Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-17 16:12

Wisbone Ash: Argus, LP-Gatefold. Av den hög med Wishbone Ash-skivor jag kom över för ett tag sedan är denna den bästa. Hårdrock med lite progressiva prylar. Återigen är det gitarrspelet som väcker mitt intresse mest här.
Bild

Arab Strap: Monday At The Hug & Pint, CD.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-17 22:47

Har tagit mig igenom hela Phil Collins "No jacket required" på tidig tysk kompaktskiva. Lite väl bombastiskt emellanåt, kan jag tycka - och nog är "Sussudio" en närmast skamlös stöld av Prince "1999". Den som vill veta mer kan läsa på https://somethingelsereviews.com/2014/12/19/phil-collins-sussudio-prince-1999/.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-18 16:50

The Allman Brothers Band: Brothers Of The Road, LP. Trevlig southern rock från skarven mellan '70 och '80-tal. Mycket bättre än mina förväntningar faktiskt. Bäst kanske The judgement är. Dottern tyckte att jag var lik Greg Allman på omslaget också :lol:
Bild

Kitaro: Island Of Life, CD-Maxi.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-18 17:47

Barenaked Ladies svävar förbi med sitt senast opus, kanske lockar det till fortsatt lyssning, kanske inte, men jag har så mycket mer spännande att avlyssna först, så just nu lirar jag en låt från olika album. Nu blev det en låt från albumet Sling med Clairo, en ny sångerska för mig, mycket lågmäld, tror hon skulle göra sig fint i hörlurar. Och nu vidtar två live-låtar med Tina Turner minsann, hennes album Foreign Affair firas med en nyutgåva i år. Private Dancer viskas fram nu... återkommer kanske!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-18 18:32

The Hellacopters: Cream Of The Crap! Collected Non-album Works • Volume 1, CD. En sådan där samling från 2002 med låtar som blivit över, B-sidor. De kunde har räckt till ännu ett "riktigt album". Bra röj här. Jag får se om volym 2 är lika bra.
Bild

Bon Jovi: Slippery When Wet, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-18 18:53

Blondie, ungdomarna får googla, river av en livekonsert i Havanna :)
Hela ön måste ha gungat, kanske tillräckligt för att börja en revolution.
Gamla höjdare som Tide is high och Heart of Glass får publiken att gå bananas o tacka tusan för det, vem kan ana att Debbie-tösen fyllt 75!?
Särskilt jubel uppstår när hon låter Heart of Glass glida över till I Feel Love.
Jag har aldrig varit i Havanna innan, men nu har jag varit där!
Bilagor
vivirenlahabana.jpg
vivirenlahabana.jpg (106.44 KiB) Visad 1983 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-20 00:18

VA: Super Trance 2010, 2CD. Lågprissamling med "lättare" trance har spelats denna dag, både i stereo och i bil. Ömsom vin ömsom vatten, men trevligt helhetsintryck en sommardag.
Bild

Black Sabbath: Tyr, CD.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-20 17:09

Carmen Lundy, Modern Ancestors, salongsjazz av den välgjorda sorten o så sjunger hon inte helt oävet.
Bilagor
carmenlundy.jpg
carmenlundy.jpg (85.07 KiB) Visad 1959 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-20 20:14

Tar mig an nästa album med Carmen. Det är utgivet före det förra (23 år tidigare) och innehåller klassiker som "My Favourite Things" och jag är kanske mer imponerad av hennes jazzröst då än på det senare fonogrammet, men det är kanske bara orättvist. Det här lyssnar jag ännu mer gärna på.
Bilagor
lundyself.jpg
lundyself.jpg (26.45 KiB) Visad 1953 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-21 14:17

Klaus Schulze • Pete Namlook ‎– The Dark Side Of The Moog Vol. 7: Obscured By Klaus, 2LP. Del sju i serien är snäppet bättre än de övriga och ger således full pott i min bubbla. Det är mycket tack vare några fantastiska sequencer-partier, särskilt i part II och IV. Helt i klass med Tangerine Dreams Ricochet II. Den här gången är det så klart Pink Floyds "Obscured By Clouds" som hyllas :)
Bild

Bad English: Backlash, CD.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-21 20:52

Har precis satt mig ner med en öl på ölets dag och lyssnar till Oskar Lindström trio - Fugue
Skön musik som låter bra

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-21 21:09

LarsF skrev:Har precis satt mig ner med en öl på ölets dag och lyssnar till Oskar Lindström trio - Fugue
Skön musik som låter bra


Ah, valde öl istället för vin som matlagningsdryck nyss, kan ha varit för att det är ölets dag, eller för att jag ska upp tidigt imorgon o inte ville dra en vinare i afton :)

Och vad spelar jag då?

Jo
Bilagor
cover.jpg
cover.jpg (59.34 KiB) Visad 1922 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-22 01:15

Läskigt när man blir skrämd av sin egen stereo. Sista låten drar igång och börjar med att Cornelis pratar. Nära och välartikulerat, så autentiskt att jag fick rysningar. Hela skivan är riktigt trevlig, ett av dagens loppisfynd. Jag var nästan säker på att jag redan hade den, men icke. Väl värd sin tia.
Bilagor
fatumeh.jpg
fatumeh.jpg (121.82 KiB) Visad 1916 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-07-23 01:32

hifikg skrev:
LarsF skrev:Har precis satt mig ner med en öl på ölets dag och lyssnar till Oskar Lindström trio - Fugue
Skön musik som låter bra


Ah, valde öl istället för vin som matlagningsdryck nyss, kan ha varit för att det är ölets dag, eller för att jag ska upp tidigt imorgon o inte ville dra en vinare i afton :)

Och vad spelar jag då?

Jo


"Let England Shake" är ett riktigt kanonalbum som jag ofta återkommer till.

Själv har jag hittad denna unga dam från New York. Ny artist för mig.
Om man som jag gillar kvinnliga singer/songwriter så är detta rätt bra. Charmigt och sockersött med fina melodier.

Bild

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Nu spelas:

Inläggav carpelux » 2021-07-23 11:08

Här spelas just nu For Free av och med David Crosby. Släpps idag och jag lyssnar av den på Spotify innan den eventuellt köp. Lite skön laid back musik är första intrycket.

Snart 80 år och han sjunger lika bra som alltid. Michael McDonald är med på ett spår och (ny för mig) Sarah Jarosz på titelspåret. Ett spår är skrivet av Donald Fagen och helt plötsligt låter det mycket Steely Dan.

Det får bli ett par avlyssningar till, men det lutar åt ett inköp.

Bild
å va ska dä stå här då???

/Christer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-23 21:58

hifikg skrev:Läskigt när man blir skrämd av sin egen stereo. Sista låten drar igång och börjar med att Cornelis pratar. Nära och välartikulerat, så autentiskt att jag fick rysningar. Hela skivan är riktigt trevlig, ett av dagens loppisfynd. Jag var nästan säker på att jag redan hade den, men icke. Väl värd sin tia.


I samma anda kan jag tipsa om Cornelis-plattan "Live Montmartre, Köpenhamn" på kompaktskiva från bolaget Goodwill. Släck ljuset, öppna en kall pilsner - eller kanske hellre i omvänd ordning - slå på skivan och vips befinner du dig på lokal med Cornelis livs levande framför dig!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-25 14:22

The Lion's Daughter: Future Cult, LP-Gatefold ("1st press 300 copies worldwide"). Det här låter lite som om Cult Of Luna och Gojira har haft ett projekt tillsammans, där de svärtar respektives musik med lite black metal och ovanpå allt med luftiga keyboardmattor.
Bild

A Camp: S/T, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-25 17:01

Spirit: The Family That Plays Together,LP. Psykedelisk rock med mycket stämsång. Det gillar jag. Rätt glaad och laidback musik :)
Bild

Slim Vic: Brain Mash, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-25 22:57

Tänk er danmarks bästa baslirare, Thomas Fonnesbæk som slår sig ihop med en av danmarks bästa röster, Sinne Eeg. Det borde väl bli något makalöst trevligt?
Jajamen! Får en impuls att värma på rören, men då kanske jag kastar om höger o vänster igen, hur skulle det gå!?
Bilagor
sinnethomas.jpg
sinnethomas.jpg (71.79 KiB) Visad 1840 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nu spelas:

Inläggav Zappa » 2021-07-26 01:48

Lyssnar på eget material, av någon anledning funkar det bra innan läggdags trots högt BPM. :)

https://soundcloud.app.goo.gl/dq8CG
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2021-07-28 11:43

Förmiddagslyssnar på Jeff Lynnes "Armchair theatre". Ganska trivsamt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-28 11:44

The Allman Brothers Band: Beginnings, 2LP-Gatefold. Deras två första album "The Allman Brothers Band"och "Idlewild South" släppta på en dubbel. Detta är mycket bättre än de senare skivor jag hört. Mer bluesrock, mindre countryrock.
Bild

Al Lover: Zodiak Versions, 2LP.
Bild

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Nu spelas:

Inläggav LarsF » 2021-07-28 17:05

hifikg skrev:Tänk er danmarks bästa baslirare, Thomas Fonnesbæk som slår sig ihop med en av danmarks bästa röster, Sinne Eeg. Det borde väl bli något makalöst trevligt?
Jajamen! Får en impuls att värma på rören, men då kanske jag kastar om höger o vänster igen, hur skulle det gå!?

Lyssnade precis på denna, väldigt trevligt.
Lyssnar just nu på
Comboy Junkies - All that reckoning

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2021-07-28 20:57

The Hellacopters: Cream Of The Crap! Collected Non-Album Works • Volume 2, CD. Precis som Volume 1 är det ömsom vin ömsom vatten. Jag tycker fortfarande att de tidiga slamrigare låtarna är mycket bättre än de något mer polerade alstren senare i karriären. Bästa exemplet på detta här är nog Lowdown där de utmanar självaste Jesus And Mary Chain med sin rundgång :D (kanske den bästa jag hört med dem faktiskt). Covern på Misfits' Bullet är också grym!
Bild

The Exorcist GBG: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-28 21:25

Sjunker ner i fåtöljen i avsikt att lyssna igenom hela fonogram. Den sista tiden har det varit stökigt omkring mig och någon riktig lyssningsro har inte infunnit sig. Inledningen är i varje fall superb, mycket vackra toner och njutbar sång av Gretchen Lieberum. Kanske lite för insmickrande, på gränsen till sövande...
Bilagor
gretchen.jpg
gretchen.jpg (84.43 KiB) Visad 1785 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Nu spelas:

Inläggav Ted_B » 2021-07-29 00:50

PekkaJohansson skrev:Förmiddagslyssnar på Jeff Lynnes "Armchair theatre". Ganska trivsamt.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hmm, tycker du det?
Jag gillar den inte alls, trots ett flertal genomlyssningar, jag lyssnar mycket hellre på ELO.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-29 00:54

Det blev många fonogram i afton och alla lika vackra var. Avslutar med Elsa Nilsson och verket "Dark is light is". Du har den nästan säkert inte, men streama t ex sista låten, Julpolska, och säg att du inte blir förvånad sen :)
Jo, det är en julskiva, he he
Bilagor
elsanilsson.jpg
elsanilsson.jpg (117.19 KiB) Visad 1776 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Nu spelas:

Inläggav Max_Headroom » 2021-07-29 22:07

Lustans Lakejer - Spotlight (samlingsplatta)

Bild

Otroligt bra musik och texter delvis på nobelpris-nivå!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu spelas:

Inläggav hifikg » 2021-07-29 22:31

Iggy Pop, James Bond... så dålig att den blir riktigt bra :) (noll chans till Nobelpris)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2021-07-31 23:02

I kväll har det lyssnats på tvenne alster med Caravan följt av lika många med Jethro Tull och avslutat med Devastations ljuvliga andra platta.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster