Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-18 10:03

Tänk att Ack van Rooyen gått och blivit 90. Är inte säker på om han lirar än, hoppas det, men ett jubileumsfonogram har givits ut till hans ära. Här trakterar han både trumpet och flygelhorn, den mjukare "jazzvarianten" av trumpet. Diggar i mitt svala lyssningsrum, utanför är det tryckande varmt.
Bilagor
ackvanrooyen.jpg
ackvanrooyen.jpg (104.29 KiB) Visad 2088 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-18 11:50

Efter snacket om mp3 vs högupplöst musik halkade jag in på Kjell Höglund. Jag har några av hans mest sällsynta skivor rippade från kassettband i riktigt låg kvalitet. Det hörs, men efter ett par, tre låtar sitter jag fängslad av Höglunds texter och titlar och bryr mig inte ett skvatt om att ljudkvaliteten haltar. Tvärtom, när jag hör på de dåliga liveinspelningarna från bl a Eskilstuna får jag känslan av att befinna mig i en dunkel källarlokal. Och det gör jag ju... fast inte i Eskilstuna :) Kvastfeningarnas Språkrör är ingen dålig titel, för att bara sno ett exempel i den långa raden. Någon som har den här på CD?
Bilagor
hoglundblomster.jpg
hoglundblomster.jpg (113.75 KiB) Visad 2085 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-18 17:58

hifikg skrev:Efter snacket om mp3 vs högupplöst musik halkade jag in på Kjell Höglund. Jag har några av hans mest sällsynta skivor rippade från kassettband i riktigt låg kvalitet. Det hörs, men efter ett par, tre låtar sitter jag fängslad av Höglunds texter och titlar och bryr mig inte ett skvatt om att ljudkvaliteten haltar. Tvärtom, när jag hör på de dåliga liveinspelningarna från bl a Eskilstuna får jag känslan av att befinna mig i en dunkel källarlokal. Och det gör jag ju... fast inte i Eskilstuna :) Kvastfeningarnas Språkrör är ingen dålig titel, för att bara sno ett exempel i den långa raden. Någon som har den här på CD?


Den har jag inte hört talas om ens. Fränt :D

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-18 18:02

Whale ‎– All Disco Dance Must End In Broken Bones, CD. Väldigt 90-tal. En mix av s.k. alternative rock och trip hop. Den känns lite somrig när jag tänker efter. Deras andra och sista skiva.
Bild

Fm: Tonight, LP - grön vinyl.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-19 01:46

Har spelat en massa kul i kväll. Började med reggae och fortsatte med Dusty Springfield. Stack sedan emellan med lite Evie Sands och Laibach. Nu hörs låten "Les Dalton" (ja, den ökända brödraligan i Lucky Luke-serien!) med den fransk-amerikanske sångaren Joe Dassin. Sången visar sig något överraskande ha samma melodi som "Rulla på, rulla på" som avslutar Jailbird Singers album "Tjyvballader och barnatro". Den ska vara skriven av Dassin vilket framstår som underligt eftersom Jailbirds version kom tre år tidigare och skrevs av Tony Grankvist och Cornelis Vreeswijk - åtminstone säger konvolutet det. Jag börjar misstänka att det finns en amerikansk förlaga - eller så hörde faktiskt Dassin det svenska kåkfararbandet. Där har vi kanske också kopplingen till bröderna Dalton!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-19 20:05

SVT 2, jazzsommar, lyssna, lär och njut
Just nu om skivbolaget Blue Note och hur de bar sig åt för att få till så många lyckade inspelningar.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-19 23:23

Fin dokumentär även om jag missade en del i början. Jag hittade de två volymerna med Art Blakey på Birdland samt Sheila Jordans debutplatta från 1962 i skivhyllan. Har hört Birdland volym 1 i kväll - trevlig lyssning och hygglig ljudkvalitet om än en bit från toppklass. Efter en del annat, exempelvis Lee Hazlewood, blir det strax Sheila Jordan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-20 00:26

Yeah, införskaffade den omnämnda konserten från Birdland i 24/192 för att inte missa något och visst är det en skön livekänsla i ljudet även om det finns vassare inspelningar rent ljudmässigt. Än har jag bara lyssnat i lurar, ser fram mot en upplevelse i lyssningsrummet under söndagen.
Bilagor
birdlandart.jpg
birdlandart.jpg (64.63 KiB) Visad 2043 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2021-06-20 13:40

Sade - Love de Luxe

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-20 17:47

Sade var ett tag sedan, just nu glöder rören intensivt till Beethovens sjunde symfoni med Russian National Orchestra dirigerade av Mikhail Pletnev, fick en box med alla nio symfonierna för ganska längesedan och först nu har jag öppnat den. Jomenvisst kan de lira och sjuan är magnifik, faktiskt den första hela symfoni jag lyssnade på som 13-14 åring ungefär. Sällan jag tar mig tiden numera, men inser varje gång att jag borde göra det oftare.
Bilagor
ludderyska.jpg
ludderyska.jpg (41.77 KiB) Visad 2027 gånger
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-06-21 00:13

Har lyssnat på Magnum Bonums två första album i kväll. Inte samma klass som mästerverket ”Hög hatt och låga skor” även om ”Medusa” från andra albumet ”Bakom spegeln” är riktigt bra. Har också roat mig med att se några videor med engelska versioner av låtarna. Flera av gruppens album gavs ut på både svenska och engelska. Passade för övrigt på att höra originalet av "Skateboard", "L.A. run" med det engelska bandet Carvells. Avslutar nu med ”Gigolo”.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-22 20:24

Slug The Nightwatchman: S/T, LP. Glad och rivig pubrock. Köpt på chansning som gick hem :) . En medlem, basisten Wayne Tyas, var tydligen med i The Exploited 1984-1986 också.
Bild

Europe: Start From The Dark, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-06-22 22:37

Lars Danielsson Liberetto, Cloudland. Suggestiv jazz med Magnus Öström på trummor. Tror att den här plattan växer vid fler genomlyssningar.
Bilagor
cloudland.jpg
cloudland.jpg (67.81 KiB) Visad 1989 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-24 15:10

Kenny Rogers: Twenty Greatest Hits, LP. Första köpet för mig med Rogers. Främst för låten The gambler som jag tycker är det bästa han släppt. Men, en greatest hits innehåller ju som titeln säger hits. Med är även Ruby, don't take your love to town och fler som jag kände igen också. Trevlig lyssning i värmen :)
Bild

VA: Danger Zone, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-25 15:11

VA: Ravermeister Vol. I, 2CD-Digipack. Techno/trance-samling från '95. Det är ett bra drag samlingen igenom, även om jag personligen gillar "luftigare" trance mer. Första låten Ready to flow med Nikolai står ut. Här används de mer eller mindre patenterade ekolods-ljuden från U96 flitigt, och det är helt klart förhöjande .
Bild

The Cross: Shove It, LP.
Bild

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Nu spelas:

Inläggav E » 2021-06-25 18:28

Har spelat låten som nyss analyserats av Rick Beato några gånger. En poplåt med litet fler än tre ackord, minst sagt.





Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-26 14:41

Spirit: Spirit Of '76, 2LP-Gatefold. Det blandas friskt mellan psykedelisk rock, folk och "proto-hardrock" här. Det blir t.o.m. lounge-musik ibland. Vet inte om jag ska kalla det varierande eller spretigt. I små doser är det trivsamt. Jag har kommit över några tidigare släpp som är bättre.
Bild

Mikael Wiehe, Nyberg, Franck & Fjellis: Kråksånger, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-26 17:42

The Hellacopters: Move Right Out Of Here, CD-Ep. En rätt tråkig ep. Pinuppa på omslaget + att det är Hellacopters borgar för att det bjuds på hård dieselrock, men det är mer P3. Ok rock, men jag kommer inte ihåg en enda låt efter genomlyssning.
Bild

Grus I Dojjan: Slarvigt Men Säkert, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-27 15:08

Wishbone Ash: New England, LP-Gatefold. Soft 70-talshårdrock. En av de bättre jag fick med dem i mitt storköp. Jag gillar kombinationen med den akustiska gitarren här. Särskilt avslutande instrumentala Candlelight är ett litet mästerverk i sin enkelhet, men alldeles för kort.
Bild

Alice Cooper: Hey Stoopid, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nu spelas:

Inläggav Baffel » 2021-06-27 19:54

Denna dag.

Artisten Per ”Peps” Persson har avlidit, bekräftar vännen och skivbolagskollegan Dag Häggqvist.
Han blev 74 år gammal och sörjs nu av kolleger, vänner och familj.
– Han går inte att jämföra med andra svenska artister, säger Dag Häggqvist.


https://www.expressen.se/kvp/noje/artis ... kriver-dn/




Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-27 22:03

Blind Melon: S/T CD. Helt ok snällare grunge. Hiten No rain är nog starkaste låten tycker jag, även om hela albumet är rätt äventyrslystet.
Bild

Eric Clapton: Behind The Mask, 12".
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-06-29 17:24

Slim Vic: Bärsärk EP, Ep- Orange/svart splatter. Jag har i sommar börjat se den danska postapokalyptiska serien The Rain (finns på Netflix; Tips). Denna dark ambient skulle passa utmärkt som soundtrack. En marknad som skulle passa perfekt.
Bild

The Cardigans: Gran Turismo, CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-01 23:24

Lyssnar just nu på TV2 - Musik på skeppet, börjar iaf bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-02 00:00

Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-02 00:12

hifikg skrev:Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?

Snarare hylla dom, musik man gillar eller ogillar kommer inte förändras om man spelar i den dyraste anläggning. Däremot kan upplevelsen bli så mycket bättre i en bra anläggning

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-02 00:15

LarsF skrev:
hifikg skrev:Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?

Snarare hylla dom, musik man gillar eller ogillar kommer inte förändras om man spelar i den dyraste anläggning. Däremot kan upplevelsen bli så mycket bättre i en bra anläggning


Oh ja, men att den kan gå någon helt förbi har jag svårt att smälta :)
Efter Weight of Death kommer Ballad for E på skivan, försök lyssna på dem i en följd utan att bli tårögd!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-02 00:17

hifikg skrev:
LarsF skrev:
hifikg skrev:Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?

Snarare hylla dom, musik man gillar eller ogillar kommer inte förändras om man spelar i den dyraste anläggning. Däremot kan upplevelsen bli så mycket bättre i en bra anläggning


Oh ja, men att den kan gå någon helt förbi har jag svårt att smälta :)
Efter Weight of Death kommer Ballad for E på skivan, försök lyssna på dem i en följd utan att bli tårögd!


Nu blev jag väldigt nyfiken, ska lyssnas på snarast
Har lyssnat på dom 4 innan tårar ska rinna, både jag och katten är belåten ( annars brukar han dra ) Ska lyssna på resten i morrn.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-02 00:55

Permafrost AC: Skärmtiden Läker Alla Sår, Download. Ambient som är vacker, mörk och mäktig 8)
Bild

VA: Trance Europe Express 3, 2CD.
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2021-07-02 10:15

Konsert med New Order:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-02 17:36

hifikg skrev:Har lirat Magnus Öström, Weight of Death, för en liten publik. Inte ett öga var torrt.
OA52? Icke! Storheten i detta verk går fram via EN Ikea Eneby! Men jag har träffat människor som inte begripit något alls, trots anläggningar i flermiljonklassen, ska man tycka synd om dem?


Nu har jag lyssnat på hela skivan, en riktig höjdare

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster