Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-04 16:49

Tidfall: Instinct Gate, CD. Teknisk black metal som flirtar något med industriell musik, lätt inspirerd av Dimmu Borgir (?). Men oftast tappas flytet då det tekniska tar överhanden.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-04 17:25

Ljudvägg: Transformation, Download. En kombination av "nyklassiskt" och ambient. Ett piano och luftiga bakgrundsslingor. Riktigt somrig musik till eftermiddagskaffet :) .
Bild

Suede: Head Music, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-04 22:46

LarsF skrev:
hifikg skrev:Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?


Nu har jag lyssnat på hela skivan, en riktig höjdare


Kul :) han har gjort två till o sen går du loss på Esbjörn Svensson!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-05 00:27

Lisa & Kroffe: Norrfjället, LP. Mer klassisk ambient / Berlin-school a'la Tangerine Dream. Kvalitet m.a.o. :)
Bild

Rishi: The Ancient Secret, CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-05 17:50

hifikg skrev:Lars Danielsson Liberetto, Cloudland. Suggestiv jazz med Magnus Öström på trummor. Tror att den här plattan växer vid fler genomlyssningar.

Riktigt bra den här också, ska ta tag EST vid tillfälle :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-05 18:29

Stack emellan med den här, lättlyssnad och låter bra
Hope amid tears - Beethoven cello sonatas
Emanuel Ax och Yo-Yo Ma

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-05 23:16

Igor: Fast And Slow, LP. Mikael Strömberg (under artistnamnet Igor) hamnade på sjukhus pga sprucken artär. Detta är musiken han skrev som en del i läkeprocessen där. Det är experimentell ambient/klassisk musik. Han skriver i linern att musik som varit viktig för honom; John Cage, Brian Eno, pianomusik och ljudlandskap påverkat honom i processen. Men mest de musikaliska hallucinationerna han hade då. Flummigt? Ja. Bra? Absolut! :)
Bild

Kitaro: Thinking Of You, CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-06 20:35

Fick tips av frugan på Sonia Mosca. Tyvärr hiitar jag inte så mycket på strömmande media förutom youtube. Riktigt bra röst iaf.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-06 20:49

Nu har det inte blivit mycket lyssnat då jag befunnit mig i civilisationens utkant och fått nöja mig med ljudet från EN Eneby. Hemkommen för en mellanlandning avnjuter jag nu "Allsång på Skansen" via mina datorhögtalare, en uppsättning högtalare som jag kanske aldrig har nämnt, men jämfört med EN Eneby är det en härlig musikupplevelse även om jag borde ställa om den där subben någon gång, he he... Senare i natt kommer jag flytta mig till lyssningsfåtöljen och spela en "ny" skiva med Tracy Chapman. I tider då man kan strömma allt är det ändå lite skoj att hitta ett nytt album med en favoritartist på en loppis. Kommer nog dröja länge innan jag helt slutar köpa musik på fil o plast. Skivan heter, för dig som vill strömma, Matters of the Heart.
Bilagor
Tracy_Chapman_-_Matters_of_the_Heart.jpg
Tracy_Chapman_-_Matters_of_the_Heart.jpg (14.48 KiB) Visad 2185 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-07 20:54

Dr. Jayne Insane: Anti Art Alliance, LP. Riktigt elektronisk noise-musik. Jag kommer ihåg när jag började få intresse av industriell musik och många sade att det "låter som en stålfabrik". Här har de nästan rätt :D . Min dotter bad mig byta skiva rätt omgående (skall det inte vara tvärtom?) :lol:
Bild

VA: This Is Ibiza, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-08 02:45

Melody Gardot gör väl sällan någon besviken, men på den senaste plattan är det hennes akustiska nummer som jag uppskattar mest. Hade gärna fått vara mer av den varan.
Bilagor
melodygardot.jpg
melodygardot.jpg (68.16 KiB) Visad 2155 gånger
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-08 11:29

Gårdagens skivrapport skrevs till tonerna av sångerskan Bonnie Biancos två första album. Det är Italien-producerad pop från 1983 respektive 1985. Ett par låtar har fina mollharmonier och ger associationer till San Remo och italienska schlagertraditioner. Musiken påminner om det som Laura Branigan gjorde vid samma tid - föga förvånande eftersom flera av Branigans framgångsrika sånger har italienska förlagor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-08 14:42

Dagens inplacering av nyinköpta skivor i hyllan ackompanjeras av först Sandie Shaw på några samlingar, sedan gruppen Änglabarn från 1973 med bland andra Dan Tillberg, sedermera popidol på 80-talet. Jag har läst gnälliga kommentarer om att Änglabarn minsann inte är progg utan musik som har inspirerats av Moody Blues. Den självklara invändningen är att man definitivt kan ha sämre förebilder än moodisarna. Den här typen av svensk 70-talsrock, med gravallvarliga texter framförda med utmärkt artikulation, har ofta högt underhållningsvärde. Några låtar in på skivan är det absolut godkänt. Detsamma gäller, trots sen cd-utgivning, ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-08 17:36

Miles Davis lever än! Nä, det gör han, tyvärr, inte. Dock utkom häromdagen ett nytt live-album med honom :)
En sån där skön livekonsert i Frankrike, där Miles blev hederslegionär för övrigt. Live at Vienne heter albumet, Vienne ligger på vägen ner mot rivieran, men det visste ni väl redan, era gottegrisar.

En av de sista spelningarna Miles gjorde, sommaren 1991, aldrig tidigare utgiven. Mycket spelglädje i musiken och hygglig livekänsla, men mitt första intryck var att det nog var en bootleg och inget officiellt album, men det är det och förklaringen heter Sony.
Bilagor
livevienne.jpg
livevienne.jpg (100.26 KiB) Visad 2122 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-08 18:46

Raised Fist: From The North, CD. En av favoritskivorna har varit veckans bilmusik. Risk för fortkörning. Jag ska byta 8)
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-09 09:22

Inleder dagen med att marinera kyckling och spela Count Basies "Warm breeze" på japansk kompaktskiva från 1984.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2021-07-09 10:39

Spelar Smashing pumpkins debutskiva: Gish
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2021-07-09 10:39

PekkaJohansson skrev:Inleder dagen med att marinera kyckling och spela Count Basies "Warm breeze" på japansk kompaktskiva från 1984.

Med vänlig hälsning

Pekka


Fint val!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2021-07-09 10:43

Kör lite blandat Gary Numan...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-09 11:28

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Inleder dagen med att marinera kyckling och spela Count Basies "Warm breeze" på japansk kompaktskiva från 1984.

Med vänlig hälsning

Pekka


Fint val!


Jepp - citron, timjan, salt, peppar och generöst med vitlök i marinaden! :-)

Skämt åsido, Basies sena 70-tals- och tidiga 80-talsinspelningar är alltid lika trevliga att höra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2021-07-09 23:03

Damen och jag avslutade kvällen (rätt starkt/högt) med Magic Pies magnifika King for a day. 27 minuter lång låt som aldrig blir tråkig.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Nu spelas:

Inläggav HenrikTornquist » 2021-07-09 23:25

Dartman skrev:Damen och jag avslutade kvällen (rätt starkt/högt) med Magic Pies magnifika King for a day. 27 minuter lång låt som aldrig blir tråkig.


//Jonas


En makalöst bra låt, och en av de absoluta höjdpunkterna någonsin i Slottsskogen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-12 13:12

VA: Because We Love Music 2020, Download. En samling från Lamour records, mycket outgivet. Det är tyngdpunkt på electronic ambient och drone, men även en del acid. En perfekt loungevägg soliga sommardagar med en paraplydrink ihanden :) . Den är över tre timmar lång, så den räcker länge också. Den som gillar dylikt kan gå in på Lamour's Bandcampsida där den finns gratis, och om man vill stötta bolaget går det även köpa den som download där.
Bild

Galactic Agents: Human Contact, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-12 15:58

Summoning: Oath Bound, Black metal och/eller Dungeon synth. På stickern görs det reklam för att en låt för första gången sjungs på orchspråket från Lord of the Rings :D . Det blir lite mittimellan. De vill vara pompösa, men det är svårt med så pass minimal musik. Men rätt mörkt ändå 8)
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-12 18:59

Angst Sessions: Sorgens Aska, LP. Fortsätter kvällen med Dungeon synth. Den här är dunkel och målar upp fantastiska ljudlandskap. Påminner lite om John Carpenter / Tangerine Dream ibland. Mycket bra!
Bild

Cult Of Luna: The Raging River, EP.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2021-07-12 20:35

Jag följer Pete Pardo från Sea of Tranquillity på Youtube lite till och från. Nu har han en varjedagserie där han plockar sitt bästa band på en bokstav per dag, samt den bästa skivan av det bandet. Han utser även en runner up. Han är idag uppe på G, och hans val var Genesis - Foxtrot med Gentle Giant - In a glass house som tvåa. Vi har därför avnjutit Foxtrot till middagen! :D


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-15 15:21

Aerosmith: S/T, LP. Deras första skiva och som innehåller två av mina favoritlåtar med dem; Dream on och Mama kin. Nu fattas bara "Toys In The Attic" och "Rocks" från deras 70-talsproduktion för mig.
Bild

DJ Cor Fijneman: In Trance We Trust 005, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-16 16:47

The Hellacopters: Grande Rock, CD. Ordinär och halvtråkig rock. De var helt klart bättre i början av karriären. Det var mer attityd då helt enkelt.
Bild

Avantasia: The Metal Opera Pt. II, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-16 19:36

Elli de Mon, en skön ung dam som lirar gammelblues o gör det bra! Inspelningen är av typen att jag vill bjuda henne på en whisky, fattar inte varför jag måste dricka allt själv... Fantasifulla titlar som "Shave´em dry" och textrader som "I got nipples on my titties, big as the end of my thumb,
I got somethin' between my legs'll make a dead man come" gör det till en perfekt fredagslyssning ;)
Bilagor
ellidemon.jpg
ellidemon.jpg (77.44 KiB) Visad 1938 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2021-07-16 21:05

Rory Gallagher - Irish Tour

Fullständigt underbart gung!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster