa din första post-rockplatta så undvik den här för tillfället, då den är riktigt svår och utforskar alla möjliga och omöjliga musikaliska vrår. Jag rekommenderar den annars.
Bild

Therion: Les Fleurs Du Mal, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-22 13:12

Humlorna återger Eric Bibb´s Blues, Ballads & Work Songs
Om ni tror att de gör det bra så tror ni helt rätt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2022-04-22 14:16

Rush, "Roll the bones", förstärkt med QUAD 33+303
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-23 00:33

Ny bekantskap som levererar lättlyssnad, pigg, jazz med välspelande musiker. Kör in lurarna långt in i öronen o drar på i ett försök att glömma andra trådar.
Bilagor
ulita.jpg
ulita.jpg (126.82 KiB) Visad 1519 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2022-04-23 14:43

Sleaford Mods är ett tvåmannaband från Nottingham som spelar minimalistisk musik med medryckande malande rytmer och levererar sångtexter med sin tydliga lokala accent. :)

Sleaford Mods - Spare Ribs
https://sleafordmods.bandcamp.com/album/spare-ribs

https://open.qobuz.com/album/upr1uwm00ciea

Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-24 15:49

VA: Close-Up Magazine #126, CD - promo. Blandat med rock, dödsmetall och punk. Therion's Sitra Ahra är väl bäst här, medan Tank's Judgement day är besvikelsen. Doogie White har en säregen röst som jag gillar och låten är väl bra, men här blir det fel då jag tycker att de absolut bör ha originalsångaren Algy Ward vid mikrofonen istället, annars är det inte Tank.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-24 16:13

Acker Bilk lirar Bridge over Troubled Water så det sjunger i hela lyssningsrummet. Great!
Upptäckte att jag har ganska lite musik med just Acker Bilk, så här finns en del att grotta ner sig i :)
Bilagor
acker.jpeg
acker.jpeg (56.96 KiB) Visad 1480 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2022-04-25 22:51

Inte allas tekopp, men provstreama, du kanske fastnar
"Sex Piste", "Skoeba" och Violinimprovisationen satte sig rätt snabbt i varje fall. Knappast mässjazz i varje fall :)
Bilagor
inspired.jpg
inspired.jpg (45.01 KiB) Visad 1453 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2022-04-26 08:55

Judas Priest: Point Of Entry, LP. Den här var en "mellanskiva" i min ungdom. British Steel, Screaming For Vengeance och Defenders Of The Faith spelades flitigt. Men den här hade jag inte sett någon gång. En kompis hade köpt den, men den fastnade inte direkt. Sedan köpte jag den ändå på rea och den har blivit en trestegsraket. Då fastnade den mest hitinriktade låten Heading out to the highway. Men en annan låt smög sig på också; Solar angels med dess hotfulla riff i början. Men den låt jag senare började uppskatta mest (fortfarande) är ändå Desert plains. Klassisk Priest-musik.
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster