Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-28 09:22

The Lost Gonzo Band: S/T, LP. En spretig skiva. I grunden rock, men blandas med country och funk. En tornado (naturkatastrof) och en vit häst ("a pale horse") på omslaget. Bibliskt? Lite kul att tolka omslag ibland :D
Bild

Marillion: Holidays In Eden, CD.
Bild

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Nu spelas:

Inläggav music4ever » 2021-05-28 19:04

Startar helgen med en klassiker
King crimson - In the court of the Crimson King (1969/2017, DGM)
king.jpg
king.jpg (323.1 KiB) Visad 1779 gånger

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-28 19:27

Krokodil: Swamp, CD-Digipack. Trevlig psych- progressive rock från Schweiz. Det är utforskande musik kan man säga. Stundvis kan de påminna om Velvet Underground, då sångaren sjunger lite som Lou Reed (fast med tysk brytning) och att en fiol är med i ljudbilden ibland.
Bild

Yngwie Malmsteen: The Yngwie Malmsteen Collection, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Nu spelas:

Inläggav Calleberg » 2021-05-28 19:48

https://open.spotify.com/track/3A8IEnKn ... =copy-link

Lite Svensk snällpunk innan det blir dags att laijva snickare... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Nu spelas:

Inläggav Solveit » 2021-05-28 20:46

Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-28 21:24

Kamchatka: Volume III, CD-Digipack. Lättillgänglig stonerrock. Inte fullt lika mycket fuzz som stonergängen, men tillräckligt för att inte riktigt hamna i "ny våg av 70-talsrock-facket heller". Det svänger. Som bonusspår bjuds det på en bra cover på Allman Brothers' Whipping post.
Bild

Tony MacAlpine: Maximum Security, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-05-28 21:42

I mitt tycke en av Peter Gabriel's absolut bästa låtar och pricken över i är naturligtvis Kate Bush.
Detta är så bra!

Bild

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Nu spelas:

Inläggav Solveit » 2021-05-28 23:25

Lassej skrev:I mitt tycke en av Peter Gabriel's absolut bästa låtar och pricken över i är naturligtvis Kate Bush.
Detta är så bra!

[ Bild ]

En av mina favoriter också!
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-05-29 00:31

En annan av mina favoriter är Melody Gardot. 2015 släppte hon "Currency of Man". Med det albumet frångick hon till stor del jazzen och utforskar lite mer rockiga låtar men albumet innehåller även några ljuvligt vackra lugna låtar. Hela albumet ät bra men "Preacher Man" är grymt bra!

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-05-29 23:12

Spelar lite av varje i kväll. Började med en orgelskiva med den tyske organisten Franz Lehrndorfer. Därefter spelades en överraskande bra 4-spårscd från 1997 med artisten Jocke Enbergh som inte tycks ha gjort något ytterligare på skiva. Nu hörs promo-versionen av Kraftwerks "Tour de France soundtracks" som skiljer sig på några punkter från standardversionen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-05-30 00:30

Kaleo från Island är en ny bekantskap för mig. Ramlade över dem via roon radio. Riktigt bra pop/rock/indie.

Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-30 11:30

Hellfueled: Midnight Lady, MCD. Jag hörde låten första gången på radion och troode att Ozzy släppt nytt. Bandet insåg nog också likheten, så sången ligger brutalt långt fram i ljudbilden. Dessutom vill gitarristen verkligen höras och kör på hela registret (likheter dras härmed även till Ozzys gitarrist Zakk Wylde som gör samma sak). Det blir på tok för intensivt och grötigt ljud. Synd på en bra låt i övrigt.
Bild

Joe Lynn Turner: Rescue You, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-30 15:11

Coverdale • Page: S/T, CD. Ett utmärkt samarbete! Coverdales röst till Pages gitarrspel. Coverdale är riktigt raspig (positivt menat) på sina ställen och Page har ett grymt fylligt ljud på den akustiska gitarren (är ingen kännare - men det måste vara en 12-strängad). Bäst är låten Over now, som låter som ett ont Led Zeppelin.
Bild

Steve Lukather: Lukather, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-05-30 22:45

Melody's bästa album. Fantastiskt bra.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-05-30 22:55

En liveinspelning med Ella. Når inte upp i Jazz at the Pawnshop klass, men så skedde det hela 1958 också.
Bilagor
ellalive.jpg
ellalive.jpg (73.78 KiB) Visad 1702 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-05-31 00:08

En lång tid har en direktgraverad LP-skiva stått framme o jag minns att musikerna var duktiga, men jag har inte spelat den på många år, min skivspelare behöver trimmas mer för att inte riskera att köra sönder skivorna. Så jag slog till o skaffade mig en CD-version med Eiji Kitamura, visserligen hittade jag inte just den skivan jag har, men ändå. Magiskt vacker musik!

Eiji är dryga 90 bast o lirar klarinett.
Bilagor
japanesejazz.jpg
japanesejazz.jpg (85.18 KiB) Visad 1701 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-05-31 12:55

Grannen stoppade in Laurent Coq i min brevlåda, eller inte, mer ett fonogram i min elektroniska inkorg, men ändå. Det visade sig att Laurent (som jag inte hört tidigare) är en trevligt lirande jazzpianist. Såna är inte helt ovanliga, men Laurent har haft den goda smaken/turen att få till en produktion som låter riktigt nice. Så gillar du jazz, piano och välljudande inspelningar rekommenderar jag vaxet, finns att köpa på bandcamp för 7 euro.
Bilagor
laurent.jpg
laurent.jpg (153.12 KiB) Visad 1690 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-31 17:11

David Coverdale: Into The Light, CD. Ordinär "radiohårdrock" för det mesta. Men de låtar som det är mer drag i, kliver han upp ett snäpp och visar varför han är så populär sångare. Han har ett jädra riv i pipan när det gäller.
Bild

VA: Psych Ops! (15 New Garage Rock Nuggets), CD-Slipcase.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-05-31 22:15

The Hellacopters: Supershitty To The Max!, CD. Skramlig garagerock. Ljudet är nog det absolut bästa här - det krossar! Såg dem på Hultsfredsfestivalen kring detta släpp. Det var en kul spelning. De bad inte om ursäkt för sig, utan det var fullt ställ vill jag minnas. CD'n har ett dolt spår i slutet - Någon klubbspelning med rätt tankad publik, förmodligen i slutet då de mest verkar stå och snacka med publiken (eller snarare tvärtom :D ) och bara jamma lite.
Bild

Men At Work: Cargo, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nu spelas:

Inläggav Baffel » 2021-06-01 08:58

Man At Work. Det var ett tag sedan. Tack jogge för tipset. :)

Dag som denna. 1 juni. Det är väl inte så svårt att lista ut vilken låt som liras...

Spoiler:
Visa
.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-01 17:05

Baffel skrev:Man At Work. Det var ett tag sedan. Tack jogge för tipset. :)

Dag som denna. 1 juni. Det är väl inte så svårt att lista ut vilken låt som liras...

Spoiler:
Visa
.
[ YouTube ]


Polisonger som Neil Young skulle mörda för :D . Skön låt.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-01 18:05

Gordon Fights: S/T, CD. Ett band som kom fram i den svenska "nya vågen av 70-talshårdrock". Det är helt ok framfört. I vissa låtar är det riktigt bra gitarrspelande som gör att jag spesar öronen lite extra.
Bild

Kitaro: Full Moon Story, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-01 21:36

Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold. Pretentiös progressive rock möter klassiskt live. Det är superbt framfört. Otroligt kompetenta musiker. Vad gäller den klassiska delen sticker jag ut hakan lite och tycker att holländska Ekseption gör det på ett roligare och svängigare vis faktiskt.
Bild

B.A.T.: There's A Bat In My House, 12".
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-01 22:45

På tips från H&M lyssnar jag på en gubbe som heter Curtis Stigers o vaxet "Gentleman" är helt okej, bl a gör han en cool version av After you've gone, men någon storfavorit blir han nog inte. Har inte blaskan här, så jag minns inte vad de skrev.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu spelas:

Inläggav Bill50x » 2021-06-01 22:45

jogge skrev:Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold. Pretentiös progressive rock möter klassiskt live. Det är superbt framfört. Otroligt kompetenta musiker. Vad gäller den klassiska delen sticker jag ut hakan lite och tycker att holländska Ekseption gör det på ett roligare och svängigare vis faktiskt.
[ Bild ]

Fast Ekseption har väl aldrig gjort Pictures At An Exhibition? ELP's version är min favorit bland rockgrupper som gjort klassisk musik. Just detta stycke med ELP är otroligt troget originalet, i jämförelse tex med Ekseption som ju tagit delar och fogat samman (om jag minns rätt).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nu spelas:

Inläggav Baffel » 2021-06-01 22:48

Du inspirerar jogge. Mycket hårdrock från din sida. Progressivt sa du. Kom just på , vet inte varför, denna . Mixen av olika grupper och stilar är skön. De verkar haft kul när de skapade:



Den har man festat till. En partyklassiker. :mrgreen:

Edit. Scott Ian från Anthrax har jag dragit öl ihop med på en krog i Köln. Eller inte. Vet i tusan. Himla lika i utseendet var den liraren i alla fall. Amerikan . Gillade att snacka om musik och Hendrix. Ville vara, vad jag minns, lite cool och inte säga typ : men du är ju...eller något liknande fånigt så det blev mest snack om musik allmänt. Fast varför skulle han befinna sig i Köln? Jag var dessutom inte helt nykter vid det tillfället. Strunt samma . Kul video är det. :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-02 18:56

Bill50x skrev:
jogge skrev:Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold. Pretentiös progressive rock möter klassiskt live. Det är superbt framfört. Otroligt kompetenta musiker. Vad gäller den klassiska delen sticker jag ut hakan lite och tycker att holländska Ekseption gör det på ett roligare och svängigare vis faktiskt.
[ Bild ]

Fast Ekseption har väl aldrig gjort Pictures At An Exhibition? ELP's version är min favorit bland rockgrupper som gjort klassisk musik. Just detta stycke med ELP är otroligt troget originalet, i jämförelse tex med Ekseption som ju tagit delar och fogat samman (om jag minns rätt).

/ B


Nä, jag menade inte att de gjort Pictures... Jag menade att blanda in klassiskt i allmänhet :) . Och som du skriver att tagit delar och fogat samman är det jag gillar :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-02 19:00

Baffel skrev:Du inspirerar jogge. Mycket hårdrock från din sida. Progressivt sa du. Kom just på , vet inte varför, denna . Mixen av olika grupper och stilar är skön. De verkar haft kul när de skapade:

[ YouTube ]


Den har man festat till. En partyklassiker. :mrgreen:

Edit. Scott Ian från Anthrax har jag dragit öl ihop med på en krog i Köln. Eller inte. Vet i tusan. Himla lika i utseendet var den liraren i alla fall. Amerikan . Gillade att snacka om musik och Hendrix. Ville vara, vad jag minns, lite cool och inte säga typ : men du är ju...eller något liknande fånigt så det blev mest snack om musik allmänt. Fast varför skulle han befinna sig i Köln? Jag var dessutom inte helt nykter vid det tillfället. Strunt samma . Kul video är det. :)


Störtskön låt det där :) .
Scott Ian är väl känd för att vara en snacksalig kille. Jag skulle inte bli förvånad om det var honom du träffade :D

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-02 19:06

Cravinkel ‎– Garden Of Loneliness, CD. Gammal tysk hårdrock. Mycket "D.I.Y." tror jag. Det låter som en gammal demo och gruppens logga ser ut att vara gjord av en skolelev med tuschpenna :) . Och visst är det bra. Tre långa flummiga låtar.
Bild

Kingdom Come: Hands Of Time, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-02 22:37

Gary Bartz... Sweet Toth, med ett ruggigt skönt trumsolo på flera minuter i slutet av låten Sweet Tooth. Hela albumet, Live in Bremen, är värt att lyssna på! Ingen mässjazz med 24 minuter långa låtar, men skulle förgylla vilken mässmonter som helst :)

Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster