Lyssna/inte lyssna på "oetisk" musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Lyssna/inte lyssna på "oetisk" musik

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 09:57

Kort fråga eller ämne för åsikt.
Hur gör du om du hittar musik som du tycker om som kanske ligger i fel fack? Dvs musiken är politiskt, religlöst eller på annat sätt färgad så att den är "anstötlig".
Om man gillar musik som spelas av en vit makt-grupp, eller musik inspelad av scientologoernas gosskör eller så enkelt som musik från hippie-åren som öppet hyllar narkotika, ska man lyssna ändå, ska man lyssna under protest eller ska man rycka på axlarna och vrida upp volymen lite till??

Hur gör du? Har du hittat rätt musik som varit "fel"? Exemplifiera gärna.

Jag har en del skivor från 60/70-talet med öppna narkotikabudskap. Minns att morsan köpt ett riktigt bra album med faktiskt en del namnkunniga musiker av snubbe på stan - Scientologrock.

Det är inte musikens meddelandet jag är ute efter, utan hur ni förhåller er. KLART?

(Var det rätt forum?)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-20 10:17

Vi lever ju i ett fritt land så om man håller sig inom vad lagen säger är det väl helt ok att digga på till vad som helst.

Det skulle vara kul att se/höra en rastaman digga vit makt musik, eller vise verca :lol:

Själv sitter jag fast i 1974-83, lite 6 pistols & lite synth, rätt mycket synth igentligen nu när jag tänker efter 8)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 10:21

Är lite splittrad i detta avseende. Vit Makt-musik spelar jag helst inte även om jag inte ser något fel i att i sång och text hylla Sverige. Men såväl utövare som beundrare av den musiken är på så fel spår att det är bedrövligt. Det har jag svårt att bortse från.

Knarkpropaganda ja. Där blir det svårare. David Peel & The Lower East Side propagerar ju öppet för droger i tex "Legalize Marijuana" och "I Like Marijuana". Men det är rackarns kul musik och extra roligt eftersom flera av deras skivor är utgivna på ett stort kommersiellt skivbolag.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-20 10:23

Det är väl på något sätt lättare att avskärma sig om Bob Marley sjunger "Kaya, Kaya" och "taking a spliff" på engelska, än om någon sjunger något anstötligt på svenska, även om man förstår båda ungefär lika väl. Modersmålet verkar ha en direktkanal rakt in i själen, vilket de språk man lärt sig senare har svårt att få.
Dessutom har jag märkt att det är väldigt olika hur människor fokuserar sig på antingen musiken, melodier, harmonier och rytm, medans andra helt fokuserar sig på texten i stället. Detta kan ju ge ganska olika synsätt också på ett musikstycke.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-20 10:59

Om man tänker ha åsikter om något kontroversiellt så är det förbaske mig ens ansvar att sätta sig in i vad det handlar om.

Detta ska inte blandas ihop med att ge ekonomiskt eller ideologiskt stöd genom att köpa eller spela viss musik öppet i syfte att sprida dess budskap.

Att lyssna på Bob Marley är ju ex.vis ett bra exempel på hur man kan komma bort från att se folk som röker marijuana som kriminella, äckliga knarkartyper. Liksom man genom att lyssna på vit makt-musik kan få upp ögonen för att det handlar om rädda, vilsna ungdomar.

I övrigt tror jag faktiskt att de flesta (även ungdomar) är vuxna nog att förstå att man faktiskt inte _måste_ röka på för att digga Bob Marley, inte måste knapra E för att man lyssnar på house, inte måste dricka öl och sprit för att man lyssnar på pubrock.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-20 11:37

Jag lyssnar gärna på Velvet Underground, men en del av deras texter gör väl att man kanske inte borde....men det är ju konst och kultur, och då är väl allt tillåtet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 11:56

Blir väldigt svårt om man skall avgöra kompositörens etiska/moraliska hållning i allehanda frågor innan man kan avgöra om man kan lyssna på det eller inte.

Är det bra, så är det bra. Gillar man en målning av Hitler, så gör man ju. Johann Sebastian Bach är en av mina favoriter - djupt religiös, jobbade för kyrkan, och var såsom del av dåtidens religiösa propaganda fientlig mot judendomen.

Det kan på sitt sätt nästan bara göra det mer intressant, tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-20 11:58

Jag lyssnar ofta på musik vars textinnehåll jag inte håller med om. Sen finns det självklart fall, precis som Bill påpekar, där det blir lite svårare. Men jämför med filmer: där kan man sitta och titta på en film som Scarface och komma på sig själv att "heja" på Tony Montana. En man som dom flesta av skulle avsky i verkliga livet. Musik/film är för det mesta ren underhållning, ibland berätter den en djupare historia och några enstaka gånger påverkar den samhället.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-20 12:44

Jag är inte helt moraliskt harmonisk när jag lyssnar på Beatles "Run for your life":
Well I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man

Men som TCM skriver hejar man ibland på de onda i olika filmer.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 13:26

Jag ska erkänna att jag har ingen favvomusik som jag har ett komplicerat förhållande till förutom då psykedelisk musik (som ofta är drogförhärligande) och något enstaka ex av någon musik (morsans scientologskiva). Mycket av politisk musik tilltalar mig inte, varken svensk progg eller vit makt.
Hothouse Flowers har ofta religiösa teman i sina låtar medan David Sylvian verkar vara någon sorts NewAge-buddhist. Det kan jag tåla, kanske att det ger lite mer smak istället.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-20 13:34

guldfisk skrev:Jag är inte helt moraliskt harmonisk när jag lyssnar på Beatles "Run for your life":

Och som vi alla vet bör vi skylla detta moraliskt tvivelaktiga ställningstagande på Elvis Presley, eftersom det var från dennes "Baby Let's Play House" som John Lennon lånade de två textraderna. Presley kan i sin tur skylla på sångens upphovsman, bluesartisten Arthur Gunter, som också spelade in originalversionen.

Att Owe Thörnqvist har gjort både banbrytande svensk rock och unken invandringsfientlig dansbandsmusik får man ta. Oacceptabelt är däremot de försäljare som erbjuder vit makt-musik vid skivmässorna. Jag brukar säga åt dem att skärpa sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-03-20 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-20 13:42

Lyssnar ogärna på explicit vänsterpropaganda.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 13:49

PekkaJohansson skrev:
guldfisk skrev:Jag är inte helt moraliskt harmonisk när jag lyssnar på Beatles "Run for your life":

Och som vi alla vet bör vi skylla detta moraliskt tvivelaktiga ställningstagande på Elvis Presley, eftersom det var från dennes "Baby Let's Play House" som John Lennon lånade de två textraderna. Presley kan i sin tur skylla på sångens upphovsman, bluesartisten Arthur Gunter, som också spelade in originalversionen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Tillika behöver inte användandet av jag-formen betyda att eventuella moraliska implikationer hyllas av textförfattaren/artisten.

Om man sjunger
I used to be cruel to my woman,
I beat her and kept her apart from the things that she loved
så betyder inte det nödvändigtvis att man tycker att det är en bra grej.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-20 13:51

Nej, naturligtvis inte. Ingen har heller påstått att så skulle vara fallet.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-20 13:59

Urk, vilken hemsk text. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 14:01

PekkaJohansson skrev:Nej, naturligtvis inte. Ingen har heller påstått att så skulle vara fallet.

Mvh Pekka
Jo, det är ganska vanligt att man projicerar textrader, filmroller och andra konstnärliga uttalanden på artisten som säger det. Hittills har ingen gjort det i den här diskussionen (tja, du implicerar det litet ironiskt när du tycker att vi skall skylla på Elvis), men det är ofta förekommande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 14:03

Morello skrev:Lyssnar ogärna på explicit vänsterpropaganda.

Jag tycker det är lite smågulligt med naiva vänstersånger :-)
"Är man inte kommunist som ung har man inget hjärta, är man kommunist som gammal har man ingen hjärna"

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-20 14:10

Almen skrev:
PekkaJohansson skrev:Nej, naturligtvis inte. Ingen har heller påstått att så skulle vara fallet.

Mvh Pekka
Jo, det är ganska vanligt att man projicerar textrader, filmroller och andra konstnärliga uttalanden på artisten som säger det. Hittills har ingen gjort det i den här diskussionen (tja, du implicerar det litet ironiskt när du tycker att vi skall skylla på Elvis), men det är ofta förekommande.

Slappna av, Almen! :-) Min utvikning om "Baby Let's Play House" var just ironisk (samt, avsiktligt, en smula högtravande). Varför detta gravallvar?

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 14:14

Morello skrev:Lyssnar ogärna på explicit vänsterpropaganda.

Det var inget bra svar!!! :x
OM musiken är bra, skulle du kunna lyssna då?

Om jag själv får svara - jag tycker att fruktansvärt lite ur proggen är intressant att lyssna på; både musik och text är s k i t. Hoola Bandoola är ganska OK, Kebnekaise, Älgarnas Trädgård och Skramla Mammas Semlor (nått sånt) är riktigt bra medan Röda Bönor, Nationalteatern, Träd Gräs & Stenar, Contakt m fl är totalt ointressant.
Jag har lite svårt att själv säga att jag hittat något som låter bra men som på ett moraliskt/etiskt plan inte funkar. Det handlar mer om något som en ärkeartist (typ Brittan eller Jacko-Wacko) har gjort som jag gillar men som jag ändå "ogillar" för att det är just en sådan artist som spelat in, eller för att det är överexploaterat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-20 14:30

Ett intressant exempel är DAF, som ju högst medvetet använde sig av en något provokativ estetik om man så säger :)

Har hört (obekräftat!) att de lade av för att vissa inte fattade budskapet eller ironin/satiren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 14:33

Laibach har ju anklagats för att vara nynazister, men någon hävdade att det var tvärtom - och att folk aldrig fatta ironin om det nu var ironi.

Kan man lyssna på ZZ Top?? De diggar väl Bush. Jag skulle inte se det som ett hinder för att köpa en platta av dem om jag kände för det; fast nu tillhör de inte mina favoriter direkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 15:02

PekkaJohansson skrev:
Almen skrev:

Mvh Pekka

Slappna av, Almen! :-) Min utvikning om "Baby Let's Play House" var just ironisk (samt, avsiktligt, en smula högtravande). Varför detta gravallvar?

Pekka
Nej alltså, jag noterade ju att du var ironisk! Jag bara ville inte förringa det misstaget som många gör, med Siewert Öholm-kommentarer av typen "Jaså, du tycker att det är rätt att slå kvinnor/våldta små barn/elda upp gulliga katter", bara för att en låttext till musik man gillar handlar om det.

Jag skall bli noggrannare med användandet av smileys i fortsättningen. :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol: 8O 8) :twisted: :D

OK? ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-20 15:07

Vi verkar båda vara sparsamma med smileys! Jag tycker vi fortsätter så... : - )

Siewert Öholm-kommentarer bör man vara än mer sparsam med.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-20 15:14

Jag brukar ha svårt att släppa att artister jag gillar proklamerar ondsinta (politiska) åsikter utanför musiken. Blir som att man inte riktigt vill släppa musiken in på livet igen.

Å andra sidan så gillar jag gammal blues och den är ju ofta... ja. Inte helt i linje med mina åsikter om exempelvis kvinnor, typ?

Ibland funkar det, ibland inte. Vill helst inte veta så mycket om artisterna jag lyssnar på, inte se dem utanför deras musikaliska artisteri osv.

/en john

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 15:22

enJohn skrev:Jag brukar ha svårt att släppa att artister jag gillar proklamerar ondsinta (politiska) åsikter utanför musiken. Blir som att man inte riktigt vill släppa musiken in på livet igen.

Cat Steven alias Jusef Islam (eller nåt liknande). Han dementerar att han stödde Iraniernas fatwa mot Rushdie men han är omstridd. Jag lyssnar dock på honom med stort nöje.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-20 15:45

Owe Thörnqvist blir aldrig densamme efter sina bottennapp på 80-talet även om "Titta, titta" fortfarande hör till det bästa som gjorts i den svenska pophistorien. Ray Charles "I Got A Woman" och dess rader om att kvinnans plats är i hemmet är inte lätt att stå ut med textmässigt. "Hey Joe" är ett annat exempel på den sorgligt manschauvinistiska ton som präglade och fortfarande präglar en del popmusik. Ett bra motmedel är Röda Bönor, som jag håller som en av de fräschare, om än inte skickligaste, proggrupperna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 15:49

phloam skrev:Ett intressant exempel är DAF, som ju högst medvetet använde sig av en något provokativ estetik om man så säger :)

Har hört (obekräftat!) att de lade av för att vissa inte fattade budskapet eller ironin/satiren.

DAF såg jag för två år sedan på Arvika-festivalen. Det var inte speciellt provokativt framförande. Och ja, låten Der Mussolini är fortfarande bland det bättre dom gjort.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-20 17:02

Har inga problem alls med lyssna på det. Sen att jag inte delar deras åsikter är en annan sak, men om musiken är bra så lyssnar jag.
Sen det med drogpropaganda, som sagt, hade vi haft kvar spritförbudet så hade dom propagerat för det, så var är skillnaden?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-20 17:38

Bill50x skrev:
phloam skrev:Ett intressant exempel är DAF, som ju högst medvetet använde sig av en något provokativ estetik om man så säger :)

DAF såg jag för två år sedan på Arvika-festivalen. Det var inte speciellt provokativt framförande. Och ja, låten Der Mussolini är fortfarande bland det bättre dom gjort.

/ B

Jo fast det är ju nya varianten av DAF, som ju gjorde comeback (efter ett längre uppehåll från original-DAF), och då hade lagt av den gamla stilen...! Till nåt aningen annorlunda :) (antar att de ville göra klart att det inte var nån fortsättning på det gamla och samtidigt sätta det i ett annat ljus).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-20 17:45

jag lyssnar en hel del på latin qurter men free nelson mandela käns lite malplacerat
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nästa

Återgå till Musikstugan