Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Nu spelas:

Inläggav MorganM » 2019-04-12 22:04

Europe-the final countdown-Jasrac.
Tydligt bättre än andra tidiga utgåvor.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-12 23:09

Nja, samma master och därmed lika bra som Japan för Europa om jag minns rätt! Spelar den nu - låter mycket riktigt OK men nog finns här riktigt fula komprimeringseffekter på flera enskilda spår. Trummorna låter som om man har kört dem genom en flanger. Ju mer jag hör desto mer framstår skivan som en skräpproduktion. Balladen "Carrie" startar dock lovande och låter anständigt även i refrängen.

Länge sedan jag kollade på Europe - kan du för jämförelsens skull köra "Final countdown" i MasVis på din Jasrac-skiva och posta?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-13 17:15

Billie Holiday - The complete Billie Holiday on Verve 1945-1959, spelade första cd:n av tio

Gavin Harrison - Cheating the polygraph, storbandsversioner av låtar av Porcupine Tree

Jazzeftermiddag hos Dartmans. :)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-13 18:55

Laibach - The sound of music
Livevideo, inte från skivan (väldigt trevlig musik dock):

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-13 18:56

David Gilmour - Live at Pompeii


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-13 19:40

Lördagsmiddagen förbereds till tonerna av France Gall och 4-cd-boxen med Philips-inspelningarna från 1963 till 1968 som har spelats säkert hundra gånger genom åren. Perfekt party- och matlagningsmusik!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-13 21:41

Magic Pie - King for a day


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Nu spelas:

Inläggav BosseS » 2019-04-13 22:26


PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-14 00:17

Sorterar skivor och slölyssnar på vinyl, först Rune Gustafssons "Move" och nu Povel Ramel och "Povel på Berns". Den senare är väldigt trevlig och faktiskt ganska välljudande. Den är så bra att jag faktiskt kan rekommendera den. Nej, ingen av skivorna finns på kompaktskiva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Nu spelas:

Inläggav reverb » 2019-04-14 11:29

Gillian Welch - April the 14th Part 1, dagen till ära.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-15 19:21

Marillion: Dry Land, 7". Detta var mitt första trevande försök till att närma mig Marillion. Lite pinsamt nu, men många i min krets spelade dem med Fish på sång. Jag var inte imponerad. Däremot gillade jag Steve Hogarth, så jag chansade på denna singel i början av 90-talet på en av många skivräder i Stockholm.
Det är helt ok progressiv musik som ändå ligger i mittfåran.
P.S. Jag har senare gjort bättring och sällar mig till övriga som gillar "Fish-eran" D.S. :)
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-15 20:26

Landslaget: Travellin' In Our Songs, LP. Riktigt bra faktiskt. Jag blev överraskad. En kombination av folkmusik och schlagerpop. Låten "Traveller In My Songs" kändes nästan otäckt bekant och mycket riktigt, saxat från wikipedia: "Gruppen blev historisk efter att 2002 ha vunnit det första rättsfall gällande låtstöld som prövats i svensk domstol[1]. Målet gällde 90-talshiten Vill du bli min fru med bandet Drängarna, där Högsta Domstolen slog fast att en åtta takter lång fiolslinga var plagierad från Landslagets Tala om vart du ska resa. Landslagets skivbolag EMI stämde Drängarnas skivbolag Regatta, som tvingades betala 65 000 kronor i skadestånd och 153 000 i rättegångskostnader".
Bild

Hälsingestintan Wally: Den Gamla Bönevrån / Mitt Barndomshem, 7".
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-16 22:25

Av någon anledning insåg jag att det var länge sedan jag lyssnade på "Beatles for sale". Nu snurrar den, på vacker tysk helsilverpressning, i spelaren. Har nyss hört "Mr Moonlight" och nu börjar "Kansas City". Inte Beatles bästa - snarare motsatsen - men hörvärd ändå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2019-04-16 22:48

Benny Carter, inspelad i stockholm 1985. Givetvis på kompaktskiva!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2019-04-16 22:55

jogge skrev:P.S. Jag har senare gjort bättring och sällar mig till övriga som gillar "Fish-eran" D.S. :)

Bra där! Det var ju då som Marillion va nåt att ha :-) Inte ofta man ser två-metersgrabbar med det sminket...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-17 19:19

Bill50x skrev:
jogge skrev:P.S. Jag har senare gjort bättring och sällar mig till övriga som gillar "Fish-eran" D.S. :)

Bra där! Det var ju då som Marillion va nåt att ha :-) Inte ofta man ser två-metersgrabbar med det sminket...

/ B

:lol: Gud bevare mig.. Jag kom just ihåg bilderna från OKEJ. Kan ha varit därför jag ratade dem i början :mrgreen:

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-17 19:35

Saxon: Wheels Of Steel, Pic-LP. En hel del klassiker här. Men visst handlar det mesta om titellåten som är den ultimata bikerlåten. Den innehåller nog ett av heavy metal-historiens mest distinkta riff. Grym!
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2019-04-18 20:04

Malia album Convergence
Inte dumt alls.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-18 20:27

Delaney & Bonnie & Friends: To Bonnie From Delaney, LP-Gatefold. Startar min ledighet med lite chill/soul/blues. Det funkar, men är inte något jag går igång på.
Bild

Radiohead: Kid A, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-18 20:57

Peter Tchaikovsky: Mästerverken, CD. Jag har för mig att denna skiva damp ned i brevlådan som ett gratis smakprov på en tidning+CD kallad De klassiska kompsitörerna. 1995 var året i alla fall. Den här samlingen innehåller bla. ett av de bästa klassiska verken någonsin enligt mig, nämligen Svansjön. Otroligt mäktig och suggestiv tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Nu spelas:

Inläggav NADifierad » 2019-04-18 22:14

Modern Talking :oops: :D
Och sedan lite Blind Willie Johnson, som kompensation....
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-19 00:00

Spelade först en nyinköpt skiva med Bootsy Collins - ganska OK funk från 1982 även om det genretypiskt tog ett par låtar innan Bootsy kom på att han kunde växla ackord. Nu hörs Jill Sobule och "Happy Town" från 1997.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Nu spelas:

Inläggav reverb » 2019-04-19 10:42

April Showers - Abandon ship

En gammal favoritpopsingel från 80-talet som snurrat ett antal varv senaste tiden, delvis pga sångerskan Beatrice Colins alltför tidiga bortgång nyligen...


Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-19 11:05

Talking Heads - Little creatures
Proclaimers - This is the story. Debutplattan med rasande trevlig skotsk dialekt och fin stämsång. Fin pop.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-19 20:03

Porcupine Tree - Anesthesize
Opeth - Garden of the titans


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-19 21:05

Gary Numan - Metal Rythm
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-19 23:04

Avslutar fredagens musiklyssnande med Mother's Finest - Live. Tre liveplattor å rad således!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-19 23:59

Live-plattor är knepigt, tycker jag - ofta taffligt ljud, svårt att fånga musikerna på topp och en helt annan grej än studioplattor som mer kan betraktas som tonkonstverk. Vi kanske skulle ha en tråd om riktigt bra live-plattor? Kanske finns en sådan redan?

Under alla omständigheter har jag spelat bland annat Depeche Mode, Kylie Minogue, Rush och Saga i kväll. Provade också med Paula Cole men den överdrivna basnivån gör att hon får vänta till i morgon. Fortsätter påskens skivsortering och -utrensning till annan, ännu inte utvald musik. Apropå sent 70- och tidigt 80-tal kanske jag skulle spela något med Gary Numan. Möjligen blir det först "Turn it into love" med Kylie Minogue i repris - en av 80-talets allra bästa poplåtar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2019-04-20 00:42

PekkaJohansson skrev:Live-plattor är knepigt, tycker jag - ofta taffligt ljud, svårt att fånga musikerna på topp och en helt annan grej än studioplattor som mer kan betraktas som tonkonstverk. Vi kanske skulle ha en tråd om riktigt bra live-plattor? Kanske finns en sådan redan?

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, starta gärna en tråd om live-plattor, det är ett intressant ämne tycker jag.

Som jag ser det finns det tre tydligt distinkta typer av inspelningar där den vanligaste varianten nuförtiden är studioinspelning som är väldigt kontrollerad och tyvärr i de flesta fall över-producerad.
Live-inspelningar som du pratar om här kräver ganska mycket tur för att bli lyckade såtillvida inspelningen inte är extremt väl förberedd. Jazz at the Pawnshop måste väl ändå räknas som en väldigt lyckad sådan.

Den tredje varianten är av typen live-inspelning i studio, det blir då lite av ett mellanting då den fångar en ”live-performance” fast i en studios kontrollerade former med nästan garanterad god akustik. Detta är den typ av inspelning jag alltid föredrar då den fångar samspelet mellan musiker som spelar tillsammans, samtidigt som studioteknikern kan ha full koll på eventuella fel och brister och kan närsomhelst avbryta det hela för att få till inspelningen så bra som möjligt.
Det är med den här typen av ”live-inspelning” som allt spelades in förr och det är den allra viktigaste parametern som gått förlorad med dagens ”turas om”-inspelningar, annars förlorar musikerna mikro-timingen och groovet i deras samspel.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-20 01:40

Varje live-inspelning värd namnet måste förstås vara en inspelning där alla musiker spelar tillsammans samtidigt. Konsertupptagningar med senare studiopålägg är för mig helt ointressanta. Jag har under senare år blivit allt mer irriterad på att en stor andel filmade konserter tycks vara mer eller mindre efterproducerade - för att inte tala om tv-produktioner. Jag har i stor utsträckning slutat titta på dvd-konserter och ser ytterst sällan musik på tv av detta skäl. Jag har dock samlat på mig några förhoppningsvis intressanta 80-talskonserter på dvd och blu-ray som ska ses när tillfälle ges.

Nu spelas Duran Durans självbetitlade debutalbum på tidig engelsk cd-utgåva efter dagens utvärdering.

Edit: Jag hittade senare under kvällen en fantastiskt klingande version av den annars skramliga "Is there something I should know" på en samlingsskiva som slår samtliga EMI-utgåvor med hästlängder. Vi talar om större toppfaktor trots avsevärt lägre diskantnivå (2-5 dB mellan 3 och 10 kHz) och ett histogram som närmar sig det ideala! Det ser åter ut som om det stora bolaget tänkt att "vi lämnar omastrat skräp till samlingen" vilket innebär stor njutning för oss välljudsvänner. Alla timmar som har tillbringats med MasVis och tillhörande kontrollyssning betalar sig emellanåt - med ränta. Det är nästan så att man blir lite rörd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster